Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Cultuurelementen in landschapsfoto's
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
meijsvo


Gender: Female
Age: 59
Joined: 09 Jun 2013
Posts: 16
Location: almere
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 22:45    Post subject:
Quote:
Dit bewust niet laten zien heeft dan iets als je kop in het zand steken, of de feitelijke conditie van onze natuur niet onder ogen willen zien.

Dirk-Jan, dat kan je op andere site's laten zien...
Gr, M
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 23:08    Post subject:
meijsvo wrote:
Dirk-Jan, dat kan je op andere site's laten zien...
Gr, M

Enigszins gechargeerd: Nederpix moet dus een fotosite zijn voor lieve bambi-natuur? Dan zou de naam Disneypix toepasselijker zijn voor deze site. Ik denk dat we ons zelf dan een beetje voor de gek houden.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 0:15    Post subject:
Hè, Dirk-Jan, dat vind ik nou een beetje flauw, om iemands mening op die manier in het absurde te trekken. Zo sla je een discussie dood. Het is trouwens zeker niet zo dat alle natuurfoto's zonder in het oog springende cultuurrelementen alleen maar mooi en zoet zijn en met cultuurelementen alleen maar lelijk en hard.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 0:57    Post subject:
Excuses, ik wil de discussie zeker niet doodslaan of iemands mening ridiculiseren. Ik zie alleen niet in waarom we hier alleen de 'mooie' kanten van de natuur moeten laten zien en waarom menselijke elementen per definitie onwenselijk zijn. Want dat proef ik een beetje in de reactie van meijsvo.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 8:34    Post subject:
Dirk-Jan, wat mij betreft ok hoor.
Deze discussie is nu net opgestart om de variatie aan meningen te verkennen. Dan is het handig dat iedereen zonder schroom zijn of haar mening hier kan ventileren. Natuurlijk is het een illusie dat we met elkaar op één lijn zullen komen. En ik denk ook dat het een illusie is dat, ook als er meer cultuurelementen toegestaan gaan worden, er nooit meer discussie zal zijn, die schuift gewoon op.

Ik zou persoonlijk ook wel iets meer ruimte voor cultuurelementen willen maar ik ben van mening dat dat niet perse hoeft te betekenen dat er meer bitter in de gerechten komt, die ruimte voor bitter is er nu ook al. Als je bijvoorbeeld naar de foto van Hendrik kijkt, waar we nu vooral over discussieren, zijn in het oog springende cultuurelementen de ijzeren borden. Ik denk dat als deze er niet op zouden staan, de foto "bitterder" zou zijn dan nu, het geeft nog iets extra kleur en diepte aan de grijze omstandigheden. Het is volgens mij dus geen discussie over mooi of lelijk, of over smaak. Kijk maar naar de paaltjes in het wad van Chris Hornung. Hij staat in het experimenteer album maar wordt door velen mooi gevonden, in deze foto zit geen uitgesproken "bittertje" (zoals ik er nu tegenaan kijk) maar wel meer cultuurelementen.

Het is een discussie over hoeveel (verwerkt) hout, ijzer, baksteen enz. je wilt toestaan op de website, niet of dit mooi of lelijk is op de foto. Daar zijn de commentaren onder de foto voor.
Tenminste, zo zie ik het op dit moment.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 8:51    Post subject:
@Jantine,
In principe zou je gelijk moeten hebben, dat het alleen over het gewicht van de cultuurelementen gaat.
Maar ondertussen werden in de wat minder makkelijk/prettige foto's de cultuurelementen zwaarder ervaren en gewogen. Zoals Hendrik eerder aangeeft.

@Jantine, het lijkt me dat je door discussie de argumenten kunt aanscherpen, de verschillen en overeenkomsten helderder voor ogen krijgt. Dat dit dus heel goed is.

@Markéta, net als jij probeer ik meestal het onderwerp zo zuiver mogelijk weer te geven. Soms hoort daar een tegenstelling bij, zoals een hoogspanningsmast. (Die hoogspanningsmast is hier overigens geplaatst geweest, blijkbaar werd het verhaal herkend en geaccepteerd).
Je stelt dat er andere sites zijn waar je je landschapsfoto's op kunt plaatsen. Afgezien van sociale netwerken als Facebook, 500px, flickr, ken ik die vooralsnog niet.
Het lijkt me ook niet dat NP gebaat is bij een andere site die net zo interessant is, maar dan breder.

Ondertussen weet ik niet meer of het nou gaat om de hoeveelheid cultuurelementen in beeld, of dat ook verbreding gezocht wordt naar agrarische cultuurlandschappen. Van allebei voorbeelden te over van wel geplaatste, en historie genoeg van niet-geplaatste.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jomar Spanjaard


Gender: Male
Age: 41
Joined: 18 Oct 2010
Posts: 61
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 9:59    Post subject:
het blijft een geval wat per foto bekeken moet worden vind ik, en modereren kun je op zo'n moment voor misschien niet iedereen goed doen, men zal ten alle tijden lijnen willen buigen.
persoonlijk denk ik wanneer er meerdere opnames met erg veel cultuur op de voorpagina staan, deze pagina als "natuurfotosite" minder aantrekkelijk oogt.

Dat het per foto heel duidelijk verschilt, blijkt uit de proef op de som welke ik net met mijn 10-jarige dochter heb genomen met het doorlopen van het nieuwe "tijdelijke cultuur album"

Als voorbeeld wordt de opname van Chris Hornung met overtuiging goedgekeurd, maar de twee opnames van Hendrik van Kampen met de geasfalteerde paden niet, maar het weiland met het houten werkje met overtuiging weer wel.
de sterrensporen van gertjan werd bekroond met een "wauw".

Wanneer wij hier met het gezin over praten komt duidelijk naar voren dat het absoluut ligt aan het hoofdonderwerp van de foto.
als ik aan mijn dochter vraag wat ze van de foto van Jos Images vind, krijg ik een duidelijk antwoord.
"ik zie als eerste een hele mooie lucht, met ergens in de verte een molentje"

De criteria van toelating kan natuurlijk wel versoepeld worden, maar het feit blijft, dat deze discussie zich op de eventuele verhoogde lijn wederom zal voortzetten.
De mens zit nu eenmaal zo in elkaar om grenzen op te zoeken, bewust of onbewust.
Als je het goed wilt doen in deze, moet er gewoonweg zoals reeds per foto gekeken worden, en er een beslissing vanuit de moderatoren genomen worden, valt deze buiten de criteria, deal with it.
Is het hoofdonderwerp niet duidelijk natuur?, dan verdient hij een plaatsje in het TA.

Zoals ik persoonlijk al aangaf ben ik duidelijk van mening dat er best cultuurelementen mee kunnen spelen in een opname,
maar de natuur dient voor mij toch echt nog het hoofdonderwerp te zijn.

En teveel cultuurelementen op de hoofdpagina doet het uiterlijk van een natuurfotografie website naar mijn idee geen goed.
Het uiterlijk van de site moet naar mijn mening niet alleen interessant ogen voor de al aanwezige en nieuwe fotografen, maar juist ook voor het overige publiek.
_________________
Met altijd de vriendelijke groeten,

NIKON, een paar glazen & Common sense
Back to top
Reply with quote
 
J. Haasnoot


Gender: Male

Joined: 28 Oct 2013
Posts: 3
Location: Katwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 10:40    Post subject:
Het nieuwe album 'Landschappen met cultuurelementen' levert een interessante discussie op.
Niet verwonderlijk want dat is ook het doel van dit nieuwe album. Als ik zo ruwweg door dat album dwaal dan zie ik vaak dezelfde gebruikers hun mening geven en de discussie (op)voeren.
Er zijn fervente voorstanders, maar ook gebruikers die veel minder enthousiast zijn. Dat zal altijd zo blijven. De uitkomst van deze discussie zal van invloed zijn op de beslissing om de regels te verruimen of deze te laten zoals ze waren.

De groep gebruikers, die tot nog toe deelneemt aan de discussie, is klein. Ik heb niet precies geteld, maar het zijn er zeker nog geen 50, zo schat ik. Dat is minder dan 1% van alle gebruikers.
Stel dat aan het eind van de discussie binnen deze groep 70% voor of tegen is en 30% kiest tegengesteld. Dat zal dan betekenen dat de mening 0,7% van alle gebruikers doorslaggevend is.
Is dat representatief voor de gehele populatie? Het lijkt mij niet!

Om een breder draagvlag te verkrijgen voor welke uitkomst dan ook zullen er dus veel meer gebruikers hun mening moeten ventileren. Velen doen dat niet. Geen tijd, geen belangstelling, geen zin in het schrijven van goede commentaren, bang om aangevallen te worden, etc.
Een poll lijkt mij een uitstekende oplossing. Snel aanklikken en klaar. Nog anoniem ook.
De argumentatie valt dan weg, maar bij de huidige situatie is die ook afwezig.

Wat ik er zelf van vind speelt nu geen rol. Hoewel ik al tijden deze site met veel plezier bezoek heb ik mij pas onlangs geregistreerd. Ook heb ik nog geen foto's aangeboden. Vandaar dat ik geen recht van spreken heb. Een meekijkende buitenstaander kan soms wel een ander licht werpen op zaken die al tijden als gewoon of vanzelfsprekend worden beschouwd.

Dit item dient u positief te lezen als een oproep om meer meningen te vergaren en op basis daarvan een beslissing te nemen. Nu wordt het beeld bepaald door een kleine groep actieve gebruikers.
Een poll is zo gek nog niet.

Groet, Job.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 10:48    Post subject:
Peter Wijn :
Quote:
Die hoogspanningsmast is hier overigens geplaatst geweest, blijkbaar werd het verhaal herkend en geaccepteerd


( ofwel liepen enkele moderatoren even vooruit op het experiment Wink )
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 11:13    Post subject:
Het tijdelijke album 'Landschappen met cultuurelementen' levert een interessante discussie op.
En daar is hij ook voor bedoeld.
Door deze discussie kan je een mening vormen. Je leest de argumenten van voor-en tegenstanders van meer cultuur in beeld.
Je kan jezelf de vraag stellen of het een verrijking is voor Nederpix wanneer er meer verkeersborden, windmolens, vangrails, spoorwegen, asfalt, treinen, landrovers, of zendmasten op deze site voor natuurfotografie prijken.
Je kan je ook afvragen of foto's met meer cultuur de site wellicht meer diepgang geeft.
Zij kunnen soms de interactie tussen mens en natuur mooi/goed verbeelden. Het vergt echter nog al wat van de fotograaf om dit door middel van beelden te doen. In veel gevallen zal een uitvoerige beschrijving of veel kennis nodig zijn om te zien wat de fotograaf wil laten zien.

Deze discussie zal geen winnaars of verliezers opleveren. Maar hopelijk zal hij er voor zorgen dat we elkaars standpunten en motivaties begrijpen en straks in de poll de juiste keuze kunnen maken.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 11:34    Post subject:
Ik zou het ten zeerste toejuichen als er meer ruimte komt voor cultuurelementen die de landschapsfoto versterken! Voor landschapsfoto's waarbij de cultuur prominent aanwezig is maar die tevens 'n informatief verhaal vertellen wil ik pleiten voor 'n apart album "natuur/cultuur".
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 11:38    Post subject:
@Job: zoals al eerder aangegeven zal er tegen het eind van de periode ook een poll komen om de meningen te peilen. We hopen idd dat hier ook de stille meerderheid van zich laat horen.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 11:52    Post subject:
@ Job, hoewel Nederpix meer dan 5000 geregistreerden kent, is deze groep bij lange na niet allemaal actief. Daarnaast wordt er tot het einde van het jaar deze discussie gevoerd aan de hand van foto's en commentaar. Daarna zullen de mods de balans op maken en dit vertalen naar een poll waar iedereen (anoniem) op kan stemmen. Ik denk niet dat dan de 5000 stemmen bereikt gaan worden.

@ Henri
Quote:
Je kan jezelf de vraag stellen of het een verrijking is voor Nederpix wanneer er meer verkeersborden, windmolens, vangrails, spoorwegen, asfalt, treinen, landrovers, of zendmasten op deze site voor natuurfotografie prijken.

Dat is een mooi streven voor wat betreft landschapsfoto's, maar hoe zit het dan met een natuurlijk onderwerp in een cultuurlandschap? Op het eerste gezicht oogt een cultuuronderwerp in een natuurlijk landschap natuurlijker dan een natuurlijk onderwerp in een cultuurlandschap. Dat is namelijk niet louter een semantische discussie.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
J. Haasnoot


Gender: Male

Joined: 28 Oct 2013
Posts: 3
Location: Katwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 12:17    Post subject:
@Arjen en Dirk-Jan.

De aankondiging van een poll was mij ontgaan. Dat wordt dus later in orde gemaakt. Hartelijk dank voor de terechtwijzing.

Groet, Job.
Back to top
Reply with quote
 
Jomar Spanjaard


Gender: Male
Age: 41
Joined: 18 Oct 2010
Posts: 61
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 13:35    Post subject:
Een poll is uiteraard een goede wijze om te peilen waar de gebruikers naar neigen,
denk alleen dat er goed gekeken moet worden naar de opties qua poll stemmig.
het probleem is namelijk niet zwart/wit, ik denk dat veel mensen weinig probleem hebben met het meer toestaan tot cultuur elementen, er is duidelijk veel vraag naar.
maar de vraag luidt natuurlijk waar de grens ligt.
ik denk dat dat vrij lastig te verwerken is in een enkele vraagstelling.
_________________
Met altijd de vriendelijke groeten,

NIKON, een paar glazen & Common sense
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 13:51    Post subject:
@Henri.
Wat handig was geweest, is dat er dan in 2010 een bordje bij die hoogspanningsmast geplaatst was:
Moderatus wrote:
bij wijze van uitzondering toegelaten
Of nee, dat hoefde niet, want het was klaar als klip.

Maar hoe zit het nu?
Is een bemiste wei met een bomenlaantje een geaccepteerde verzameling cultuurelementen? Even kijken, wat is er natuurlijk? Niets, of nu ja, de dunne sluier mist. De boom groeit omdat ie na het planten niet anders kan, en omdat ie nog niet omgezaagd is. Dat zou je als definitie van natuurlijk kunnen zien (nogal cynisch). Het is een agrarisch landschap, en hier vrij algemeen geaccepteerd. Ook parken zijn algemeen geaccepteerd onder de landschapsfoto's, en dijklichamen, iets recenter onder de voorwaarde dat ze groen zijn. Vroeger hadden we nog schietend water over dammetjes in afwateringskanaaltjes.

Of schaffen we de benadering natuurlijk landschap helemaal af - dat kan - en gaan we over op 'natuurlijk ogend landschap', waarbij dan de vraag is voor wie het natuurlijk moet ogen. Stelling van Wijn: een kind (drie jaar?) ziet het verschil tussen dit en dit. Je hoeft er maar éen keer op te wijzen, nou vooruit, misschien twee keer.

Of, is er verruiming naar agrarische landschappen en dan vast ook bedijkte of bestaakte zeezichten, misschien uitgebreid met De Hollandse Waterlinie en braaf begroeide vuilnisbelten? Dan kun je in gesprek hoe breed het asfalt mag zijn, hoeveel trekkers in de wei, hoeveel verbodsborden aan de rand, hoeveel boerderijen in het veld, hoeveel mm Tata-steel op de achtergrond. Of de grond geploegd mag zijn, of er mais en aardappels op mag, of alleen gras en koren? (schitterend Toscane)

En er zijn mensen die vinden dat het niet gaat om of het natuurlijk is of oogt, maar of het aangenaam voelt en mooi is. Omdat natuur mooi is... of dan toch minstens zou moeten zijn. Nou vooruit, af en toe een leeuw die een gnoe slaat, want die leeuw moet ook eten. En... er is markt voor een site waar alleen fijne natuur is, zoals hierboven terecht aangegeven. Niet onbelangrijk voor de sitebeheerder. Ik denk dat er naast die markt voor het fijne ook wel eens iets lelijks mag, en dat kan dat dan ook af en toe wel eens. De democratie kun je dan zien in de aandacht die zo'n lelijke foto krijgt/mist.

Kortom, ik begrijp nog niet helemaal waar het over gaat. Over alles tegelijk?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 14:43    Post subject:
peter wijn wrote:
Ik denk dat er naast die markt voor het fijne ook wel eens iets lelijks mag, en dat kan dat dan ook af en toe wel eens. De democratie kun je dan zien in de aandacht die zo'n lelijke foto krijgt/mist.

Ik vind het dan wel belangrijk om goed onderscheid te maken tussen een lelijk/onaangenaam onderwerp en een esthetisch lelijke foto.
Een lelijk of onaangenaam onderwerp kan namelijk wel heel mooi in beeld worden gebracht, esthetisch gezien. Een lelijk onderwerp ook nog eens lelijk afbeelden wordt niemand vrolijk.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 14:51    Post subject:
peter wijn wrote:

Kortom, ik begrijp nog niet helemaal waar het over gaat. Over alles tegelijk?

Het gaat erover waar de nieuwe grens komt te liggen. Wat staan we wel toe en wat niet... Waarbij "mooi" en "lelijk" geen argument kan zijn.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 15:38    Post subject:
nog maar eens dan: welke grens?
Gaat het om de mate waarin cultuurelementen worden toegestaan?
of gaat het om de ruimte die er zal zijn voor cultuurlandschappen

Zoals in een belangrijk deel van de recente foto's van Hendrik:
gaat het om de asfaltweg en de paal: enkele cultuurelementen? of gaat het om de dijk en de polder: één groot oerhollands cultuurlandschap?

Dat zijn evident twee totaal verschillende vragen.

Mijn persoonlijke wens is dat er hier ruimte is voor het verhaal van de natuur in Nederland. Cultuur maakt daar een belangrijk deel van uit. Ruimtelijke ordening en grondwaterbeheer zijn bepalende elementen. Reden waarom ik het jammer vind dat de foto's van Martijn - die dit losmaakten - niet meer op de site staan. De Oostvaardersplassen vormen een schitterend verhaal van passen en meten, pappen en nathouden, van succes en falen, van natuur in Nederland. De verhalen zitten meestal een beetje verstopt. Net als kleine nachtvlindertjes. De verhalen van Hendrik gaan verder dan alleen natuur, die gaan over het hele landschap.


(@Dirk-Jan als je een lelijk onderwerp fotografeert kun je het beste de lelijkheid benadrukken, dat geeft het sterkste effect. Daar krijg je geen 'mooie' foto's van lijkt me, mogelijk kun je ze toch als esthetisch geslaagd beschouwen, ondanks de evidente lelijkheid? Ik zou nu een link naar mijn meest recente foto willen plaatsen: een uitgebloeide eenzame orchidee-spriet, niet 'mooi'. Maar beter zou zijn een link naar de foto van Martijn, die eerste met de trein en het kijkende jochie, Niet 'mooi', wel sterk prikkelend.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 15:42    Post subject:
@ Peter, ik ben niet zo'n fan van lelijkheid benadrukken door bewust slechte fototechniek.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 15:52    Post subject:
@Peter: Aangezien Nederpix een natuurfotografiesite is, lijkt het me logisch dat er in ieder geval iets van natuur te zien moet zijn in de foto. Misschien door mensen gecreëerd, misschien echt wild, maar het lijkt mij logisch dat een stadsgezicht het niet is...
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 15:57    Post subject:
peter wijn wrote:
nog maar eens dan: welke grens?
Gaat het om de mate waarin cultuurelementen worden toegestaan?
of gaat het om de ruimte die er zal zijn voor cultuurlandschappen
Ik zou niet weten waarom we de discussie tot 1 van beide zouden moeten beperken. Ik hoor graag jullie meningen over beide vragen. Brand maar los (als je dat al niet gedaan hebt)
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 16:31    Post subject:
Oer natuurlandschappen bestaan volgens mij niet meer in het Nederland van 2013 en ver daar voor ook al niet. alles is inmiddels al wel gecultiveerd .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 16:54    Post subject:
Maar de discussie hoeft zich ook niet te beperken tot foto's gemaakt in Nederland.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 17:11    Post subject:
@Gert-Jan
Maar een hedendaags landschap dat in essentie gelijk is aan een stukje oerlandschap (d.w.z. een landschap zoals dat bestond voordat mensen het met een schep te lijf gingen) kan toch best wel gezien worden als een oerlandschap(je)? Ik denk aan stukken kust, slikken, schorren, wad, veengebieden, rietlanden, (dode) rivierarmen, beboste heuvelruggen, (stuif)duinen, (natte) duinvalleien, etc. De dynamische gebieden daavan ontstaan door een externe invloed, bijv. een overstroming, een noordwesterstorm, een rivier die z'n loop verlegt. De nieuwe situatie die daarna ontstaat is dynamisch en zal een aantal succesies kennen van landschappen/biotopen en dergelijke processes zouden zich blijven zich herhalen had de mens geen dijken aangelegd en de rivieren niet gekanaliseerd. Maar zo af en toe geven we de natuur weer een beetje ruimte en doen wij met zware machines wat de natur vroeger zelf ook had kunnen doen. Daarna begint het feest van kolonisatie, pioniervegetatie, successie etc. Ok, honderd meter verderop staat misschien een boerderij of een molen of een vinexwijk, maar dat kleine stukje nieuwe natuur trekt zich daar niet altijd wat van aan.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 6


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum