Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Transmssie van beelden van camera naar tablet

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
plaatjesmaker


Gender: Male
Age: 80
Joined: 05 Jan 2014
Posts: 26
Location: zeewolde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 16:22    Post subject: Transmssie van beelden van camera naar tablet
Ik was in een schuilhut in Frankrijk en daar was een collega fotograaf bezig met een camera die gekoppeld was met een tablet. Als hij een foto maakte dan had hij binnen zeer korte tijd zijn opname op zijn tablet. Zeer mooi en handig ter controle van kleur, scherpte, uitsnede etc.etc. Hierna koos hij voor bewaren en opslaan of weggooien op zijn tablet. Door een taalprobleem was het moeilijk om de juiste informatie over deze configuratie van hem te verkrijgen. Wat wel duidelijk was dat hij soms draadloos kon werken maar ter plekke lukte dit niet. Mijn vraag heeft iemand ervaring of info over zoiets?
Ik heb Nikon camera spul maar zonder WIFI, nog geen tablet maar wel van plan iets wat handig zou kunnen werken aan te schaffen.
Wie helpt?

Groet Hans
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 16:32    Post subject:
Als je een iPad hebt (of iPhone) kan het in ieder geval hiermee:

http://www.cameratools.nl/foto-video-accessoires/afstandsbedieningen/camranger-liveview-wifi-controller/

Zelf (nog) geen ervaring mee, wel op de Veluwse Fotodagen iemand mee zien werken, werkte toen prima.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 16:33    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 16:38    Post subject:
Wat je wilt, heet tethered photography in het Engels. En dan vooral wireless tethered photography.

Een wireless transmitter voor je camera zal nodig zijn. Nikon levert zelf een hele dure.

De meeste 'third party' aanbieders hebben een App om je camera te bedienen. Ik weet niet of Nikon dat ook heeft, je zou denken van wel.

Een andere zeer veel gebruikte vorm van tethered photography is met snoertje en computer of laptop in de studio, voor het geval jouw klant besloten heeft er bij te zitten als je voor Chanel of Vogue zou fotograferen. Misschien werkt dat principe ook wel met een tablet.

Google helpt je verder,
net als de mensen die het hier zelf doen - of heel bewust niet doen - natuurlijk.
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=213080

succes
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 17:01    Post subject:
Voor de combinatie Canon DSLR en een Android tablet is er deze oplossing. Je hebt dan nog wel een USB On-The-Go (OTG) kabeltje nodig.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Dec 2014, 23:40    Post subject:
Je hebt tegenwoordig ook sd kaartjes met wifi. Geen idee hoe goed het werkt maar zeker de moeite waard om even achteraan te gaan:
http://www.cameranu.nl/nl/p423304/eyefi-mobi-sdhc-8gb-wifi-class-10-sd-kaart
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
plaatjesmaker


Gender: Male
Age: 80
Joined: 05 Jan 2014
Posts: 26
Location: zeewolde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 14:59    Post subject:
Allen dank voor de tips! Ik ga alles nog verder onderzoeken veel zaken hebben toch beperkingen of andere blokkades. Veel hulpmiddelen zijn erg prijzig en kunnen veel meer dan noodzakelijk. B.v. je hele camera aansturen via tablet ook nog Lightroom aanpassingen direct uitvoeren en alles opslaan in de cloud. Ook moet je voor de correcte werking nog vaak andere aps aanschaffen. Er zijn een hoop open lijntjes.

Voor mij niet nodig ik wil eigenlijk uitsluitend snel na mijn opname op de tablet een groot beeld kunnen beoordelen en eventueel daarna op de camera een instelling wijzigen en een nieuwe opname maken.

Houd me aanbevolen voor nieuwe ideeën.

Groet Hans
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 15:22    Post subject:
Hoi hans
ik heb een tablet sony model sgpt11nl/s en daar kan een sd kaart in, dus zonder al te veel gedoe kan je je foto's bekijken. Ik raad je wel aan om zo wie zo de tablet te configureren om te zien hoe je foto's (zeker wb kleur) overkomen. Op een tablet zie je verder wel alles heel goed, soms nog beter dan op de pc. Cadeau gekregen weet niet hoeveel die kost, ook niet chique om dat op te gaan zoeken Very Happy
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 16:06    Post subject:
plaatjesmaker wrote:
... ik wil eigenlijk uitsluitend snel na mijn opname op de tablet een groot beeld kunnen beoordelen en eventueel daarna op de camera een instelling wijzigen en een nieuwe opname maken....

Probeer dan eens met een kabeltje en de JPEG die je samen met de NEF op je camera maakt en opslaat op je tablet bekijken. Ik denk dat een Ipad minder geschikt is, want daar kun je niet mee browsen, maar moet je eerst van alles ingewikkeld synchroniseren (als je niet een tethering app gebruikt). Dacht ik.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Dec 2014, 21:49    Post subject:
Voor het beoordelen van het beeld zie ik zelf niet zoveel toegevoegde waarde. Dit kun je ook goed zien op het scherm van de camera.
Verder is de opslag van de meeste tablets beperkt. Je hebt hier ook specifieke data opslag kaartjes voor.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 8:32    Post subject:
Bendiks Westerink wrote:
Voor het beoordelen van het beeld zie ik zelf niet zoveel toegevoegde waarde. Dit kun je ook goed zien op het scherm van de camera


Tja Bendiks, jij bent nog jong en jouw armen zijn waarschijnlijk lang genoeg Laughing
Zelf vind ik het wel prettig mijn beeld te kunnen beoordelen op een groter scherm...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
plaatjesmaker


Gender: Male
Age: 80
Joined: 05 Jan 2014
Posts: 26
Location: zeewolde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 10:13    Post subject:
Dat op je camerascherm beoordelen valt toch wel wat tegen, het beeld op de nieuwste tabs (samsung en sony ) is vele keren beter om je beeld juist te beoordelen. Dus kan het mits alles goed functioneert een handige toepassing zijn. Dus zoek ik door naar de beste configuratie.

groet Hans
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 12:04    Post subject:
Hans,

Misschien dat je kunt vertellen met welke tablet en camera je werkt? Niet elke oplossing werkt met elke combinatie.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Hans Schinkel


Gender: Male
Age: 77
Joined: 10 Apr 2008
Posts: 4
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 13:50    Post subject:
Bij (vrijwel) alle macrofoto's maak ik gebruik van een tablet (Acer Iconiatab) of een telefoon (Samsung S4). Deze zijn met de bij de camere geleverde kabel plus een verlengsnoer via de USB-poort (bij de Samsung ook nog een OTG-kabel).
Zowel op de tablet als de telefoon gebruik ik Helicon-remote om de camera te bedienen.
Sinds ik zo werk liggen mijn hoekzoekers ongebruikt in de kast, ik ben enthousiast en ga de tablet ook gebruiken bij fotografie vanaf een laagstandpunt en vanuit een hutje.
Wel maak je op deze manier veel minder foto's met 1 acculading.
_________________
nikon bodies & lenzen
Back to top
Reply with quote
 
plaatjesmaker


Gender: Male
Age: 80
Joined: 05 Jan 2014
Posts: 26
Location: zeewolde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 15:13    Post subject:
@Joop Gerretse Ik werk met Nikon D3 en D300S ik heb nog geen tablet aangeschaft maar ben dit wel van plan.

@Hans Schinkel Interessante informatie, de Acer Iconia is niet de duurste tablet en heeft Android besturing noodzakelijk voor Helicon. Mijn camera's kunnen met dit programma werken.
Heb ik het juist dat Helicon alleen JPEG verwerkt en dan snel (hoe snel? )de beelden die gemaakt zijn toont op de Tablet.
Kan dit niet met Raw bestanden of is er alleen een beperking van de snelheid en dan een nog groter energie verbruik?
Voor stacks ben je waarschijnlijk toch gebonden aan JPEG. Heb jij hier ervaring mee?
Gebruik je een normaal verlengsnoer of een "coiled" type en van welke lengte?
Hoeveel foto's kan je met een volle accu in JPEG maken met deze configuratie?

Klopt het dat de Helicon App ongeveer €40,- kost?

Groet Hans
Back to top
Reply with quote
 
Hans Schinkel


Gender: Male
Age: 77
Joined: 10 Apr 2008
Posts: 4
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Dec 2014, 16:00    Post subject:
Mijn reden om een Acer Iconia te kopen was de aanwezigheid van een USB-poort.
Voorzover ik weet kunnen met de gratis versie van Helicon Remote alleen JPEGs gemaakt worden, met de betaalde versie ook NEFs. Bij gebruik van Helicon Remote heb je het lifeview-beeld al op je tablet. Of de gemaakte foto ook getoond wordt op de tablet is een kwestie van instellingen (op de tablet kun je 'alles' instellen wat je ook op de camera kunt instellen, ook controle op DOF is mogelijk).
Ik gebruik de betaalde versie (ongeveer €40,-) en maak alleen NEFs; verschil in accu-gebruik tussen NEF en JPEG is mij dus onbekend.
Opnames voor stacks maak ik ook met Helicon Remote (ook automatisch, d.w.z. begin en eind opname van de stack instellen en Helicon maakt de reeks opnamen in NEF). Ik verwerk de stacks met Helicon Focus.
Ik gebruik een normaal verlengsnoer van 5 meter.
Het aantal opnamen met een volle accu hangt (ook) af van de wijze van fotograferen. Sinds ik er meer oplet en Helicon Remote alleen 'open' heb als dat nodig is (direct afsluiten na een foto, etc.) kan ik 100 tot 200 foto's maken met een volle accu (D800), toen ik hier nog niet oplette kwam ik niet boven de 60.

groet, Hans
_________________
nikon bodies & lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum