Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Peter Wijn - fotograaf van augustus 2013
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Aug 2013, 11:06    Post subject: Peter Wijn - fotograaf van augustus 2013
Fotograaf van de maand augustus 2013


Mariapeel, waterpeil 31,87 m + NAP.


Wie?
Peter Wijn, 1967, ambtenaar te Zuid-Holland.’t Gezin in Utrecht bestaat verder uit Mirjam, Sofie, Roos en Caspar. We hebben een zwik zilvervisjes als
huisdier. Onderwerpen van fotografie zijn familie, vogels, orchideeën, libellen en sprekende landschappen, liefst ook van geologische processen.
Daarnaast maak ik barokmuziek op cello en violoncello piccolo. Welke apparatuur ik gebruik is uit de exif van de foto’s af te leiden. Ik vind de
techniek van camera, sensor en objectieven machtig interessant en zelfs mooi.


Waarom ik? Waarom hier?
Uitgekozen deze maand – dank Mark - omdat ik de grootste kletsmajoor van de site ben. Niet vanwege mijn eigen foto’s, maar vanwege wat ik zie in
andermans foto’s en omdat ik daar mijn mond niet over kan houden. Niet iedereen waardeert dat, een paar mensen behandel ik daarom met
handschoenen. Ergens behandel ik bijna heel nederpix met handschoenen, want als ik elke keer zou schrijven wat ik denk, dan zou dat behoorlijk
detoneren tussen alle loftuitingen op scherpte en heldere kleuren. Niet alleen bij scherpe foto’s en goed belichte foto’s lees je deze loftuitingen… Ik zou
het waarderen als de lieve pixers verder doorkijken en zich daarover uitlaten: geef eens aan wat je ziet, wat je opvalt lieve mensen. Je kunt het best.
Het vergt alleen een beetje durf. Dat lieve dat hier rondwaart, dat is een hele goede basis van waaruit je kritisch kunt kijken. Er is immers waardering
voor elkaar. Dat is bijzonder fijn. Die conflicten die af en toe opduiken zijn zeker niet bepalend voor de site.
Een beetje pit, met respect voor de mogelijkheden en de smaak van de ander, het mag best.

Wat ik hier het leukste vind, op nederpix, dat zijn de mensen die iets laten zien wat ze beweegt. Mensen die verder gaan dan mooie plaatjes maken en
een verhaal maken over hun onderwerp. Die zich verdiepen in nachtvlinders, parasieten, korstmossen, hun eigen natuurgebied en laten zien hoe het
leeft en functioneert, machtig mooi. Een goede natuurfoto is niet per sé mooi, maar hij beweegt de kijker, hij vertelt iets over zijn onderwerp.

Wat wil ik hier? Aandacht. En waarvoor? Voor beelden, voor kijken, om wat er te zien is, en om te horen - zien - wat anderen zien. En om te zien wat
er te zien zou kunnen zijn. Of wat je ziet en er eigenlijk helemaal niet is. Over wat je kunt zien als je buiten bent. Want buiten zijn, dat is fijn. Ook als
je niet ziet wat je zou willen zien. Juist dan wordt het interessant.

Wel, nu een podium werd aangeboden om me voor te stellen… zal ik het podium maar betreden dan?
Graag, met plezier, dank je wel.
Het wordt een ratjetoe over ‘kijken en zien’.


Ratatouille

Nederland… de grondwaterstand bepaalt wat er aan natuur te zien is. In Nederland is kwaliteit en kwantiteit van water allesbepalend voor wat er
natuurlijk mogelijk is. Daar kun je boeken aan wijden. Het waterpeil wordt in 99% van het Nederlandse grondgebied beheerd ten behoeve van
commercie (landbouw) en veiligheid (overstromingen). Dat is eigenlijk heel vreemd voor een land dat gevormd is als delta van een drietal rivieren.
De grondwaterstand hoort van nature te fluctueren, en de beddingen van de rivieren zouden zich moeten kunnen verplaatsen, geologisch gezien.
De Veluwe is een inzijgingsgebied waar water de bodem in gaat, dat gaat goed. De gebieden die afhankelijk zijn van kwel hebben een probleem
omdat de omliggende gebieden te voedselrijk zijn (bemesting) en de grondwaterstand er te laag is.


Mariapeel. Dit beeld is bepaald door 31,87 m +NAP. De grondwaterstand is goed. Het gebied oogt natuurlijk, al is de biodiversiteit aanzienlijk
kleiner dan deze geweest zou zijn bij schoon kwelwater. Hier wordt verontreinigd maaswater geďnfiltreerd.



Als je geen gelegenheid of geduld hebt om de grotere machten, natuurlijke krachten het werk te laten doen, dan laat je trekkers boomvoren trekken,
mooi recht natuurlijk.



En als het te groot wordt dat bos, dan zaag je het om. Eerst netjes dood die boom, doorsnijd de bloedsomloop in de bast. Dan zaag je de boom om en
je voert de stam netjes weg, de ondergroei er omheen ook. Zo blijft er niets over voor de fauna om te schuilen en te eten. Gebruik van zware
machines is het goedkoopst en dus het beste voor de belastingbetaler. Helaas, dit stampt de grond aan zodat het bodemmilieu – in dit geval onder
andere goed voor een populatie grote keverorchissen – om zeep gaat. Zo gaat het bij natuurontwikkelaars, zowel private als publieke.



Vanzelfsprekend kun je aan één foto het beleid van een natuurbeheerder niet beoordelen. Wel kun je aan de hand van zo’n beeld naar andere natuur-
gebieden kijken. Bijvoorbeeld bij Zernez in Zwitserland. Rommelig, helemaal niet netjes… en dat in Zwitserland…



Studies in blauw:
scherp of onscherp
water of land
bron van leven of woestenij


Terschelling, Noordzeezijde, 6 uur ‘s-ochtends: het strand is een kale haast levenloze uitgestrekte vlakte. Als je hier leeft, dan ben je een pionier.



Het wad - Terschelling Zuidzijde - net zo plat als het strand - staat bol van het leven. Het water stroomt er langzaam zodat slib neerslaat. Het slib is
vruchtbaar en de basis van een forse voedselketen. Mensen maken/maakten er intensief gebruik van en ook dieren onderweg van Mauretanië naar
Siberië en vice versa. Ook bevat het slib pesticiden waarmee gemeenten in Nederland tot voor kort het onkruid tussen de stoeptegels weghielden, en
oestrogeenresten afkomstig van de pil waarmee we onze gezinsgrootte controleren. Allemaal via de Maas/Rijn en Noordzee. Er onder ligt een
behoorlijke gasbel waar we weer enkele tientallen jaren pensioenen van kunnen betalen. Technisch gezien is het gevaar van boren onder de Waddenzee
erg klein, aangezien een toenemende bodemdaling ook tot een toename van sedimentatie zal leiden. Binnen zekere marges, uitgaande van een
stabiele zeespiegel..., uh stabiele zeespiegel? Die is niet gebaat bij gaswinning, maar bij alternatieve energiebronnen... zoals windmolens…
Windmolens, dat zouden nu dingen zijn die in het bovenstaande beeld te zien zouden kunnen zijn: lelijk.

Waar zetten jullie de horizon in een foto? Hoort een horizon boven of onder?



Aarde

Wat ik fijn vind, is als je de grond kan zien. Lastig, want die is meestal bedekt, en donker is het daaronder. Des te fijner als de grond even wordt
omgewoeld. Daar is soms wat hulp voor nodig, weerom die voren trekkende trekker in de Utrechtse rivierklei.



Maar soms is het de bodem zelf die op- en open welt door een wereldomvattende kracht van de tergend langzaam afkoelende aarde: convectie.
Vloeibare steen welt op, koelt aan de lucht en vormt een daar een korst. Als bij een cake in de oven blijft het gesteente van onderen door rijzen om zo de
verse korsten bovenop open te scheuren. Hier zit een kracht onder van 3500 km diepte. Hier kun je het zien… Lyrisch word ik er van.



Daar waar de aarde afkoelt, daar is het warm.



Anders kijken
Kijken kan ook op een heel andere manier. Associatief bijvoorbeeld.
Als je naar de natuur kijkt, wat zie je dan?


Waar begint een boom en waar houdt ie op?



Wisten jullie dat de zomerse schaduw van de kroon van een boom in de bladerloze winter te zien is?



‘Een lied van schijn en wezen’ is de titel van een boek van Cees Nootenboom.
Sommige dingen zijn niet, maar lijken te zijn.
Het wezen van de schijn probeer ik te vangen in beeld:


De maan is recht door zee.



De zon heeft het soms lastig om op te staan.



De zon is rond… rond… rond…



En zoals de zon rond is, zo is de aarde plat. Achter de horizon houdt ie op, de aarde, maar gelukkig is daarachter nog van alles mogelijk, zoals een eiland.



Vergeet niet, naast schoonheid is er lelijkheid.
Nederpix wil er liever niet aan, maar het is er echt, en in overvloed.


De lelijkheid van de winter,



De lelijkheid van de zomer,



De lelijkheid van het mooie natuurgebied, hier de Brabantse Biesbos, cultuur is nooit ver weg.


En, …
… bestaat dat, de schoonheid van de lelijkheid?





Wat zou de betekenis van deze beelden zijn?
Waarom koos de fotograaf twee beelden te tonen?



Zo is het wel genoeg…
Iets gezien hierboven?
Was de beeldkwaliteit daarbij van belang?
Of hadden de foto’s ook met apparatuur van Canon gemaakt kunnen zijn…



… of zelfs te veel...


Als je vaak je mening uit, dan zit je er wel eens naast. Heel vaak maak ik tik, spel en redactiefouten. En, ook inhoudelijk vergis ik me wel eens. Soms
kom ik er redelijk snel achter en kan ik het proberen recht te zetten, soms pas laat. Soms misschien wel niet. Dominee Wijn noemde men me toen een
mooi natuurgebiedje in mijn ‘achtertuin’ plat ging vanwege mooie vogels en ik me niet inhield.



… of precies goed
En soms, heel, heel soms, maak ik gewoon een bijster mooie foto, voor het mooi, zoëen:


Een harlekijneend bij een stroomversnelling in IJsland, de plaats waar hij zijn vriendinnetje komt bevruchten.
Wat kan er beter aan? Zonder gene: niets. Verbetering zou een andere foto vergen, een ander moment.



Voorbeelden
Volkskrantfotografen, met name Marcel van den Bergh, en natuurlijk fotoredacteur / -recensent Hans Aarsman. Natuurfotografen als Martijn de Jonge
(journalistiek) en Bart Siebelink (conceptueel creatief). Maar ook mensen die foto’s laten zien hier waaruit hun beeldend talent spreekt. Wat ik leer
van mensen zoals zij, is dat techniek altijd ondergeschikt is aan talent. In deemoed maak ik plaats voor talent:
Marieke, B.M.Schouten-Ruis is de fotograaf van de maand september.



Hi lui,
mooi licht



Foto Fredie Blankenstein
Back to top
Reply with quote
 
Ian Velthuis



Age: 36
Joined: 02 Jun 2013
Posts: 16
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Aug 2013, 14:36    Post subject:
Wat een mooi verhaal Peter, met een unieke invalshoek.
Interessante tegenstellingen, tussen zee en zee en bos en bos. Vooral over de werking van het waterpeil nooit zo nagedacht, ook in het landschap is wat je niet ziet dus belangrijker dan zich overduidelijk presenteert.

Knap ook om dingen die je wel ziet, maar meestal niet fotografeert, toch vast te leggen.

Koos de fotograaf ervoor om de twee bunkers te tonen omdat de boom en de bunker, de natuur en de mens, zich afwisselend als hoofdonderwerp presenteren? Daarmee veranderd ook de boodschap, de natuur overwokerd het menselijke, of het menselijke dringt zich op in de natuur? Of zoiets.


P.S. Er staan wel veel hoofdletters in. Smile
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Aug 2013, 14:46    Post subject:
Te zien wat iemand beweegt... Ik zit met bewondering naar je foto's te kijken, de volgorde, de thema's die je aanbrengt, de contrasten die je in veel foto's vangt. Het geheel is veel sterker dan de losse foto's.

Zo ben ik nog een keer blij dat ik de grootste kletsmajoor (jouw woorden) gevraagd heb. Je kletst niet alleen in woorden, maar ook in beelden.

En leuk dat jouw eerste foto onze verhalen ook in beeld verbindt.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Aug 2013, 17:15    Post subject:
Met plezier je verhaal gelezen, Peter! Blijf vooral zoals je bent op NP.

Groeten,
Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Aug 2013, 17:32    Post subject:
Prachtig om te lezen hoe je een standaard rubriek op geheel eigenwijze eigen wijze hebt weten in te vullen met een interessant verhaal en dito bijbehorende foto's. Ik hoop dat je oproep vele gewillige oren vindt, daar wordt echt geen enkele Nederpixer of Birdpixer slechter van. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus ik help het je hopen.

Knip Wink,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Aug 2013, 17:55    Post subject:
Altijd interessant om jouw fotos te zien maar vooral je commentaren. Op BP heb je een foto staan van de Hop
en de IJsvogel niet te vergeten.
Die van de IJsvogel is er een in een bijna unieke setting.
Een van de beste van jouw vind ik, die Hop ook trouwens.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Aug 2013, 19:45    Post subject:
Raadselachtig als altijd in woord en in beeld. Mooi interview. Blijf vooral wie je bent met je eigen inbreng.



Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Aug 2013, 19:55    Post subject:
Met veel bewondering je verhaal en achterliggende gedachten gelezen...
Lekker eigenzinnig en soms wat dwars....
Ben het niet altijd met je eens maar ik heb respect en waardering hoe je staat voor je mening en ik zou zeggen mooi zo blijven doen.
Daarom vind ik het een grote meerwaarde hebben om het verhaal achter de fotograaf te kennen.
Super gedaan!

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Aug 2013, 18:11    Post subject:
Fijn verhaal. Mooie observaties van gereflecteerd licht in je Zon en Maan serie. Daarnaast een mooi pleidooi om ook meer gecontroleerde lelijkheid in je foto's toe te laten ....... eigenlijk een pleidooi voor meer diepgang!

Ik sluit mij er graag bij aan.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 9:06    Post subject:
Hi Wijn,
Mooi verhaal
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 10:40    Post subject:
Toen ik het begin van je verhaal las dacht ik "Die moet nodig eens op IJsland gaan kijken." Maar daar ben je al geweest.

Een goed verhaal met verwijzing dat een foto meer kan zijn dan een mooi plaatje. Hoe moeilijk is het niet om je beleving, het karakter zo je wilt, van je onderwerp te vangen. Landschap en biotoop, leg het maar eens vast zoals je het ziet en beleeft, zich daadwerkelijk toont zonder daar alleen de mooie stukjes uit te pikken.
Waardoor het in feite weer een "gewoon" mooi plaatje wordt.
Begrijpen wat je waarneemt en dat vastleggen Twisted Evil
Dat voldoet niet altijd aan de schoonheidsnormen maar wel een eerlijke plaat.
Toffe serie.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Aug 2013, 14:42    Post subject:
Stof tot nadenken, stof voor discussie (maar nu effe niet).
Prettig dat je ons meeneemt voorbij de pure fotografie. Niet alleen hoe maar ook wat er op de plaat staat.

Maar hoe kunnen we op deze plek tegemoet komen aan de eerste wens die je uitspreekt ? Mmm, dat stellen we maar even uit tot bij de foto's.

Doeg
Jantine

PS: Je foto van je drasboselfje vind ik trouwens geweldig. Ik zal daar nog wel een commentaartje bij schrijven waarom ik dat vind.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Aug 2013, 8:24    Post subject:
dank lui
@Ian... idd: of zoiets
(dacht dat een consequente benadering vd hoofdletter wel eens op zijn plek was...)

@Mark, de verbindende foto zat er al in voor ik zag dat jij deze zelfde (?) peilpaal had opgenomen: een leuk toeval vind ik (zoveel foto's met als thema 'waterpeil' heb ik niet...).

@Nel. gelukkig zijn we het niet altijd eens. laten we dat zo houden, en zoeken waar de raakvlakken zijn.

D. Haaksma wrote:
...begrijpen wat je waarneemt...

als aanvulling op je rake observatie. ik heb niet de illusie alles te begrijpen wat ik waarneem, zowel niet 'inhoudelijk' - wat is het wat ik daar zie - als 'figuratief' - in de verwijzing naar de foto's met de bunkers. Hier een voorbeeld daarvan, er was iets wat me opviel, maar ik wist niet wat me nu precies opviel: http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=175137
fotografie biedt de mogelijkheid de details van de verwondering vast te leggen, zodat later beter een verklaring gevonden kan worden (verklaringen maken de verwondering meestal alleen maar groter).
(hiermee is niet gezegd dat al mijn foto's verwonderlijke zaken zouden tonen hč).

@Jantine, heb hierboven een paar openingen proberen te geven voor discussie. Voor 't geval je daar ooit zin in hebt Wink
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Vink


Gender: Male
Age: 76
Joined: 06 May 2009
Posts: 6
Location: Bosch en Duin
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Aug 2013, 20:04    Post subject:
Originele invalshoek en manier om jezelf te presenteren, Peter.
Uitdagend, confronterend, educatief en creatief.
Verrassend en ook weer niet echt verrassend, voor diegenen die regelmatig met een glimlach je commentaren lezen.
Mij spreken natuurlijk de foto's van Terschelling het meest aan.
Heel herkenbaar en omdat ik vooral 's winters de meeste tijd op het Noordzeestrand doorbreng classificeert mij dat kennelijk als een pioneer! Wink Wink
Ga zo door Peter en mijdt de onvermijdelijke confrontatie niet. Maar zoals ik je ken, zonder je ooit gezien te hebben, denk ik dat je die niet uit de weg zult gaan.
Groet, Jaap
_________________
Nikon D300 en bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Boudewijn Schreiner


Gender: Male
Age: 75
Joined: 20 Jul 2006
Posts: 6
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 13:23    Post subject:
Het viel te verwachten; geef Peter Wijn een podium en hij gaat helemaal los op de manier die we van hem gewend zijn, lekker eigenzinnig, zonder een strak format van vraag en antwoord.
Soms een beetje vaag, net zo gecamoufleerd als de eerste keer in 2006 toen ik hem tegenkwam in het riet langs het Metochi Lake op Lesbos, gehuld in burka, maar ditmaal met een diepzinnige boodschap.

Dat de natuur die wij waarnemen niet altijd even mooi is laat je treffend zien en inspireert tot nadenken over hoe we met onze leefomgeving omspringen.

Sommige foto’s vertellen hun eigen verhaal of tonen het gevolg van de dingen die je juist niet ziet,
andere foto’s scheppen hun eigen illusie van de realiteit.

Knap zoals jij deze observaties in beelden weet te vangen.

De zeggingskracht van een aantal getoonde beelden zijn m.i. belangrijker dan de beeldkwaliteit en hadden zelfs met apparatuur van Canon gemaakt kunnen zijn .

Aan “mooi licht” heb jij in elk geval geen gebrek.

Fijn dat je ons attent hebt gemaakt op een andere manier van kijken, maar vooral op een andere manier van zien.

groet,

Boudewijn
_________________
Canon EOS 20D
EF 100mm f/2.8 Macro, EF 300mm f/4L IS Extender EF 1.4xll
Manfrotto Tripod 055DB/141RC
Gitzo Monopod G 1568/G 1178M


Last edited by Boudewijn Schreiner on Wed 07 Aug 2013, 14:19; edited 4 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 13:23    Post subject:
Dag Peter , knap verhaal hoor en ook de foto's super , de combinatie van beiden en ik moet zeggen , ik begin je te snappen Smile .
Gefeliciteerd met je nieuw verworven titel , enuh ..................ga maar door hoor met je fotografie en jouw manier van commentaar te leveren hier op de foto's op NP .
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Stam


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Oct 2011
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 08 Aug 2013, 10:54    Post subject: FvdM
Mooi zoals jij je passie verwoordt. Ik herken daar wel iets van, maar ben zelf van het meer beschouwelijke type; ik accepteer makkelijker de dingen zoals ze zijn, zonder daar commentaar op te leveren of er een waardeoordeel over te hebben. Maar het vervatten van de emotie in een beeld is iets waar ik naar zoek en wat me soms lukt. Je inspireert me met jouw woorden en beelden.

Groet,
Gerrit
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1104
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 10 Aug 2013, 11:55    Post subject:
Goh zeg....Peter.....ik kom de laatste jaren nog maar weinig hier....maar dit interview met jou toont aan dat dat niet terecht is....misschien toch wat vaker kijken en wellicht ook plaatsen.....(dat zak die ouwe van Buuren ook wel waarderen).

Prachtig interview dus en veel respect voor jouw eigen wijze!
gr
G
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 10 Aug 2013, 22:16    Post subject:
dank lui
voor lezen en reageren

@Jaap, je schrijft confrontatie, en om een of andere reden lees ik dan conflicten. dat bedoel je vast niet, maar ik wil toch effe kwijt dat ik een watje ben en echte conflicten liefst uit de weg ga.
@Gerrit, dat waardeoordeel, dat probeer ik te vermijden. er zit immers altijd een andere zijde aan de medaille...

@Boudewijn, qua fotoapparatuur enzo... de foto van mezelf is gemaakt met mijn eigen camera (met 85mm F1,8 portretlens). op de foto houd ik een Sony met 18-200mm zoomlens vast Smile.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Supervip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 08 Aug 2009
Posts: 2
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Aug 2013, 13:09    Post subject:
Heb met heel veel genoegen je verhaal gelezen Peter. Je reputatie als commentator op beide pixen deed me vermoeden hier een interessant verhaal aan te treffen en ik werd niet teleurgesteld!
Een lekker verhaal over hoe je met kijken, zien en fotograferen om kunt gaan. Over hoe je een foto interessanter maakt dan slechts een bevroren moment.

Prachtig zoals de geheimzinnige betovering rond die bunker bij avond helemaal gereduceerd wordt tot niet meer dan een ordeloze verzameling hout en beton bij daglicht.

Leerzaam en boeiend.
Bedankt!
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bouter
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 191
Location: Nieuw Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Aug 2013, 6:49    Post subject:
Dag Peter
Het zijn niet alleen je woorden die een verhaal vertellen of een soort van commentaar weergeven, maar ook je foto's.
Aan woorden heb je geen gebrek.
Met idd het risico, als je veel schrijft of zegt, dat je ook dingen verkeerd zegt, maar het siert een mens als ze daarop terug kunnen komen en het ook doen.
Als ik eerlijk mag zijn stijgt het heel vaak boven mijn denken en zien uit, vaak kan ik er niet bij.
Uit je foto's blijkt dat je net zo kijkt als je spreekt en andersom.
we hebben hier op NP ook dichters gehad......
waarvan ik me afvroeg of ze nu een foto bij een gedicht maakte of een gedicht bij een foto.
Daarmee kom ik tot de conclusie dat je dan ook echt iets heb om te vertellen.
Hiervan getuigt dit fotograaf van de maand zijn.
hgr Henk
_________________
Camera's: Canon 7D
Sony RX 10 IV
Lenzen: Canon ef 24-105 1:4-5.6 IS USM,
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Aug 2013, 8:03    Post subject:
Prachtig !
Inspirerend zelfs.
Ik moet bekennen dat ik eigenlijk al een beetje klaar was met 'fotograaf van de maand'. Het leek wel erg veel van hetzelfde te gaan worden.
Gelukkig is er nu een man aan het woord met een visie en iemand die zich onderscheid. Fijn om te zien dat je de moeite hebt genomen echt iets zinnigs te schrijven bij dit forum onderdeel.

Ik ben blij met je oproep naar meer ongezouten commentaar, maar verwacht daar binnen Nederpix niet te veel van. Kritiek wordt vaak gezien als een persoonlijke aanval, en wordt door veel fotografen ook helemaal niet gewaardeerd. Het wordt nogal eens persoonlijk opgevat. Alsof je tegen hen zegt dat hun kind niet echt lelijk is, maar wel raar haar heeft en beter de andere kant op kan kijken.

(mocht je je geroepen voelen mijn foto's te bekritiseren, graag!)
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Aug 2013, 12:42    Post subject:
Henri, de etikette schrijft toch voor dat je in zo'n geval moet zeggen dat het een lief kind is? Laughing
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Aug 2013, 13:34    Post subject:
een bijzonder lief kind Very Happy
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Pontbaas


Gender: Male

Joined: 01 Jan 2013
Posts: 18

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 Aug 2013, 16:38    Post subject:
Deemoedigheid over in parels gegoten beelden.
Een vrije geest als woorden in de wind. Ze ontmoeten altijd een hoorder.
Vaak met een echo; een herhaling uit onmacht.
Een foto is slechts een deel van het verhaal. De uitgesproken of ingeslikte klanken zijn complementair, maar vaak onontdekt.

Ik zocht de revelatie en het denkkader in dit maandjuweel. 'k Vul de leemten aan. De kale ruimtes van een karakter worden hier opengezet en door de reacties ingericht.

Dankbaar heb ik rondgedoold. Geen handen geschud, niets aangeroerd en niemand begroet, daar genot het best in stilte gedijt.
Onopgemerkt tastte ik langs de rafelranden van het onzegbare en voegde veel aan mijn bagage toe. Zo eigen ik mijn toe zonder dat er iets wordt vermist.

Zoals slechts Wijn begrijpt.
Zonder twijfel.
_________________
Ich habe keine Geliebte, kein Haus,
keine Stelle auf der ich lebe...
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum