Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM aug 2015 Gertjan Ketelaars

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 31 Jul 2015, 23:00    Post subject: FvdM aug 2015 Gertjan Ketelaars
Korte bio
Naam: Gertjan Ketelaars
Leeftijd: 50 jaar
Woonplaats: Drunen
Beroep: Sales Manager



Andere hobby's: Natuurfotografie kost mij redelijk veel tijd waardoor ik weinig tijd over heb voor andere hobby’s Very Happy
Gebruikte apparatuur: vanaf het begin werk ik met Canon spiegelreflexcamera’s (30D,50D) en lenzen (groothoek, macro en tele) om zo alle aspecten mee te kunnen nemen in de natuur.
Website en communities:
www.facebook.com/gertjanketelaarsfotografie
www.picturestoremember.nl binnenkort online
http://500px.com/GertjanKetelaars
http://gertjanketel.zoom.nl/fotos/index.html

Foto’s op Nederpix en Birdpix


Meikever die de sleutelbloem gebruikte om op te stijgen

Interview

Waarom natuurfotografie?
Als klein mannetjes werden we door pa en ma meegenomen naar de Loonse en Drunense duinen of de Oisterwijkse vennen. Bij de Oisterwijkse vennen liepen wij een keer toen er plotseling een blauwe schicht langs vloog. Thuis opgezocht in de vogelgids en vanaf dat moment was de liefde voor vogels en in het bijzonder voor de ijsvogel geboren.


IJsvogel in de winter

Na allerlei omzwervingen in het leven waarin de natuur op de achtergrond was beland, ben ik een jaar of veertien geleden weidevogels gaan beschermen en met een geleende camera nesten gaan vastleggen. Tien jaar geleden in het bezit gekomen van een eigen spiegelreflex. Om de favoriete vogels vast te leggen een telelens aangeschaft en aangemeld bij Birdpix om te leren van anderen. Toen bijna tien jaar geleden Nederpix werd aangekondigd direct mijzelf aangemeld. Veel mooie opnames gezien van diverse fotografen waar door ik werd uitgedaagd om anders te kijken en composities te kiezen die anders zijn. Ook lid geworden van de natuurfotografieclub NFC De Langstraat waar ik door de kritische blikken verder ben gegroeid. De laatste jaren zijn de vogels op de achtergrond geraakt en ben ik veel met de macro lens in het veld bezig om een sfeervol beeld te creëren. Mijn portfolio op Nederpix geeft een mooi overzicht van waar ik vanaf ben gekomen, registratiefoto’s, tot de sfeer foto’s die ik nu maak. Als ik met de opkomende – of ondergaande zon bezig ben kan ik het niet laten om het onderwerp in de zon te plaatsen.


Bandheidelibel in de opkomende zon

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het is geweldig om in de natuur te zijn voor de rust en ruimte.
Als je dan op een mooie manier deze schoonheid vast weet te leggen geniet ik er telkens weer van en komt de belevenis weer boven. Het mooie van de natuur is dat deze mij blijft verrassen, al kom ik nog zo vaak in hetzelfde gebied toch is het altijd anders.


Bij -16 graden in de Loonse en Drunense duinen de zonsopkomst vastleggen

Wat zijn de minder leuke kanten?
De muggen- en tekenbeten die steeds vaker een ziekte overdragen.

Wat is je specialiteit?
Het toevoegen van sfeer in de foto door goed gebruik te maken van het aanwezige licht en de omgeving. Daarnaast heeft iemand ooit tegen mij gezegd dat ik van iets simpels als bijvoorbeeld een paardenbloem in staat ben om een schitterende foto te maken.


Paardenbloem vroeg in de morgen nog nat van de dauw

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Het werken met tegenlicht is mijn favoriete bezigheid. Daarnaast vind ik sfeer, voornamelijk het gouden licht in de morgen of avond leent zich daar uitstekend voor, in een foto erg belangrijk.


Groot geaderd witje in tegenlicht

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond? …
Ik werk op verschillende manieren om tot een mooie natuurfoto te komen. Voor vogels vaak vanuit de auto of gecamoufleerd onder een camouflagekleed. Bij macro’s loop ik rond of ga laag over de grond op zoek naar het licht en ga dan aan de slag. Na een aantal foto’s te hebben gemaakt, kom ik vaak tot het uiteindelijke resultaat. Vaak is dat voor mij een intuïtief proces, wat mij de nodige ontspanning oplevert. Met de groothoek doe ik relatief weinig omdat ik het moeilijk vind om een mooie landschapsfoto te maken.


Koninginnenpage in het ochtendlicht

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Verstoring heb je op diverse manieren en voor iedere tak van natuurfotografie is die anders. Zodra je een stap in de natuur zet, verstoor je feitelijk al een biotoop. Ik probeer in ieder geval in ieder biotoop zo voorzichtig mogelijk te zijn bij het maken van mijn natuurfoto’s. In alle eerlijkheid in het enthousiasme van het maken van net die foto met die soort met dat licht, overkomt het mij wel eens dat ik dat vergeet.


Liggend aan de rand van het ven; parende heikikkers in het avondlicht

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Nu bijna 11 jaar geleden, ben ik begonnen met fotograferen zonder enige kennis van fotografie. Door het lezen over fotografie op diverse sites en fora zoals o.a. Nederpix, heb ik veel geleerd. Nog meer heb ik geleerd door in het veld veel te oefenen met diverse instellingen en lenzen. De laatste tijd ben ik meer bezig met creatievere beelden waarbij scherpte voor mij van minder belang is. Soms worden deze geplaatst op Nederpix en soms ook niet.


Sneeuwklokjes in de onscherpte met de ondergaande zon

Wat zijn je favoriete plekjes?
Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat we op een kleine afstand van huis een aantal zeer interessante natuurgebieden hebben bijvoorbeeld de Loonse en Drunense duinen, Huis ter heide en de Oisterwijkse bossen en vennen plus de Kampina. Daarnaast ben ik regelmatig te vinden in de Ardennen, hoge venen of de Eifel.


Ringoogparelmoervlinders in de Eifel

Wat is je droomsoort/gebied?
Het ijsvogeltje is toch wel mijn favoriete vogel omdat ik door dit schitterende vogeltje in contact ben gekomen met de natuur. Daarnaast zou ik de apollovlinder in mooi tegenlicht willen vastleggen. Porseleinzwammen zijn ook prachtig om met het juiste licht vast te leggen.
Qua gebieden lijkt IJsland mij een geweldig land om mij uit te leven op fotografiegebied, maar een reisje naar Afrika zou ik ook niet afslaan. Kortom er zijn nog genoeg gebieden om te ontdekken zelfs in Nederland is er nog genoeg te ontdekken aan fraaie natuur.


Porseleinzwam met een sterretje als bonus

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Er zijn een aantal fotografen die mij op dit moment inspireren: Michel d'Oultremont, Michel Keppenne, Misja Smits, Trui Heinhuis en Heike Odermatt om er een paar te noemen.


Bosanemoontjes in een creatieve bui

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ja, ik houd mij bezig met een heel andere vorm van fotografie namelijk afscheidsfotografie. Als afscheidsfotograaf leg ik een afscheid op een respectvolle en waardevolle manier vast voor de nabestaanden. Binnenkort komt hier meer over online op www.picturestoremember.nl


IJsblokje aan gagel met ochtendlicht reflecterend in het ijs past wel bij afscheid

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Bijgevoegde foto van deze twee groot geaderde witjes is op een bijzondere manier tot stand gekomen. Een van de twee was ik op een andere plek aan het proberen te fotograferen. Ik had net alles op orde en wil afdrukken en weg was de vlinder. De vlinder heb ik gevolgd en deze landde een stukje verder. Snel daarheen en ik zag toen dat er nog eentje bij hing. Dat was geluk hebben.


De desbetreffende foto van de groot geaderde witjes

Wat vind je van Nederpix?
Zoals al eerder geschreven; ik heb er veel van opgestoken en gelukkig staat Nederpix ook steeds meer open voor creatievere beelden.


Een paddenstoeltje dat ik door het spelen met de lens zo in beeld kreeg


Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Neem de tijd! Vaak zie ik na een tijdje bezig te zijn met een onderwerp ineens een beeld ontstaan waar ik dan erg tevreden mee ben. Probeer ook eens andere instellingen en lenzen. Dat geeft vaak een verrassend beeld

Beste foto


Groot geaderd witje tussen de muggenorchissen

Waarom is dit je beste foto?
De beste foto vind ik erg lastig aan te geven. Ik omschrijf deze liever als een van de betere.

Hoe heb je hem genomen?
In deze omgeving ben ik een paar uur bezig geweest. Eerst dichtbij zonder licht; daarna foto’s genomen met meer ruimte. Toen de avondzon er nog even door kwam, was het spektakel compleet en heb ik mij lekker uitgeleefd. Wat ik mooi vind, is dat je bovenin de foto nog de paarse tinten van de muggenorchissen ziet die net voor de lens stonden en dan het bevertjesgras in de zon met het groot geaderd witje.

Wat kan er beter aan?
Twee groot geaderde witjes op dezelfde orchidee.


Parelstuifzwam die zijn sporen verspreidt

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Een apollovlinder met ochtend- of avondlicht wat door die doorschijnende vleugels te zien is, lijkt mij geweldig. IJsvogels parend in warm licht... en zo kan ik nog veel meer bedenken. Dus voorlopig ben ik nog niet klaar met fotograferen.


Een wijze uil als afsluiter

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Paul Muntel. Hij is bekend als Boerke op Nederpix. Toen ik gevraagd werd, ben ik eens gaan kijken op Nederpix. Welke fotograaf spreekt mij aan qua werk en heeft een herkenbare stijl? Na Paul zijn werk nog beter te hebben bekeken, zie ik een mooi portfolio met een groei in zijn fotografie en zie ook overeenkomsten. Dus ben ik erg benieuwd naar zijn verhaal.


Last edited by Wijnand van Buuren on Sun 09 Aug 2015, 13:56; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Andius


Gender: Male
Age: 62
Joined: 24 Jan 2007
Posts: 21
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Aug 2015, 7:03    Post subject:
Erg leuk verhaal en een prachtige serie sfeervolle foto's. Ben erg benieuwd he het paddestoletje door het spelen met de lens is gemaakt?

Andius
Back to top
Reply with quote
 
joiv


Gender: Male
Age: 58
Joined: 24 Feb 2008
Posts: 2
Location: Beek en Donk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Aug 2015, 9:22    Post subject:
Hallo Gertjan, leuk om jouw verhaal ook eens te lezen rondom de prachtige foto's die je maakt. Een goede keuze van foto's waarin je ook mijn favoriet hebt verwerkt (vlinder tussen de muggenorchissen). Verrassend om te lezen dat je IJsland en Afrika ook wel zou willen bezoeken omdat die landen niet direct aansluiten bij jouw huidige onderwerpen. Ik zou zeggen; waag de sprong en ga die gebieden bezoeken want je komt er vast en zeker met mooie foto's van terug.
Bedankt dat je het stokje van me wilde overnemen en dat je ons een kijkje liet nemen in jouw wereld van de natuurfotografie.


groeten

Jowan
_________________
Nikon en nog wat dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Aug 2015, 17:38    Post subject:
Gertjan, mooi om zo je verhaal te lezen.
De macrofotografie zit je echt in het bloed, hele fraaie foto's en ik hoop nog vaak werk van je te kunnen bewonderen.

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Pelobates


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 Nov 2010
Posts: 1
Location: Den Bosch
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 21:16    Post subject:
Hoi Gertjan,

Mooie serie weet je hier weer neer te zetten! Kom zo nu en dan eens lurken op Nederpix en vind het supertof om jou foto's hier op een rijtje te zien.
In het begin toen je net bij Natuur in Beeld kwam vond ik je foto's met die vlekken, bokeh bubbels, etc helemaal niks. Was zelf nogal conservatief, laat ik het zo maar zeggen. Maar je werd al heel snel een inspiratiebron en ben blij dat ik mede door jou anders naar fotografie ben gaan kijken.

Ga zo door en wellicht tot weer eens in de eifel, ardennen of weet ik waar....

groeten

Vincent
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 10:41    Post subject:
in grote bewondering
mooi, creatief, zorgvuldig, expressief, smaakvol, elegant
op de een of andere manier verwacht ik dat niet direct bij een sales manager Wink

soms uitkijken met het schitterende rode tegenlicht, maar zeker in dit overzicht zit ruimschoots genoeg variatie.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
plaatjesmaker


Gender: Male
Age: 80
Joined: 05 Jan 2014
Posts: 26
Location: zeewolde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 18:19    Post subject:
Wat een leuk stuk van jouw hand, mooie inspirerende plaatjes, ook direct de andere sites bekeken. Geweldig, je hebt niet stil gezeten.
Ik deel jouw mening dat gelukkig Nederpix ook steeds meer open staat voor creatievere beelden.

Bedankt en een groet van Hans
Back to top
Reply with quote
 
boerke


Gender: Male
Age: 50
Joined: 19 Jul 2009
Posts: 3
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Aug 2015, 12:33    Post subject:
Hoi Gertjan,

Heel leuk verhaal om te lezen en de foto's zijn prachtig.
Met name de sfeeropnames met de opkomende of ondergaande zon is iets wat je goed beheerst, heel mooi.

Bedankt dat je mij uit hebt gekozen als volgende fotograaf van de maand, ik ga mijn best doen om er ook iets fraais van te maken.

Groet, Paul.
_________________
Olympus OM-D E-M 1 Mark II, Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4.0 PRO,
Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Mignon-Creative


Gender: Male
Age: 57
Joined: 12 Oct 2008
Posts: 68
Location: Oost - Souburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 08 Aug 2015, 11:10    Post subject:
Hallo Gertjan ,

Met meer dan gemiddelde interesse heb ik jou verhaal gelezen en genoten van de daarbij horende foto's .
Heb grote bewondering voor je tegenlicht opnames , en ben er van overtuigd dat vele met mij hiervan ontzettend van genieten .
Die tegenlicht opname van de Apollovlinder zal jou vroeg of laat ook gaan lukken , en ben benieuwd wat voor moois je hiervan weet te maken .
Denk dat we beide met regelmaat dezelfde gebieden bezoeken in Duitsland en België , wie weet komen we elkaar daar nog eens een keer tegen .

Gr Richard
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 16 Aug 2015, 7:45    Post subject:
Go, Kerel wat een prachtige foto`s heb je hier aan ons laten zien, geweldig, Gertjan
Fijn dat je fotograaf was en nog bent

Gr Sam =D>
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
gertjan


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 16
Location: drunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Aug 2015, 21:30    Post subject:
dank je wel voor de fijne reacties.

@andius neem een onderwerp in beeld en draai aan de scherpstelring en dan gebeuren er wel eens heel aparte dingen.

@jowan verrassend nou ik heb beelden gezien vanuit afrika en ijsland en krijg dan heel heldere ideeen wat ik zou willen vastleggen en ook daar kun je met een 180 mm macro uit de voeten Smile

@vincent leuk om te lezen dat je geinspireerd bent door mij en ik moet zeggen dat jouw werk mij ook zeer aanspreekt en jammer dat we nog zo weinig van je zien langskomen.

@peter wijn hahahaha ik ben dan ook geen standaard sales manager Wink

@boerke gaat je zeker lukken.
_________________
canon 300D, canon 100-400 L IS, sigma 150 mm 2.8 macro. 30 D 17-40 plus 50D
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 8:37    Post subject:
....

Last edited by Zeeg Robbemond on Sat 30 Jan 2016, 15:29; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
judithborremans


Gender: Female
Age: 60
Joined: 06 Nov 2009
Posts: 11
Location: dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Sep 2015, 8:32    Post subject:
Gert Jan, heerlijke serie foto's!
_________________
Canon 5d Mark III
Canon 7DII
Canon 500mm
Canon 70-200
Canon 24-70
Canon 100-400 II
Canon 100
Canon MPE 65,m
Canon converter 1.4
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Sep 2015, 20:31    Post subject:
Hallo Gertjan prachtige opname's, en dit omgeven met een prachtig verhaal.

gr, cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Sep 2015, 10:39    Post subject:
Al zijn we dan alweer bijna aan het eind van de volgende maand, wil ik je toch nog complimenteren: leuk verhaal en prachtige platen. Je schrijft erg mooi met licht. Oog voor het mooie, geduld en zorgvuldigheid, dat zie ik erin.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum