Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


[Poll] Cultuurelementen in landschapsfoto's: hoe nu verder?
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

In hoeverre mogen cultuurelementen (of niet natuurlijke elementen) in landschapsfoto's aanwezig zijn.
Ieder landschap is een landschap en daarom welkom in het landschappenalbum.
12%
 12%  [ 14 ]
Landschappen met nadrukkelijk aanwezige cultuurelementen zijn welkom in het landschappenalbum, zolang er maar een duidelijke link is met de natuur.
36%
 36%  [ 40 ]
Zolang de aanwezige cultuurelementen niet het onderwerp van de foto vormen zijn natuurlijk ogende landschappen welkom in het landschappenalbum (= huidige situatie).
33%
 33%  [ 37 ]
Nederpix is een site voor natuurfoto's. Cultuurelementen moeten daarom waar mogelijk uit beeld worden gehouden.
18%
 18%  [ 20 ]
Total Votes : 111


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Dec 2013, 21:49    Post subject: [Poll] Cultuurelementen in landschapsfoto's: hoe nu verder?
Intussen zijn we twee weken op weg in de discussie. Er zijn veel foto's geupload en er is veel over gesproken. Wat kan wel, wat kan niet, maar ook, wat is mooi en wat niet. We merken dat het onderwerp leeft, maar ook dat we nu al een beetje in een herhaling van zetten vallen. We hebben daarom besloten het album voorlopig te sluiten en nu alvast met een poll te komen om de meningen eens wat samen te vatten.

Het zal best lastig worden om nieuwe regels te vormen en om een nieuwe grens te zetten. Voordat we hierover gaan denken, willen we eerst eens peilen welke richting het op gaat. Onder de foto's was een klein groepje actief, we hopen dat bij deze poll ook anderen hun mening willen geven, zodat de poll ook echt een weerspiegeling geeft van een groot deel van de gebruikers van de site. De poll zal tot en met zondag 5 januari 2014 duren, waarna we ons over de uitslag en het toekomstige beleid zullen buigen.

Voor alle duidelijkheid, de oorspronkelijke regel wat betreft cultuurelementen in landschapsfoto's was dat ze wel aanwezig mogen zijn in een foto, maar dat ze niet onderdeel van het onderwerp mogen zijn. De foto moet nog min of meer hetzelfde blijven als de cultuurelementen weggedacht worden.

De vraag is dan ook: In hoeverre mogen cultuurelementen (of niet natuurlijke elementen) in landschapsfoto's aanwezig zijn.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Dec 2013, 22:10    Post subject:
Is het de bedoeling dat we onder de poll onze stem (kort) toelichten, of beter gewoon een stem uitbrengen?
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Dec 2013, 22:12    Post subject:
Michiel Janssen wrote:
Is het de bedoeling dat we onder de poll onze stem (kort) toelichten, of beter gewoon een stem uitbrengen?

Beiden mag. Wat jij het liefste doet Smile
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Dec 2013, 22:25    Post subject:
Ik heb eigenlijk een vraag over de definitie van 'cultuur elementen'. Betreft dit 'dode' objecten (paaltjes, huisjes, hekjes), of verstaan we er ook (groene) cultuur gewassen en gedomesticeerde dieren onder?
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 09 Dec 2013, 23:37    Post subject:
Eigenlijk is er maar een antwoord eenduidig, het eerste!
Of we daarmee verder komen is maar zeer de vraag.
De andere antwoorden laten een zee van interpretatiemogelijkheden over, waar we binnen de kortste keren in verzanden. Ik zie bijvoorbeeld de moderatoren al over elkaar heen buitelen over de juiste duiding van het woord natuur en waarom zouden zij het alleenrecht hebben op de 'juiste' duiding?
Hoe de uitslag van de poll ook zal zijn, het levert m.i. nooit een werkbare formule op.
We hebben gezien hoe enthousiast er werd gereageerd op de meest wilde landschappen, laten we daarvan gebruik maken.
Schep een apart album cultuur/landschap dat niet direct op de voorpagina verschijnt, een apart TA voor dit album, waar alle bijdragen in eerste aanzet zullen verschijnen. Laat vervolgens de gebruikers door hun commentaren uitmaken welke voorpaginawaardig is om vervolgens die over te hevelen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 0:04    Post subject:
Voor mij is het tweede antwoord van boven op dit moment het meest aantrekkelijk. Het biedt veel mogelijkheden als de fotograaf een beetje z'n best doet om relevante natuurhistorische en/of cultuurhistorische informatie aan te dragen die plaatsing van de foto verantwoordt (in die gevallen waar dat nodig is bijv. wanneer cultuurelementen hoofdonderwerp zijn van de foto).
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 6:17    Post subject:
[url]Ik heb eigenlijk een vraag over de definitie van 'cultuur elementen'. Betreft dit 'dode' objecten (paaltjes, huisjes, hekjes), of verstaan we er ook (groene) cultuur gewassen en gedomesticeerde dieren onder?[/url]

Misschien komt na deze discussie de patat-vos ook weer terug, onder de naam 'cultureel getinte vos' Smile
Denk het niet. Maar misschien wel de Schotse Hooglander? Of het Konikspaard? (hoop het niet)

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 8:08    Post subject:
Ik zou er wel wat voorbeelden bij willen zien.

We hebben immers geconstateerd dat het niet heel makkelijk is, meen ik.
De eerste helft van het verhaal van Tom onderschrijf ik volledig (het tweede mag ook best van me maar hoeft niet)

Ik kies voor een duidelijke link met... met landelijkheid. Van mij mag zo'n akker er net als een weiland deel van uitmaken, zoals omstandig uitgelegd. En, zoals omstandig uitgelegd, hoewel een weiland een betere organische stofhuishouding heeft (Jantine) zijn deze nog zo ver van natuurlijk, dat een onderscheid met akkers nogal perceptueel is.

Kan iemand mij vertellen welk vakje ik dan aan moet kruisen? Hetzij het eerste, dan wel het tweede.

Allemaal stemmen wat je het liefste wilt, lui. Nu heb je gelegenheid.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 8:30    Post subject:
Quote:
Denk het niet. Maar misschien wel de Schotse Hooglander? Of het Konikspaard? (hoop het niet)


Ik hoop het wel want die zijn onlosmakelijk verbonden met natuurbeheer / onderhoud in Nederland en horen alleen daarom m.i. thuis op een natuurfotosite. Van mij mogen er ook foto's van plagwerk in uitvoering op de site komen, of bomenkap in uitvoering etc. Liever dan militairen(voertuigen). Die foto's kunnen mij zeker meer bekoren dan opnames van ijsklompen in vogeldrinkbajes of edelhertenfoto's van de OVP of Hoge Veluwe....

Voor mijn gevoel is de landschappendiscussie slechts een heel klein onderdeeltje van de starheid/regeltjes waar (enkele) gebruikers tegenaan lopen. Ik hoop dat het een eerste stap is naar een natuurlijker Nederpix!

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 9:19    Post subject:
peter wijn wrote:
Kan iemand mij vertellen welk vakje ik dan aan moet kruisen? Hetzij het eerste, dan wel het tweede.
Stem je voor het eerste dan stem je bv ook voor

Vraag is of je dat wil? Ik kan je verzekeren dat dit water erg weinig met natuur of leven te maken heeft.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 9:25    Post subject:
Natuurlijk is 'ieder landschap' een landschap en aan deze stelling hebben we al heel wat prachtig werk overgehouden. Bovendien ontbreekt bij de overige antwoorden de definitie van 'cultuurelementen': omvatten die naast hekjes en molens in een 'romantische' setting ook industriecomplexen en helikopters?
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 9:44    Post subject:
Eerlijk gezegd hang ik een beetje tussen optie 2 en 3 in.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de derde optie, met dien verstande dat de regeltjes best wat minder strak gehanteerd mogen worden.

Arjen Drost wrote:
Voor alle duidelijkheid, de oorspronkelijke regel wat betreft cultuurelementen in landschapsfoto's was dat ze wel aanwezig mogen zijn in een foto, maar dat ze niet onderdeel van het onderwerp mogen zijn.

Hiermee heb ik niet zoveel moeite, maar

Quote:
De foto moet nog min of meer hetzelfde blijven als de cultuurelementen weggedacht worden

hoeft voor mij echt niet. Een cultuurelement mag wat mij betreft zeker gebruikt worden om een compositie in evenwicht te brengen, zolang het maar niet het hoofdonderwerp is.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 10:15    Post subject:
Ik heb gekozen voor de eerste optie, maar ik ben niet gelukkig met foto's zoals Jaap die hier post. Wat mij betreft had er nog wel een onderscheid gemaakt mogen worden tussen agrarische/landelijke en stedelijke landschappen. Mijn reden voor het stemmen op de eerste optie is landelijke/agrarische landschappen. Mijn eerder gestelde vraag had betrekking op de definitie cultuurelementen. Die vraag werd kort beantwoord door Henri, maar die heeft zijn antwoord schielijk verwijderd.

Daarom stel ik hem graag nog eens, met iets meer uitgebreide motivatie.

Wat wordt er verstaan onder cultuurelementen (of niet natuurlijke elementen)?

Een strak beukenlaantje is strikt gezien al cultuur. Een foto van een agrarisch landschap (groen) heeft al een heel ander uiterlijk dan een stedelijk landschap (grijs) terwijl beide toch 100% cultuur zijn. In optie twee, wordt een agrarisch landschap ook tot 'natuur' gerekend? Zo niet, dan vind ik het gat tussen optie één en de andere drie opties wel erg groot.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 10:21    Post subject:
@Jaap
dank voor deze verduidelijking.

waar denk je aan bij optie 2?
Is dat inclusief
akkers
hekjes en drinkbakken
lommerrijke velden met huisdieren
is er een verband met de schoonheid van de omgeving
forse cultuurelementen die iets zeggen over de aard van wat zich er onder afspeelt
prehistorische elementen
In hoeverre mogen natuurlijke beheersorganismen deel uit maken van het beeld
?

(nou is het me zo ongeveer voor het eerst gelukt geen enkele keer een eigen foto te linken. Dit toont nog weer eens aan dat het discussie-album een goed idee was van jullie).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 10:37    Post subject:
Gezien het voorbeeld dat Jaap geeft bij de eerste optie, lijkt het mij dat de moderatoren dit niet zo zien zitten. Met die foto maakt men de eerste optie ongeloofwaardig. Met de tweede optie wordt er echter zoveel aan de interpretatie van de regels overgelaten dat je uiteindelijk vrijwel bij de uitgangspositie terecht kunt komen.

Ook met de huidige regels hebben we een forse verschuiving gezien. Na verloop van de tijd werden de regels anders toegepast. In het begin van die regels waren zelfs dit soort foto's mogelijk. Uiteindelijk kwamen we tot de huidige situatie waarbij elk te prominent in beeld gebracht paaltje tot afkeuring leidde. Dit ondanks de bewering dat de regels versoepelt waren.

Kortom waar komen bij optie 2 de grenzen echt te liggen en wat voor garanties worden ingebouwd om het afglijden naar een striktere interpretatie te voorkomen?

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 10:56    Post subject:
Kennelijk vond Jaap het stadsgezicht vanaf zee bijzonder genoeg om er een prachtige foto van te maken. Waarom zou daarvoor geen plaats kunnen zijn op Nederpix? Dit soort foto's weglaten, houdt toch in dat je een groot deel van de wereld ontkent? Als landschapsschilders 'cultuurelementen' zouden weglaten, zouden we ook nooit 'Fighting Temeraire' van Turner gehad hebben, immers, om maar eens een voorbeeld te noemen.
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 10:59    Post subject:
Voor mijn gevoel, mijn gevoel hè, glijdt Nederpix met antwoord 1 af naar een gewone fotosite.
Ook het Vondelpark is dan een landschap.
Laat het dus maar zoals het is.

Hoe ze ook hun best gedaan hebben de vraagstelling in zogenaamde poll´s zal wel wat koppijn opgeleverd hebben Smile

Nog even aanvullen..
Ik ben heel benieuwd hoeveel reactie´s er komen.
En wanneer sluit de poll?.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 11:07    Post subject:
Ger M wrote:
Kennelijk vond Jaap het stadsgezicht vanaf zee bijzonder Waarom zou daarvoor geen plaats kunnen zijn op Nederpix? .


Als je je dat afvraagt zit je echt op de verkeerde site.

Nederpix, waar denk je dat neder voor staat. En dat is al voor een deel losgelaten.
Natuur(beleving) zegt je ook weinig schat ik zo.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 11:08    Post subject:
Die laatste vraag is makkelijk te beantwoorden want dat staat in het eerste bericht van Arjen hierboven; 5 januari 2014

@Ger, ik heb duizenden foto's die ik de moeite waard vond om te maken, maar die zeker niet op deze website thuishoren. Wat hier nu ter discussie staat is de vraag hoe we met cultuur-elementen in landschapsfoto's op een natuurfotowebsite omgaan.

@Hendrik, met mijn voorbeeld spreek ik geen enkele voorkeur uit, laat staan dat ik een 'stemadvies' zou willen geven. Het dient slechts om aan te geven wat er bij die keuze dan ook mogelijk zou zijn.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 11:57    Post subject:
@Jaap
volgens mij mis je een paar stappen in nuance, zoals die voorgesteld zijn in de zo mooi verspreide discussie.

Wat lastig is, is als de een het bij een discussie over appels heeft, en een ander denkt dat ie peren bedoelt. Als je de poll leest is het klip en klaar, totdat je een vertaling naar de foto's maakt.

Als ik 1) stem, dan vertrouw ik er op dat Shanghai uit beeld zal blijven, en hoop ik dat er ruimte is voor de trein van Martijn die de oostblokiaanse grens vormt voor de Nieuwe Wildernis. Voer voor de geest.

Als ik 3) stem dan vertrouw ik er op dat voortaan weilanden, bosbouw en laantjes buiten beeld blijven. De Veluwe doet wel mee.

Dat zijn de peren die ik er van bak. Maar denkt iedereen dat zo? In deze poll? Ik denk het niet.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 12:03    Post subject:
Ik volg Peter Smile En vind het jammer om te zien dat de pol bewust beïnvloed wordt door de foto eronder..... Haal dan foto's aan uit de gevoerde discussie of nog beter; geef in het 'Landschappen met cultuurelementen album (discussie!)' aan welke foto bij welke optie wel of niet door zouden komen....

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 12:04    Post subject:
Peter, het probleem met de nuance is dat je dan een poll krijgt met minimaal 9 keuzes (heb ik geprobeerd). Gezien het te verwachten aantal stemmers leek ons dat geen slim idee en hebben we de nuances in dit geval ondergeschikt gemaakt aan waarmee Arjen dit topic opende: "Voordat we hierover gaan denken, willen we eerst eens peilen welke richting het op gaat"
Drie van de vier opties gaan in een richting.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 12:07    Post subject:
@Jeroen,
de foto is niet bedoeld om te beïnvloeden maar om te verhelderen en gezien de reactie van Dirk-Jan was dat ook nodig.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 12:15    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
...de foto is niet bedoeld om te beïnvloeden maar om te verhelderen en gezien de reactie van Dirk-Jan was dat ook nodig.

Dat bovenstaande foto tot optie 1 behoorde had ik mij ook al bedacht. Waar ik meer benieuwd naar was heb ik eerder verwoord.

Quote:

Een strak beukenlaantje is strikt gezien al cultuur. Een foto van een agrarisch landschap (groen) heeft al een heel ander uiterlijk dan een stedelijk landschap (grijs) terwijl beide toch 100% cultuur zijn. In optie twee, wordt een agrarisch landschap ook tot 'natuur' gerekend? Zo niet, dan vind ik het gat tussen optie één en de andere drie opties wel erg groot.

_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 12:15    Post subject:
@ Jaap, de bedoeling is vast goed, daar twijfel ik niet aan, maar ik denk dat er betere voorbeelden zijn die aansluiten bij Nederpix en de gevoerde discussie (treinfoto van Martijn de Jonge, past die bij optie 2 of alleen bij optie 1?)

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum