Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


invloed software op beeldkwaliteit

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Rypke Zeilmaker


Gender: Male
Age: 48
Joined: 16 Feb 2006
Posts: 2
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 31 Oct 2006, 10:32    Post subject: invloed software op beeldkwaliteit
Beste

Bij het printen op A3 ontdekte ik onscherpte in een beeld dat naar mijn idee onmogelijk al onscherp kon zijn. (f11, 1/125, autofocuspunten staan goed, opgeslagen in Raw) Eerdere platen met de zelfde lens (sigma 18-55 f2.8 en camera Eos350D bleven ook bij A2 knetterscherp terwijl ik ze ook nog eens in JPEG had opgeslagen. Deze had ik echter onbewerkt afgedrukt

Mijn vraag is of beeldbewerking zoals kleurverzadiging (10 procent er bij) invloed kan hebben op de scherpte van het beeld, bij grotere prints dus. Iets anders kan ik er namelijk niet van bakken..Of een polarfilter?
_________________
canon eos 350D Efs18-55 + EF70-300ISUSM
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 Oct 2006, 12:10    Post subject:
Ik weet niet waar de onscherpte optreedt, maar bij 1/125 kan snelle beweging van het onderwerp onscherpte opleveren. Bij stilstaande of langzaam bewegende onderwerpen geldt dat uiteraard niet. Zelf heb ik het idee dat de digitale camera net iets gevoeliger voor bewegingsonscherpte is dan de camera met film, een mogelijk gevolg van de regelmatige ordening in rijen en kolommen van de pixels. Maar wetenschappelijke onderbouwing heb ik daar niet voor.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 Oct 2006, 12:53    Post subject:
Vorige week overkwam me ook iets vreemds. Ik liet deze foto op A3-formaat afdrukken; minimaal bewerkt, ietsje gecropt en extra verscherpt (het origineel was al haarscherp). Het resultaat was een geheel onscherpe foto, terwijl andere foto's met dezelfde bewerking wel scherp waren afgedrukt. Heeft iemand een idee waar dit door kan komen?
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 Oct 2006, 13:15    Post subject:
heb uitstekende ervaringen met afdrukken op 60x40 cm met geextrapoleerde D70 bestanden.
Het lijkt me dat als je het bewerkingsbestand controleert op verschillende niveaus, waaronder pixeltjes, dat je dan weet wat je gaat krijgen. Mijn ervaring is met fuji print via de fotowinkel. minder dan 8 euro per print. Wel even erbij zeggen dat ze geen bewerkingen meer moeten doen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 Oct 2006, 20:56    Post subject:
@ klaas,
als je kunt aantonen dat de foto scherp is, en daar lijkt het wel op, en dat je het goede bestand hebt aangeleverd, dan lijkt het me een printer-error. Je kunt dus gewoon terug naar de winkel en reclame halen. succes.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum