Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Mark van Veldhuizen - fotograaf van april 2014

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Apr 2014, 15:49    Post subject: Mark van Veldhuizen - fotograaf van april 2014
Korte bio
Naam: Mark van Veldhuizen. Getrouwd met Arita, vader van twee prachtige kinderen van 2 en 0 jaar oud.

Leeftijd: 32 jaar
Woonplaats: Lunteren
Beroep: Chauffeur binnenland.
Andere hobbies? Sinds een jaar of 5 geen tijd meer voor.
Gebruikte apparatuur: Canon eos 6D, 120-300 OS van Sigma en EF 24-105 van Canon
Foto's op Nederpix

Interview
Waarom natuurfotografie?
Al van jongs af aan ben ik geboeid door de natuur. Later is dat een beetje in vergetelheid geraakt, maar sinds m'n 26e weer teruggekomen. Fotografie vond ik ook altijd al mooi, en de combinatie groeide uit tot een steeds grotere passie.
Nadat ik getrouwd was wilde ik een digitale spiegelreflexcamera kopen, om daarmee de bossen in te trekken. Mijn eerste setje kreeg ik na ons trouwen van mijn broer. Een Eos 1000d met standaard 18-55 en een 70-300 zoom. De eerste keer dat ik ermee op pad ging heb ik de Valouwe bezocht. Dat is een prachtig kleinschalig natuurgebiedje tussen het Wekeromse Zand en Planken Wambuis in. Hier hoorde ik het gehamer van de specht, en ik nam mezelf voor niet weg te gaan voordat ik deze op de foto had. Ik zag wat oude beuken waarvandaar ik 'm elke keer hoorde, en heb nabij die plek post gevat achter een dikke boom, de lens maximaal uitgezoomd in de richting van het groepje beuken. Na nog geen 10 minuten wachten verscheen de specht, en kon ik foto's maken. Dat waren zeker geen beeldvullende foto's, maar ik was er erg blij mee. Ik denk dat dat het moment was waar ik echt verkocht was aan de natuurfotografie.
Ook zie ik in de natuur het werk van God terug, en dat blijft mij keer op keer verbazen. Van de grootste eik tot het kleinste insect, over alles is nagedacht, en alles werkt mee in de keten. Ook al kunnen mensen veel dingen onderzoeken en uitdokteren, zelfs de slimste wetenschapper is niet in staat om ook maar een grasspriet te laten groeien. We kunnen wel zaaien en we kunnen mesten, maar geen mens kan wasdom geven. Over deze dingen praat ik op Nederpix niet zo veel, en vooral niet bij andermans foto's. Soms nemen mensen er aanstoot aan en dat is allerminst mijn intentie.

Hoe ben je op Nederpix terecht gekomen?
Tijdens de eerste jaren dat ik fotografeerde, liep ik hele einden in het bos, op zoek naar wild en andere mooie dingen. Vooral de reeën en zwijnen kwam ik vaak tegen, maar vrijwel geen edelherten. Ik wilde wel erg graag weten waar ze zaten. Tijdens de hertenbronst hoorde ik ze wel, maar helaas zaten ze met z'n allen achter een heining. Toen hoorde ik van een bekende dat er een gat in de heining zat, en de verleiding was erg groot. Samen zijn we op een vroege ochtend in het donker door het gat in de heining het gebied ingegaan. Een eindje verderop konden we aanzit nemen aan de bosrand. Het hertengeweld was erg gaaf om te zien, maar de spanning was ook groot. Later toen we het gebied uitkwamen stonden er twee jongens aan de rand van het gebied. Die spraken we eventjes voordat we verdergingen. Toen kreeg ik een plan. Die bekende zat toen ook op Nederpix, en ik wilde hem een poets bakken. Ik registreerde op Nederpix, onder de naam Erikbb, misschien voor sommigen nog wel herkenbaar. Mijn eerste daad op Nederpix was een PM naar de persoon in kwestie, mezelf voordoend als een van de twee personen die we daar gesproken hadden. Ik vertelde hem dat er een plek was, heel diep het bos in, waar de hertenbronst ook volop bezig was. Bijna niemand kende die plek, en je mocht er gewoon komen. Hij geloofde dit verhaal, en was van plan om daarheen te gaan. Toen ik hemde dag erop belde vertelde hij enthousiast over de tip die hij gehad, en dat hij die snel wilde bezoeken, niet wetend dat hij de 'tipgever' aan de lijn had. Helaas de ochtend dat hij zou gaan, kwam er iets tussen en is het er niet van gekomen. Daarna kon ik de grap niet langer voor me houden, en heb ik het maar verteld. Gelukkig kon hij er erg om lachen. Eenmaal op Nederpix geregistreerd ben ik langzaam maar zeker foto's gaan uploaden. Veel belandde tot mijn frustratie in het Tijdelijk Album, maar dat was voor mij de drive om betere foto's te gaan maken. De rest hebben jullie kunnen volgen.



Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Voor mij is het de combinatie van natuurbeleving en thuiskomen met mooie foto's die dan later weer door anderen worden bewonderd. Ik heb ook wel eens het gevoel dat het me voor een deel definieert. Wat begon als een hobby, werd steeds serieuzer, en nu is het een grote passie. Zolang ik kan lopen ben ik van plan erop uit te blijven trekken, en daarna ga ik vanuit de auto verder. Vaak kom ik na een schitterende ochtend om 10 uur het dorp weer inrijden, en denk ik bij het zien van de mensen in het dorp: Jullie hebben weer veel moois gemist vanochtend, jullie moesten eens weten! Ik heb er dan al 5 uurtjes opzitten, en ga thuis lekker aan een verdiende bak koffie.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Allereerst dat de wekker zo weerzinwekkend vroeg afgaat. Dit zie ik nog altijd als een noodzakelijk kwaad. Eenmaal in de auto gezeten op weg naar iets moois, gaat het wel weer.
Wanneer het 's ochtends lekker fris is, neem ik aanzit. Zodra de zon klimt en mooie sfeer verdwijnt, pak ik de spullen en ga weer terug. Maar dan is het een stuk warmer en tegen de tijd dat ik bij de auto ben, ben ik meestal zeiknat van het zweet Dat is minder. Verder is er natuurlijk vaak de teleurstelling van dingen die echt niet lukken. Zo heb ik vorig jaar zeker 15 keer aangezeten bij verschillende dassenburchten zonder resultaat. En dat terwijl ik goed weet hoe ik rekening moet houden met de stand van de wind en dat soort dingen. In principe moet iets gewoon lukken wanneer je maar lang genoeg doorzet. Maar in de natuurfotografie gaat dat gewoon echt niet altijd op. Dan maar weer een jaar wachten, en hopen op een beter jaar.
Een ander nadeel, wat ik eigenlijk meer als een voordeel zie, is dat ik deze tijdrovende hobby mag combineren met het hebben van een gezin. Dit is wel eens een beetje schipperen, maar gelukkig is mijn vrouw groot fan van mijn foto's en hopelijk krijg ik mijn kinderen ook zo ver.



Een voorbeeld daarvan is de springende eekhoorn. Dit bleek veel moeilijker te zijn dan ik dacht. Ik maakte met een lange stalen pen met daarop een plateautje een voederplekje voor de eekhoorn op ongeveer 1.80m hoogte. De bedoeling was dat de eekhoorn vanaf een boomtak daarop zou springen, richting de aangeboden walnoten in een speciaal hokje met een klepje. Na een tijdje lukte dat, maar ondanks de 1d3 waarmee ik 10 beelden per seconden schoot, bleek er iedere keer niet een bij te zitten die 100% scherp was. En zo heel veel kansen krijg je echt niet van die snelle beestjes! Tjonge wat een project was dat! Ik heb er een paar aardige foto's aan overgehouden, die bewonderd worden door mensen die minder eisen stellen aan foto's. Maar dit is iets wat ik nooit helemaal uit m'n kop zal zetten. Ooit moet dit toch gaan lukken lijkt me.



Wat is je specialiteit?
Doorzettingsvermogen (bij gebrek aan geduld) en mijn interesse voor alles wat met het bos en met name het wild te maken heeft. Ik wil zoveel mogelijk weten over hetgeen ik fotografeer. Dat helpt niet alleen bij het maken van mooie foto's, het maakt de beleving ook veel intenser.
Technische kennis is niet mijn sterkste kant, maar een compositie kiezen in het veld lukt me aardig, mits ik er een beetje tijd voor heb.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Er is denk ik niet iets wat al mijn foto's kenmerkt, maar verreweg de meeste foto's die ik in het veld maak zijn genomen tijdens zonsopgang, of soms zonsondergang. Daarvoor moet ik vaak vroeg m'n bed uit, maar het betaalt zich altijd terug.

Hoe werk je meestal?
Meestal fiets of loop ik een eind het bos in, om vervolgens op een mooie plek aanzit te nemen. Ik camoufleer mezelf door middel van de kleding die ik draag, en een groot camouflagekleed. De lens gaat door een gat in het kleed, en zelf kan ik kijken door een gaasje. En dan maar afwachten of er iets komt.
Maar het komt ook wel voor dat ik een eind loop. Dat is echter wel erg intensief, met een zwaar statief met de apparatuur en een rugzak op de rug. Je sleept toch snel 10 a 15 kilo met je mee.
Ook heb ik samen met Gertjanvv een hutje in de Lunterse bossen. Daarvandaan heb ik veel vogels en de eekhoorn gefotografeerd. Ook veel kou geleden trouwens. Het hutje zal helaas weg moeten wegens uitbreiding van de aangrenzende camping.



Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Ik ben me er goed van bewust dat ik als liefhebber van wild verstoring niet altijd kan voorkomen, hoe graag ik ook zou willen. Op weg naar een mooie aanzit kom ik soms al wild tegen, en ook is het regelmatig voorgekomen dat het wild de benen nam na het horen van het geklik van de camera. Dat probleem heb ik nu niet meer zo, sinds ik met de lekker stille 6d fotografeer.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
De eerste keer was op mijn 25e, samen met Gertjan (Gertjanvv). Hem kende ik vanaf de basisschool en Gertjan vroeg me een keer mee. Ik had toen zelf een Canon Powershot digitale camera, en Gertjan fotografeerde met een spiegelreflex. Dat was erg genieten! Toen besloot ik dat ik er meer mee wilde gaan doen.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Het liefst zit ik ergens aan een bosrand, waar ik de zonsopgang goed kan waarnemen. En dan zijn er een aantal plekken waar ik het bos op zich erg mooi vindt. Met name oude eiken en beukenbossen trekken altijd mijn aandacht. En mooie velden, liefst met wat hoogteverschil. Dat laatste zorgt voor een mooie achtergrond. Minstens zo belangrijk als het onderwerp zelf vind ik.



Wat is je droomsoort/gebied?
Dat blijft voor mij Planken Wambuis of 'de Plank', zoals het gebied ook wel wordt genoemd. Het is er erg oud, uitgestrekt, en je hebt er mooie glooiende velden en oude bossen. Ik doe er een klein kwartier over om er met de auto te komen. Ik ben van mening dat je jezelf als natuurfotograaf het beste kunt verdiepen in 1 gebied, en dat gebied jezelf eigen te maken. Belangrijk is vooral om te weten waar het erg mooi wordt tijdens zonsopgang of zonsondergang, of bij mist. En natuurlijk de plekjes waar je de beste kans hebt om wild te kunnen fotograferen.
Voor dit gebied moet je echter wel iets overhebben. Vaak is het einden lopen voordat de gewenste plek is bereikt.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Er zijn nog een aantal soorten die ik graag wil fotograferen. Op wild raak ik nooit uitgekeken, en iedere foto wordt weer anders. Graag zou ik eens echt hele mooie dassenfoto's willen maken. Ook de boommarter staat hoog op mijn wensenlijstje. Ook vogels vind ik boeiend. Misschien ga ik mezelf ooit eens meer verdiepen in het fotograferen van roofvogels. Met name uilen vind ik erg mooi.
En daarnaast vind ik macro fotografie ook onwijs mooi. Daar zou ik mezelf ook eens graag in willen verdiepen. Vooral ook om een completere natuurfotograaf te worden. Hopelijk kom ik daar nog eens aan toe!
Naast fotografie wil ik mijn portfolio in de toekomst graag uitbreiden met film. Dit zodat ik bij het geven van eventuele presentaties mijn foto's met filmpjes kan combineren.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik laat me graag door andere fotografen inspireren, en dus heb ik er meerdere. Mijn hart ligt op de Veluwe, en daarom vind ik fotografen als Jan Huttinga, Geurt Besselink en Edwin Kats oneindig inspirerend. Maar ook jongens die ik van Nederpix ken kunnen mij nog altijd inspireren. Met name Henri van Vliet en Jan Paul Kraaij zijn daar voorbeelden van. Jammer vind ik trouwens dat fotografen als Edwin Kats, Marsel Oosten en Han Bouwmeester hier zo weinig of geen foto's meer plaatsen. Mensen die bekend zijn geworden hebben Nederpix misschien niet meer zo hard nodig, of zijn misschien een beetje klaar met kritiek? Ik weet het niet, maar ik vind het wel jammer. Leuk is overigens wel dat een fotograaf als Jan van de Greef, ook een grote naam onder ons, wel actief blijft op Nederpix.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Thuis maak ik denk ik bovengemiddelde kiekjes van de kinderen, maar verder doe ik geen andere dingen.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Ja. De afgelopen tijd heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik aan het verhalen schrijven gegaan. De avonturen die ik beleefd heb vind ik de moeite waard, en ik wil ze niet vergeten. Een van die verhalen wil ik hier wel delen.

Medio 2012..

Een mooie ontmoeting tijdens de hertenbronst.

De hoogbronst staat voor de deur, en op verschillende plekken op de Veluwe is het geburl al volop te horen. In die tijd ga ik, zoveel het werk mij toestaat, het bos in. Soms samen met een vaste maat, maar meestal alleen. Alleen heb je toch altijd de beste kansen, en kom je ook thuis met foto's die een ander niet heeft. Uiteindelijk is iedere foto uniek, en ook bezoek je vaker dezelfde plek, het licht is altijd weer anders.
Persoonlijk heb ik, zoals in mijn portfolio duidelijk zichtbaar is, iets met mist. Mist kan een saai veld of bos omtoveren tot een spannend tafereel. Het onttrekt de saaiheid van de omgeving uit het zicht, en hult zich in een allesoverheersende natte deken over alles heen. Zodra het bos in de mist gehuld is, daalt er een niet te omschrijven stilte neer, en is de wereld ineens heel erg klein. De sfeer is dan op z'n best. Op de vroege voorjaars of zomerochtend vormt zich soms een deken van dauw over de velden uit, vooral op plaatsen waar de wind geen vrij spel heeft. Wanneer de zon opkomt, ontstaan dan de 'gouden momenten' waar iedere natuurfotograaf erg blij van wordt. Mist is niet eenvoudig van tevoren te voorspellen en kan per plaats sterk verschillend zijn. Zo kan het voorkomen dat wanneer ik bij het wakker worden uit het raam kijk geen spoortje mist of dauw kan ontdekken. Maar als ik dan met de auto het dorp uitrijd, kom ik langs de velden die toch gehuld zijn onder een mooie witte deken. In de nazomer en herfst, wanneer het een periode flink geregend heeft, het grondwater stijgt en het vocht overdags niet allemaal wegzekt of verdampt, is de kans op mist een stuk groter, mits er weinig tot geen wind staat.
Maar nu terug naar het verhaal. Er wordt voor de volgende ochtend mist voorspeld, en ik heb die dag vrij. Mijn vader zou nog een keer met me meegaan, maar hij sloeg de uitnodiging af. 'Veel te vroeg', zei hij. 'Ik ga wel een andere keer mee'. En dus ga ik de volgende ochtend alleen richting de plek waar ik mijn zinnen op heb gezet. Het is donker, en flink mistig. De perfecte sfeer dus. Eerst het statief uitzetten, en de apparatuur erop. Helaas, de camouflagedoek die normaal gesproken tot de standaard uitrusting behoort, ben ik kwijt. Later blijkt dat deze bij m'n maat Gertjan in de bus ligt. Dan moet ik maar een keer vertrouwen op de camouflage kleding die ik draag en een goed plekje zoeken waar ik niet opval. Ik ken de weg precies, maar toch moet ik goed opletten dat ik goed loop in het donker. Bij het veld aangekomen neem ik aanzit naast het pad, net achter een houten bankje. Ik zit daar aardig verstopt tussen de Amerikaanse Vogelkers, die daar welig tiert.
Wanneer ik een half uurtje heb gezeten, begint het te schemeren. In de schemer hoor ik plots geruis in de struiken, zo'n 20 meter naast me. Kijkend naar de plek waar het geluid vandaan komt, zie ik een paar grote gedaanten het veld betreden. Al zekerend lopen ze een klein stukje het veld op. Er volgt nog meer geruis. Ze blijven maar komen. Een flinke roedel hindes, en een kronenzestienender die de dames bij elkaar houdt. Wat een sensatie! De voorste staat op nog geen tien meter afstand van mijn aanzit! Stilletjes, maar met een flink verhoogde hartslag probeer ik mezelf niet te verroeren. Elk geluidje zal genoeg zijn om het roedel op de loop te doen slaan. De hindes beginnen te grazen. Elke hap gras die door tanden en lippen afgescheurd wordt is duidelijk hoorbaar. Constant is minstens een van de hindes bezig de omgeving op dreigend gevaar te observeren. Een zeer licht briesje blaast vanaf het veld mijn kant op. Zodoende krijgen de herten van mij geen geur, maar ik wel van hen. De penetrante geur van het plaatshert heeft mij nu bereikt. Ondanks dat het een sterke urinelucht is, adem ik het met genoegen in. De minuten lijken tijdens deze ontmoeting wel uren, en na enkele 'uren' beweegt mijn rechterhand uiterst langzaam omhoog richting de sluiterknop, in een poging te kunnen fotograferen wanneer het licht genoeg wordt. Ondanks dat het zo voorzichtig gebeurt, krijgt een van de hindes argwaan, en kijkt me plotseling recht in de ogen. Half achter het statief zittend en de capuchon van de legerjas over mijn hoofd hoop ik dat het hert geen gevaar in me ziet. Het plaatshert begint oorverdovend te burlen, en verstijfd ik denk even dat de hinde haar aandacht verlegt. Maar nee, ik zie de neus op en neer gaan, en ze probeert mijn geur op te vangen. Vervolgens gaan er nog twee koppen omhoog, en wordt ik aangestaard door drie hindes. Ondanks dat ze me niet kunnen ruiken, vertrouwen ze het niet en zetten er de pas in, verder het veld op. De rest van de hindes volgt een voor een. Het plaatshert gaat er achteraan. Langzaam verdwijnt het roedel in de mist. Verbouwereerd en toch ook licht teleurgesteld blijf ik achter in de stilte. Wat als ik niet bewogen had? Wat als ik mijn camouflagekleed gewoon bij me had? Maar toch was het tot dan toe de mooiste ontmoeting met het schuwe wild die ik tot nog toe gehad heb.
Natuurlijk ging ik achteraf even bij m'n vader op de koffie, met een sterk verhaal om te vertellen. Was hij toch maar meegegaan!

Wat vind je van Nederpix?
Een leuke site waar veel vormen van natuurfotografie naast elkaar ten toon worden gesteld. Nederpix is voor mij een goede leerschool geweest. Voor discussie en gesprek is hier veel ruimte, zonder dat het er al te gek aan toe gaat. Leuk zijn vooral de contacten die ik heb opgedaan hier. Daar waar twee natuurfotografen samen zijn, worden altijd volop verhalen en ideeën uitgewisseld. En de meesten met wie ik dat doe, zijn ook hier te vinden.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Natuurlijk! Maar ik vrees een beetje standaard tips.
Laat jezelf inspireren door anderen, maar volg vooral ook je eigen kop.
Kies niet altijd de gemakkelijke weg, maar zet de wekker gewoon heel vroeg. Alleen dan kun je de mooiste uurtjes meepakken. Of het nu een polder is, een bos of een waterrijk gebied, tijdens de zonsopgang is het zoveel mooier als later op de dag, dat is gewoon een wereld van verschil. Het verschil tussen een 'normaal plaatje' en een sfeervol beeld.
Daarnaast is de beleving van de stille serene ochtend veel mooier dan de drukke waan van de dag.
Neem niet te snel genoegen met een foto die je ergens hebt gemaakt. Bezoek die ene mooie plek ook eens 's ochtends vroeg wanneer het licht erg mooi is.
Zorg ervoor dat je dingen blijft doen die je echt leuk vindt, en fotografeer niet alleen om mooie plaatjes te scoren.
Zoek de mooie plekjes zelf op, en wees terughoudend met het delen van die plekjes! Zodoende zijn de foto's die je ergens maakt echt jouw foto's en heeft een ander geen foto's die er exact op lijken.
Anderzijds kan het ook juist heel leuk zijn om dingen te delen. Bijvoorbeeld een vaste hut. De vele uren die je daarin besteedt zijn driedubbel zo gezellig wanneer je samen bent. Belangrijk is wel dat het iemand is met wie je echt goed op kunt schieten.
En voor de beginnende fotograaf: Laat jezelf bijspijkeren door middel van een paar cursussen. Je leert daardoor zoveel sneller.. Zelf heb ik het nooit gedaan, en het heeft lang geduurd voordat ik mijn camera een beetje onder de knie had.
En als laatste: Blijf altijd dromen van nog mooiere foto's.

Beste foto



Waarom is dit je beste foto?
Eigenlijk is mijn beste foto een foto van de zwarte specht die z'n jongen aan het voeren is. Maar die komt niet in aanmerking om hier te tonen. Daarom kies ik een van de andere foto's uit die me veel bevrediging gegeven hebben. Deze foto is genomen op een hete zomerse dag waarop er een enorm front van onweer hagel en zware regen in een brede baan van zuid naar noord over ons land trok. Ik zat die dag op de weg, en was aardig op tijd weer terug van mijn rit. Onderweg zag ik hoe het even daarvoor nog zo droge hete bos compleet tot leven gekomen was. Het stoomde gewoon helemaal. Thuis aangekomen heb ik direct de rugzak gepakt, en heb ik snel de fiets op de auto gezet. Zo snel mogelijk reed ik richting het bos, en pakte daar aangekomen mijn statief en wilde de camera met lens erop monteren. Toen kwam ik er achter dat ik m'n camera, die ik altijd in die rugzak heb zitten, niet bij me had.
Ik ben toen als de brandweer terug naar huis gereden, en weer terug naar het bos, en zo snel mogelijk richting de plek gegaan waar ik de kromme bomen wilde fotograferen. De sfeer wordt daar fantastisch bij zulke weersomstandigheden! Daar aangekomen had ik gelukkig nog ruim een kwartier om bij het mooiste licht te kunnen fotograferen, voordat het mooiste effect van het weer weer verdwenen was. Een stressvol maar uiteindelijk prachtig moment.
Dit soort foto's kun je trouwens over het algemeen alleen maken wanneer je een goede kennis hebt van een gebied, en daar gebruik van maakt bij het mooiste weer.

Hoe heb je hem genomen?
Ik heb een plek opgezocht waar de stralen mooi zichtbaar waren en waar ik ruimte had voor een mooie compositie. Vanaf het statief maakte ik de foto.

Wat kan er beter aan?
De tak van links naar rechts in het midden vind ik een beetje storend. Die kon ik helaas niet ontwijken.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Edelherten dichtbij in tegenlicht..
Een boommarter in z'n leefomgeving..
Hele mooie dassenfoto's..
Hele mooie vossenplaten..
Kerkuilen in een stalraam..
Natuurlijk een springende eekhoorn..
Misschien een keer een wild dier met de maan op de achtergrond.. dat is een aantal maanden per jaar gewoon mogelijk, maar voor zoiets moet echt alles precies goed vallen.
enz.. enz.. ik blijf dromen.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Hiervoor wil ik een beroep doen op de flexibiliteit van de moderatoren en een traditie eenmalig doorbreken. Ik heb na lang getwijfeld te hebben tussen Jacob Kaptein en Jeffrey van Houten en besloten dat deze twee vrienden niet uit elkaar gerukt moeten worden. Zij zijn beiden jong en zeer ambitieus, en hebben qua veelzijdigheid veel te bieden. Ik ben er zeker van dat hun verhaal zeer interessant wordt om te lezen!
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Tue 01 Apr 2014, 18:19    Post subject:
Prachtig en doorleefd verhaal Mark.
Weer een boeiende schrijver onder de NP-ers.
We weten meer over jouw drijfveren en de eerbied voor de Schepper van al dat natuurschoon.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Jacob k.


Gender: Male
Age: 29
Joined: 16 Jul 2011
Posts: 47
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Apr 2014, 21:07    Post subject:
Mooi verhaal Mark! De foto's zijn ook prachtig. Erg leuk dat wij de volgende keer dit verhaal mogen verzorgen!
_________________
Over het algemeen fotografeer ik met: canon 550d, tamron 200-500mm, sigma 120-300mm (+2x extender) en canon 100mm 2.8
www.jacobkaptein.nl
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Apr 2014, 21:15    Post subject:
Hmmm.
Een voerende specht als beste foto.
Ik schat zo van niet. Voor mij.
Niet omdat ik iets tegen dergelijke foto's heb. Iemand met kennis van zaken zal een specht niet verstoren.

Maar, je foto van dat grillige bos met die prachtige lichtval, daar kan een plaat van een specht toch niet van winnen lijkt mij.
Heel heel mooi plaatje. prachtig.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Jeffrey van Houten


Gender: Male
Age: 28
Joined: 18 Aug 2009
Posts: 80
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Apr 2014, 13:19    Post subject:
Quote:
Hmmm.
Een voerende specht als beste foto.
Ik schat zo van niet. Voor mij.
Niet omdat ik iets tegen dergelijke foto's heb. Iemand met kennis van zaken zal een specht niet verstoren.


@ D. Haaksma: Moet dit nou? Zo'n goed verhaal en dan dit eruit pikken. Tjonge!


Goed verhaal Mark. Het komt duidelijk naar voren hoe jij in de natuurfotografie staat. Er zit waardevolle informatie in en dit gecombineerd met wat mooie beelden van jou.

Te gek trouwens dat Jacob en ik volgende maand mogen. Een keer wat anders, namelijk een duo!
_________________
'Een goede foto is meer dan een beeld. Het is een goed verhaal in 1 foto.'

--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Apr 2014, 15:21    Post subject:
Jeffrey van Houten wrote:
Quote:
Hmmm.
Een voerende specht als beste foto.
Ik schat zo van niet. Voor mij.
Niet omdat ik iets tegen dergelijke foto's heb. Iemand met kennis van zaken zal een specht niet verstoren.


@ D. Haaksma: Moet dit nou? Zo'n goed verhaal en dan dit eruit pikken. Tjonge!


?????????
Wat is daar nu mis mee?
Iemand met kennis van zaken zal, het gedrag etc. van de soort kennende minder of niets verstoren als een onbenul die zonder meer gaat fotograferen.

Als je het als kritiek ziet op Mark snap ik je opmerking wel, maar dat was het dus niet.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Apr 2014, 7:25    Post subject:
Prachtige beelden en een goed verhaal Mark !
Precies zoals ik je ken, en hoe ik weet dat jij natuur beleefd.
Ik herken je verhaal over natuurbeleving, en deel je mening dat de beleving vaak veel indrukwekkender is dan het plaatje dat wij ervan kunnen maken (alhoewel we natuurlijk wel ons best blijven doen)

Volgende maand zijn de 'youngsters' aan de beurt. Goede keus lijkt me.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 23 Feb 2011
Posts: 27
Location: Nijega
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Apr 2014, 11:33    Post subject:
Zeer onderhoudend stuk, met plezier gelezen en zeer herkenbaar.
Wel grappig dat je toen je getrouwd was behoefte kreeg het bos in te trekken.

Je verhaal over de ontmoeting met de herten leest heerlijk weg.
_________________
Canon EOS 50D + 100-400L
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
gertjanvv


Gender: Male
Age: 42
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 35
Location: ede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Apr 2014, 21:34    Post subject:
Mooi geschreven Mark!
Er zitten voor mij wel wat bekende verhalen bij Wink
En natuurlijk mooie foto's!
Ben ook zeer benieuwd naar de verhalen en foto's van Jacob en Jeffrey volgende maand, goede keuze!
_________________
canon eos 40d sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC sigma Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Sigma macro 105mm F2.8 EX DG en 300mmf4, 1.4 en 2x tc gitzo 1320 met manfrotto balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 04 Apr 2014, 8:57    Post subject:
Interessant Mark om nog meer van je te weten te komen zo Laughing
Boeiend en mooi hoe je met je hobby bezig bent.
Zou je aanraden om een macrolens aan te schaffen. Kun je in je tuin tegelijk met het oppassen bezig zijn!
Maar kijk uit. Het is wel verslavend.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 09 Apr 2014, 20:23    Post subject:
Mark, dank je wel voor je mooie stuk!
Fijn dat je een vliegende eekhoorn in je verhaal hebt opgenomen. Ik weet dat ze niet helemaal scherp zijn maar ik vind ze ontzettend leuk. Het gaat je vast een keer lukken om er één scherp te krijgen.
Je wensen laten zien dat je nog lang niet uitgekeken bent op de fotografie. En met zo'n enthousiaste vader kan het niet missen dat de volgende generatie van Veldhuizens zich in ieder geval bewust is van de natuur om zich heen.
Je bronst-verhaal leest trouwens als een trein.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Apr 2014, 22:34    Post subject:
Leuk om o.a. meer te lezen over je fotografische interesses en motivaties want ik had daar geen kijk op en haalde het ook niet uit je foto's.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 Apr 2014, 9:33    Post subject:
Dank jullie voor de reacties!
@Michiel: Bedoel je uit de beelden of de onderschriften bij de foto's?

@ Jantine: Die vliegende eekhoorn kon natuurlijk niet ontbreken. En wat betreft de kinderen: Ik probeer ze niet in een vat te gieten, maar zo nu en dan een zetje in de juiste richting misschien.. Smile

@Nel: De tijd zal het leren. Ik zou alleen nog niet weten wanneer.

@Gertjan: Jouw aandeel in het stuk is best de moeite waard Wink

@Robert: Zo had ik het nog nooit bekeken, maar gelukkig ben ik altijd blij geweest wanneer ik weer thuis kwam!

@Henri: Ik denk dat we vrijwel altijd op een lijn zitten. We hebben gewoon dezelfde visie qua beleving.

@Jeffrey @Jacob: Dank jullie voor de complimenten! En denk erom dat jullie over een paar weken met een mooi stuk komen! Smile

@D. Haaksma: Ook dank voor je compliment. Voor verstoring van de specht hoef je niet bang te wezen.

@Nico: Ook jij bedankt. Ik blijf m'n best doen en hoop nog veel van die mooie schepping te kunnen fotograferen en delen.

Mvg, Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bouter
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 191
Location: Nieuw Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 Apr 2014, 18:57    Post subject:
Mark,
Mooi verhaal.
Het maakt het dubbel zo interessant omdat ik je persoonlijk heb ontmoet.
Niet alleen foto's maken gaat je goed af, maar ook het schrijven, dat maakt het compleet en aanstekelijk.
zo kun je mensen op een dubbele manier boeien en ogen openen voor het schitterende van de Schepping.
Hgr Henk
_________________
Camera's: Canon 7D
Sony RX 10 IV
Lenzen: Canon ef 24-105 1:4-5.6 IS USM,
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Back to top
Reply with quote
 
David
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 03 Aug 2012
Posts: 16
Location: Kootwijkerbroek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Apr 2014, 11:59    Post subject:
Nou Mark je hebt er een leuk en interessant verhaal van gemaakt, met mooie foto's! Misschien ontmoet ik je nog eens, je woont niet ver uit de buurt.

groet,
David
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Jul 2014, 23:01    Post subject:
Hoi Mark,

Ik lees het stuk nu pas en heb er van genoten. Mooie foto's met een even zo mooie tekst er bij.
Wat je opmerking betreft over mijn mindere activiteit van onder andere mij kan ik zeggen dat voor mij niets te maken heeft of ik de pixen minder nodig zou hebben. Het heeft gewoon alles te maken met chronisch tijdgebrek. Ik kom nauwelijks toe aan het verwerken van nieuwe foto's; zelfs niet voor mijn eigen website dus. Ik ben momenteel op geen enkel ander forum actief hierdoor.
Maar ik de pixen behoren nog steeds tot mijn dagelijkse rondje hoor en ik kan genieten van het zien van de activiteiten van fotografen die ik wellicht op de een of andere manier al eens ontmoet heb. Niks meer en niks minder.
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Jul 2014, 16:29    Post subject:
Hee Han,

Leuk dat je nog even reageert. Ik begrijp goed dat je naast zoveel drukke bezigheden er vaak niet aan toe komt ook nog foto's te posten. Wel jammer, want je foto's zijn vaak de moeite waard!
Hopelijk kom je er in de toekomst weer eens aan toe.

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Jul 2014, 20:07    Post subject:
Hoi Mark,

Ik heb daar al meerdere pogingen toe gedaan maar tot nu toe strandde het vaak weer door andere zaken die er steeds weer tussendoor komen. Ik mag er niet om mopperen want het is alleen maar positief om druk te zijn, maar het is wel frustrerend niet eens aan het verwerken van je eigen foto's toe te komen.
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum