Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Heeft iemand tips voor zelf schoonmaken van sensor ?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 10:57    Post subject: Heeft iemand tips voor zelf schoonmaken van sensor ?
Gisteren voor het eerst zelf de sensor van mijn camera schoongemaakt met Green clean (stofzuigertje, nat vegertje, droog vegertje). Ik vond het nog een behoorlijk gevogel om dat goed voor elkaar te krijgen.

Zijn er meer NP-ers die zelf hun sensor schoonmaken (en dan bedoel ik niet de reiniger op de camera, die zit er bij mij niet op).
Wat zijn jullie ervaringen en hoe doe je dat het beste ? Is er bijvoorbeeld ervaring met Sensor Swab ?

Ik ben zeer dankbaar voor tips.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 11:53    Post subject:
Ik heb mijn sensor onlangs ook gereinigd met Green clean. Ik heb alleen de wet & dry sweeper gebruikt. Ik heb de sensor 3x gereinigd. Er waren toen nog maar een paar stofjes over. Misschien ben ik niet de meest kritische als het gaat om sensor reinigen.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 11:56    Post subject:
Never zelf doen.
in Malden zit Chipclean.
http://www.chipclean.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=34&lang=nl
Als je in de buurt woont een afspraak maken.
Je kunt ook opsturen.
Succes, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 12:11    Post subject:
Nico, wat is volgens hou het risico als je het zelf doet ?

Ik heb overigens ook op aanraden van Susan (nog een keer) gezocht op "sensor reinigen" in het forum, ik vind daar ook wel het e.e.a. dus ik ben al verder gekomen.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 14:16    Post subject:
Hallo Jantine,

Met de juiste hulpmiddelen is het schoonmaken van de sensor een fluitje van een cent. Ik gebruik hiervoor de volgende zaken:

- blaaskwastje + blaasbalgje om vuil uit het camerahuis te blazen
- Sensor loupe om te kunnen zien waar de stofjes zitten en om te controleren of de sensor goed schoon is
- Sensor Swab + schoonmaakvloeistof voor de daadwerkelijke schoonmaak

Wel even erop letten dat je de juiste sensor swabs en de juiste vloeistof aanschaft voor jouw camera, de fotowinkel kan je hierin adviseren.
Wanneer je voorzichtig te werk gaat is het goed te doen, en loop je weinig tot geen risico dat je de sensor beschadigt.
Wel belangrijk: Zorg voor een volle accu!!!

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Rombout




Joined: 23 Jul 2012
Posts: 13
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 15:13    Post subject:
Als je voorzichtig bent met het wisselen van lenzen, is het bijna niet nodig om de sensor schoon te maken. In het geval van een vieze sensor raad ik aan om naar een fotozaak te gaan. Voor 25 euro kunnen ze eigenlijk alle viezigheid weghalen, meer dan je zelf kunt doen. Bovendien kunnen ze met een loop met verlichting goed zien of alles schoon is. Je kunt er weer een jaar tegen aan!
Ik had voorheen ook de spulletjes die je aangaf: stofzuigertje etc...behoorlijk duur, zeker als je weer nieuwe swaps nodig hebt.
Wel nog een tip om je sensor schoon te houden: body altijd naar beneden houden met wisselen lenzen en regelmatig de aansluitring van de lens en de body schoonmaken. In principe doe ik dat wekelijks.
_________________
Canon 7d, canon 400mm 2.8, sigma 150mm 2.8, canon 10-22mm
Back to top
Reply with quote
 
Joachim Pintens


Gender: Male
Age: 25
Joined: 10 Jul 2012
Posts: 3
Location: Hoboken
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 15:43    Post subject:
Hallo,

Ik heb toevallig net mijn sensor gereinigd, en dat moest heel grondig gebeuren want hij stond echt vol Embarassed
Dus eerst heb ik de Visible Dust Blower op de spiegel, sensor en binnenkant van de lenzen gebruikt om de grotere vlekjes weg te blazen.
Vervolgens heb ik, net als met de Visible Dust Blower, op de spiegel, sensor en binnenkant van de lenzen eens goed gespoten met de Kenair Air Duster (mag je niet ondersteboven houden).
Nu waren de kleinere sensorvlekken ook weg, maar de kleinste nog niet.
Met de Sensor Swab (druppeltje op de ene kant, druppeltje op de andere kant van het staafje, en dan gewoon eens heen en weer over de sensor gaan) verdwenen uiteindelijk ook de kleinste sensorvlekken.
Dan ben ik nog even met de Lens Pen over de voorkant van de lenzen gegaan om eventuele vuiligheid eraf te poetsen, en nu zie ik bijna geen sensorvlekken meer op f/32, en ik ben heel tevreden met het resultaat.
Natuurlijk kost hetgeen ik hier allemaal heb opgesomd niet niks, maar het is zeker de moeite waard Wink

Groeten, Joachim.
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 16:04    Post subject:
Ik leer hier heel veel van moet ik zeggen. Er is duidelijk geen consensus over wel of niet zelf doen.

Maar wat ik wel lees is dat je mag blazen in de camera: ik dacht dat dat juist slecht was omdat er juist een grote kans is dat je het stof op de sensor blaast in plaats van eraf maar dat lijkt dus niet zo (wel camera naar beneden gekeerd houden begrijp ik).
Ik zal eens een tijdje proberen hoe dat gaat: regelmatig met het balgje blazen (dat hebben we, zo'n mooie dikke) en kijken of de sensor langer schoon blijft. En NOG beter opletten bij het lens wisselen. Dan hoeft de echte reiniging niet vaak. En dan kan ik nog rustig even nadenken of ik doorga met zelf schoonmaken of de camera wegbreng.
En als ik het zelf zou blijven doen heb ik nu een paar goede handleidingen!

Dank (tot nu toe, en ook eventuele toekomstige reageerders, ik lees het zeker).

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 16:47    Post subject:
Blazen is het slechtste wat je doen kan Jantine.
Chipclean zijn professionals.
Niet zelf tobben ondanks anders denkenden Smile
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 17:58    Post subject:
Jantine wrote:
Maar wat ik wel lees is dat je mag blazen in de camera: ik dacht dat dat juist slecht was omdat er juist een grote kans is dat je het stof op de sensor blaast in plaats van eraf

Blazen in de camera kan geen kwaad, MITS je dat maar doet met een blaasbalgje of een blaaskwastje.
Met de mond blazen of met samengeperste lucht uit een spuitbus is daarentegen wel af te raden, dit omdat er dan residuen speeksel of drijfgas mee kunnen komen die op de sensor terechtkomen.

@Nico, Rombout:
Zo 1x per jaar de sensor professioneel laten reinigen zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Lang niet iedere camera beschikt over een goed werkend reinigingssysteem, en bij dergelijke camera's zul je de sensor toch echt (veel) vaker moeten schoonmaken. Uit eigen ervaring weet ik dat het verschil tussen bijvoorbeeld de Canon 5D (geen reinigingssysteem) en 400D (de eerste camera met reinigingssysteem) enerzijds en de 5DIII en 7D (beide met een goed werkend reinigingssysteem) anderzijds wat dat betreft zeer groot is!!!

En heus, je hoeft er echt niet bang voor te zijn om zelf de sensor schoon te maken...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 18:31    Post subject:
Mag ik even aan haken..ik heb begrepen dat zoals in de1000niet een reinigingssysteem heeft maar het stof schudt,ik heb het dus uit ge zt,heb ik het helemaal mis?
Groet susan
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 18:50    Post subject:
Ik gebruik een Artic Butterfly, heel voorzichtig.
Het werkt. Maar van die hardnekkige vlekjes krijg je er niet mee weg.
Minimaal 1x per jaar vind je mij bij ChipClean.
Zonder risico brandschoon, al jaren.

Ze hebben daar ook mooie voorbeelden van beschadigde sensors door de doehetzelfers.

Als je er wat bedreven in bent zullen die swaps best goed werken.

Ik zal in de ogen van anderen wel een broekenpoeper zijn dat ik naar ChipClean huppel, maar de kosten van vervanging van de sensor zijn mij wat te hoog.

Ieder zijn ding.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6025
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 19:50    Post subject:
Af en toe is er een actie van sensor reinigen bij Cameratools. Dan breng ik de camera weg. De zelfreinigende sensor van de 7D zorgt er wel voor dat ik minder vaak hoef dan met de 40D.
Probeer de camera altijd naar beneden te houden en uit te zetten.
En bij winderige omstandigheden ga ik niet van lens verwisselen.
Het licht er ook aan hoe en wat je fotografeert.
Bij macro onames met een groot diafragma heb je bijna nooit last. Bij landschappen met een klein diafragma schrik je je ineens rot.
Dus wel in de gaten houden.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Christian Biemans


Gender: Male
Age: 51
Joined: 03 Nov 2012
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 20:06    Post subject:
Ik maak de sensor altijd zelf schoon tenzij het zo hardnekkig is dan laat ik het doen.

Ik vind dat het verstandig is om zelf te weten hoe je dit moet doen. Mocht je op fotoreis zijn of in het buitenland ergens en niet een 'chipclean' in de buurt hebben dan is dat wel zo fijn mocht je ineens erg last hebben van stofjes.

Tijdens mijn safari's maak ik zeker twee a drie keer per week zelf mijn sensor schoon puur vanwege het wisselen wat je doet.

Maak gebruik van de Arctic Butterfly, Sensor Swabs en blaasbalgje .... tot nu succes verzekerd!

Christian

www.biemans-photography.com
_________________
www.biemans-photography.com
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 22:07    Post subject:
Ik gebruik ook zelf de arctic butterfly, had daarvoor ook een blaasbalgje, zelfs met een ventiel/filter kwam daar altijd meer stof uit dan erdoor uit m'n body werd geblazen... dus blaasbalgjes.., ik zeg nee.
De butterfly is enorm handig en eigenlijk voor veel losser stof bijna risicoloos, ik heb er eentje met verschillende borstels zodat ik ook het spiegelhuis e.d. kan meenemen zonder diezelfde borstel ook voor de sensor te gebruiken.
Als vlekken niet door de statische borstel van de sensor komen, ga ik uiteindelijk naar chipclean, ik kies ervoor om zelf niet met natte swabs bezig te gaan (heb tot nu toe maar één keer nodig gevonden).

groetjes, Margriet
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 5:35    Post subject:
Ik gebruik ook meestal Arctic Butterfly (sensor brush). Bevalt me het beste.
Natte swabs gebruik ik alleen als het vuil hardnekkig is, maar dat is zelden.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 8:28    Post subject:
susan meijndeers wrote:
ik heb begrepen dat zoals in de1000niet een reinigingssysteem heeft maar het stof schudt,ik heb het dus uit ge zt

Een automatisch reinigingssysteem zoals in de 1000D schudt inderdaad het stof af. Je kunt dit het beste gewoon aan laten staan, dan wordt iedere keer wanneer je je camera aan- en uitzet ht stof afgeschud. Wel is het zo dat dit systeem bij de ene camera aanmerkelijk beter werkt dan bij de andere.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 9:12    Post subject:
geinig zo veel verschillen

heb mijn artic butterfly verkocht nadat ik er twee keer mijn sensor mee met pindakaas had belegd. (opzij van de sensor zit smering voor de spiegel en wat al niet meer zij). Ik ben er niet handig mee.

gebruik voor grote stofjes met veel plezier zo'n zware blaasbal die hierboven wordt verguisd. (dat doe ik liefst in een schone kamer).

Als het moet - inmiddels weer een jaar geleden - dan veeg ik met sensorswaps en twee druppels vloeistof de sensor schoon. Ik heb twee of drie brandschone swaps nodig voor het goed is. Dat is dus ongeveer 10/15 euro. Bij 'goed' moet je niet denken dat er op diafragma 36 niks meer te zien is... dan is er op diafragma 16 vrijwel niets te zien. Een schone sensor is voor mij geen doel op zich.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 10:35    Post subject:
@ joop
bedankt voor je antwoord!
Misschien wat eigenwijs maar ik laat hem toch uit staan, het heen en weer schudden van stof lijkt me nutteloos,nu blijft het zitten waar het zit...
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 11:00    Post subject:
Ik ben blij met alle info, leuk/nuttig om meerdere kanten te horen! Het geeft mij stof (haha) tot nadenken.
Wel grappig dat er zoveel verschil is. In ieder geval een onderwerp dat "leeft onder de mensen".

Susan, ik heb wel begrepen dat er een soort plakstrip oid zou zitten waar dat stof dan op verzameld wordt en niet gaat zwerven. Hopelijk groot genoeg om een camera-leven mee te gaan.
En er komt geen sensorreinigingspolitie bij jou controleren Very Happy
Bij mij ook niet om te kijken welk advies ik nu ga overnemen.

We hebben de vrijheid om zo eigenwijs te zijn als we zelf willen, ha!

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 12:03    Post subject:
@Susan:
Quote:
het heen en weer schudden van stof lijkt me nutteloos

De camerafabrikanten hebben daar zeker over nagedacht, het systeem gaat wel iets verder dan alleen maar simpel afschudden.
Quote:
nu blijft het zitten waar het zit...

Zolang dat maar niet op de sensor is...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 20:03    Post subject:
Joop Gerretse wrote:
@Susan:
Quote:
het heen en weer schudden van stof lijkt me nutteloos

De camerafabrikanten hebben daar zeker over nagedacht, het systeem gaat wel iets verder dan alleen maar simpel afschudden.
Quote:
nu blijft het zitten waar het zit...

Zolang dat maar niet op de sensor is...

Groet, Joop


Mijn D700 heeft ook zo'n systeem.
De vorige twee body's niet.
Voorkomen doe je het niet, er blijft toch altijd wel wat "niet schutbaar stof" (?) zitten. Maar in elk geval lijkt het er wel op dat ik minder vaak richting Heumen moet. Met de eerste body, de D200, kwam ik daar altijd minimaal 2x per jaar.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
daan de vos


Gender: Male
Age: 56
Joined: 18 May 2006
Posts: 79
Location: breda
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 27 Jul 2013, 11:19    Post subject:
Het is al gezegt maar ik begin er niet aan ga hiervoor naar Chipclean. Hebben daar meteen nieuwe software geplaatst en al mijn lenzen op de body gekallibreerd.
_________________
canon 50d canon,100mm2.8 macro,100-400mm l usm is canon,kitlens
soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Jul 2013, 12:55    Post subject:
Daan, vooral het laatste is nieuw voor mij: is het dan nodig om nieuwe software te plaatsen (op de body neem ik aan) en de lenzen te calibreren ? En wordt er bij het laatste dan iets met de lenzen gedaan of met de body ? Want hoe moet dat dan als je meer verschillende bodies gebruikt ?

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Jul 2013, 13:51    Post subject:
staat allerhande informatie over in het boekje van je camera en bij de betreffende leveranciers Jantine.
Firmware-updates kunnen foutjes in de software van de camera corrigeren (en in theorie ook extra mogelijkheden toevoegen, maar die leveren de fabrikanten niet). Wat je doet: je zorgt voor een volle accu, je gaat naar de website van je cameramerk en je voert uit wat het cameramerk voorstelt voor jouw camera: makkiekwadraat.

Kalibreren.
Op de een of andere manier heb ik nog nooit het idee gehad dat verkeerde scherpstelling in een foto lag aan de camera (want het kan niet in de lens worden aangepast).
(Oh jawel, één keer, toen de reparateur de spiegel scheef had teruggezet: autofocus werkte uitstekend, maar manuele focus zat er op 40 cm met de macrolens 2 cm naast.)
Wel dat de camera een ander idee had van wat het onderwerp in de foto was, zoals haar voor de ogen - soms contrastrijker dan de ogen zelf. Of glimmertjes achter het hart van een bloem. Dit geldt voor 5 camera's. Toch heeft het bij verstandiger mensen dan mij wel gewerkt. Ik zou zeggen: zoek het uit als je er last van hebt.


Bij sommige camera's kan het maar voor eén lens worden ingevoerd... en dan heeft het dus geen zin op de meeste DSLR's. De omstandigheid dat je het in de camera doet, betekent dat het niet in de lens zit, en dus ook niet met de lens meelift naar een andere camera.
EDIT: men zou nu kunnen denken dat ik denk dat het probleem uitsluitend aan de camera ligt, niet, maar de oplossing ligt wel vooral in de camera.

Aardig wat lenzen - de lichtsterkere - kennen een focusshift, waarbij de scherpte bij F1:1,4 iets als 1 cm voor de scherpte op F1:4 ligt. De autofocussystemen zijn niet zo geavanceerd dat ze daar rekening mee houden.


Kortom, ook hierin smaken en overtuigingen.

Wat ik wel prettig vind van chipclean is dat ze gelijk alle stof uit je camerahuis (zeggen te zullen) halen. Lijkt me wel weer eens fijn, een smetteloos matglas.


Zullen we meneer Van Dale gaan voorstellen om het Nederlandse woord kalibreren te veranderen naar het engelse calibreren?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Fri 06 Sep 2013, 19:30; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum