Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Oostenrijk en edelherten bronst.

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arnootje


Gender: Male
Age: 48
Joined: 24 Oct 2008
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Aug 2014, 18:38    Post subject: Oostenrijk en edelherten bronst.
Hallo,

Wij gaan 1 september 11 dagen naar oostenrijk. Nu vroeg ik me af, is dan in oostenrijk ook al de edelherten bronst gaande? Ik heb wel eens gehoord dat hoe verder je naar het oosten komt hoe later de bronst begint. Klopt dit, en weet iemand hoe laat de bronst in oostenrijk ongeveer begint?

Groeten arno
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Aug 2014, 7:57    Post subject:
Heb geen idee hoe het in Oostenrijk is. Wel dat het op de Hoge Veluwe altijd eerder is dan ergens anders in Nederland.
En op de Hoge Veluwe is het nu maar iets op gang gekomen.
Misschien je vraag stellen bij Het Edelhert.
http://www.hetedelhert.nl/cms/index.php
1 sept. lijkt me te vroeg. Als ik de data bij het Edelhert zie.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Patrick Blom
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 52
Joined: 19 Jan 2006
Posts: 48
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Aug 2014, 15:45    Post subject:
Is lastig te zeggen. Over het algemeen geldt dat hoe verder naar het oosten hoe eerder de bronst en hoe verder naar het westen (Groot-Brittannië) hoe later. De herten op de HV hebben meer Oost-Europees bloed dan elders op de Veluwe. De OVP herten (bronst oktober) komen voornamelijk uit Schotland.
Er zitten echter grenzen aan dit geheel. Bronst is immers gericht op voortplanting en is zo gereguleerd dat de hindes bij/na de geboorte zoveel mogelijk in goede conditie zijn om de kalfjes te kunnen zogen. Nu is de afgelopen winter in veel delen van Europa uitzonderlijk zacht geweest waardoor de hindes bij de geboorte in beter dan gemiddelde conditie verkeerden. Het ligt daarom in de lijn van de verwachting dat we dit jaar eerder een vroege dan een late bronst gaan krijgen, maar dat zal geen weken verschil uitmaken.
Reken er in ieder geval op dat de rond 11 september meer (voor)bronst kan beleven dan op 1 september.

vrgr, Patrick
_________________
Sony A9, Sony 200-600mm, Sigma 24-70mm, Feisol CT 3371 statief + manfrotto 503 HDV kop, RJS Lenssupport, ghillie suit
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum