Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Beste natuurfoto van 2014
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Jan 2015, 13:42    Post subject: Beste natuurfoto van 2014
Naar goede traditie hebben we ook dit jaar weer de Nederpix fotowedstrijd "Beste natuurfoto van 2014" en ook dit jaar is er weer een fraai prijzenpakket te winnen. We zijn erg blij dat we deze keer Edwin Giesbers, Jan van der Greef en Geurt Besselink bereid hebben gevonden om op te treden als vakjury.

De opdracht is eenvoudig: stuur je beste foto('s) die je in 2014 hebt gemaakt. Het onderwerp moet binnen de doelstelling van Nederpix vallen en de opname moet zijn gemaakt in 2014 in België of Nederland.
Insturen is mogelijk tot en met 21 februari 2015.

De foto's kunnen worden geupload in een speciaal album.

Het prijzenpakket is als volgt:
    1e prijs: Carbon Reisstatief met Balhoofd C2690TB1 ter waarde van € 409,-- beschikbaar gesteld door Benro

    2e prijs: Een DP2X compactcamera met de kracht van een DSLR ter waarde van € 449,-- beschikbaar gesteld door Sigma


    3e prijs: Waardebon van € 150,-- beschikbaar gesteld door CameraTools


    4e prijs: Steiner Safari UltraSharp 10x26 verrekijker ter waarde van € 129,-- beschikbaar gesteld door DeGreef & Partner


    5e prijs:Waardebon van € 79,-- beschikbaar gesteld door Xpozer





Nomineren
De ingezonden foto’s worden anoniem gemaakt en beoordeeld door de gebruikers die foto's kunnen nomineren. Dit kan van 22 t/m 28 februari. Het aantal nominaties is niet beperkt, maar het is redelijk om maximaal 5 nominaties te geven. De 15 foto's met de meeste nominaties worden anoniem voorgelegd aan een vakjury die de uiteindelijke winnaars zal bepalen.
Commentaar geven kan niet worden verplicht gesteld, maar hierbij een dringend verzoek om je nominaties te onderbouwen met commentaar.

De winnaars
Uit de 15 foto's met de meeste nominaties kiest de vakjury de winnaars.
De winnaars maken we bekend tijdens de PiXperience op 7 maart 2015.


De regels van de fotowedstrijd op een rij
1. Je mag maximaal 2 foto’s inzenden. De foto moet door de betreffende gebruiker zijn gemaakt.
2. Het onderwerp van de foto valt binnen de doelstelling van Nederpix en de opname is gemaakt in Nederland of België in 2014.
3. De competitie staat open voor alle gebruikers.
4. Uploaden is mogelijk tot en met 21 februari 2015 in het hiervoor bestemde album. Op 22 februari worden de foto's geanonimiseerd openbaar gemaakt. Van 22 t/m 28 februari kan er worden genomineerd.
5. Alle velden van het uploadscherm moeten worden ingevuld. Bij de omschrijving moet vermeld worden met welke apparatuur de foto is gemaakt en ook de technische gegevens als sluitertijd, diafragma etc. Daarnaast wordt een beschrijving over de omstandigheden op prijs gesteld. Foto’s waarbij bovengenoemde info niet beschreven is, worden niet geaccepteerd.
6. Uitsneden (crops) moeten worden vermeld. Er mag maximaal 50% van het origineel weggesneden worden en er moet minimaal een resolutie van 6 megapixels overblijven.
7. Een foto kan niet worden teruggetrokken of worden vervangen door een andere foto.
8. Alleen kleine bewerkingen met een fotobewerkingsprogramma zijn toegestaan (zoals croppen, verscherping, stofjes wegretoucheren, contrast en levels). Klonen, tekst in en kaders om de foto etc. zijn niet toegestaan.
9. Degenen die op een oneigenlijke manier, proberen de wedstrijd te beïnvloeden, of zich niet aan de regels houden, worden uitgesloten van deelname. Het promoten van je eigen inzending(en) door bijvoorbeeld social media is niet toegestaan.
10. Nederpix behoudt het recht om gedurende de wedstrijd de bepalingen bij te stellen, aan te scherpen en/of te wijzigen wanneer er onvoorziene problemen of vragen rijzen. Uitgangspunt is om op een zo eerlijke en transparante manier de winnaar te bepalen.
11. Er moeten originelen van de ingezonden foto’s beschikbaar zijn. Deze originelen van de ingezonden foto’s kunnen door Nederpix worden gebruikt voor promotie van een (komende) fotowedstrijd en/of voor Nederpix zelf en/of voor een Nederpix fotoboek. Nederpix verwerft niet de rechten om de foto te verkopen.
12. Per gebruiker kan slechts 1 prijs worden gewonnen.
13. Foto's die niet voldoen aan de regels worden uitgesloten van deelname. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Het Nederpixteam
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Jan 2015, 16:51    Post subject: beste foto van 2014
Vraagje: mag je nu wel 2 foto's uit dezelfde categorie inzenden of moeten beide foto's uit verschillende categorieën zijn?

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Jan 2015, 16:57    Post subject:
Er staat niet dat het niet mag, dus mag het Wink
(net als in voorgaande jaren overigens)
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Jan 2015, 22:36    Post subject:
Dank je, Jaap, is duidelijk.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Feb 2015, 0:14    Post subject:
Met maar liefst 70 inzendingen zal het een hele klus worden om de beste er uit te pikken. Ga er dus maar eens lekker voor zitten. Jullie hebben een week de tijd om (voorlopig onzichtbare) commentaren te plaatsen en natuurlijk om nominaties uit te delen. De 15 foto's met de meeste nominaties gaan dan door naar de vakjury die de uiteindelijke winnaars zullen aanwijzen.
Veel succes!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Feb 2015, 15:59    Post subject:
Zo, een flink aantal opnamen van commentaar voorzien en de nominaties uitgedeeld. Daarbij ben ik lichtjes over de aangeraden 5 heengegaan. Het aantal inzendingen is hoog, en het niveau ook. Ik heb erg genoten van een groot aantal pracht inzendingen.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Feb 2015, 18:07    Post subject:
Zojuist heb ik samen met mijn vrouw even naar alle inzendingen gekeken. We hebben genoten van de vaak erg mooie foto's.
Zoals Mark al schrijft, het niveau ligt hoog.
Vijf nominaties uitgedeeld en alle foto's voorzien van kritisch commentaar.

Dat samen met mijn geliefde naar foto's kijken doen we niet zo vaak, en het verbaasde me dan ook dat ze heel anders kijkt dan ik. Foto's die ik prachtig vind krijgen van haar een mager vijfje (we gaven cijfers) , en omgekeerd was ook het geval, foto's die zij zo aan de wand zou hangen zouden bij mij de harde schijf niet eens halen Wink

Dat roept de vraag op 'wat maakt een goede natuurfoto?'
Los van technische kwaliteiten moet een foto om mooi gevonden te worden wel iets speciaals hebben.
Dat speciale is voor een ieder anders.
Iets in de foto spreekt je aan.
Misschien is dat het onderwerp. Het kan een onderwerp zijn dat je kent, waar je zelf al eens mee bezig bent geweest.
Het kan ook de manier zijn waarop de fotograaf dit onderwerp laat zien.
Als de fotograaf zich aan alle geschreven en ongeschreven wetten van de fotografie houdt kan dit een (in sommige ogen) fantastische plaat opleveren. Dat is heel persoonlijk.

In mijn ogen is het juist de fotograaf die een aantal van de geldende regels aan zijn laars lapt de fotograaf die met de spannendste foto's voor de dag kan komen.
'Out of the box' denken heet dat. 'Buiten de doos' in goed Nederlands.

Een uitgemolken onderwerp kan door een andere benadering toch een uniek beeld oproepen.
Door een anders dan standaard Compositie te kiezen bijvoorbeeld.
Door Dieptewerking
(dieptewerking door compositie,dof, maar ook door kleurgebruik, warme kleuren in de voorgrond en koude in de achtergrond zorgt ook voor diepte)
Door Ritme, symmetrie, uitsnede of vorm.
Licht en kleur, door te spelen met natuurlijk (omgevings)licht of kunstmatig (flits)licht kan er verrassend veel moois ontstaan.

En juist door eenvoud. Zo veel mogelijk zaken die er niet toe doen weg laten 'less is more'


In mijn ogen is het creativiteit dat meer dan al het andere zorgt voor een uniek beeld.
Ik zoek bij de inzendingen voor deze wedstrijd dan ook naar de 'anders dan anders'beelden.
Beelden die me verrassen, die misschien zelfs nieuwsgierigheid en verwondering oproepen.
Foto's die hieraan het best voldoen mogen rekenen op mijn nominatie.


(ps als mijn vrouw mocht nomineren koos ze mijn inzending, dat zegt wel iets over haar smaak)
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/


Last edited by Henri van Vliet on Sun 22 Feb 2015, 23:55; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Feb 2015, 18:57    Post subject:
Wat ik graag zie in een foto in deze competitie is dat er méér te zien is dan alleen het hoofdonderwerp. Een beest of bloem alleen kan prima de schoonheid daarvan weergeven maar is voor mij onvoldoende om er positief bovenuit te steken. Ik vind het toch wel essentieel dat de overige pixels ook meedoen in de foto en niet slechts de foto opvullen. Een beest op een eenvoudig sprietje kan voor mij daarom nooit een kandidaat zijn voor een nominatie (in deze wedstrijd). Het is vergelijkbaar met de Beste Vogelfoto 2014 ccompetitie op BP waar sommige foto's ook niets meer tonen dan een vogel op een (lelijke of eenvoudige) tak. De vogel staat er wel in al z'n pracht op maar dat is het dan. Dat is n.m.m. simpelweg te gewoontjes. Mijn eigen foto's vallen dus ook (bijna) allemaal af, ook al waren ze niet in Spanje genomen. Als de overige pixels een mooi kleurenspel laten zien of iets met sfeerlicht, dan wordt het al een ander verhaal.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Feb 2015, 21:39    Post subject:
Waarschijnlijk als gevolg van een technische onvolkomenheid op/van de server waren twee aangeboden foto's niet in het competitie-album gekomen. Dit is nu hersteld omdat naar onze mening gebruikers niet de dupe mogen worden van technisch falen van de site.
Ik wil iedereen die al "klaar" was met zijn commentaren en nominaties DRINGEND vragen om nog even een keer terug te gaan naar het competitie album om de twee vanavond toegevoegde foto's alsnog mee te nemen in je beoordelingen.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Patrick Blom
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 52
Joined: 19 Jan 2006
Posts: 48
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Feb 2015, 22:05    Post subject:
Heb deze zondag ruim de tijd genomen om de inzendingen te bekijken en een aantal te becommentariëren. Er zitten juweeltjes tussen en heb het richtquotum van 5 uiteindelijk met een extra nomi overschreden. Daarmee nog een aantal inzendingen tekort doend, helaas...
Vrgr, Patrick
_________________
Sony A9, Sony 200-600mm, Sigma 24-70mm, Feisol CT 3371 statief + manfrotto 503 HDV kop, RJS Lenssupport, ghillie suit
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6024
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 24 Feb 2015, 11:08    Post subject:
Een lust voor het oog. Al deze fraaie inzendingen bij elkaar.
Heb 5 nominaties uitgedeeld en die van commentaar voorzien. Een hele klus om dat bij de andere opnames te doen. Maar het regent....
Hoop dat velen deze week nog aandacht aan de opnames zullen besteden!
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 24 Feb 2015, 12:43    Post subject:
een paar pareltjes gezien, heel fijn
en een kleine keuze gemaakt, meer dan éen nominatie eens een keertje

iedereen bedankt voor het insturen
vrijwel geen commentaar mijnerzijds
(misschien omdat het zo eenzaam voelt onder de foto's als er geen weerwoord komt)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer
Guest







PostPosted: Tue 24 Feb 2015, 12:52    Post subject:
Quote:
als er geen weerwoord komt

en als dat wel komt blijft het ook heel stil.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6024
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 24 Feb 2015, 13:43    Post subject:
Kees en Peter: op verzoek van veel leden is het commentaar niet zichtbaar. Vanaf 1 maart kun je de commentaren lezen en is commentaar geven alsnog mogelijk! Dus nog even geduld.

Voor mij zijn het er nu teveel om alles te doen. Ik doe mijn best...
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Feb 2015, 16:52    Post subject:
Goed dat de commentaren niet zichtbaar zijn!
1 nominatie gegeven en deze gemotiveerd.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6024
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 25 Feb 2015, 18:26    Post subject:
Schiet toch al aardig op met commentaren schrijven. Regen is goed daarvoor!

Maar Susan waarom zo zuinig? De 15 meest genomineerden worden uitgekozen.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
joeribeekhuizen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 24 Aug 2011
Posts: 59
Location: rozenburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Feb 2015, 20:28    Post subject: Beste natuurfoto 2014
IK wou mijn vos opsturen maar ik had geen toegang. Question
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Feb 2015, 20:45    Post subject:
Misschien was je te laat met insturen Joeri want daarvoor is de termijn al een tijdje verstreken. Nu kan je alleen nog commentaar geven en eventueel nomineren.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Johan Scholtens


Gender: Male
Age: 56
Joined: 04 Apr 2010
Posts: 2
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Feb 2015, 21:09    Post subject:
Prachtige serie foto's, wat een talent en kwaliteit op hoog niveau!
Wel wat meer dan vijf nomi's moeten geven want daar kom je gewoon niet onderuit Wink

Ik wens iedereen veel succes met de wedstrijd en mogelijk tot 7 maart bij PixPerience!

Groet, Johan
_________________
Canon spullekes.

Welkom op mijn website: www.johanscholtens.nl
Back to top
Reply with quote
 
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4750
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2015, 15:28    Post subject:
Zo ik heb de foto's die ik genomineerd heb van een reactie voorzien.
Heb ook volgens de regels gewerkt.
In mijn eerste top vijf vielen drie foto's af omdat ze gecropt waren maar het percentage er niet bij stond.

Succes allemaal

Groet Jan
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Feb 2015, 17:01    Post subject:
Jan Luit schreef:
Quote:
In mijn eerste top vijf vielen drie foto's af omdat ze gecropt waren maar het percentage er niet bij stond.
Wanneer wordt de definitie 'croppen' eigenlijk gehanteerd? Bij één van mijn foto's is de beeldverhouding gewijzigd voor de compositie en zijn er als het ware boven en onder delen afgegaan. Daarbij ontstaan er bij het stacken randen die verwijderd moeten worden. Die handelingen zouden aangemerkt kunnen worden als croppen, maar als croppen benoemd heb ik die niet... Think

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2015, 17:10    Post subject:
Quote:
In mijn eerste top vijf vielen drie foto's af omdat ze gecropt waren maar het percentage er niet bij stond.


Volgens de spelregels moet je het vermelden als je gecropt hebt, er wordt niet gevraagd naar het percentage.
Ik stel voor dat je de drie foto's die af vielen alsnog nomineert Wink
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2015, 17:11    Post subject:
Croppen is iedere actie waardoor je uiteindelijk beeld (voor het verkleinen) is opgebouwd uit minder pixels dan de oorspronkelijke resolutie van de opname. Of dat gewoon het wegknippen van de linkerhelft van de foto is of een rotatie-crop van 0.4 graden maakt verder geen verschil.

Ik zou overigens graag nog wat meer nominaties zien verschijnen onder de foto's zodat de kopgroep van 15 zich wat duidelijker aftekent, dus als je nog niet genomineerd hebt; morgen is de laatste dag waarop dit mogelijk is!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Feb 2015, 20:18    Post subject:
Gisteren [26-2] 3 1/2 uur bezig geweest om alle foto's van een commentaar te voorzien. Na een nachtje slapen ook de nodige nominaties gegeven.
Wat de commentaren betreft zit er wel een groot verschil
Nummer een heeft er al 18 en nummer laatst maar 3.

gr, cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2015, 20:25    Post subject:
Je kunt zelf de foto's sorteren op een volgorde naar wens (onderaan de pagina), dus je kunt ook 'achteraan' beginnen met je commentaren.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum