Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Beste Natuurfoto van 2013
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Feb 2014, 16:10    Post subject: Beste Natuurfoto van 2013
Ook dit jaar vindt de jaarlijkse Nederpix fotowedstrijd plaats "Beste natuurfoto van 2013". Met een mooi prijzenpakket en met een vakjury die de winnende foto's zal kiezen. De namen van de vakjury maken we binnenkort bekend.
In verband met de Macro-PIXperience op 1 maart zal er een extra prijs zijn voor de beste macro opname.

De opdracht is eenvoudig: stuur je beste foto('s) die je in 2013 hebt gemaakt. Het onderwerp moet binnen de doelstelling van Nederpix vallen en de opname moet zijn gemaakt in 2013 in België of Nederland.
Insturen is mogelijk tot en met 14 februari 2014.

De foto's kunnen worden geupload in een speciaal album.

Prijzen:
    Hoofdprijs: Lowepro Flipside Sport 20L AW Blue t.w.v. 249 euro beschikbaargesteld door DeGreef & Partner
    1e prijs: Waardebon van € 150,-- te besteden bij Cameratools in Apeldoorn. Beschikbaar gesteld door Cameratools
    4e prijs: Abonnement op Natuurfotopassie t.w.v. € 45,-- beschikbaar gesteld door Natuurfotopassie


Extra Macroprijs: Benro Flexstatief Kantelbare Middenkolom C2980F t.w.v. € 289,00 http://www.benro.nl/artikel.php?id=C2980F-Flexstatief-kantelbare-middenkolom

Nomineren
De ingezonden foto’s worden anoniem gemaakt en beoordeeld door de gebruikers die foto's kunnen nomineren. Dit kan van 15 t/m 22 februari. Het aantal nominaties is niet beperkt, maar het is redelijk om maximaal 5 nominaties te geven. De 15 foto's met de meeste nominaties worden anoniem voorgelegd aan een vakjury die de uiteindelijke winnaars zal bepalen.
Commentaar geven kan niet worden verplicht gesteld, maar hierbij een dringend verzoek om je nominaties te onderbouwen met commentaar.

De winnaars
Uit de 15 foto's met de meeste nominaties kiest de vakjury de winnaars.
De winnaars maken we bekend tijdens de Macro-PiXperience op 1 maart 2014.
EDIT: De vakjury bestaat uit Leon Baas, Jeroen Stel en Jan Vermeer.

De regels van de fotowedstrijd op een rij
1. Je mag maximaal 2 foto’s inzenden. De foto moet door de betreffende gebruiker zijn gemaakt.
2. Het onderwerp van de foto valt binnen de doelstelling van Nederpix en de opname is gemaakt in Nederland of België in 2013.
3. De competitie staat open voor alle gebruikers.
4. Uploaden is mogelijk tot en met 14 februari 2014 in het hiervoor bestemde album. Op 15 februari worden de foto's geanonimiseerd openbaar gemaakt. Van 15 t/m 22 februari kan er worden genomineerd.
5. Alle velden van het uploadscherm moeten worden ingevuld. Bij de omschrijving moet vermeld worden met welke apparatuur de foto is gemaakt en ook de technische gegevens als sluitertijd, diafragma etc. Daarnaast wordt een beschrijving over de omstandigheden op prijs gesteld. Foto’s waarbij bovengenoemde info niet beschreven is, worden niet geaccepteerd.
6. Uitsneden (crops) moeten worden vermeld. Er mag maximaal 50% van het origineel weggesneden worden en er moet minimaal een resolutie van 6 megapixels overblijven.
7. Een foto kan niet worden teruggetrokken of worden vervangen door een andere foto.
8. Alleen kleine bewerkingen met een fotobewerkingsprogramma zijn toegestaan (zoals croppen, verscherping, stofjes wegretoucheren, contrast en levels). Klonen, tekst in en kaders om de foto etc. zijn niet toegestaan.
9. Degenen die op een oneigenlijke manier, proberen de wedstrijd te beïnvloeden, of zich niet aan de regels houden, worden uitgesloten van deelname. Het promoten van je eigen inzending(en) door bijvoorbeeld social media is niet toegestaan.
10. Nederpix behoudt het recht om gedurende de wedstrijd de bepalingen bij te stellen, aan te scherpen en/of te wijzigen wanneer er onvoorziene problemen of vragen rijzen. Uitgangspunt is om op een zo eerlijke en transparante manier de winnaar te bepalen.
11. Er moeten originelen van de ingezonden foto’s beschikbaar zijn. Deze originelen van de ingezonden foto’s kunnen door Nederpix worden gebruikt voor promotie van een (komende) fotowedstrijd en/of voor Nederpix zelf en/of voor een Nederpix fotoboek. Nederpix verwerft niet de rechten om de foto te verkopen.
12. Per gebruiker kan er slechts 1 prijs worden gewonnen.
13. Foto's die niet voldoen aan de regels worden uitgesloten van deelname. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Het Nederpixteam
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 10:20    Post subject:
Vraag: mag je, net als vorig jaar, 2 foto's in dezelfde categorie insturen? Of is dat dit jaar niet toegestaan?

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 79
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 10:30    Post subject:
Ik hoop dat dit het geval is Franca want ik heb al 2 foto's ingestuurd, uit dezelfde categorie.
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 10:35    Post subject:
Franca Blom wrote:
Vraag: mag je, net als vorig jaar, 2 foto's in dezelfde categorie insturen? Of is dat dit jaar niet toegestaan?

Groetjes, Franca
Er staat hierboven in de regels niet dat het niet mag waaruit je wel mag concluderen dat het wel mag!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 10:45    Post subject:
Dank je wel voor je antwoord, Jaap.
Het was voor mij even niet helemaal duidelijk, maar nu wel.

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 10:51    Post subject:
Graag gedaan!
De regeltjes die er wel staan moeten uiteraard wel worden nageleefd. De eerste foto gemaakt in 2014 (gisteren) is ook al aangeboden Shocked
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 42
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 15:17    Post subject:
Ik heb ook een vraagje; Hoe zit het met foto's die al geplaatst zijn op nederpix gedurende het jaar? Ik zie nergens staan dat die niet ingezonden mogen worden, maar anonimiseren lijkt me dan lastig?

groetjes, Margriet
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 15:19    Post subject:
Je mag best foto's die je al eerder aangeboden hebt opnieuw aanbieden voor de jaarwedstrijd. ze zullen dan ook worden geanonimiseerd (je naam komt er niet onder te staan). Vaak werken die iets minder, omdat het verrassingseffect weg is.


Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 42
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 15:26    Post subject:
Ha, bedankt voor het snelle antwoord! Ja, ik kan me zo voorstellen dat het niet in je voordeel werkt... maar als je anders niets in te zenden hebt kun je het toch proberen. Wink Dit is de eerste keer dat ik uit mijn winterslaap ben ontwaakt voor de inzend-datum verstreken is ..

groetjes, Margriet
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 22:30    Post subject:
margriet wrote:
Dit is de eerste keer dat ik uit mijn winterslaap ben ontwaakt voor de inzend-datum verstreken is ..


haha, "[vind ik leuk]"
Back to top
Reply with quote
 
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4753
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 23:40    Post subject:
Vincent Rijnbende wrote:
margriet wrote:
Dit is de eerste keer dat ik uit mijn winterslaap ben ontwaakt voor de inzend-datum verstreken is ..


haha, "[vind ik leuk]"


En het is daar helemaal geen winter Rolling Eyes
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Feb 2014, 23:42    Post subject:
Jan Luit wrote:
Vincent Rijnbende wrote:
margriet wrote:
Dit is de eerste keer dat ik uit mijn winterslaap ben ontwaakt voor de inzend-datum verstreken is ..


haha, "[vind ik leuk]"


En het is daar helemaal geen winter Rolling Eyes

Vandaar dat ze ook voor het eerst op tijd ontwaakt is uit d'r winterslaap... Wink
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 1:31    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Franca Blom wrote:
Vraag: mag je, net als vorig jaar, 2 foto's in dezelfde categorie insturen? Of is dat dit jaar niet toegestaan?

Groetjes, Franca
Er staat hierboven in de regels niet dat het niet mag waaruit je wel mag concluderen dat het wel mag!

Alles goed en wel (of niet), maar dan mag ik vast ook wel concluderen dat focus stacking wel is toegestaan, aangezien ook niet in de regels hierboven staat dat dat niet is toegestaan, niet? Cool

Groet, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 42
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 8:07    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Jan Luit wrote:
Vincent Rijnbende wrote:
margriet wrote:
Dit is de eerste keer dat ik uit mijn winterslaap ben ontwaakt voor de inzend-datum verstreken is ..


haha, "[vind ik leuk]"


En het is daar helemaal geen winter Rolling Eyes

Vandaar dat ze ook voor het eerst op tijd ontwaakt is uit d'r winterslaap... Wink


Laughing Arjen snapt het! Ik graaf me nu door de overgebleven wintervoorraad op zoek naar iets leuks om in te zenden Wink
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 8:38    Post subject:
Robert Rodenburg wrote:
Alles goed en wel (of niet), maar dan mag ik vast ook wel concluderen dat focus stacking wel is toegestaan, aangezien ook niet in de regels hierboven staat dat dat niet is toegestaan, niet? Cool

Groet, Robert
Dat is wel een goeie vraag eigenlijk, want het begrip "kleine bewerkingen" is natuurlijk heel persoonlijk. Wat de één in 6 seconden met beide vingers in de neus doet zit een ander een avond op te zweten Confused
Vooralsnog zou ik zeggen dat focus-stacking (en dan ook stitching en dubbele belichtingen) geen probleem hoeft te zijn. Dit zijn algemeen gebruikte bewerkingen waarmee je op basis van meer dan één opname tot het gewenste beeld komt.

Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 8:51    Post subject:
Jaap,
het lijkt me dat je hiermee een iets grotere deur open zet dan puur belichting- of focusstacken.
Ik zal morgen of vanavond in de camera een voorbeeld proberen te maken en aanbieden voor het - vermoedelijk tijdelijk - album.

edit: dank, helder
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Wed 12 Feb 2014, 9:30; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 9:01    Post subject:
Peter, wat ik probeer aan te geven is het verschil opname-technieken en bewerkingstechnieken. Wat we vooral willen voorkomen is dat de prijzen gaan naar degene die de meeste cursussen photoshop heeft gevolgd. De technieken die ik noem vallen voor mij ook niet onder bewerking, maar onder fotografische vaardigheden. Uiteraard creëer je daarmee weer een grijs gebied. Om het kort samen te vatten: wel focus-stacking, maar niet de achtergrond van een andere locatie achter dat resultaat. Wel een gestitcht panorama, maar geen vogels in of uit de lucht klonen.
Bottom-line: je gezond verstand gebruiken!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 10:08    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Bottom-line: je gezond verstand gebruiken!
En hoe meer mensen focus stacking een vorm van 'vals spelen' vinden, hoe kleiner de kans op nominaties, aangenomen dat de opname nominatiewaardig is. Bedankt voor je licht, of tenminste schemering, in deze duisternis Jaap. Smile

@Peter: Ik begrijp denk ik wat je voelt. Al neig ik meerendeels naar de mening van Jaap, moet ik bekennen dat ik ook niet geheel zonder bedenkingen ben. Waarschijnlijk verklein ik bij deelname mijn kansen met een gestackte opname. We zullen zien. Cool

Groeten, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 11:25    Post subject:
Ja, alle bovengenoemde technieken die tot het uiteindelijke beeld hebben geleid moeten natuurlijk wel netjes worden vermeld bij de foto. Wanneer "men" dan vindt dat dit eigenlijk niet zou moeten dan zal de foto onvoldoende nominaties krijgen om door te gaan naar de vakjury. Je zal dus bij deelname ook rekening moeten houden met de "doelgroep" Wink
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 11:54    Post subject:
(ik zie eigenlijk niet hoe iemand het vervelend kan vinden dat een ander meer moeite doet om een goede foto te maken? Door te stitchen en/of stacken maak je het jezelf zeker niet makkelijker. Wel bereik je - als goed uitgevoerd - betere kwaliteit beelden. Dat is toch waar het om gaat.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 12:52    Post subject:
Peter, is het je dan nooit opgevallen dat natuurfotografen (vaak ook natuurliefhebbers, natuurbeschermers of zelfs natuurbehouders) ook wat behoudend zijn in hun ideeën over natuurfotografie?

Inderdaad is dat waar het om gaat.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 13:53    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Peter, is het je dan nooit opgevallen dat natuurfotografen (vaak ook natuurliefhebbers, natuurbeschermers of zelfs natuurbehouders) ook wat behoudend zijn in hun ideeën over natuurfotografie?

Nee toch... Anxious Silenced
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Feb 2014, 16:22    Post subject:
Jaap Schelvis wrote:
Peter, is het je dan nooit opgevallen dat natuurfotografen (vaak ook natuurliefhebbers, natuurbeschermers of zelfs natuurbehouders) ook wat behoudend zijn in hun ideeën over natuurfotografie?

... inderdaad, behoudendheid is tweede aard geworden, immers om de natuurfotograaf, -liefhebber, -beschermer heen gaat ontwikkeling nogal vaak ten koste van de natuur... en zelden vindt een ontwikkeling natuurlijk plaats. (Leuk af en toe iets anders te zien, zoals die foto van Roelof van oprukkend zand in Namibië).

Hier op de site is daarnaast sprake van een lichte dreiging van behoudendheid uit een soort van jaloezie. Ik zelf zou het niet kunnen, dus een ander mag het niet. Of was Leon Baas hier wel welkom? Ik meen ook ooit een afkeuring bij Marsel van Oosten gelezen te hebben omdat hij te goed was. (Waarschijnlijk ben ik zelf niet beter hoor.)

Is dit off topic? yep, zeker.
Of nee, een oproep aan Robert om zijn allermooiste stack te plaatsen. Wek verbazing. Desnoods volgend jaar.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Feb 2014, 15:56    Post subject:
Morgen al weer de laatste dag om je foto's aan te bieden voor deze competitie!

@Dirk-Jan: "Stating the obvious makes me feel smarter"
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
taaske


Gender: Male

Joined: 05 May 2013
Posts: 4
Location: Oegstgeest
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 14 Feb 2014, 9:32    Post subject:
De max crop van 50% is een beetje een gedateerd principe. Ik heb een d800 gekocht om grote crops te kunnen maken en toch veel info en iq te behouden. Zo kan ik insecten invlucht fotograferen op een werkafstand van 1,5 meter, hetgeen perfect is. Ik kan tot 1/6 croppen (van 36mp) en nog een 6 mp foto overhouden. Misschien de regel wat aanpassen naar een max crop van 50% OF een minimum van 6 mp. Of de crop restrictie beter helemaal weglaten.......
Vr gr
Ron
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum