Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


24-70mm zoomlens of toch vaste lenzen?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Sander Bot


Gender: Male

Joined: 26 May 2014
Posts: 1
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 May 2014, 20:34    Post subject: 24-70mm zoomlens of toch vaste lenzen?
Beste allemaal,

Ik kom net om de hoek kijken bij het fotograferen, maar vind het nu al erg leuk. Ik heb de Canon 6D gekocht en ben nu op zoek naar een groothoeklens en portretlens. Het is verleidelijk om de Canon EF 24-70mm f/4L IS USM te kopen, dan heb ik beide in een, de lens heeft zelfs een macrostand. Of is het toch verstandiger om twee vaste lenzen te kopen, een van 24mm (bijvoorbeeld de Canon EF 24mm f/2.8 USM IS) en een van bijvoorbeeld 50 mm.

Lever ik veel kwaliteit in als ik de zoomlens neem?
Is het in de praktijk vervelend dat de zoomlens maar tot f/4 gaat, en niet tot f/2.8 zoals de vaste 24mm?
Ik heb wel eens gehoord dat zoomlenzen aan het begin en eind van het bereik vaak minder zijn, is dat zo, en is dat ook zo bij de 24-70?

Alvast bedankt voor advies!

Sander
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 May 2014, 22:33    Post subject:
Als je een groothoeklens zoekt voor de 6D zou ik eens kijken naar een 17-40mm f/4L USM. Ik heb onlangs een tweedehands exemplaar gekocht en het is een prima lens. Ik denk dat je met 24 mm regelmatig tekort komt voor landschappen en gebouwen. Voor het echte macrowerk kun je dan een Canon 100mm f/2.8 USM kopen (of eventueel van een ander merk, die van Tamron schijnt optisch ook heel goed te zijn meen ik me te herinneren van horen zeggen) en dan ben je ongeveer net zoveel kwijt als voor die 24-70mm f/4L IS USM, toch?
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 May 2014, 23:09    Post subject:
Ik zou eerder voor de zoomlens gaan. Je bent dan veel flexibeler. Zoomlenzen zorgen dat je wat makkelijker met je compositie kan spelen en zijn kwalitatief nauwelijks minder dan de (in veel gevallen nog licht-sterkere) primelenzen.
Zelf heb ik onlangs een 24-105 f/4L IS aangeschaft, en ben hier erg blij mee. Deze lens kan je ook erg goed gebruiken voor het allerdaagse werk. Bruiloften en partijen, Kleinkinderen of je nieuwe brommer.

Koop in ieder geval voor het macro werk een Canon 100mm f/2.8 IS USM of een Tamron 90mm. Deze zijn beide erg goed. (hierover is trouwens wel ergens een topic te vinden)
En ooit wil je de mp65 Wink
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 May 2014, 7:20    Post subject:
Als je echt de tijd neemt voor je fotografie, dan helpen vaste lenzen. Vooral als je maar één lens meeneemt kan de vaste beeldhoek je de rust geven die je helpt je te concentreren op het beeld.

Maar zoomen is berehandig als je die tijd niet hebt of neemt (tijdens wandelingen met vrienden of familie).

Bij F4 kun je nog mooie portretten krijgen, maar het houdt niet echt over qua isoleren van je onderwerp en selectieve scherpte.

Mocht je voor macro gaan dan gevend de genoemde 100 of 90mm F2,8 macrolenzen, een uitstekende uitbreiding voor portretten (al vind ik een 85 een fijnere werkafstand geven). Tokina en Sigma leveren ook goed spul op dat gebied.

Anders, koop er voor lichtsterkte een 50 mm F1,8 bij voor iets van 100 euro. (die is in principe met tussenringen ook geschikt om macro-foto's te maken, maar een hele set goed werkende tussenringen zijn relatief duur ten opzichte van een speciale macrolens. Als je aan een ring genoeg hebt kan het een gunstig zijn... maar welke?).

Ik zelf heb met verloop van tijd, een jaar of vijftien, mezelf een set lichtsterke lenzen aangeschaft. Voor groothoek (17-35) vind ik een zoomlens prettiger vanwege het gemak. Daarboven alleen vaste lenzen.
Ik vind de mogelijkheden van onscherpte bij groothoekfotografie interessant. De grap is dat dat meer iets is van beeldindeling dan van grootste diafragma-waarde.

check welke lens je kiest op photozone.de
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard de Zwaan


Gender: Male
Age: 40
Joined: 06 Mar 2014
Posts: 18
Location: Harderwijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 May 2014, 8:30    Post subject:
Ik ken de lenzen van canon niet. Je gaf al aan dat je net begint met fotografie, in dat geval zou ik een zoom lens nemen en later als je meer ervaring hebt een lens(erbij) nemen met een vaste brandpunt.
_________________
Nikon D3200, Nikon D7200, Nikon F65 en wat glaswerk van Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 May 2014, 9:17    Post subject:
Hallo Sander,

Kijk ook eens op de website van The Digital Picture. Veel informatie over o.a. Canon lenzen, plus handige tools waarmee je de diverse lenzen met elkaar kunt vergelijken.

Neem ook eens de door Henri reeds genoemde Canon EF 24-105 f/4L IS in je overwegingen mee, die draait al een tijdje mee, en is goedkoper dan de 24-70 f/4L IS.

Suc6 met je keuze.
Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 14 Dec 2013
Posts: 14
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 May 2014, 9:32    Post subject:
Zelf heb ik zowel de Canon 24-70mm f/2.8L versie I als de Canon 50mm f/1.4 & f/1.8.
De 24-70mm is wel praktisch, met name voor filmen. Meestal zoek ik niet iets praktisch, maar een lens die me helpt om de beste foto's te maken. Dan is zonder twijfel de 50mm. In low-light kies ik meestal lichtsterkte boven stabilisatie, omdat je beweging wilt bevriezen. De heldere zoeker is prettig. Het allerbeste van de 50mm (en andere lichtsterke primes) is de impact op de onscherpe achtergrond.

De Canon 50mm f/1.8 is veel waar voor geld, al is de autofocus traag en onnauwkeurig bij erg weinig licht. Een bekend verschijnsel, maar als je ook een 24-70mm hebt zal het echt een dealbreaker zijn denk ik. Dat is overigens de reden dat ik later de f/1.4 heb gekocht. Die focust best goed.

Over het algemeen geniet ik het meeste van fotograferen met een prime. Soms is een zoom wat praktischer, maar dat is niet per definitie leuker fotograferen.


Groeten Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 04 Feb 2008
Posts: 134

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 May 2014, 11:43    Post subject:
Heel erg dichtbij scherp kunnen stellen op 24mm geeft wel hele leuke mogelijkheden met een full frame. Zou voor mij een aankoopoverweging zijn.
Deze nieuwe generatie lenzen doet nauwelijks onder voor de primes.
Met de 24-70 kun je geen miskoop doen bij deze camera, denk ik. Dat geldt ook voor de 24-105, die wel wat softer tekent dan de 24-70 volgens de testresultaten. Zie ook het prijsverschil.

Grts,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 04 Oct 2007
Posts: 27
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 May 2014, 16:10    Post subject:
De 24-70 en de 17-40 zijn dijken van lenzen. Ik heb ze beide en gebruik ze regelmatig op een 1DSMKII. Tekenen goed, lekker volle kleuren etc.
Kan je je geen buil aan vallen.

Groet,
Ruud
_________________
Canon body's en Canon glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum