Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


David Peskens - fotograaf van januari 2015

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Jan 2015, 1:01    Post subject: David Peskens - fotograaf van januari 2015
Allereerst wil ik Henk van den Born bedanken voor de uitverkiezing tot fotograaf van de maand. Ik ben Henk ooit toevallig tegengekomen in een natuurgebied in Limburg waar we allebei met enige regelmaat komen. Daarna ben ik een paar keer met hem en Huub Machiels, ook welbekend hier, op stap geweest. Tijdens die uitstapjes heb ik veel geleerd van hun specifieke kennis over talloze planten- en insectensoorten en de gebieden waarin zij leven.

Korte bio
Naam: David Peskens
Leeftijd: 29 jaar
Woonplaats: Kerkrade (Limburg)
Beroep: Fotograaf
Andere hobby's? Wielrennen, voetbal
Gebruikte apparatuur: Canon EOS 6D en 7D. En verschillende lenzen (van groothoek tot macro tot tele) en flitsers.
Website: www.davidpeskens.nl
Foto’s op Nederpix


Een prachtige dag in de Hoge Venen waar de dag ervoor een verse laag sneeuw was gevallen. Bjorn Frins maakte de foto.

Interview
Waarom natuurfotografie?
Als kind vond ik het al geweldig om buiten te zijn. Een interesse voor fotografie had ik echter lang niet. Pas tijdens mijn studententijd ben ik aan het fotograferen geraakt. Het was eigenlijk vanzelfsprekend dat ik voornamelijk in de natuur ben gaan fotograferen. Nu vind ik het vooral mooi om hetgeen ik zie te delen met anderen.


Vier hazen in een witte wereld

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Ten eerste de onvoorspelbaarheid van de natuur. Je kunt nog zo planmatig te werk gaan, maar het uiteindelijke beeld voldoet zelden exact aan het beeld dat je vooraf in je hoofd had. Je wordt altijd wel verrast. Zowel op positieve als negatieve manieren. Maar ook in dat laatste geval kun je er altijd nog heb beste van maken.
Zo ben ik met een vriend een week naar Finland gegaan om in twee natuurgebieden te fotograferen. We hadden de mooiste beelden in ons hoofd van het zachte licht dat er in de winter is, de lange zonsopkomsten en zonsondergangen, het maanlicht op de sneeuw en misschien wel noorderlicht. Maar niets van dat alles. We werden getrakteerd op een hele week met dikke, grijze bewolking. Tot overmaat van ramp kwamen we te weten dat er boven dat wolkendek een krachtig noorderlicht aanwezig was, daalde de temperatuur tot -20 graden Celsius en begon het ook nog hard te waaien. Toch heeft het beelden opgeleverd waar ik blij mee ben en die de zware omstandigheden laten zien. Waarschijnlijk hebben maar weinig mensen zulke beelden in dat gebied gemaakt.


Bevroren bomen in Riisitunturi tijdens een sneeuwstorm.

Daarnaast leer ik enorm veel over de natuur door er elke dag mee bezig te zijn. Ik heb tot mijn spijt nooit een studie biologie gevolgd, maar door te lezen over de onderwerpen die ik fotografeer, haal ik wat van de kennis in.


Een alpenmarmot aan de oever van een Frans bergmeer

Wat kenmerkt jouw foto’s?
In mijn fotografie is licht en sfeer heel belangrijk. Ik hou erg van de vroege ochtenden en werk dan graag met het mooie tegenlicht. Het is een heerlijk moment van de dag waarop je weinig mensen tegenkomt en alles om je heen ontwaakt en tot leven komt.


Veenpluis aan de rand van een ven in de Teverenerheide

Maar het mag van mij ook “slecht” weer zijn. Donkere wolken, wind, mist. Het kan allemaal bijdragen aan een sfeervolle foto. Ook na zonsondergang. Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk situaties uit te sluiten en met elk weertype wel op pad te gaan.


Water meandert naar de Noordzee in Thy, Denemarken.

Hoe werk je meestal?
Dat verschilt heel erg en is afhankelijk van het doel waarmee ik op pad ga. Ik ben er in de loop der tijd achtergekomen dat ik sterkere beelden maak wanneer ik me beperk tot het fotograferen van het beeld dat ik in gedachten had dan wanneer ik rondloop en fotografeer wat ik toevallig tegenkom.
Een goed voorbeeld is een foto van een boompje aan de rand van een ven. Hij was me al een paar keer opgevallen toen ik erlangs liep, maar de omgeving waarin hij staat is te druk en chaotisch om er een goede foto van te maken waarbij het boompje alle aandacht krijgt die hij verdient. Toen ben ik gaan nadenken over een situatie waarin de achtergrond minder aanwezig zou zijn. De logische uitkomst was om de foto 's nachts te maken waarbij ik het vennetje en de boom met een zaklamp heb belicht en de rest donker is gebleven.


Een prachtig gevormd boompje aan de rand van een ven in de Teverenerheide

Soms is het voor mij echter nog steeds lastig om de rust te bewaren. Als er 's ochtends prachtige omstandigheden zijn, is de verleiding zo groot om daar optimaal gebruik van te maken en zoveel mogelijk vast te leggen. Maar als ik dan bij terugkomst al die foto's zie, zit er vaak geen enkele tussen waar ik volledig achter sta. Dat gevoel van haast is er voor mijn gevoel dan toch in terug te zien. Een worsteling waar ik nog steeds last van heb.


Zonsopkomst boven één van de meertjes in de Teverenerheide

Wat is je specialiteit?
Ik ben een allround fotograaf. Ik wil mezelf niet beperken tot één bepaalde discipline. Ik fotografeer graag landschappen en dieren in hun habitat. En dat doe ik met verschillende technieken. Zo gebruik ik de laatste tijd meer mijn groothoeklens bij het fotograferen van insecten dan mijn macrolens. En ik maak ook steeds meer gebruik van flitslicht om meer controle te hebben over het beeld dat ik wil maken.


Beekoeverlibel in groothoek aan de oever van de Rode Beek in de Brunssummerheide.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Tijdens mijn studententijd in Tilburg ben ik voorzichtig begonnen met fotograferen. In 2006 kocht ik voor het eerst een eigen camera (een bridge camera) voor een bezoek aan een vriend in Milaan. Vanaf dat moment ben ik meer en meer gaan fotograferen en is het snel gegaan. In 2009 schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel om ook in opdracht te werken en tegenwoordig lukt het me om er ook van te kunnen leven. Dan gaat het wel om meer dan alleen natuurfotografie. Ik fotografeer ook bruiloften en werk voor magazines.


Dambordje in de Franse Alpen.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Mijn favoriete plekjes zijn de plekjes waar ik het vaakst kom, dus dicht bij huis. Er zijn een aantal heidegebieden, zoals de Brunssummerheide en de Tevererenheide waar ik, ondanks dat ik er zo vaak kom, toch telkens weer nieuwe invalshoeken vindt om andere beelden te maken. Daarnaast ga ik een aantal keer per jaar naar mijn vriendin in Frankrijk. Zij woont in de Alpen en niet ver van haar huis staat een prachtig, oud kasteel met uitzicht over een vallei en verschillende bergketens. Het is er erg rustig en ik heb er al talloze keren in alle stilte de zon zien ondergaan achter het Vercors gebergte.


Chateau de Bon Repos in Jarrie terwijl de zon ondergaat achter het Vercors gebergte.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik ben al jarenlang liefhebber van de beelden van Vincent Munier. Hij weet als geen ander een mysterieuze sfeer te vangen en fotografeert alleen in bepaalde omstandigheden, waardoor zijn beelden een grote herkenbaarheid hebben. Daarnaast houd ik erg van het werk van Theo Bosboom en Jasper Doest. Twee fotografen met totaal verschillende stijlen, die ik dit jaar ontmoet heb in het kader van de Marius van der Sandt beurs. Een beurs die is opgericht om jonge talentvolle natuurfotografen een duw in de goede richting te geven. Mochten er nog jonge fotografen zijn die er nog niet van gehoord hebben: stuur volgend jaar ook een serie in! Het is een geweldige ervaring en erg leerzaam.


Spel van lijnen en kleuren in de herfst op de Brunssummerheide.

Beste foto

Futen in het ochtendlicht dat door het hellingbos van de Cranenweijer prikt.

Waarom is dit je beste foto?
Hier komt alles bij elkaar wat ik graag in een natuurfoto zie. Emotie in de houding van het onderwerp, de futen in dit geval, in een prachtig décor met mysterieus licht, veel ruimte en bijzondere omstandigheden. Echt een magisch moment.

Hoe heb je hem genomen?
Ik heb hem gemaakt op een koude ochtend in het voorjaar waarvan ik wist dat het water zou gaan stomen. Mijn doel was het fotograferen van de watervogels. Ik had echter niet gerekend op de zonnestralen die door het bos heen zouden komen. Toen ik dat zag, heb ik me daarop gefocust en gewacht tot er iets interessants zou gebeuren. Toen deze twee futen verliefd naar elkaar gingen kijken, precies in de zonnestraal, wist ik dat dat hét moment zou zijn.

Wat kan er beter aan?
Voor mij niets. De foto geeft mijn gevoel van die ochtend perfect weer. Dat is voor mij het belangrijkste. Als er dan nog imperfecties zijn, neem ik die graag voor lief.


Wilde zwanen boven het meer van Tysslingen in Zweden.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen?
Voor de nieuwe fotograaf van de maand wil ik graag Joeri Beekhuizen aandragen. Ik vind het mooi om te zien hoe hij zich bezighoudt met het wild in Nederland. Je kunt aan zijn foto's zien dat hij veel kennis heeft van het gedrag van de dieren die hij fotografeert. Dit heeft geresulteerd in een ongelooflijke hoeveelheid foto's van ontmoetingen met edelherten, reeën, dassen en zo meer. Ik vind het zelf altijd een prachtige ervaring als ik zo'n dier tegenkom. Daarom ben ik erg benieuwd naar de werkwijze van Joeri en hoe hij de natuur beleeft.


Last edited by Arjen Drost on Sat 03 Jan 2015, 18:47; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote
 
sluitertijd


Gender: Male

Joined: 02 Feb 2010
Posts: 77

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Jan 2015, 9:23    Post subject:
Of ik heb zitten slapen, of je hebt maar een gedeelte van je portfolio laten zien. Hoe dan ook, blij verrast. Ik neem me voor om beter op te letten in het nieuwe jaar. Veel variatie in mooie beelden.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Jan 2015, 11:57    Post subject:
David,

Ook ik kende je werk niet. Aangenaam verrast. Mooie foto's waar veel passie uit spreekt. Persoonlijke favoriet is de futenfoto. Is voor mij ook een soort ultiem doel wat maar zelden lukt: een sfeervolle landschapsfoto waar ook dieren een rol in spelen.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Jan 2015, 16:19    Post subject:
David jou fotos zijn niet zomaar droge waarnemingen maar zijn prachtige sfeervolle kunstzinnige beelden, waardoor er veel wordt bijgragen aan het onderwerp dat je fotografeert.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Jan 2015, 19:19    Post subject:
Leuk om je wat beter te leren kennen David. De Futen in dampend water bij ochtendlicht ...... wonderschoon!
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Jan 2015, 20:06    Post subject:
Pracht foto`s, zeker die van de futen, maar ook anderen die me aanspreken, en ik heb er iets van geleerd over de uileg bij de foto`s

Gr sam
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Jan 2015, 23:28    Post subject:
Mooie fraaie foto's leuke en mooie site ook van je.



Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 Jan 2015, 14:23    Post subject:
mjummie
heerlijke fotografie...
die zwaantjes, heerlijk licht en close, prinselijk als in het sprookje
lezen moet ik nog, graag Wink
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 23 Feb 2011
Posts: 27
Location: Nijega
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Jan 2015, 15:01    Post subject:
Prachtig portfolio; je hebt een heel eigen stijl waarin de omgeving een voorname rol speelt. Tja, die futenfoto, wow!; beter komen ze niet.
_________________
Canon EOS 50D + 100-400L
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Jan 2015, 1:24    Post subject:
De futenfoto is inderdaad erg mooi maar die van de wilde zwanen vind ik het mooiste. De lichtval, de belichting, de doortekening, het is allemaal even prachtig. En hoe kreeg je het voor mekaar om die beesten recht naar je toe te laten vliegen? Volgens mij zijn ze erg schuw. Wie is de volgende fotograaf van de maand?
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 03 Jan 2015, 8:19    Post subject:
Nog even geduld Michiel. Soms willen mensen niet of hebben ze bedenktijd nodig.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Julia.V


Gender: Female

Joined: 30 May 2009
Posts: 83
Location: Brabant
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Jan 2015, 9:27    Post subject:
Hallo David


Ook ik kende je werk niet.
Je hebt een erg mooie verfijnde stijl,en speelt mooi met het licht.
De futenfoto is mijn favoriet, gevolgd door je prachtige landschaps plaat ,met de mooie spiegeling.
Hoop nog veel mooie platen te mogen zien van je David

Gr julia.V
_________________
Nikon D90
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Jan 2015, 17:44    Post subject:
Michiel Janssen wrote:
Wie is de volgende fotograaf van de maand?

En zie daar, het staat er onder. Smile
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
joeribeekhuizen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 24 Aug 2011
Posts: 59
Location: rozenburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Jan 2015, 17:54    Post subject: fotograaf van de maand
Nou dat wou ik altijd al fotograaf van de maand worden,heel erg bedankt
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Jan 2015, 18:00    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Jan 2015, 12:25    Post subject:
Zo, dat was genieten. Wat een prachtig portfolio laat je hier zien David!
Uit je beelden en tekst spreekt veel talent en liefde voor fotografie in de natuur.
Ben benieuwd wat je nog allemaal ga laten zien in 2015.

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Jan 2015, 11:01    Post subject:
Je verfijnde stijl van fotograferen David heb ik altijd heel bijzonder gevonden.
Zeer fraaie foto's en een prima site.
We zullen elkaar nog wel eens ontmoeten in het Limburgse.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Jan 2015, 14:56    Post subject:
(ah, van de Tokina 300 F2,8 )
nog steeds mooie foto's David.

(correctie voor de foto van de futen: ze zitten net voor de straal zon, zodat er een mooi/prachtig silhouet ontstaat)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
B.M.Schouten-Ruis
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 75
Joined: 04 Dec 2009
Posts: 14
Location: Capelle aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 22 Jan 2015, 11:15    Post subject:
Wat een prachtige fotos David. Moet toch eens beter opletten als je fotos op Nederpix gezet worden. Het vennetje met de sterrenhemel, de futen. Alle fotos zijn heel erg mooi.

Hartelijke groeten Marieke
_________________
Canon Powershot S5 IS
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Jan 2015, 19:20    Post subject:
Een waardig fotograaf van de maand. Prachtige foto's David !
Leuk je vandaag bij Frans Lanting ontmoet te hebben. Ik vond het gezellig.

mvg Henri
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
davidpeskens


Gender: Male
Age: 39
Joined: 29 Jan 2013
Posts: 2
Location: Sittard
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Feb 2015, 16:43    Post subject:
Dank voor het kijken en al jullie commentaren!

Henri, het was inderdaad erg leuk. We zullen elkaar nog wel vaker gaan ontmoeten.
_________________
Meer foto's op: http://www.davidpeskens.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum