Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Libellen in vlucht

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ian Velthuis



Age: 36
Joined: 02 Jun 2013
Posts: 16
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 22:40    Post subject: Libellen in vlucht
Ik heb nu een paar keer geprobeerd libellen in vlucht te fotograferen. De eerste sessie leverde redelijke beelden op, maar er was niet genoeg licht om ook de vleugels scherp te krijgen.
Met meer licht heb ik het weer geprobeerd, maar nu waren ze zo actief dat scherpstellen met 400mm niet meer mogelijk was.

Hebben jullie tips en trucs hierover of is een lichtsterke lens eigenlijk de enige oplossing?
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 7:26    Post subject: Re: Libellen in vlucht
Ian Velthuis wrote:
... , maar er was niet genoeg licht om ook de vleugels scherp te krijgen.

wat voor omstandigheden?
ik heb nooit scherpe vleugels gezien bij vliegende libellen, het geeft ook een vervelend statisch gezicht. Zeker wel wil je dat er wat licht in speelt, zodat ze enigszins herkenbaar zijn, maar ze willen meestal wel reflecteren, dus je hebt niet per sé tegenlicht nodig...
Quote:
Met meer licht heb ik het weer geprobeerd, maar nu waren ze zo actief dat scherpstellen met 400mm niet meer mogelijk was.

ja, anticiperen waar het beest langskomt - sommige hebben een territorium en maken rondjes - manueel instellen - en dan heel voorzichtig met autofocus het laatste zetje. Dit kan helpen. Al met al heel erg lastig. Soms / vaak onmogelijk.

Ik heb niet de illusie dat dit de enige/beste manier is.

Professionals in sport werken wel met een andere methode: afdrukken met scherpstel-voorkeur en dynamische autofocus. Je onderwerp moet dan wel stabiel op je actieve scherpstelpunt(en) liggen. Een hele kunst, die aardig wat ervaring en vaste hand vergt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 8:57    Post subject:
Libellenvleugels bewegen heel snel! Wil je ze per se stil hebben, dan denk ik dat flits de enige oplossing is. De flitsduur is heel kort, veel korter dan de kortste sluitertijd.

Maar, zoals Peter zegt, beweging in de vleugels suggereert dynamiek en dat is toch oko wat je wilt overbrengen.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Ian Velthuis



Age: 36
Joined: 02 Jun 2013
Posts: 16
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 11:45    Post subject:
Bedankt voor de technische tips, Peter, met een andere manier van scherpstellen zal ik eens gaan oefenen. Handig topic.

Helemaal bevroren hoeft niet, zoals gezegd is dan ook alle dynamiek weg. Maar met 1/400 of 1/500 (Midden overdag, beetje sluierbewolking, foto had iets kunnen onderbelichten) worden de vleugels wel erg wazig. Wel bleven ze af en toe even stilhangen, en daar moest ik het van hebben. Ik zal een foto in het determinatie album plaatsen.

Zoals gezegd waren ze meer meer zon zo snel en actief dat ze niet meer stil hingen. Ik weet vrij weinig van libellen, dus mijn vraag gaat ook een behalve techniek ook over libellengedrag.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 11:59    Post subject:
Volgens mij kunnen libellen om 2 redenen rondvliegen. Ten eerste om een soort van territorium te verdedigen, ten tweede omdat ze honger hebben (oké, het kan ook nog om zich te verplaatsen). Bij de tweede manier is het fotograferen erg lastig omdat ze dan geen vaste route hanteren. Ze vliegen van insect naar insect en ze zijn dan dus erg lastig te volgen. Bij het patrouilleren langs hun territorium hanteren ze vaak een vaste route, waarbij ze ook vaak even stil hangen. Het kan dus uit om eerst even een tijdje te gaan kijken naar hoe een libel vliegt, want die plekken waar ze stil hangen gebruiken ze vaak keer op keer.

Je kunt dan vaak al ongeveer scherpstellen op die afstand (handmatig), dan, als je de libel in beeld gekregen hebt nog wat meer handmatig scherpstellen om dan het laatste zetje met de AF te geven. Volgens mij heb ik nog nooit een foto van een vliegende libel gezien waarbij de vleugels scherp waren. Ik denk dat ik het niet eens mooi zou vinden, maar dan moet je denk ik idd met flitsers gaan werken.

En ja, dit is iets wat heeeeeeeel vaak fout gaat, zeker in het begin.

Succes ermee!

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 12:50    Post subject:
Er zijn ook libellen die liever lui zijn dan moe en graag stilzitten op een tak met goed uitzicht vanwaar ze jagen en hun territorium verdedigen. Zulke soorten hangen nooit stil in de lucht en zijn dus als zodanig eigenlijk niet te fotograferen. De viervlek, gewone oeverlibel, vuurlibel, heidelibel en verwanten zijn volgens mij zulke soorten.

Groeten,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Ian Velthuis



Age: 36
Joined: 02 Jun 2013
Posts: 16
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 09 Jul 2013, 1:18    Post subject:
Arjen en Michiel, bedankt voor de tips en de uitleg over libellen gedrag. Ik wist niet dat jagen en verdediging zo verschillend waren.

Vandaag weer geprobeerd, maar meer libellen is meer actie en ze bleven elkaar achterna zitten. Inmiddels ben ik er ook achter dat het vroege Glazenmakers zijn die in het park zitten, dus determinatie is niet meer nodig. De beste foto tot nog toe heb ik in mijn PA gezet.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Jul 2013, 8:42    Post subject:
Dat is nog niet zo'n slechte foto hoor. Dus blijf proberen. De glazenmakers zijn inderdaad een groep libellen die vliegend jagen en hun territorium verdedigen. Wat je kunt proberen is om er eentje uit te zoeken wiens territorium slechts grenst aan een paar andere i.p.v. van eentje die z'n territorium midden tussen de anderen heeft, die laatste heeft het namelijk wat drukker dan de eerste.

Succes,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Reinier van den Born


Gender: Male
Age: 40
Joined: 15 May 2006
Posts: 66
Location: Woudenberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 09 Jul 2013, 19:25    Post subject:
He, leuk topic!

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de Paardenbijter.
Een soort die veel "hangt" tijdens het patrouilleren.

Na zonsopkomst is mijn ervaring dat deze soort nog niet top is opgewarmt, en lijkt dan slomer dan in de middag.

Dus s'ochtends zijn de hangmomenten wat i.m. waarneming, afijn, doe er je voordeel mee!

Groeten Reinier.
_________________
Canon gear
Back to top
Reply with quote
 
LFR


Gender: Male
Age: 70
Joined: 14 Feb 2013
Posts: 2
Location: Roeselare
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 7:12    Post subject:
Ik heb er eentje kunnen platen met de vleugels gedeeltelijk scherp.

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=187783&recent=1
Grz: LFR.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum