Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


welke lenzen??

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
lkapitein




Joined: 09 Feb 2013
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Jul 2015, 18:46    Post subject: welke lenzen??
In oktober ga ik een rondreis door Costa Rica maken (met een heel klein uitstapje naar Nigaragua)
Is iemand bekend met de fotografische situatie daar? Ik ben nl benieuwd naar welk type lenzen ik mee moet nemen (van macro tot tele) en hoe het is met de vochtigheid daar (lees plensbuien..)
We bezoeken oa
vulkaan Póas
Tortuguero NP
La Fortuna
Rincón de la Vieja
Quepos
nationale park Manuel Antonio
en voor de rest een aantal culturele dingen.
Ik benieuwd naar reacties.
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest


Gender: Male

Joined: 21 Feb 2010
Posts: 9

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Jul 2015, 20:17    Post subject:
Mijn tip (na één bezoek aan dit wonderschone land): neem mee wat je maar kunt (en wilt) mee sjouwen.
Qua fotografie is er werkelijk van alles te beleven: cultuur, landschap, vogels(!), macro.....noem maar op.
Om praktische redenen (gewicht tijdens de vliegtrip) heb ik me beperkt tot max telelens de 200-400mm (Nikon).
Verder veel gebruik gemaakt van objectieven in de range van 24-70 en 70-200mm.

Houd wel rekening met regen/vocht, maar dat hoeft geen enkel obstakel te zijn: zorg voor passende regenhoes en eventueel wat 'vochtvreters' (ben de juiste naam even kwijt Smile).

Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
lkapitein




Joined: 09 Feb 2013
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Jul 2015, 21:49    Post subject:
Nou, dat klinkt goed (en zwaar Very Happy ) Zo als ik er nu tegen aan kijk neem ik mee: macro 100 mm, 24-104, 70-200, mogelijk een extender. Ben nog aan het dubben over een groothoek...en laat de echte tele maar thuis (100-400 mm)
Ik snap wat je bedoelt met vochtvreters, maar waar koop ik die?
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Jul 2015, 22:48    Post subject:
Ik zou me goed voorbereiden op de te verwachten weersomstandigheden in de gebieden die je wilt bezoeken. Even zoeken op internet liet zien dat oktober de natste maand is van alle met gemiddeld 440 mm regen. Dat is ruim 5 keer zoveel regen dan de natste maand in Nederland. Maar het verieert van gebied tot gebied daar. De hoge luchtvochtigheid is iets waar je weinig aan kunt doen. Als je apparatuur nat wordt, kun je deze afdrogen en eventueel drogen in een afgesloten plastic zak met bijvoorbeeld zakjes gevuld met silicagel korrels of iets anders. Houd de silicagel te allen tijde afgesloten van de buitenlucht anders is de werking binnen een dag of wat verloren.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
lkapitein




Joined: 09 Feb 2013
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Jul 2015, 20:17    Post subject:
Ik ga zeker op zoek naar die korrels. Die kan ik makkelijk ergens tussen stoppen. En wat de regen betreft, ik ga maar op zoek naar een regencape, die ook goed over mijn rugzak past. De regenhoes heb ik al wel.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Jul 2015, 10:39    Post subject:
Stel je vraag ook eens op birdpix of zoek eens in het forum, daar staan heel veel tips over hoe/welke je apparatuur mee neemt en beschermt.
Nota bene denk ook na over verzekeringen en eventueel een slot over je rugzak heen. Het zou heel vervelend zijn als je je spullen kwijt raakt.
Een fantastische reis toegewenst!!
groet susan

link

o ja geheugen kaarten, wijkt wat af van je vraag maar vind je hoop ik niet erg.
groet
Back to top
Reply with quote
 
lkapitein




Joined: 09 Feb 2013
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 15 Nov 2015, 19:47    Post subject:
Ben weer terug. Mooie reis gehad, veel gezien. Helaas is mijn standaard lens 24-105 daar gesneuveld, iets met de scherpstelling en communicatie met het toestel. Ik hoor nog wat er aan te doen is. Wel balen, deze lens gebruikte ik het meest.
Aan de regen kan het niet liggen, want dat hebben we maar weinig gehad. Het fenomeen regentijd is wel wat relatief, want het hangt er ook vanaf waar je je bevindt. Is het aan de ene kust regenachtig, is het aan de andere kust droog. We hebben dus geluk gehad, het was veelal droog, de regenhoes is droog gebleven. En, last but not least, oktober is een prachtige maand om de grote toestroom van toeristen te ontwijken die je later in het jaar hebt. Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 16 Nov 2015, 9:23    Post subject:
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=4518&sid=5924fcb6369ee83fd3a29ecb1ba73954
Helaas een vaker voorkomend euvel. Jammer dat het tijdens je vakantie gebeurde.
Ik heb hem indertijd niet laten maken. Ik moest dan 70 euro betalen voor de onderzoekskosten. Heb hem toen bij Canon gelaten. Dan werden die kosten niet in rekening gebracht.
Later heb ik de 24-70mm tweedehands gekocht.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Nov 2015, 19:52    Post subject:
Ben benieuwd naar je foto's. Zelf ben ik er met mijn gezin deze zomer ook geweest. Zie: http://www.bendiks.nl/costa-rica/
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum