Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


een ontzettend stom idee
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 86
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 18:40    Post subject:
Ik ga mee met Joop en zag net een foto waar deze werkwijze al wordt toegepast. Prima initiatief.

Groeten, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 20:44    Post subject:
gaan jullie nu een beetje slap doen alsof het niet meer nodig is?
Wink

wat mij betreft... echt even met zijn allen en niet effe wat incidentele acties.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Tim Oord
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 24 Feb 2006
Posts: 204
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 21:13    Post subject:
Volgens mij, en daar is al eerder over gesproken, moeten we leren om op een goede manier feedback te geven. Een keer per jaar iemand ongezouten zijn of haar vet geven vind ik respectloos!

Iedereen doet zijn / haar best om iets van zijn / haar hobby te maken en heeft daar plezier in. Niet iedereen heeft apparatuur om goede foto's te maken. Ik hou van NIKON en dito lenzen. Maar om € 10.000 euro uit te geven?

Waardeloos plan, respectloos en onaanvaardbaar.
Leren op een goede manier feedback te geven ben ik voor.
Maar dit moet wel geleerd worden.

Groet, Tim
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 7:20    Post subject:
Tim Oord wrote:
Volgens mij, en daar is al eerder over gesproken, moeten we leren om op een goede manier feedback te geven. Een keer per jaar iemand ongezouten zijn of haar vet geven vind ik respectloos!

Iedereen doet zijn / haar best om iets van zijn / haar hobby te maken en heeft daar plezier in. Niet iedereen heeft apparatuur om goede foto's te maken. Ik hou van NIKON en dito lenzen. Maar om € 10.000 euro uit te geven?

Waardeloos plan, respectloos en onaanvaardbaar.
Leren op een goede manier feedback te geven ben ik voor.
Maar dit moet wel geleerd worden.

Groet, Tim


De beste foto's worden niet gemaakt met het materiaal maar met de 30 cm achter de zoeker.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 7:37    Post subject:
Quote:
at mij betreft... echt even met zijn allen en niet effe wat incidentele acties.


Peter ik ben altijd al van mening dat je meer aan inhoudelijke reacties hebt dan alleen handjesgeklap of opmerkingen over sensorvlekken. Kan mij wel vinden in het idee om de highs en lows te benoemen (tops en tips). Maar vind het waardeloos dat dat maar op een dag moet gebeuren: dat is pas incidenteel. Jammer is dat als je tips geeft de commentaren daarna veelal meer over de tips gaan in plaats van echt over de foto. Ook jammer is dat makers van de foto's eigenlijk niet of nauwelijks echt inhoudelijk reageren op de tips. Meestal komt men niet verder dan een verdediging of bedankje.

Reageren op commentaar is net zo belangrijk en lastig als commentaar geven.

Groet,

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Maria d'Oro




Joined: 14 Sep 2012
Posts: 16
Location: Nieuw-Vennep
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 8:23    Post subject:
De achterliggende gedachte van Peter Wijn vind ik prima. Maar niet ongenuanceerd lelijk doen. Laughing Maar altijd eerlijk kritisch commentaar geven, zou deze site een stuk interessanter maken. En als iedereen dat gewoon zou doen, zouden wel kritische fotografen hier niet weggepest zijn/worden.

Maria
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 8:44    Post subject:
@Tim
de intentie is juist om te leren om
1) constructieve kritiek te leveren
2) constructieve kritiek te ontvangen

Net als Joop vind ik dat goede kritiek pas begint als je en de goede punten en de mindere punten van een foto aanwijst. Heel veel mensen hier - ook ik vaak - laten het bij het beschrijven van wat ze mooi vinden, of vermelden het alleen maar. Of vermelden alleen - onbewust opgepakt - wat al in een commentaar erboven stond.

Dat is beperkt. Dat is jammer, en dat vinden jij en ik allebei. En nog ietswat mensen meer.

Als je nu eens afspreekt, om eens op één specifieke dag heel bewust je niet te beperken tot wat je mooi vindt, maar juist vooral op zoek te gaan om te beschrijven wat je niet mooi vind... - let op: 1 dag hè - ,
en dan niet met een, of vijf, of vijftien personen, maar als hele community,
dan bereik je wat als site.
Je overwint een schroom, breekt een taboe, komt nader tot elkaar. Kun je daarna lief èn inhoudelijk zijn. Het hele jaar door.

Bovendien, mensen moeten niet alleen leren foto's maken hier, maar ook er over communiceren. Leren doe je door te oefenen, door te doen.

1 dag definieren, dat maakt het minder eng, want het is begrensd. dacht ik dan toch...

Zo'n idee kan natuurlijk alleen worden uitgevoerd als het gedragen is, vanzelfsprekend, en het is alleen gedragen als het goed is uitgewerkt, dat is het nu nog niet.
Maar het is geen goed idee om het half-gelezen af te branden.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 9:05    Post subject:
Wijn, waar haal je de energie?

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 9:31    Post subject:
Ik ben het aardig met Tim Oord eens , keurig geformuleerd , ...de JUISTE WOORDEN kiezen om opbouwend commentaar te geven is heel erg belangrijk , .....belangrijker als 1 dag ongenuanceerd afbranden , daar schop je mensen mee tegen het zere been en werkt averechts . Belangrijk vind ik ook dat er commentaar gegeven wordt zonder eerst naar de PERSOON te kijken , dus gewoon op het rijtje af commentaar geven .Volgens mij is het op NP behoorlijk zo dat steeds maar weer naar de foto's van de zelfde kijken en dan krijg je vaak allemaal Ah's en Oh's wat mooi , op deze manier krijgen ook altijd de zelfde mensen veel nomi's , wat eigenlijk niets zegt overde foto , maar meer vaak over de eerste indruk .Geef ook eens scommentaar bij een foto waar niemand wat opgemerkt heeft , meestal is dit dan een foto die op het eerste gezicht weinig sfeer heeft , niet echt technisch is genomen is , want neem me niet kwalijk de meesten zijn hier helemaal vooraan begonnen en door experimenteren en NAAR ELKAAR kijken hebben we ons NIVO hier op NP toch aardig berbeterd .
Dus zo'n speciale afz..kdag lijkt me totaal overbodig .
Wat me ook wel een beetje opvalt is , .............dat wild fotografen zelden commentaar geven bij foto's uit andere album etc.
Gewoon iedereen in zijn waarden laten , en nooit namen noemen !!!!!
Voorts wil ik wel opmerken dat ik NP een bijzonder fijne site vind en dat wil ik graag zo houden en ik hoop toch vele met mij
VR. Gr. Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 12:58    Post subject:
zucht....

laat maar die dag

als mensen laten blijken alleen maar te kunnen lezen wat ze denken te lezen

dan heeft dit hier inderdaad geen zin.

daar ga ik dan ook geen energie meer in steken.
Jammer lui.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 12:19    Post subject:
peter wijn wrote:
zucht....

laat maar die dag

als mensen laten blijken alleen maar te kunnen lezen wat ze denken te lezen

dan heeft dit hier inderdaad geen zin.

daar ga ik dan ook geen energie meer in steken.
Jammer lui.


Ja maar Peter, je was ook wel erg ambitieus hoor! Stel je voor zeg, foto's kritisch beoordelen op een fotosite. Gekker moet het echt niet worden! Wordt er dan wel opvang geregeld voor al die gekwetste ego's?

Een plan dat veel meer kans lijkt te maken is het commentaarveld te laten vervallen en te vervangen door een "Vind ik leuk" knopje. Moet je eens zien hoe gelukkig iedereen daar van wordt! Iedere dag weer en het bespaart nog ruimte ook.

groet, Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Marcel`Westland


Gender: Male
Age: 31
Joined: 01 Sep 2011
Posts: 28
Location: Honselersdijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 12:30    Post subject:
Hahaha, vind ik leuk!

Maar even zonder gekheid, ik vind het een goed plan.
Ik vind best dat mensen kritischer mogen zijn over bijvoorbeeld mijn foto's, ik zit nog in een leerstadium en wil graag zoveel mogelijk feedback om mee te nemen voor de volgende opnames.

Zoals ik hier al voorbij heb zien komen, nu krijg je complimenten als de foto benoemenswaardig is.
Maar mindere foto's krijgen vaak geen kritiek en dan is het voor die gene gokken, wat hij of zij kan verbeteren.

Ik ben zelf tot nu toe meer bewonderaar geweest, maar daar wil ik best iets aan doen Wink

En toen ik me hier aanmeldde heb ik voorbij zien komen dat je tegen kritiek moet kunnen, dus dat is pech voor de ego's van sommigen.
_________________
Nikon D90 Nikkor, Tamron en Tokina spul. Manfrotto statief + balhoofd / Berlebach mini L met leveling.
https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 13:18    Post subject:
Ik zou het wel heel jammer vinden als uit dit draadje helemaal geen resultaat zou komen. Want ik vind het jammer (zoals ik al eerder aangegeven heb) dat bij sommige platen, bijv. die kennelijk niet zo in de smaak vallen, geen commentaar ter verbetering komt, zeker voor ons beginnelingen. Ik vind dus dat meneer Wijn een goed punt heeft aangeroerd. Als de feedback dag (of welke naam je het ook wilt geven) gekomen was, had ik zeker een foto geplaatst en meegedaan maar wel in de hoop dat dit een aanzet was voor de rest van het jaar wat meer kritische feedback te kunnen ontvangen (en geven). Uit de reacties begrijp ik dat er bij genoeg anderen ook behoefte is aan tips (of kritiek of feedback of welke naam je het ook wilt geven) maar dat sommigen er niet op vertrouwen dat het opbouwend zal zijn.

Kortom: ik hoop op tips/feedback/opbouwende kritiek op mijn foto's (maar ook op aanmoedigingen of complimenten als die terecht zijn) en zal mijn best doen dat zelf ook meer te doen (zover ik dat kan en durf).

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 15:36    Post subject:
Nogmaals .....opbouwende commmentaar ....prima , ...........en kijk ook eens bij minder bekende fotografen zodat niet elke keer de zelfde figuren bij steeds weer dezelfde fotografen kijken , en elke keer dit doen als je op NP bent en ook in alle categrieen , dus niet alleen wild "kijkers" naar foto's met herten . Lijkt me dat 1 dag in een jaar dan niet nodig is . Probeer groepjes vorming te voorkomen .

Vr. Gr. Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 16:11    Post subject:
bestaan deze eigenlijk in de fotografie
stijlfiguren als de vergroting en de paralel?

heeft iemand misschien een voorbeeld?
liefst een waaruit ook blijkt hoe de kijker met die stijlfiguur zou kunnen omgaan.

(googlen op 'vergroting in de fotografie' is weinig zinvol)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 16:29    Post subject:
Sorry, nu ben ik je ff kwijt Question Question

Hoe-bedoel-u ?
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum