Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


heikikkers fotograferen
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Mar 2014, 21:03    Post subject: heikikkers fotograferen
. .

Last edited by Axel Gielen on Tue 11 Mar 2014, 22:36; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 15:30    Post subject:
Misschien zit er een andere theorie achter, maar net als met veel soorten denk ik dat het ene individu het andere niet is. Elk jaar duiken ze bij het minste of geringste onder, maar meestal vond ik er een die minder schuw was en die mocht dan mijn model zijn. Dit jaar heb ik die ene niet gevonden en heb ik dus nul foto's. Ik had overigens een donkergroen waadpak aan. Boswachter-effect Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 20:01    Post subject:
Topic gesloten!

Last edited by Lies Lammers on Thu 13 Mar 2014, 14:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Mar 2014, 18:47    Post subject:
..

Last edited by Axel Gielen on Tue 11 Mar 2014, 22:37; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 11:41    Post subject:
Ik vraag me af of het wel alleen maar een standpunt is. Volgens mij mag het niet eens. Als iedereen in een dergelijk pak het water in gaat in natuurgebieden (want daar heb ik het dan over), blijft er weinig van de natuur over. Misschien kun je het wel doen, maar aan de grote klok hangen, geeft m.i. geen goed signaal af.

Groeten, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6026
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 13:22    Post subject:
Robert en Lies,
Ben het persoonlijk geheel met jullie zienswijze eens.
Nu zijn het de heikikkers, dan de slangen enz.
Laten we toch niet nadrukkelijk alle soorten willen najagen voor de ultieme opname!
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 13:55    Post subject:
Dan maar helemaal geen heikikker foto's meer plaatsen. Hoe denk je dat die tot stand zijn gekomen? Op 15 meter vanaf een wandelpad? Nee natuurlijk niet, allemaal languit in het water.
Back to top
Reply with quote
 
elles


Gender: Female

Joined: 11 Apr 2011
Posts: 8
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 15:03    Post subject:
Ik fotografeer graag heikikkers. Dit jaar ben ik bij 2 vennen geweest. Bij 1 ven komen amper mensen, hier waren de kikkers echt in de verste verte niet te benaderen ik heb braaf in de kant liggen wachten maar het bleef bij een schuchter kopje op 20 meter afstand. Bij het andere ven waar ik wel foto's heb kunnen maken kwamen ze gewoon op je af zwemmen. Bij beiden vennen liepen er paden naar de rand van het ven. Bij het tweede ven was het heel erg druk met recreatie.
Er liepen dagjes mensen, kinderen die door het water renden en kikkerdrik kwamen verzamelen, paarden en complete hondenclubs. Aan de rand van het ven waren kleine ondiepe plasjes. Niets waadpak. Gewoon schoentjes uit (anders bagger je toch dingen stuk) en aan de randen rustig wachten of er iemand op het plekje waar je op scherp heb gesteld langskomt en zelf ook af en toe even whoop roepen en de honden wegjagen.
Misschien kost het wat meer tijd, maar het moet toch ook kunnen zonder jagen (volgens mij werkt dat ook echt niet met kikkertjes).

Groet,
elles

Nog wel een vraag, ik heb nu een aantal maal de vraag gekregen waar ik ze fotografeer. Hoe gaan jullie hier mee om?
_________________
Nikon D800
Back to top
Reply with quote
 
Chris Hornung


Gender: Male
Age: 76
Joined: 25 Nov 2011
Posts: 16
Location: Amstelveen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 15:09    Post subject:
Oei, oei en ik zie allemaal kikkerfoto's op NP. En die dan ook nog worden beloond met de foto van de dag ofzo. :mad:
_________________
.....allemaal fotografen?.......Da's gezellig!
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 15:22    Post subject:
Ik denk dat het woord 'jagen' door Axel een beetje ongelukkig gekozen is. Hij bedoelt waarschijnlijk gewoon dat ie de soort wil fotograferen.

Niet overal zijn mooie zanderige oevers, waar ik ze fotografeer zijn het pollen pitrus met daartussen plassen water. Waadpak is om mezelf droog te houden als ik languit in dat biotoop ga liggen, niet om tot mijn middel een ven in te lopen.

Plaatsinfo verstrek ik niet. Met een klein beetje moeite zijn ze eenvoudig te vinden (horen!). Als dat al teveel gevraagd is...ik kan niet zoveel met fotografen die zelf geen moeite doen en alleen andermans plekjes afstruinen. My bad.
Back to top
Reply with quote
 
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 16:56    Post subject:
..
_________________
Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2


Last edited by Axel Gielen on Sun 07 Sep 2014, 20:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 17:35    Post subject:
Axel Gielen wrote:
....Heb je nog nooit een foto gemaakt van een vlinder of een vogel, en dat deze vervolgens wegvloog door een bepaald manoeuvre van jou. Is dit verstoring? ...

verstoring is wel een heel breed begrip
sommige verstoring is heel normaal.
andere is ingrijpender, zoals wanneer het plaatsvindt op broedplaatsen, of wanneer een biotoop wordt beschadigd.


Schadelijke verstoring door 1 individu is zelden heel ingrijpend, duurt maar beperkte tijd op een plek, Vervelender wordt het wanneer dat individu gevolgd wordt door anderen, de verstoring houdt dan aan en kan plaatsvinden op een groter gebied zodat de soorten op die plek niet meer aan reproductie toe komen. Het ergste is als ruimtelijke ordening een snelweg, industriepark, woonwijk, recreatiepark of zelfs natuurgebied plant op het gebied...

er van uitgaand dat je het goed bedoelt:
heikikkers fotograferen vind plaats op broedplaatsen en Hollanders heffen graag het vingertje Wink.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 17:39    Post subject:
Quote:
heikikkers fotograferen vind plaats op broedplaatsen en Hollanders heffen graag het vingertje Wink.


En Nederpix is nogal moraliserend en er wordt veel geroepen vanuit emoties, subjectiviteit en het weren van bepaalde foto's neigt wat mij betreft zelfs naar schijnheiligheid, vooral omdat er overduidelijk met twee maten gemeten wordt.... Smile

Ik gun je van harte een geweldige plaat van heikikkers en hoop dat het je lukt!

Groet,

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 17:46    Post subject:
..
_________________
Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2


Last edited by Axel Gielen on Sun 07 Sep 2014, 20:26; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 18:32    Post subject:
Wat in ieder geval leerzaam is aan dit topic is dat je beter goed kunt omschrijven wat je bedoelt en wat je van plan bent, dat maakt het voor iedereen duidelijk en dan voorkom je reacties die zijn gebaseerd op aannames omdat de beschrijving niet duidelijk was. Ik geef toe: toen ik je vraag las dacht ik ook iets in de geest van "waar is die nu mee bezig?". Overigens snap ik niet waarom je je verkleedt als reiger. Dat is wel het laatste waar die kikkers op zitten te wachten...
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 18:45    Post subject:
..
_________________
Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2


Last edited by Axel Gielen on Sun 07 Sep 2014, 20:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 18:53    Post subject:
@Axel: Ik ga in deze toch ook met Michiel mee, een wat duidelijkere omschrijving kan geen kwaad. Als ik de combinatie "jagen" en "waadpak" lees, dan krijg ik toch ook wel het idee dat er dingen verstoort gaan worden. Door een wat duidelijkere omschrijving had je dat kunnen voorkomen (hoevaak ik je eerste bericht ook lees, ik blijf dat idee namelijk houden).
Verder heb je het zelf over het "reigereffect", daar trok ik ook de conclusie uit dat je je als reiger ging verkleden, niet als wolk.

Maar goed, intussen is het geloof ik aardig opgehelderd Smile Tips heb ik verder niet voor je, behalve dat het goed is om ook op de omgeving waar je zit te letten. Volgens mij komen deze kikkers vaak in poeltjes voor waar nog wel wat kwetsbare vegetatie in zit. Je zult het vast goed bedoelen, maar let ook op de omgeving van het dier.

Succes ermee!

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 19:07    Post subject:
..
_________________
Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2


Last edited by Axel Gielen on Sun 07 Sep 2014, 20:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 21:18    Post subject:
Goed zo Alex, en laat je niet ontmoedigen.

Opmerkingen als: Als iedereen dat gaat doen ...
Welke eikel gaat er nu in een koude plas water liggen om een paar blauwe kikkers te fotograferen. Ja, jij en ik en nog een paar hier. Maar niet die Iedereen. Die Iedereen staan als een rij sukkels op de Veluwe de bronst te fotograferen.
Auw, ik sta op tenen.

Ik fotografeer vanaf mijn 15-e, (geen verdienste overigens Razz )
maar ik wilde dat er toen dergelijke mogelijkheden waren als een forum als dit. Kennis en ervaring die gedeeld wordt.
Dat had veel narigheid voor mij en mijn onderwerpen gescheeld.
Dergelijke forums als dit zijn pure winst zowel voor jou als je onderwerpen, nu nog even het nuttige eruit filteren.

Succes.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Mar 2014, 22:10    Post subject:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid. Laughing Ik heb het niet zelf verzonnen.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Mar 2014, 2:58    Post subject:
@D. Haaksma: Ik meen dat je mijn opmerking bedoelt. Volgens mij begrijp je heel goed wat ik bedoel met iedereen. Als er één schaap over de dam is volgen er meer. Als mensen op een forum lezen dat het leuk, normaal en lonend is met een waadpak het water in te gaan, werkt dat drempelverlagend, met alle gevolgen van dien. En ik vraag me af waarom je het nodig vindt mensen te betitelen als 'eikels' en 'sukkels'. Niet dat het mijn tenen zijn waarop je staat te springen, maar het wordt er bepaald gezelliger op als mensen in hun waarde gelaten worden.

@Axel: Ik geloof best dat je met zorg voor de natuur bezig bent. Dat je het water in gaat kan ik best mee leven. Ik ben ook niet roomser dan de paus. Mijns inziens is het alleen beter zulks niet aan de grote klok te hangen. Verder wens ik je mooie opnames van die blauwe rakkers toe.

Groeten, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 12 Mar 2014, 7:44    Post subject:
Inderdaad, Robert, behoeft jouw 'iedereen' een grote mate van relativering. Inderdaad praten we over een zeer klein potentieel van fotografen die de stoute schoenen aantrekt en daarmee te water gaat. Zouden we die mensen het genot en plezier moeten ontzeggen om op een heel avontuurlijke manier de foto's van hun leven te maken?
Laten we blij zijn dat Axel daar staat met zijn camera en niet met geweer of hengel.
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Mar 2014, 8:23    Post subject:
@D. Haaksma: Ik meen dat je mijn opmerking bedoelt. En ik vraag me af waarom je het nodig vindt mensen te betitelen als 'eikels' en 'sukkels'.

Als je het goed gelezen had had je gezien dat die "eikel(s)" voor een groot deel zelfspot was.
En sukkels, ja, dat vind ik, als je daar met elke dag rijen mensen ziet staan allemaal (nagenoeg) hetzelfde plaatje makende van dieren op een voerplaats en zich vervolgens natuurfotograaf noemen. Dergelijke opnamen hebben in mijn ogen dezelfde waarde als een koolmees op een voertafel.

Met uitzondering van mensen die niet mobiel genoeg zijn om zelf op pad te gaan en elders een goede locatie te vinden. Ook die gun ik hun hobby.
Respect voor het benutten van de fysieke mogelijkheden.

En dat laatste .i.c.m. veldkennis, kennis van de diersoort, de biotopen en wat dies meer zij, geeft dan de voldoening van een mooie plaat.
De ( heel breed) natuur vastleggen in en binnen de natuurlijke omstandigheden is iets heel anders dan je min of meer aan het handje laten meenemen - brengen naar een gewenst onderwerp.
Tenzij het je alleen gaat om registratie opnamen.

Maar het is slechts mijn mening.
En een ieder is vrij daar anders over te denken.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Mar 2014, 9:51    Post subject:
@Tom: Nee hoor, ik wil niemand iets ontzeggen. Ik vind het onder voorwaarden geen probleem als mensen bepaalde dingen doen om een opname te kunnen maken. En met inachtneming van de kwetsbaarheden ter plaatse, zal het met eventuele schade vast wel meevallen. Ik vind alleen, dat het niet gepropageerd moet worden, zeker niet op een natuurfotowebsite, om te voorkomen dat mensen die het alleen om de foto doen en het geen lor kan schelen of er schade ontstaat, denken dat het normaal is om bijvoorbeeld een poel met beschermde dieren en planten in te stappen, of van het pad af te gaan om te gaan struinen over een veld met zonnedauw. Het overtreden van regels moet niet normaal gevonden worden; die zijn er niet voor niets, althans, dat is mijn bescheiden mening. Misschien is mijn mening enigszins gekleurd, omdat ik al meerdere keren de vernielingen van bijvoorbeeld dagvlinderfotografen heb aanschouwd in onder andere de Viroinvallei in België, waar hele velden met bloemen platgetrapt waren door figuren met camera's en vlindernetten, aldus de vlinders hun voedsel ontnemend. Daarom dus.

@D. Haaksma: De opnames waar je op doelt, hebben voor mij evenmin waarde, maar om de makers ervan nu als sukkels te betitelen hier op een openbare plek, alleen omdat onze manieren 'beter' zouden zijn, gaat me wat te ver. Dat het deels zelfspot was had ik wel begrepen, maar ik spreek ook voor degenen die het niet begrijpen. Uit kale tekst iemands bedoelingen raden, pakt regelmatig verkeerd uit. Nu je je uitspraken genuanceerd hebt, is het weer duidelijk voor (bijna) iedereen. Wink

Met vriendelijke groet, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Mar 2014, 11:59    Post subject:
hebben we het hier over verstoring?

Een mens lijkt hier verstoord als ik nog eens terug probeer te kijken waar dit over ging, terwijl er sprake is van een verwarring die met het taalgebied waar je woont/waarin je leeft te maken heeft.

Laten wij onze belerende vingertjes zakken en in deemoed de jonge enthousiaste onderzoekende fotograaf eren.

In volste vertrouwen.

(sorry voor de bloemige taal Axel)


(En laten we constateren dat de mannen die - wellicht fantasieloos - schouder aan schouder in de Veluwe staan heel goed bezig zijn, omdat ze zolang ze daar staan niet met z'n allen achter Axel aanrennen. Dat laat Axel de ruimte).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum