Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Techniek (bewerkingen/exif): motiveer je keuze

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 16:24    Post subject: Techniek (bewerkingen/exif): motiveer je keuze
Bij deze wil ik het volgende in de groep gooien Wink

Het valt mij op dat een ieder op zijn geheel eigen wijze dingen invult bij het kopje 'Techniek (bewerkingen/exif)'. Dat is natuurlijk prima, een ieder is vrij in te vullen wat hij/zij wil.
Ook valt mij op dat je niet bij iedereen de EXIF-gegevens kunt bekijken of dat deze beperkt zijn tot het aangeven van de pixelmaten van de foto.

Ik ben benieuwd naar je motivatie voor het al dan niet plaatsen/delen van bepaalde gegevens. Zo plaatste ik zelf eerst mijn EXIF-gegevens niet, omdat ik dat per ongeluk niet had aangevinkt in BDsizer.

De reden dat ik dit topic plaats is dat ik van mening ben dat je aan de hand deze gegevens van elkaars fotografie kunt leren. Ik vind het bijvoorbeeld prettig in de EXIF-gegevens te zien op welk tijdstip van de dag de foto is gemaakt.

Voel je vrij om te reageren en je keuze te motiveren.

Groeten,
Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4739
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 17:27    Post subject:
Een goed topic.

Ik stuur altijd ook mijn exif mee met de foto.
Zoals je zegt is het interresant om te zien wat de fotograaf gedaan heeft en kun je er van leren.

Ik zet ook altijd de bewerkingen bij mijn foto's zodat men dat kan zien en de foto dan kan beoordelen ook op wat er met de foto gedaan is.

Groet Jan
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 17:33    Post subject:
waarom heeft het ene restaurant een open keuken, en blijft het luikje bij de ander gesloten ?
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 18:48    Post subject:
Goed punt Angela. Ik heb veel van de exif geleerd op NP en BP en vind ook dat eigenlijk alle foto's minimaal de camerainstellingen zouden moeten tonen. Uit principe, omdat je hier hopelijk niet alleen bent om je mooie foto's te tonen, maar ook om elkaar te informeren. Het is zelfs zo dat ik in het begin uit principe ook geen reacties schreef onder foto's zonder fatsoenlijke exif. Met een enkele uitzondering. De laatste tijd pas ik dat iets minder consequent toe denk ik omdat ik er minder op let. Inmiddels heb ik namelijk een beter gevoel ontwikkeld voor de exif, al zit ik er natuurlijk nog wel eens ver naast. Bij sommige foto's is de exif ook niet zo van belang maar wel bij macrofotografie waar scherptediepte heel belangrijk is. Alle fotobewerkingen vermelden kost me gewoon écht te veel tijd. Soms zet ik er wat bij, soms niet.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 19:33    Post subject:
Ik heb jaaaaren geleden op NP geleerd, dat - als je bij "opslaan/save voor web" bij een foto voor een upload voor NP gebruikt - de exifgegevens niet meegaan, maar dat je daarvoor iets meer kB's hebt voor je upload - exifgegevens nemen ruimte in. Dat is uit de tijd dat iedereen nog tot 200 kB mocht uploaden.
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 19:44    Post subject:
wat heb je aan exif als de mensen niet vermelden hoe ze omgaan met cropperdecrop en poetserdepoets en vegerdeveeg...

sommigen croppen, poetsen en vegen nooit, dat zijn de mensen waar je techniek van kan leren.

wat natuurlijk niet handig is, is dat je al die bewerkingen moet onthouden. Bij nikon capture worden al je bewerkingen bewaard, je kunt er wel in vegen en croppen, maar het poetsen is beperkt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 21:48    Post subject:
Waarom ik niet altijd de EXIF bij de foto laat staan is simpel, bestandsgrootte. Zojuist heb ik het met een serie foto's getest wat het verschil was (met en zonder EXIF) en dat varieerde van 15kb tot 65kb op een foto (verkleind tot Nederpix formaat). Dant vind ik 30kb-40kb (gemiddeld) een groot verschil en steek ik dat liever in een hogere kwaliteit waarbij ik de meest relevante info (diafragma, sluitertijd, ISO en brandbuntafstand) handmatig vermeld (datum en tijd staan er automatisch in).

Overigens vind ik ook wel dat Peter een goed punt heeft, EXIF zegt niet zo heel veel als je de rest van de informatie niet weet. Als je niet weet dat ik een bijna altijd statief gebruik, dan lijken de sluitertijden vaak onrealistisch (die heb ik al meerdere keren uit moeten leggen). Als je niet weet dat ik heel vaak gebruik maak van een diffusiescherm (soms meerdere), dan lijkt het zo vreemd dat ik midden op een zeer zonnige dag een hele zachte foto kan maken. En ja, wat Peter ook al aan geeft, wat er soms in Photoshop gebeurt is ongelooflijk (dit beperk ik persoonlijk dan weer tot een minimum omdat ik in het veld al een goede foto wil maken, maar ook dat is niet te zien aan de EXIF).

Om nog een mooi praktijkvoorbeeld te geven. Anderhalf jaar geleden gaf ik een fotolezing waarbij ik veel foto's liet zien van planten met een rustige achtergrond. Daar kreeg ik vraag of ik deze met Photoshop creëerde of kunstmatige achtergronden bij mij had. Op dat moment heb ik stap voor stap uitgelegd hoe ik fotografeer (uit de tientallen tot duizenden exemplaren die ik vind kies ik dat ene ideale exemplaar eruit; zoeken naar de perfecte compo met de mooiste achtergrond; storende elementen in de achtergrond verwijderen indien dit geen schade / verstoring veroorzaakt; camera en statief opstellen (laag standpunt) en controleren of de compo + achtergrond voldoen, als dat niet het geval is kleine aanpassingen of verder zoeken naar ander exemplaar; diafragma instellen; wachten op een wolk voor de zon of met diffusieschermen het benodigde zachte licht creëren; afdrukken). Zoals je ziet is in dit geval de EXIF (diafragma) slechts een klein (desalniettemin significant) deel van het proces en dat was ook wat de desbetreffende fotograaf naderhand aangaf. Maar helaas is het niet mogelijk om dit bij elke foto weer te vertellen hoe dit exact gedaan is en het is ook lang niet interessant om te weten dat ik een half uur heb zitten wachten op de ene wolk van 30 seconden.

Wat ik wil zeggen is dat de getalletjes van de EXIF slechts een klein kijkje achter de schermen geven, maar lang niet het geheel laat zien.
Back to top
Reply with quote
 
Hans Schot


Gender: Male
Age: 61
Joined: 30 Apr 2010
Posts: 8
Location: sprundel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 21:52    Post subject:
Ik heb vroeger zoveel geleerd uit zo een boek van Fred Hazelhof waar sluiter tijd film diafragma en zo bij stonden nu staat dat in de exif maar ik vind het wel netjes om dat direct te laten zien.
_________________
Lover Of The Light
Nikon met servies, knijpers en kompas
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Aug 2013, 22:33    Post subject:
Statief, reflectiescherm, draadontspanner, zonnescherm of wat dan ook, je kunt het allemaal invullen in het veld voor Techniek, dus dat kan het probleem niet zijn. Ik kopieer die regel standaard van een vorige foto en pas het zo nodig aan als iets niet klopt voor de nieuwe foto.
De ruimte die exif inneemt wordt lang niet altijd in de foto gestoken wanneer je de exif uitschakelt. Ik heb het net geprobeerd, met exif haalde ik 205 kb en zonder exif haalde ik 182 kb. Er gaat dus niets verloren. Natuurlijk is dit sterk afhankelijk van de foto, er zijn foto's waar elke kb telt is zoals landschapfoto's.
Maar zolang je de camerainstellingen in de tekst vermeldt, is er niets aan de hand. Dat er meer nodig is om zo'n foto te maken is logisch, maar de basis (f-waarde, ISO, sluitertijd, mm) lijkt me zeker voor een beginnend fotograaf toch wel handig. Crop is natuurlijk netjes/belangrijk om te vermelden. Ook kun je uit de exif de opnameomstandigheden afleiden en bijv. zien wat er fout is gegaan of wat er beter zou kunnen.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 08 Aug 2013, 7:02    Post subject:
Goed item. Zelf kijk ik vaak naar de exif. En mis hem als die er niet is. Het is inderdaad maar een onderdeel.
Het is goed ook eens samen met anderen te fotograferen om te zien hoe anderen het doen. Zo weet ik ook hoe Antonie zorgvuldig werkt. En veel tijd aan een opname besteedt. Precies hoe het nu beschreven wordt.
Van anderen leer je weer andere dingen.
Handig ook om je werkwijze in een documentje vast te leggen. En waar nodig aan te passen.
Goede tip.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Aug 2013, 7:37    Post subject:
Naast dat mijn exif gegevens gewoon standaard bij m'n foto's zitten, neem ik ook vrijwel altijd even de moeite iets te zeggen over de bewerking.
Alleen heb ik wel eens mijn twijfels of mensen aan dat laatste veel hebben... en bovendien is het gevoelsmatig vaak een herhaling van veel standaard bewerkingen die ik bij de meeste foto's doe.

Groeten Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Aug 2013, 8:22    Post subject:
Exif gegevens meesturen kan zeker waardevol zijn. Als ik een foto erg mooi of bijzonder vind open ik vaak toch even de exif om te kijken hoe de fotograaf tot dit resultaat is gekomen.
Vaker nog kijk ik als moderator naar de aan de opname vooraf gegane techniek.
Zeker wanneer ik een foto naar het 'Tijdelijke album' verplaats helpen deze gegevens mij begrijpen waarom een foto is zoals hij is.
Alleen dan is het ook mogelijk tips en opbouwende kritiek te leveren.
Als ik de exif open en er staat niet meer in dan de afmeting van de foto vind ik dit vaak een beetje teleurstellend.

Zelf stuur ik niet de totale exif mee omdat dit voor een beginnend fotograaf veel te veel informatie laat zien.
Ik beperk me tot gebruikte apparatuur, sluitertijd, diafragma, iso en instellingen of bewerkingen die zichtbaar invloed hebben gehad op het eindresultaat.
Ook het onder-of overbelichten, de manier van focussen, het gebruik van statief rijstzak of draadontspanner is de moeite van het vermelden waard.
Een omschrijving van bijvoorbeeld het wegklonen van een sensorvlekje is in mijn ogen niet heel erg belangrijk.

Het lezen van de opname omstandigheden, en de gebruikte techniek is zeker aan te raden. Je kan er best veel van opsteken.
En soms stuit je op instellingen die je niet begrijpt. En dan kan je door hiernaar te vragen nog veel meer leren.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
meijsvo


Gender: Female
Age: 59
Joined: 09 Jun 2013
Posts: 16
Location: almere
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Aug 2013, 23:54    Post subject:
Henri van Vliet wrote:

Zelf stuur ik niet de totale exif mee omdat dit voor een beginnend fotograaf veel te veel informatie laat zien.
.

Ik ben zo’n beginnende fotograaf. Ik leer veel van de exif informatie en zeker ook van de beschrijving van de bewerking achteraf. Dus wat mij betreft, alsjeblieft allemaal doen Smile

Groetjes, Markéta
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 10:32    Post subject:
Ik stuur normaal gesproken (als er niks fout gaat) m'n exifjes mee en ik kijk er ook naar bij anderen. In het begin typte ik sluitertijd diafr iso nog over in het venstertje maar dat gebruik ik nu voor bewerkingen en veldomstandigheden.
Maar in je camera maak je ook instellingen (bijv. verzadiging, verscherping, witbalans) voor een raw-converter. Die kun je wel veranderen in je bewerking maar in veel gevallen blijft-ie staan zoals-ie is ingesteld. Dat staat niet vermeld in je exif en meld ik ook niet bij bewerkingen. Dus als je iets daarvan wilt weten bij een foto, is het handig om er naar te vragen bij de fotograaf (en dan is het ook wel handig dat de fotograaf reageert, maar dat lukt meestal wel is mijn ervaring).

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 10:46    Post subject:
Jantine wrote:
Maar in je camera maak je ook instellingen (bijv. verzadiging, verscherping, witbalans) voor een raw-converter

Dit klopt niet helemaal Jantine.
Alleen wanneer je gebruik maakt van de raw-converter die is meegeleverd bij de camera (voor Canon is dat Digital Photo Professional) worden alle instellingen die je in de camera maakt meegenomen. Gebruik je daarentegen een programma van een andere leverancier, zoals Lightroom of Adobe Camera Raw, dan wordt doorgaans alleen de witbalans meegenomen.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 10:50    Post subject:
Je hebt gelijk Joop, bij PSE zie ik ze ook nooit terug. Dank voor de aanvulling.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 11:18    Post subject:
Wat leuk al die reacties!!! Very Happy
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 63
Joined: 04 Oct 2007
Posts: 27
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 13:28    Post subject:
Quote:
Maar in je camera maak je ook instellingen (bijv. verzadiging, verscherping, witbalans) voor een raw-converter


Klopt dus niet. Deze instellingen worden gebruikt als je in JPEG fotografeert. RAW is zoals de naam al zegt een ongecorrigeerd bestand. Alleen de witbalans en eventuele over en onderbelichting worden meegenomen. En zelfs die zijn achteraf aan te passen!

Groet,
Ruud
_________________
Canon body's en Canon glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 15:08    Post subject:
Henri, ik kan echt niets met de opmerking dat het meesturen van de exif 'te veel informatie zou bevatten voor een beginnend fotograaf''.
Wie neem je daarmee in bescherming, jezelf?
Of gooi je de medepixers daarmee op een hoop als 'beginnend' fotograaf.?
Als een foto me boeit ga ik graag even naar de exif, het is voor mij teleurstellend als die er niet (volledig) bij is.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 15:58    Post subject:
Quote:
Diafragma: 7.61471
BodySerialNumber: 1330806260
Aangepaste rendering: Normaal proces
Datum/tijd gedigitaliseerd: 2013:08:09 08:45:01
Datum/tijd origineel: 2013:08:09 08:45:01
EXIF-versie: 2.3
Belichtingsafwijking: 0
Belichtingsmodus: Handmatige belichting
Belichtingsmethode: Handmatig
Belichtingsduur: 1 / 125
Flits: Flitser afgegaan, altijd flitsen
ƒ-stop: 14
Scherptediepte: 65
Brandpuntsvlakresolutie (eenheid): inch
Brandpuntsvlakresolutie X: 3849.212
Brandpuntsvlakresolutie Y: 3908.142
ISO-snelheid: 200
Lensmodel: MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro Photo
LensSpecification: 65, 65, 0, 0
Maximale diafragma: 3
Metingsmodus: Patroon
Type scèneopname: Standaard
Sluitertijd: 6.965784
Subsecondetijd gedigitaliseerd: 20
Subsecondetijd origineel: 20
Witbalans: Handmatige witbalans
Firmware: 2.0.8
Flitscompensatie: 0
Afbeeldingsnummer: 0
Lens-ID: 124
Info lens: 65, 65, 0, 0
Lensmodel: MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro Photo
Serienummer: 1330806260
Zou een volledige exif zijn bij een foto. Dat is inderdaad overkill en daarom beperkt Henri zijn exif tot de door hem genoemde basis gegevens. Lijkt mij zinvol.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 16:42    Post subject:
Ik vind de exif totaal onbelangrijk!!Het is dat ik geen zin heb om het er elke keer uit te slopen of om het telkens in te typen daarom laat ik het erin staan!! Cool Wat kun je er uit leren?? ik kan soms omdat ik met Sony fotografeer wel 1/15 sec uit de hand fotograferen! wat zegt dat voor een ander of over de foto? Van statief heb ik soms sluitertijden van 10 seconden of meer! wat leer je daarvan? dat je een statief moet gebruiken bij macrofotografie! maar dat doet iedereen toch?? Wink niet dan? Cool
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Aug 2013, 16:57    Post subject:
@ Peter: "sommigen croppen, poetsen en vegen nooit, dat zijn de mensen waar je techniek van kan leren"

Bedoel je met croppen bijvoorbeeld ook van een 3: 2 naar 3: 4 formaat uitsnijden? Zo, ja, dan ben ik het er niet mee eens. Een andere uitsnede kan iets toevoegen aan het beeld. Sowieso, vroeger ontstonden in de donkere kamer ook geheel nieuwe en gewaardeerde beelden door het toepassen van uitsnedes.
Mogelijk bedoel je hetzelfde als ik, daarom check ik het even.

Groeten,
Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 10 Aug 2013, 9:27    Post subject:
@Angela.
ik bedoel croppen dat iets verder gaat dan wat je eenvoudig kan zien. soms plaatsen mensen een tiende deel van de foto. De scherptediepte (en beeldhoek) tonen dan anders dan in een ongecropte foto van dichterbij.
Hier zijn poetsen en vegen meer voorkomend dan croppen trouwens.

@Ton. bewegen jouw onderwerpjes nooit? Ook zonder vibratorreductie kun je wel scherpe foto's met 1/15s uit de hand maken (50mm lens)... en dan blijken ze toch bewogen in de wind, door adem, of gewoon gewiebel. Mijn mening: scherptediepte is meestal bepalender voor een foto dan sluitertijd.

ennuh, we zouden kunnen nagaan hoeveel van de macro's met erg veel nominaties uit de hand gemaakt zijn. ik durf te wedden de meeste met statief, omdat je meer controle over compositie en licht hebt (een hand vrij voor een reflectiescherm).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum