Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Macro paddenstoelen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
naturepeter


Gender: Male
Age: 27
Joined: 19 Apr 2010
Posts: 2
Location: Poortugaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 Oct 2013, 21:21    Post subject: Macro paddenstoelen
Beste nederpixers,

Ik heb een vraag over wat voor lens ik nou nodig zou hebben als ik paddenstoelen ga fotograferen.
Ik heb zelf een nikon d7000 en zoek daar een lens voor in de prijsklasse 300-500 euro.

Mvg Peter
_________________
Nikon D7000 met sigma 150-500.
Gebruik vaders lenzen nikon 18-105 en 70-300.

Ook nog bezit van canon A710IS
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Oct 2013, 22:24    Post subject:
Paddenstoelen kan je prima doen met een macro lens van zeg 100mm.
Canon en Nikon hebben goede opties (100mm en 105mm), maar vergeet zeker niet de 'third party' lenzen niet.
Tamron 90mm, Tokina 100mm, Sigma 105mm. Allemaal goede lenzen. Zoek maar even hier en je vindt heel wat info.

Je kan ook een 150mm macro overwegen (beter geschikt voor insecten e.d.).

Maar je kunt ook gewoon paddenstoelen fotograferen met je standaardlens of groothoeklens. Het is maar hoe je het wilt vasteleggen!

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 29 Oct 2013, 10:13    Post subject:
Ik moet het even aan hem vragen maar paddenstoelcollega Jan Meijvogel doet het tegenwoordig ook vaak met een Nikon VR zoom objectief, zoiets als de Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55 mm f/3.5-5.6G VR. Zal het nog even checken. Even kijken of die op jouw camera past.

Herstel Embarassed : Ik heb het Jan net nog even gevraagd maar het is de wat langere zoom NIKON AF-S DX NIKKOR 18-200 mm f/3.5-5.6G VR, prijs iets boven de 600 euro..

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.


Last edited by Herman Berkhoudt on Tue 29 Oct 2013, 20:51; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Oct 2013, 10:47    Post subject:
een macrolens is leuk om er wat dieper in te duiken. (een standaardlens als de 18-55 of beter zul je toch wel al hebben?)

Nikon heeft een macro 40 F2,8. Ik meen binnen je budget.

Als het alleen gaat om paddestoelen zou ik misschien eerder kiezen voor een lens van 50, 60 a 70 mm F2,8 macro (Sigma, Nikon), heeft iets ruimtelijks, maar je kunt ook kiezen voor een 90 / 105 mm macrolens waarmee je een engere beeldhoek en daarmee meer intiemiteit in je beeld kan leggen. En waarmee je op grotere afstand van schuwe insecten kan blijven. (en waarmee je mooie portretten kunt fotograferen).

bij macrolenzen kun je wat betreft scherpte geen buil vallen. ze zijn allemaal uitzonderlijk scherp.

Ik ben erg gecharmeerd van de nieuwe Tamron 90 F2,8. Op alle fronten een vergelijkbare beeldkwaliteit als de nieuwste Canon en Nikon 100/105 F2,8 (door mij zelf op eerste gezicht beoordeeld op een D300). Maar die lens is nog wel 500 euro. De oude is ook prima, en die is nu op meerdere plekken in de aanbieding ~ 350 euro.

De Tamron 60 F2 is ook boven budget, maar biedt mooie onscherpte mogelijkheden.

Hee, ik had blijkbaar niet goed naar je budget gekeken. Ik zou kiezen uit twee verschillende mogelijkheden: de nieuwe Tamron 90mm F2,8 met vibratiereductie of Tamron 60 F2.

zoek op www.photozone.de voor de 60 F2, van de 90 F2,8 staat alleen de eerdere versie er op. De nieuwe is beter.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Thu 31 Oct 2013, 13:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Micha Schipper


Gender: Male
Age: 53
Joined: 16 May 2012
Posts: 26
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Oct 2013, 4:03    Post subject:
Hoi Naturepeter,
Heb je al geproberd om paddestoelen te fotograferen met de lensen die je al hebt? Ik zie dat je en Sigma 150-500mm hebt, ikzelf heb ook zoiets. Ik heb deze lens vorig jaar in Polen gebruikt om onder andere paddenstoelen te fotograferen. Met de brandpuntsafstand op 500mm, vanaf de kortste scherptestelafstand en het diafragma open (ik geloof op f6.3) Ik zou wel statief of een beanbag gebruiken of zoiets en met liveview scherpstellen als dat op jouw camera kan.
Ik heb helaas geen foto's van mijn paddenstoelen aangeboden voor plaatsing dus ik heb geen voorbeelden beschikbaar. Wel heb ik twee vlinderfoto's op deze site staan, die zo ongeveer op deze manier gemaakt zijn.

Groetjes van Micha
_________________
canon
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 31 Oct 2013, 11:20    Post subject:
Dit is wel een Canonlink, maar misschien heb je er wat aan.
http://www.canon.nl/youconnect_newsletter/tutorials/Close_up/index.aspx?WT.mc_id=You_Connect_2013_08

Zelf gebruik ik alle lenzen ook voor de macrofotografie.
Maar de 100mm vind ik vaak wel het mooiste resultaat geven.

Ben benieuwd wat je conclusies zullen zijn...
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum