Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Jan van der Greef - fotograaf van februari
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 0:00    Post subject: Jan van der Greef - fotograaf van februari
Korte bio
Naam: Jan van der Greef
Leeftijd: 60
Woonplaats: Driebergen
Beroep: wetenschapper/systeembiologie
Andere hobby’s? Natuur- en cultuurbeleving
Gebruikte apparatuur: Canon (Mark IV en 1Dx), 16-35, 24-70, 100 (macro), 70-200, 300, 500mm
Website: www.insightintonature.com
Foto’s op Nederpix

Interview

Wanneer heeft de natuurfotografie zijn intrede gedaan in je leven?
Vanaf jonge leeftijd ben ik geïnteresseerd in de natuur en dat is aangewakkerd door mijn vader en moeder die er vaak met me op uit trokken.

Eén van mijn ooms heeft ook een belangrijke rol gespeeld. Hij was altijd in de natuur en kon prachtig vertellen over wat hij mee maakte. Boeken rond natuur waren voor mij heel aantrekkelijk zo sprak ‘Niels Holgerson’s Wonderbare Reis’ mij enorm aan; de spannende reis van kleine Niels met de ganzen in Zweden. Misschien is mijn voorliefde voor Scandinavië hier ook wel mede door ontstaan. In die tijd waren vogels, die voor mij voor vrijheid staan, het middelpunt en zijn dat altijd gebleven, maar in de laatste tien jaar is de natuurfotografie sterk verbreed. Met fotografie ben ik onbewust opgegroeid; mijn moeder fotografeerde met plezier en ontwikkelde en drukte zwart-witfoto’s zelf af.

Een leuk voorbeeld hiervan is een foto van mij en mijn vader in Oostenrijk.


Samen met mijn vader op vakantie in Oostenrijk, foto gemaakt door mijn moeder.

Rond mijn 15e kreeg ik een Konika C35 en daar was ik enorm blij mee en ik herinner me de eerste foto van een paar futen, die met de 38 mm lens niet erg zichtbaar waren, maar wel legde ik zo het gevoel van mijn favoriete plek vast. Daarna wisselden perioden van soms meer vogelen dan weer meer fotograferen elkaar af tot zo’n 15 jaar geleden de hobby intenser werd. De opkomst van de digitale camera’s heeft alles versneld, mijn eerste liefde was namelijk vliegbeelden maken en ik kon toen volop gaan experimenteren.


Zwarte specht in een sneeuwbui in Zweden. Canon EOS-1D Mark IV, 700mm, 1/2500, f 5.6, ISO 2000

Welke rol speelt je fysieke handicap in de natuurfotografie?
Op mijn vierde kreeg ik plotseling polio net voordat de grote vaccinatieprogramma’s in Nederland werden gestart. Ik was toen vrijwel geheel verlamd en kon alleen mijn hoofd nog bewegen. Wonder boven wonder ben ik weer verbeterd en kon uiteindelijk weer lopen met beugels en uiteindelijk zelfs zonder. Op latere leeftijd nam de kracht van mijn benen verder af en op dit moment loop ik met een stok binnen en meestal 2 stokken buiten. Oneffen terrein of langer stilstaan en afstanden afleggen van meer dan 100m is niet mogelijk, dus dan maak ik gebruik van een rolstoel. Voor natuurfotografie is dit natuurlijk een belemmering, toch hangt dat erg van je eigen perspectief af. Vergeleken bijvoorbeeld met iemand die permanent in een rolstoel zit, ben ik gezegend met wat ik nog kan. Dat laatste heeft gezorgd dat de natuurfotografie een essentiële rol in mijn leven is gaan spelen, dat ik zie als een ontdekkingsreis in en naar mijzelf. Focusseren op wat je wel kan en niet op wat er niet kan is het motto geworden, echter dat gaat niet altijd vanzelf. Een goede stap heb ik hierin gemaakt tijdens een fotografiereis naar Bosque del Apache in New Mexico.


Sneeuwganzen in Bosque del Apache in New Mexico. Canon EOS-1D Mark IV, 700mm, 1/8, f 45, ISO 50

Hierin werd ik enorm geholpen door de groep Amerikaanse fotografen die mij met de auto daar brachten waar mooie kansen werden verwacht. Statief, telelens en stoel werden optimaal voor me neergezet. Echter op het moment suprême bleken bij zonsopgang de sneeuwganzen net anders op te gaan vliegen dan verwacht en rende iedereen naar een betere positie, dat moest razendsnel gebeuren en er was geen mogelijkheid om mijzelf te verplaatsen. De eerste dag ervoer ik dat als frustrerend omdat ik in gedachten mij de ideale foto zag missen. De tweede dag realiseerde ik dat ik op die manier wel vaker foto’s probeerde te maken, die of al gemaakt waren of een verbetering zouden zijn van wat er al was. Op zich prima, maar hoe zou het zijn als je gewoon gaat zitten en geniet van wat er is en accepteert wat de natuur aan je geeft op dat moment. Niet nadenken, genieten en foto’s maken van wat zich voordoet. Het gaf een diepe rust en een groot geluksgevoel. Het werd een fantastische week met vele verrassingen, “verwacht het onverwachtse” is sindsdien wat er door mijn hoofd speelt als ik in de natuur zit.


Canadese kraanvogels bij zonsondergang, bewegingseffect resulterend in een houtskooltekeningeffect. Canon EOS-1D Mark IV, 280mm, 1/6, f 45, ISO 200

Natuurfotografie en verkennen van nieuwe gebieden betekenen wel veel voorbereiding vanwege mijn fysieke limitering. Er zijn echter veel fijne en behulpzame mensen als je om hulp durft te vragen. Dat laatste is eigenlijk veel moeilijker dan gedacht voor velen (niet alleen voor fysiek gehandicapten) en dus ook voor mij. In de vakanties reizen we als gezin en ben ik omgeven door mijn zorgzame vrouw Jetske en vinden we samen als gezin prima onze weg, obstakels nemend als die zich voordoen en accepterend van wat er is. Het duurde dan ook een tijd voor ik de stap durfde te maken om alleen met een fotoreis mee te gaan. De eerste trip was een zeearendreis naar Polen onder leiding van Martijn de Jonge. Het werd een geweldige belevenis en ik werd door iedereen van harte geholpen, een belangrijke ervaring voor me en dat smaakte naar meer. De reislust werd verder vorm gegeven door mee te gaan met andere fotografen of me in vertrouwen over te geven in handen van lokale gidsen.


Wolf vanuit schuilhut in Finland. Canon EOS-1D Mark IV, 700mm, 1/10, f 13, ISO 1600

Zo heb ik veel vanuit boten, schuilhutten en auto’s gefotografeerd, maar ook over de grond gekropen, ben met snowscooters vervoerd in de winter in Zweden en zomers door moerassen in Finland, met de hondenslee op zoek naar Muskusossen afgelopen jaar en ben ik ook met inventieve constructies vervoerd. Een mooi voorbeeld van een bijzonder mens is Ole Martin Dahle, de ‘Eagleman’, die van alles heeft bedacht om me op locaties te krijgen.


Innovatief vervoer : gedragen worden tussen twee berkenstammetjes, in dit geval onder ideale condities vergeleken met -26 ºC, wind , diepe sneeuw en in de donker de berg op naar een steenarendschuilhut (foto Ulrich Schramm).

Zo was de originele planning om mij ’s winters naar een steenarendschuilhut te brengen, die makkelijk toegankelijk zou zijn, maar bij aankomst in Noorwegen waren op die plek geen steenarenden. Enigste mogelijkheid werd toen een hut te bereiken via een besneeuwde berghelling. Het was ook nog eens -26 ºC met een vrij harde wind, vreselijk koud dus. Ole heeft toen bedacht dat 2 berkenstammetjes met mij ertussenin als een soort halve draagbaar de oplossing was. In het donker met Ole voorop, een behulpzame en sterke Zweed achteraan en een Duitser die mij stabiliseerde, terwijl ik voornamelijk hing. Zo gingen we omhoog de helling op in de diepe sneeuw. Erg spannend voor mij maar uiteindelijk gelukt en het leverde ook nog eens prachtige beelden op van de steenarenden.


Vechtende steenarenden in Noorwegen, gefotografeerd vanuit schuilhut. Canon EOS-1D Mark III, 300mm, 1/3200, f 2.8, ISO 400, exp + 0.67

Op de foto bij een andere gelegenheid in mooi weer op weg naar een boshut is de constructie te zien. Daarnaast ben ik vorige zomer door een lokale Amazone-gids verrast in Ecuador doordat hij me op zijn rug trok en zonder problemen over een grote afstand droeg grote stappen omhoog en omlaag om me bij een Clay Lick te krijgen, toen de rolstoel het begaf. “Veel makkelijker voor mij”, zei hij, terwijl ik me als een kind op de rug van mijn vader voelde. Wat een oerkracht had deze man. Geweldig mooie mensen heb ik zo door de natuurfotografie mogen ontmoeten en veel heb ik van deze ontmoetingen geleerd.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Mijn fotografie is sterk veranderd in de afgelopen jaren. Zoeken naar de schoonheid in de natuur en het ervaren van de verbinding met alles om je heen heeft mij de aanzet gegeven om steeds meer te proberen om naast detail met name ook het gevoel en emotie vast te leggen zoals ik dat zelf ervaar.


Zonsopgang in een koud bevroren Zweeds moeras. Canon EOS-1Ds Mark III, 280mm, 6, f 18, ISO 50, exp -2

Dat maakt het een erg individuele belevenis. Het is natuurlijk fijn als je dat kunt delen met mensen, die daar iets in herkennen. Door het ervaren van verwondering, inspiratie en geluk leert de fotografie me steeds dichterbij mezelf te komen en onafhankelijker te worden van wat de buitenwereld ervan denkt. Zo probeer ik allerlei onbewust gegroeide regels weer uit mijn systeem te verwijderen, zodat ik steeds meer kan voelen wat ik zelf echt mooi vind. Soms zijn er momenten waarin je een grote stap voelt in jezelf. Zo’n moment was toen ik tijdens een zeearendenfotoreis in Noorwegen met de bovengenoemde Ole, meeuwen begon te fotograferen. Meeuwen konden me tot op dat moment niet echt bekoren tot ik in bijzondere lichtcondities ineens de schoonheid kon zien en me realiseerde dat ik door vooringenomen gedachten veel niet waarneem. Dat heeft enorm veel los gemaakt en ik ben naast de zeearenden met groot enthousiasme zilvermeeuwen gaan fotograferen. Ik heb daardoor diverse reizen gemaakt om vleugeldynamiek vast te leggen, tegenlicht in allerlei vormen te benutten, sluitertijden tot 1 sec. toe te passen en recentelijk vele dagen de wereld tussen donker en licht verkend met de zilvermeeuw als hoofdonderwerp. Ineens werd de natuur voor mij veel groter en veel overweldigender door allerlei nieuwe gezichtspunten en oneindige mogelijkheden om opnieuw situaties anders te beleven. In het vliegtuig naar huis, begon ik al weer plannen te maken om terug te gaan.


Waterreflectie rond middernacht in Noorwegen. Canon EOS-1D Mark IV, 98mm, 1/1000, f 5.6, ISO 1600

De aanpak begon te verschuiven vergelijkbaar met de ontwikkelingen in de schilderkunst : van figuratief naar impressionistisch en abstract. Vorig jaar reed ik samen met Jetske op een zondagmiddag een rondje want er kriebelde fotozin door mijn bloed. Vlakbij ons huis reden we over een saaie landweg, die ik al vele malen gepasseerd heb zonder zelfs aanstalten te maken om ook maar iets te fotograferen. De ondergaande zon flikkerde terwijl we langs de bomen reden en ik begon met dat fenomeen te spelen en na een 9-stop-filter ingezet te hebben kon ik langere sluitertijden gebruiken en ontstonden intuïtieve beelden waar ik helemaal blij van werd. Soms werden de beelden enorm abstract, andere gevoelens creërend dan ooit daarvoor op die plek. Uiteindelijk heeft Jetske een uur lang op en neer gereden en heb ik geëxperimenteerd met instellingen, bewegen van de camera tijdens afdrukken, autorijsnelheden etc. Bekaf kwamen we thuis, maar met een nieuwe ervaring. De wereld die je ziet hangt echt af van hoe je kijkt.


Abstracte foto van een bos, foto gemaakt uit rijdende auto. Canon EOS-1D Mark IV, 145mm, 1/8, f 29, ISO 50, exp -1,33

Welke bijzondere natuurbeleving komt als eerste bij je op?
Tijdens een reis naar Ethiopië om de Abessijnse wolf te zoeken in het Bale gebergte, dachten we een paar wolven met jongen gezien te hebben op een berghelling zo’n 400m van de weg. Het was niet toegestaan om met de auto van de weg te gaan, maar je mocht daar wel vrij rondlopen. De volgende dag boden de gids en chauffeur aan om mij tussen hen in lopend en hangend om hun schouders naar de helling te brengen, een lange weg op 4000m hoogte. Met veel rusten lukte het om mij tussen de rotshelling te positioneren. Ik kon niet veel zien en keek naar de plek waar ik dacht dat wellicht de jongen verstopt konden zijn. Na 2 uur dook ineens het mannetje vlak voor me op en keek me indringend aan.


Mannetje Abessijnse wolf zoekt mij op en kijkt mij indringend aan waarna hij zijn jongen roept. Canon EOS-1D Mark IV, 500mm, 1/2000, f 6.3, ISO 400, exp -0.67

Ik schrok ervan en maakte in een reflex een foto. Hij bestudeerde me en vond mij klaarblijkelijk betrouwbaar, want hij verplaatste zich naar de rotsen tegenover mij en riep de jongen, die te voorschijn kwamen. Ze speelden een jachtspel vlakbij waarbij een grasrat gebruikt werd die door de vader was meegebracht. Enorm geaccepteerd voelde ik mij en één met de wolven en dat gevoel maakte het tot een bijzondere belevenis.


Jonge Abessijnse wolven spelen een jachtspel. Canon EOS-1D Mark IV, 700mm, 1/1000, f 13, ISO 1250, exp -0.67

Wat is je droomsoort/-gebied?
Veel mooie gebieden heb ik al mogen bezoeken maar Spitsbergen trekt, aangewakkerd natuurlijk ook door de mooie foto’s op Nederpix en rapportages op TV in de afgelopen jaren. Van spreeuwen krijg ik nooit genoeg. De prachtige vloeiende bewegende spreeuwenwolken trekken me enorm aan, een diep gevoel van verbinding met alles om ons heen. Avond aan avond heb ik in Utrecht en vorig jaar in Woerden gestaan om met volle teugen te genieten van deze prachtige luchtdans. Ik ben zelfs een avond terecht gekomen midden in een landende grote wolk, mijn auto helemaal wit maar wat een ervaring als er duizenden spreeuwen vlak bij je neerdalen. Kortom ik hoop het dit jaar weer mee te maken.


Spreeuwenwolk tijdens het neerdalen bij de slaapplek. Canon EOS-1D Mark IV, 125mm, 1/10, f 16, ISO 3200, exp -0.67

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Er zijn vele fotografen die me inspireren en Nederland telt ook nog eens een steeds grotere groep zeer talentvolle fotografen, heerlijk om telkens weer verrast te worden door hun nieuwe invalshoeken. Veel inspiratie heb ik in het begin gekregen van mijn vriend Manuel Presti en later van het werk van Vincent Munier. Landschapsfotografie begin ik steeds aantrekkelijker te vinden mede geïnspireerd door het prachtige werk van Erlend en Orsolya Haarberg. Heerlijk vind ik om naast BP en NP inspiratie ook op Facebook steeds meer prachtbeelden te ontdekken, oneindige diversiteit aan talent en aanpak.


Bruine kikkers in de achtertuin. Canon EOS-1D Mark IV, 100mm, 1/160, f 7.1, ISO 1600, exp -0.67

Je hebt laatst een prijs gewonnen bij de ‘Wildlife Photographer of the Year’-competitie. Wat heeft jou dat opgeleverd? En heeft het je kijk op fotografie veranderd?
Een enorme fijne verrassing was het om runner-up in de categorie vogels te worden in de ‘Wildlife Photographer of the Year’-wedstrijd georganiseerd door de BBC en het Natural History museum. Het voelde eerst als een groot fijn geheim dat je bij je draagt tot aan de bekendmaking een half jaar later in London. De gebeurtenis zelf was een heel mooie beleving met een geweldige ervaring op de prijsuitreikingsavond. Het allermooiste is dat je veel fotografen ontmoet die je alleen maar van hun mooie foto’s kent en waarvan je hun enthousiasme over de natuurbeleving kunt proeven. Zo leer je de mens achter de foto’s kennen en het heeft veel leuke nieuwe contacten opgeleverd en ook meer aandacht voor mijn eigen fotografie- en natuurbeleving.

Beste foto

Opstijgende zilvermeeuw in een Noors fjord. Canon EOS-1D Mark IV, 115mm, 1/6, f 14, ISO 200, exp -2.33
Waarom is dit je beste foto en hoe heb je hem genomen?
Eigenlijk zijn er vele foto’s voor mij erg dierbaar die elk weer iets anders moois accentueren voor mij. De foto van de opstijgende zilvermeeuw is terugkijkend misschien tot nu toe wel het meest compleet vanwege het engelachtige gevoel, beweging en de symboliek door het opstijgen van het water naar de volle vrijheidsbeleving in de lucht. Het is de meest complete foto uit een reeks van vele duizenden. Vele dagen lang en onder verschillende condities ben ik onder deze condities blijven fotograferen tot ineens dit beeld was geboren. In de serie ‘bijna goed’ zitten ook weer verrassende beelden die me uitnodigen om weer verder op zoek te gaan. Het beeld is gemaakt door met een langere sluitertijd mee te bewegen met de opstijgende zilvermeeuw onder condities van een schuin invallende zon tussen de fjordwanden in.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
De mooie en met name ook de uitnodigende beelden van Spitsbergen van Arjen Drost zijn mijn motivatie om hem te vragen als fotograaf van de maand.
Back to top
Reply with quote
 
Wouter Klaasse


Gender: Male
Age: 30
Joined: 30 Jan 2009
Posts: 205
Location: Lieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 9:13    Post subject:
Schitterend verhaal en leerzaam!

De zin die ik eruit wil lichten is de volgende:
[b]"en me realiseerde dat ik door vooringenomen gedachten veel niet waarneem"[/b]
Die ga ik onthouden.

Groet,
Wouter
_________________
www.natuurfotowouter.nl
Canon Sigma Gitzo Wimberly
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 9:27    Post subject:
Mooi verhaal met uitzonderlijk fraaie foto's Jan.
Ik heb veel respect hoe jij ondanks je "handicap" doorzet, en deze geweldige platen maakt.
Klasse!

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 10:03    Post subject:
Een van de mooiste combinaties van woord en beeld die deze rubriek heeft voortgebracht Jan, compliment! En dan te weten dat dit echt nog maar het topje van de ijsberg is van wat je nog meer aan prachtig fotowerk hebt...

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Micha Schipper


Gender: Male
Age: 53
Joined: 16 May 2012
Posts: 26
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 10:09    Post subject:
Wat een inspirerend verhaal! Adembenemend mooie fotografie. Groot respect.

Gr van Micha
_________________
canon
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 10:25    Post subject:
Met veel respect en grote bewondering, je verhaal gelezen.
Het fotograferen met gevoel spreekt mij erg aan.
Hoop nog lang van je inspirerende beelden te mogen genieten.

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 10:31    Post subject:
Bijzonder mooi en indrukwekkende reportage Jan. Respect voor je schitterende foto's en mooi om te lezen de manier waarop je in het leven staat en hoe fotografie daarin een bijzondere plaats inneemt!

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 12:45    Post subject:
Mooi om te lezen, mooi vervolg op het Birdpix-verhaal. Je manier van fotograferen spreekt me erg aan en heeft me geïnspireerd tot meer 'out of the box' te gaan denken.
De spreeuwen en sneeuwganzen vind ik weergaloos.

Groet,
Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 13:28    Post subject:
ook een groot compliment aan de interviewer...
... of stelde je je eigen vragen, Jan?


een verhaal waarin je jouw eigen weg laat zien, en dat de mensen die je ontmoet er plezier in vinden om jou te helpen om te realiseren wat je je voorgenomen had.

geweldige beelden ook. de verplichte traagheid betaalt zich uit.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bokje


Gender: Male
Age: 63
Joined: 15 Feb 2006
Posts: 2219
Location: Tienhoven (Utr.)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 13:35    Post subject:
Niet alleen een les in fotografie maar ook in leven en levenshouding!
Compliment en respect.
_________________
Canon
Kijk eens op mijn website!
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 14:23    Post subject:
"Waar 'n wil is, is 'n weg", dat bewijst je verhaal wel. Ik heb bewondering voor je houding en doorzettingsvermogen! En dan je foto's, geweldig om te zien en inspirerend. De Zilvermeeuw vind ik ook de mooiste!
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 14:59    Post subject:
Heel inspirerend. Wat een doorzettingsvermogen. Genoten van je verhalen en sublieme foto's die je hier hebt laten zien.
ik hoop nog vele foto's van jouw hand te mogen zien.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 16:58    Post subject:
Pakkend,krachtig en ontroerend
mens en foto's
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 18:46    Post subject:
Indrukwekkend in beeld en verhaal.magistraal.dikke complimenten voor je door zettingsvermogen en je mooie foto.s.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 19:51    Post subject:
Diep respect, Jan, voor je doorzettingsvermogen en de manier waarop je in het leven staat.
Zelf loop ik ook met 2 krukken of zit in de rolstoel en ik weet hoe moeilijk het soms is om te kijken naar wat je nog wel kunt.
Ook de moeite met het vragen om hulp, is mij bekend.
Net wat je zegt, met je naasten om je heen die precies weten wat je wel en niet kunt, gaat het goed, maar als je alleen staat tussen mensen die wel alles kunnen ...
Je leert inderdaad andere wegen vinden en andere manieren van kijken, je moet wel.
Vandaar mijn oprechte diepe respect voor je.
Misschien ook dat je hierdoor zo'n goede fotograaf geworden bent. Je leert om "out of the box" te denken.
Gelukkig heb je, net als ik Wink , nog veel wensen en zoek je naar manieren om ze te laten uitkomen.
Wie weet ontmoeten we elkaar nog eens op Spitsbergen (ook mijn grote droomwens).
Ik weet in ieder geval wel wie vanaf nu mijn grote voorbeeld is.

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 21:56    Post subject:
Prachtige beelden. Ontroerend....Ik herinner me dat ik je beelden zag en je verhaal hoorde op de PIxperience. Naast me zat een onbekende man. Na de beelden keken we elkaar met tranen in de ogen aan...
Je weet met je beelden de gevoelige snaar te raken. Hoop nog veel van je te zien.
groeten nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
kiran
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 62
Joined: 30 Jan 2013
Posts: 34
Location: Noordholland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Feb 2013, 22:10    Post subject:
Prachtige beelden, zeer creatief.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 10:56    Post subject:
Beste Jan,

Heel mooi en inspirerend verhaal. We zien uit naar je lezing op dinsdag 12 februari in Randwijk (bij Wageningen).
Daar zijn overigens ook Nederpixers welkom, want het is een openbare avond.

Deze week stond er ook een artikel over Jan in de Gelderlander.


Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 17:45    Post subject: Fotograaf van de maand
Proficiat met je verkiezing tot fotograaf van de maand Jan en wat een leuk stukje om te lezen.
Fijn dat fotografie je zoveel plezier heeft gebracht en nog steeds brengt.
Je foto van de zilvermeeuw vind ik ook de mooiste.
Groeten,
Lies.
Back to top
Reply with quote
 
Ron Poot


Gender: Male
Age: 67
Joined: 25 Oct 2006
Posts: 1647
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 22:44    Post subject:
Op de Pixperience vorig jaar genoten van je series. Prachtig om met fotografie zo dicht bij emoties te komen. Bedankt voor je belevenisfotografie, die me erg inspireert.

Groet, Ron
Back to top
Reply with quote
 
sjoukje


Gender: Female
Age: 63
Joined: 17 Dec 2011
Posts: 3
Location: De Kiel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Feb 2013, 23:31    Post subject:
wat een indruk wekkend verhaal
_________________
Canon 1000D natuur en hondenfotografie
Back to top
Reply with quote
 
Marja


Gender: Female

Joined: 21 Jun 2008
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Feb 2013, 14:56    Post subject:
Indrukwekkend verhaal Jan! Ik heb het met veel bewondering gelezen.
Knap dat je ondanks je beperkingen zulke reizen onderneemt.
De foto’s zijn geweldig, de zwarte specht en de spreeuwenwolk vind ik het mooist.

Groetjes, Marja
_________________
Canon 5DIII en 7D met div. lenzen
www.marjavanderlaan.nl
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 03 Feb 2013, 16:43    Post subject:
Ha Jan,

Een indrukwekkende reeks foto's en nog meer nu het verhaal erachter wat wordt toegelicht. "Geef nooit op!" moet je motto zijn als je je grenzen zó hebt weten te verleggen. Blij dat ik je zo wat persoonlijker heb leren kennen.

P.S. Ik vind zelf de zwarte specht een nog mooier beeld dan de al veel geroemde zilvermeeuw als engel.

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Feb 2013, 11:55    Post subject: FvdM
Beste Jan.
Veel fotografen zullen momenten hebben waarop zij denken dat het even niet meezit met het maken van (droom)foto's. Wanneer mensen zo'n dip hebben, behoeven ze alleen maar even jouw verhaal te lezen en je foto's te bekijken. Werkelijk een enorme inspiratiebron!

Met veel respect en bewondering heb ik van deze fotograaf van de maand genoten. Zeer bedankt voor je openhartigheid.

Hartelijke groeten, Wijnand.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Jacob k.


Gender: Male
Age: 29
Joined: 16 Jul 2011
Posts: 47
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Feb 2013, 14:35    Post subject:
Prachtige foto's en een prachtig verhaal. Jouw foto's inspireren me.
Gr. Jacob
_________________
Over het algemeen fotografeer ik met: canon 550d, tamron 200-500mm, sigma 120-300mm (+2x extender) en canon 100mm 2.8
www.jacobkaptein.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum