Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Cultuurelementen in landschapsfoto's
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 21:36    Post subject:
Wat is successie? ik ken successie rechten,maar dat houd in dat je moet betalen, en soms nog veel ook.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 22:00    Post subject:
Successie is opvolging. Ik wilde een link plaatsen naar de Wikipedia pagina maar die url bevat () tekens en dan doet de BBcode URL op dit forum het niet. Dus dan een andere link: successie.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Nov 2013, 22:06    Post subject:
Oké weer wat geleerd. Bedankt.



Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Nov 2013, 7:56    Post subject:
Wat mij betreft is NP een natuurfotosite. Nadrukkelijk aanwezig zijnde uitdrukkingen van bouwsels, gebouwen en wegen etc etc horen daar niet in thuis.

Wel zie ik vaak foto's in het TA staat waarvan ik meen dat een bepaald "cultuurelement",om die uitdrukking maar te gebruiken, juist iets toevoegt aan de zeggenschap en kracht van een natuur-foto. Hetgeen volgens mij het belangrijkste element van een foto is.
En dat is dan weer jammer dat hij in het TA staat.

De uitdrukking een plaatje zegt meer dan 1000 woorden kent iedereen wel.
Soms komen hier, in die setting, hele verhalen voorbij maar ook alleen wat geneuzel of een enkel woord.

Het zal moeilijk zijn om daar een modus voor te vinden.
Je kunt denken aan een percentage van het oppervlak van onderwerp, de functionaliteit in de foto of en wat de fotograaf wil uitdrukken. En past dat allemaal wel in hetgeen waar NP voor in bedoeld.

Het peilen van een mening via een poll lijkt een goed idee en kan het ook zijn mits de gestelde vragen goed doordacht zijn en zelf al geen richting aan geven. Objectiviteit is hier belangrijk.

Ik wens de dragers van deze site veel succes en wijsheid in deze discussie.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Nov 2013, 10:18    Post subject:
Henri maakt een heel goed punt onder deze foto's:
cultuurelement pontificaal in beeld, dat als doel heeft een natuurlijk proces te controleren en
cultuurelement pontificaal in beeld, dat als doel heeft een natuurlijk proces te controleren
Henri wrote:
Het wezenlijke verschil tussen deze foto van Nico Leenheer en de foto van Chris Hornung hiernaast is erg klein.
Voor moderatie zijn ze eigenlijk gelijk.
Toch kan ik me voorstellen dat er meer mensen zijn die wat moeite hebben met de cultuur die Nico aandraagt.


EDIT ik voeg er nog een aan toe, schieten maar:
cultuurelement pontificaal in beeld, dat als doel heeft een natuurlijk proces te controleren

Voor mij geeft het aan hoe ontiegelijk inconsequent ik ben in mijn perceptie van wat 'natuurlijk' en/of 'landschappelijk' is. Mijn verstand en gevoel zien verschillende dingen.

(Bovendien geeft het klip-en-klaar aan hoe lastig het zal zijn om in deze materie gevoel en verstand goed te combineren. Zelfs als je als moderator het helemaal goed verwoord krijgt, zul je nog een kluif krijgen om alle gebruikers mee te krijgen.)

(misschien is de foto van gewaardeerde Chris daarom weer helemaal naar voren gehaald? Dat vind ik eigenlijk niet zo'n goed en democratisch idee.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Nov 2013, 11:04    Post subject:
Mag ik een aantal argumenten bundelen voor een niet al te strakke inkadering van zuivere natuurlandschappen:
1) het is er niet in NL. Het is al zeldzaam in Europa.

2) heel veel mensen wonen in de Randstad en kunnen per fiets amper natuurgebieden bereiken die hetzij a) echt natuurlijk tonen, danwel b) echt natuurlijk zijn. Je wilt natuurlijk op een site 'nederpix' wel de mensen gelegenheid bieden zelf iets te tonen uit hun omgeving. Anders wordt het erg stil hier.

3) weinigen hebben kennis van zaken (ik ken maar één pixer die landschappen bestudeert, zijn er meer?).

4) veel mensen begrijpen de regels nu al niet. (Misschien geen argument, verleggen van de regels zal ook leiden tot onduidelijkheid elders.)

5) zoals Jan Paul al aangeeft, er is een lange historie hier om bosbouwgebieden als natuur te beschouwen. Zozeer, dat de foto niet eens in het discussie-album komt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Nov 2013, 21:59    Post subject:
Leuk om te zien hoe verschillend er al gereageerd wordt onder diverse foto's in het speciale 'landschappen met cultuurelementen (discussie!)' album.
Opvallend ook hoe snel men het soms eens kan zijn zoals de foto van het stoomgemaal die hierboven wordt gelinkt: cultuurelement pontificaal in beeld, dat als doel heeft een natuurlijk proces te controleren
Iedereen lijkt het er vrij snel over eens dat het gemaal en de verlichting hier het hoofdonderwerp vormen in het beeld en dat het daarom geen foto is die voor NP geschikt is.
Bij de andere 2 foto's die hier vergeleken worden en die qua hoeveelheid cultuuritems redelijk vergelijkbare platen zie je toch dat er bij de ene een duidelijke meerderheid voor plaatsing is en bij de andere een duidelijke meerderheid tegen.
Schijnbaar spelen zaken als kleuren, lichtval, en of het een mooi beeld gevonden wordt mee in de beoordeling die men doet.

En hoe dicht benaderen deze 3 foto's nu eigenlijk de huidige criteria:
FAQ wrote:
... Naast de algemene kwaliteitseisen die we stellen aan iedere foto wat betreft scherpte, belichting en compositie gelden voor de landschappen nog de volgende extra criteria:

Nederpix is een site voor natuurfoto's dus willen we dat de landschappen enigszins wild, natuurlijk en/of landelijk aandoen. Dit sluit niet uit dat er op de foto sprake kan zijn van menselijke invloeden, maar die mens of de menselijke invloed zoals een gebouw of brug mag niet een hoofdrol spelen. Daar komt nog bij dat in die bijrol de menselijke invloed in het landschap moet opgaan en zeker een toegevoegde waarde moet hebben voor de foto.

Met deze criteria sluiten we dus foto's van industriële complexen en andere architectuurfoto's uit, maar van de andere kant blijft het mogelijk om zelfs binnen het sterk door mensen beïnvloedde Nederlandse landschap foto's te maken.

Misschien helemaal zo gek nog niet?
Je zal maar moderator zijn..

Ben zeer benieuwd naar de discussies in de komende periode en hopelijk komen we tot een uitwerking waar iedereen zich in kan vinden.
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 14:09    Post subject:
Volg de discussie en het tijdelijk album nu een poosje en ik vind dat Vincent het goed verwoord en dat de criteria van NP best goed past.

Toch zie ik soms ook foto's voorbij komen waarvan ik het erg jammer vind dat die niet een plekje kunnen krijgen binnen NP.
Daarom vind ik het idee van Nel R, een nieuw album natuur/ cultuur, best een goed idee.
Misschien ook iets om mee te nemen in een poll.

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 16:53    Post subject:
Fijn, een beetje samenvatten af en toe Vincent.

Je zou denken dat er weinig aan de tekst hoeft te veranderen, maar dan wel iets forser schuiven met de interpretatie er van, niet? Je hebt gelijk dat het lastig modereren zal worden, ook voor de mensen thuis natuurlijk, BoBD...

De foto van Martijn de Jonge, waarin de hoofdrol die de mens in natuurgebied de Oostvaardersplassen speelt blijft er in deze constellatie niet doorkomen. Dat vind ik jammer, want wat hij toont is absoluut relevant voor de natuur in Nederland. Gelukkig geloof ik heilig in uitzonderingen. En gelukkig trekt Martijn ook aandacht in het tijdelijke album Wink.

Wat ik overigens ontzettend leuk vind, is hoe we nu veel meer dan anders mee kunnen kijken hoe anderen zien, want er zijn behoorlijk wat commentaren die je aan het denken kunnen zetten.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 17:15    Post subject:
Ik denk dat er met de huidige omschrijving ook niet zo veel mis is, alleen deze discussie laat wel zien dat de interpretatie van zaken als 'wat is het onderwerp' en 'hoe dominant is een cultuur item' nog wel aangepast kan worden.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 21:31    Post subject:
Ik denk dat we een beetje wakker moeten worden. Er komen momenteel prachtige landschappen voorbij. In een variatie die ongekend is voor Neder(land)pix. Mensen gaan helemaal los met foto's die ze misschien al heel lang een keertje zouden hebben willen laten zien. Wat mij betreft past het totaalplaatje nog prima bij Nederpix als natuurfotowebsite. We weten onszelf heel aardig in de onderwerpkeuze te beperken.

Het enige dat we nu zitten te doen is zeuren of er wel of niet teveel cultuur in zit. Een huisje teveel, een paaltje te weinig, wat asfalt hier, een akker daar. Zonde mensen, geniet eens van de prachtige beelden die hier in december nog voorbij gaan komen. Ik ga dat wel doen!

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 21:40    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:

Het enige dat we nu zitten te doen is zeuren of er wel of niet teveel cultuur in zit. Een huisje teveel, een paaltje te weinig, wat asfalt hier, een akker daar. Zonde mensen, geniet eens van de prachtige beelden die hier in december nog voorbij gaan komen. Ik ga dat wel doen!


Maar misschien is die discussie nou net de bedoeling... Zonder die discussie blijft alles bij het oude en zijn die mooie beelden in januari niet meer te zien op de site...
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 21:51    Post subject:
De discussie gaat over regels. Ik wil mij helemaal niet bezig houden met regels. Ik wil foto's maken en die laten zien. Ik weet van mijzelf wel dat in alle foto's die ik maak, een belangrijke rol voor de natuur is weggelegd (hoe cultureel die foto's er oppervlakkig bekeken ook uitzien). Dat is namelijk het terrein dat mijn interesse heeft. Ik wil mij helemaal niet laten leiden door Nederpixregels. Als mijn foto's geplaatst worden, voor mijn part tijdelijk, dan laat ik ze los, mogen anderen hun mening geven en zie ik wel of de boodschap overkomt.

Alleen niet vooraf tijdens het maken!

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 21:52    Post subject:
Ja, als je je niet bezig wilt houden met regels, kun je de discussie idd helemaal langs je heen laten gaan...

Maar dan niet later zeggen dat de regels te strak zijn op Nederpix.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Thu 28 Nov 2013, 22:06; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 22:02    Post subject:
De regels zijn ook te strak en dat is jammer.

Ik was de weg van "mij niet veel meer van de regels aantrekken" al ingeslagen toen deze discussie opdook. Ik heb sterk getwijfeld of ik daaraan wel mee wilde doen. Maar ja ....... het is voor het goede doel hé.

Ik, sukkel, ga daarin mee en laat mij verleiden tot geneuzel over paaltjes, weggetjes, asfalt en gebouwen. Helaas kan je daaraan niet precies afmeten hoe hoog het natuurgehalte van een foto is. In essentie moet je dat als in een goed boek tussen de woorden doorlezen. Wat is de strekking van een foto, de intentie van de fotograaf.

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena


Last edited by Hendrik van Kampen on Thu 28 Nov 2013, 22:06; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 22:04    Post subject:
wat bedoel je Arjen?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 22:10    Post subject:
@Peter: Dat ik het erg jammer vind dat een fotograaf als Hendrik (die steeds commentaar had op de te strakke regels) zich nu uit de discussie onttrekt en mensen oproept hier niet aan mee te doen.
Juist nu we een discussie op gang willen krijgen om te kijken waar deze grens nou moet liggen.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 22:21    Post subject:
Overigens wil ik voor de goede orde stellen dat ik de natuurdoelstelling van Nederpix wel volledig onderschrijf. (mocht daar enige twijfel over zijn)
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 22:24    Post subject:
Wat ik zie is, tussen wat er allemaal wel of niet mag - ingewikkeld, zeggen wat niet mag, waarom zou je dat eigenlijk doen -, hier en daar interessante visies op wat er in de foto's te zien is.

Zoals Dirk-Jan die opmerkt dat tussen de basaltblokken - een heftige vorm van antinatuur in mijn geologische ogen - een heel ecosysteem schuilgaat.
Zo had ik het niet bekeken.
Het is misschien ook wel nauwelijks te zien.
Pas als er een vogeltje tussen scharrelt, dan weet je dat er wat te eten is. (of als je je kop in het water steekt Wink.

En wat ik ook zie, is dat mensen zich kwetsbaar opstellen. Uitproberen welke foto's mogelijk zijn. Leuk om eens te zien waar mensen zelf mee komen in plaats van truckjes van anderen na te doen (ook leuk om te doen, bewogen bomen en paddestoelen door een blad heen gefotografeerd, daar niet van).

Wat er nu gebeurt is een feestje zonder grenzen. Als verliefde mensen wordt er afgetast waar het om gaat.

Ik kan me voorstellen dat je dan zoiets hebt van houd op over regels te praten, en geniet van wat zich aandient.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Nov 2013, 22:37    Post subject:
Ik hoop dat het één het ander niet uitsluit, eigenlijk.
Genieten maar ook kritisch kijken wat je in de toekomst wel en niet wilt zien op Nederpix, bedoel ik.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
sluitertijd


Gender: Male

Joined: 02 Feb 2010
Posts: 77

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 10:38    Post subject:
Gezien de discussie her en der, zou ik ook een duit in het zakje willen doen. Met een technische aanpassing zou het mogelijk moeten zijn om, laten we zeggen een map "Natuur-cultuur" te maken die in een persoonlijk profiel aangevinkt zou kunnen worden zodat de inhoud wel of niet op de hoofdpagina verschijnt. Zo moet het mogelijk zijn dat, wanneer de aanvink mogelijk voor alle mappen bestaat, eenieder alleen in de mappen/discussies terecht komt die hem aan het hart gaan. Het biedt de mogelijkheid om op plekken de regels juist aan te scherpen (géén cultuur) op andere juist te versoepelen. Ruim baan! Voor iedereen.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 10:44    Post subject:
Dat zou op zich natuurlijk een heel elegante oplossing zijn dat je de website een beetje naar je eigen hand kunt inrichten. Die wens leeft al langer ook bij het team, maar helaas biedt de inmiddels wat verouderde basis-structuur van de website daar geen mogelijkheden toe. Wel wordt er al langer nagedacht over hoe we dit dan toch kunnen bewerkstelligen.
Ik ben bang dat we deze optie nu in ieder geval buiten beschouwing moeten laten in de discussie.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 10:59    Post subject:
toch iets voor het achterhoofd.


(lijkt me niet moeilijk om een trekmenuutje toe te voegen met
* puur natuur (De Wadden, De Roode Beek...)
* beïnvloede natuur (De Veluwe , Oostvaardersplassen...)
* landschappelijk cultuurland (waterkeringen, aanplant-bossen, parken, akkers en weiden, laantjes)
* uitzonderlijke overigheden, onderhevig aan dictatoriaal moderationeel toezicht.)

(Met de kanttekening, dat puur natuur - een Waddenzee - ook weer cultuurelementen kan bevatten).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
sluitertijd


Gender: Male

Joined: 02 Feb 2010
Posts: 77

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 12:40    Post subject:
Om de verwarring, of beter misschien mijn verwarring verder te completeren. Om een of andere reden kwam deze http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=103922 er destijds gewoon door. Terwijl het lijkt of hij eigenlijk in de discussie map thuis hoort, niet in een regulier album. Wat kan nu dan niet meer wat toen nog wel ging?
Mijn opmerking is niet als "aanval" op de moderatie bedoeld. Eerder als illustratie dat het bijna niet goed kan. Een inzicht wat mijn verwarring overigens niets geringer maakt.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Nov 2013, 19:11    Post subject:
Hendriks visie op landschappen bij Nederpix.

Wie de losse flarden van mijn bijdragen aan deze discussie niet allemaal heeft kunnen volgen kan gemakkelijk denken dat ik maar wat roep en mijzelf af en toe tegenspreek. Ik heb echter wel degelijk een visie met enige samenhang. Die wil ik hier graag samenvatten. Eerst een paar stellingen.

1) Regels zijn noodzakelijk om beoordeling van foto's door moderatoren mogelijk te maken.

2) Ik vind het niet wenselijk dat de regels te strak zijn. Dit staat variatie en ruimte voor de ontwikkeling van Nederpix en individuele fotografen in de weg. Regels moeten zo fexibel zijn, of gehanteerd worden, dat ze met de tijd mee kunnen gaan, evolueren.

3) De regels moeten mij als individuele fotograaf niet belemmeren in mijn keuzes tijdens het fotograferen.

4) Voor de moderatoren is het fijn dat er rust en duidelijkheid is, voor Nederpix is het beter dat er discussie en levendigheid is. Dat trekt meer bezoekers en zet mensen aan het denken. Waar discussie is, worden meningen gevormd, waar rust is sukkelt men in slaap.


De derde regel is de meest lastige. Voor een groot deel is dit ook afhankelijk van de instelling van de fotograaf zelf (A), voor een deel ligt hier ook een taak bij de moderatoren (B).

A) Als ik mijzelf er op betrap dat ik tijdens het fotograferen zoek naar een oplossing om aan de regels van Nederpix te voldoen, en de beste oplossing is dat juist niet, dan ben ik verkeerd bezig. Nederpix is geen doel op zich. Foto's maken is het doel en het plaatsen op Nederpix komt op de tweede plaats. De fotograaf moet het risico durven nemen om zijn foto toch te plaatsen ondanks dat het vrijwel zeker zal zijn dat deze Tijdelijk wordt. Eenmaal in het Tijdelijke album moet de fotograaf de moeite nemen om rustig uit te leggen wat hij/zij met de foto wil, waarom hij/zij er voor gekozen heeft om de foto zo te maken enz. Inhoudelijke argumenten dus. Niet gaan zeuren over regels en verongelijkt andere foto's aanhalen die wel zijn geplaatst. Ga uit van eigen kracht. Het lijkt mij van belang dat goede landschapsfotografen, of fotografen met een goed verhaal, zoals bijvoorbeeld Chris Hornung, Nel R, Bendiks Westerink en Dirk-Jan deze uitdaging oppakken. Als ik zie wat deze mensen in het tijdelijke Cultuurlandschappenalbum hebben geplaatst, moeten zij in staat zijn om een voortrekkersrol te spelen bij de meningsvorming. Zelf heb ik ondervonden dat het in het Tijdelijke album mogelijk is om meer dan 20 commentaren en 150 hits te scoren. Dat is substantieel als je dat afzet tegen de aantallen in de gewone albums. Het gegeven dat ervaren fotografen zich niet te goed voelen voor het Tijdelijke album kan er toe leiden dat andere fotografen ook meer risico durven nemen. Daarmee kan de status van het Tijdelijke album flink worden verhoogd. Op die manier kan het een rol gaan spelen bij de evolutie van Nederpix.

B) Moderatoren mogen natuurlijk tips geven over het verbeteren van foto's. Dat kunnen zijn technische tips zijn of een esthetische mening. Neem mijn Apocalyptische bos als voorbeeld. Als een moderator over mijn foto schrijft dat hij afgeleid wordt door een lichte vlek in de takkenbende of hij zegt dat hij de foto niet mooi vindt, dan heb ik daar geen probleem mee. Wel moeten moderatoren zich onthouden van tips die duidelijk tot doel hebben om de foto binnen de regels van Nederpix te krijgen, dan kom je namelijk aan de keuze van de fotograaf. De simpele constatering dat ze niet voldoen aan de regels is voldoende. Beginnende fotografen weten waar ze aan toe zijn en gevorderde fotografen worden gerespecteerd in hun keuze. Als een moderator onder mijn foto schrijft dat ik beter een beetje meer naar rechts kan richten om een fietspad buiten beeld te houden dan zakt daar werkelijk mijn broek van af. Ik zet zo'n fietspad er niet voor niets op. Persoonlijk vind ik zelfs dat een moderator de moed moet hebben het tegenovergestelde te doen. Dat is dus een tip geven die zal leiden tot een betere foto maar met als gevolg dat die in het Tijdelijke album belandt. Te vaak zie ik juist het tegenovergestelde gebeuren (een slechtere foto maar wel geplaatst).

In regel 2 is vooral van belang het deel: "Regels moeten zo fexibel zijn, of gehanteerd worden, dat ze met de tijd mee kunnen gaan, evolueren" Het is daarom dat ik gisteren heb geschreven dat ik niet echt blij ben met de huidige discussie over regels. Ik heb het gevoel dat er een poging wordt gedaan om tot overeenstemming met de gebruikers over de regels te komen. Ik vrees dat wanneer deze eenmaal vastgesteld, wij voortdurend aan deze overeenstemming zullen worden herinnert. Dit zal de evolutie van Nederpix in de weg staan en de levendigheid in de discussie smoren. Dan zijn we weer bij af. Het moet hier bij Nederpix minder gaan over regels maar het moet meer gaan over foto's.

Tot slot:
Een goede foto en een mooie foto zijn niet het zelfde.




(wellicht zal ik later hier en daar de tekst nog een beetje bijschaven)

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 6


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum