Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Hoge Veluwe

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 8:50    Post subject: Hoge Veluwe
Veel NP-ers fotograferen graag op de Hoge Veluwe.
Ideaal omdat je overal mocht komen. Lekker struinen buiten
de paden...
Daar gaat per 1 januari verandering in komen.
Het was in de wandelgangen al bekend.
Vandaag verscheen er in de Stentor een artikel over.
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/struinen-over-hoge-veluwe-mag-niet-meer-voor-rust-edelherten-1.5351138
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 15:48    Post subject:
Het is beter dat is op dit nieuws nu even niet reageer, ik ben woest, maar ik kom hier nog wel op terug.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Mon 19 Oct 2015, 21:10    Post subject:
Ha Susan,

Waarom ben je zo woest?

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 7:07    Post subject:
..je zal zien dat er straks struingebieden worden aangewezen.

Rustgebieden worden opgeheven en struinen wordt verboden.
Hoe zal dit voor het wild zijn?
Bijna overal lopen wel paden. De dieren kunnen zich straks moeilijk terugtrekken. Hierdoor zijn ze straks ook overdag meer zichtbaar.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 14:35    Post subject:
@jeroen,
omdat een stel malloten in pakken (hoe heten die dingen ook alweer?) met hun scoringsdrift om herten te willen fotograferen mij het nu onmogelijk maken om op zoek te gaan naar korstmossen of op een zonnige winterdag achter het bosje van staf te struinen.Op die plek liggen ook allemaal boomstammen was ook zo fijn om daarmee aan de gang te gaan. Herten en moeflons zie ik altijd wel, ik maak er nooit foto's van.
Dus daarom hoor ik ook bij de ''preciezen'' op deze site, omdat ik niet zo geloof in de eigen verantwoordelijkheid van de fotograaf helaas. Misschien ben ik wat te zwartgallig wat dat betreft.

Komende maanden de mooiste plekjes bezoeken, volgend jaar geen jaarkaart meer.
(ik was ook op zoek naar blauwe gentiaan, nooit gevonden Crying or Very sad )
groet susan
edit en nu heb ik het niet over de mensen die met heel veel geduld een aanzit doen en fotograferen!!!
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 15:35    Post subject:
Susan, mogelijk kun je een ontheffing krijgen voor een bepaald stukje. Je kunt het i.i.g. proberen.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 15:55    Post subject:
@michiel,
ik zou niet weten op grond waarvan ik een ontheffing zou kunnen krijgen. Ik ben geen bioloog ook inventariseer ook niet, amateurtje wat betreft fotografie.

Verleden jaar was er al een stuk dicht gegaan, de druk op het park zag je enorm toenemen mede door internet. Ik heb er mannen gesproken uit Rotterdam die een tip hadden gekregen. De ene dag stonden er vier fotografen, de volgende dag een stuk of twintig bij het veld waar ze willen dat de stangen worden afgeworpen.
Maar ja wel de voeren tijdens de bronstperiode en inkomsten derven.
Het struingedeelte (ik noem het maar even zo) waren heerlijke plekken om de drukte te vermijden.
Ik mopper nogal wat af, ook over de bomenkap... Sinds in de politiek recreatie en natuur met elkaar verbonden zijn zie ik dat de recreatie enorm is toe genomen. Ik zie zelfs het verschil in beheer tussen Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten.

De paden op de lanen in, maar met zijn allen Crying or Very sad
groet susan
edit;er is een gebied waar eerst 1 wandelroute was, toen kwam de ns wandeling erbij, vervolgens nordic walking bordjes. Toen we daar kwamen en de plaatselijke wandelvereniging ook een route had uit gezet uit balorigheid wat borden verhangen, wel zo dat mensen niet zouden verdwalen dat weer wel.


Last edited by susan meijnders on Tue 20 Oct 2015, 20:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Tom.S


Gender: Male

Joined: 21 Aug 2013
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 18:26    Post subject:
@Susan, waarom staat jou toch wel behoorlijk lang bericht twee keer achter elkaar te lezen?, eens dezelfde posting is meer dan voldoende om het leesbare te lezen toch? Wink
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 19:46    Post subject:
Ik denk dat er iets mis is gegaan. Heb Susan al een pb-tje gestuurd.

Mooi gesproken Henri in 1 Vandaag!
Topic: niet meer struinen op de HV.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 20:06    Post subject:
Zie http://www.npo.nl/eenvandaag/20-10-2015/AT_2040979
(doorskippen naar 12:25....en er komt eerst nog wat reclame...)

....ik was dus ook niet bewust dat je in grote delen van de paden af mag in de Hoge Veluwe, ook omdat bepaalde delen juist wél zijn afgesloten met aanduiding op bordjes.
Jammer dat dit nodig is blijkbaar...
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Tom.S


Gender: Male

Joined: 21 Aug 2013
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 20:16    Post subject:
Daar zullen de beslissers om dit park (deels)af te sluiten op termijn beslist spijt van krijgen als de inkomsten uit deze een dieptepunt bereiken!
Zo zie je maar weer dat het zonnetje zoals vaak te lezen niet altijd schijnt in Hoenderloo ! Wink
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 20:50    Post subject:
Ik weet niet hoe legitiem de redenen van de Hoge Veluwe zijn om het struinen te verbieden. Ik weet wel dat in andere natuurgebieden op de Zuidelijke Veluwe er best wel wat problemen zijn met mensen die wildwissels volgen (en persoonlijk vind ik dus dat je dat ook niet moet promoten, op tv niet, niet op natuurfotografie.nl en niet op NP)

Problemen omdat onder meer ook steeds vaker mountainbikers die wissels gaan volgen en veelal doen alsof ze denken dat het een pad is en daarbij voetsporen aan kunnen wijzen.. Zelfs honden worden erover uitgelaten. Natuurmonumenten gaat nu bordjes plaatsen met verboden toegang erop bij wildwissels met als doel het betreden te verminderen en makkelijker verbaliserend op te kunnen treden.

Ook ik merk dat er meer volk in de natuurgebieden komt. Zo tref ik met regelmaat fotografen, die op momenten dat gebieden niet toegankelijk zijn (doorgaans tussen zons- ondergang en opkomst), ze al betreden en dan ook nog van de paden afwijken. Dus vraag ik mij vaak af bij vrije wildbaanfoto's in hoeverre men daar toestemming heeft gevraagd en gekregen om de foto's te maken. Ontheffingen voor puur fotograferen worden niet veel meer gegeven.

Hoe erg het allemaal is en wat precies de effecten zijn durf ik niet te zeggen. Ben blij dat ik vergunningen heb voor leuke plekken om mijn hobby uit te kunnen oefenen en gelukkig zijn er veel leukere plekken dan de Hoge Veluwe, dat is toch maar een wildpark Smile

Maar merk ook dat ik tijdens de brondsperiode van de edelherten de laatste jaren steeds meer volk, tot diep in de nacht tegenkom, soms wel 30-40 man op een avond, een paar jaar terug was dat niet het geval.


Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Oct 2015, 22:34    Post subject:
Beetje een vreemde reactie Jeroen,
Bedoel je nu te zeggen dat het (vooralsnog legitiem) struinen van een ander erger is dan wanneer jij het doet ?
Als we zeker willen zijn dat we niets verstoren moeten we misschien allemaal thuisblijven.
Het enige dat ik promoot is dat men bewust moet zijn van de manier waarop je de natuur beleeft (je impact op deze natuur) en verstoring probeert te voorkomen.

Dat er voor het park straks een struinverbod geldt is voor sommige fotografen misschien jammer.
Dat als 'tegenprestatie' rustgebieden worden opgeheven vind ik op z'n zachts gezegd een beetje vreemd.
En dat er nog altijd gestruind mag worden ,of de rustgebieden bezocht mag worden, wanneer je dit maar samen met een medewerker van het park doet (en je hiervoor wil betalen) rijmt ook niet helemaal met het nieuwe beleid Confused
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 6:10    Post subject:
@Henri,

Nee dat zeg ik niet (of op zijn minst bedoel ik dat niet), wel geef ik aan dat ik inderdaad ook merk dat er meer bezoekers in natuurgebieden zijn en dat vaak bewust van de regels wordt afgeweken en dat dat leidt tot (impopulaire) maatregelen.

Ik weet dat het volgen van wildwissels als een probleem wordt ervaren (en dan niet eens zo zeer het verstoren van het wild door menselijke geur, dat schijnt niet of nauwelijks te spelen).

Als ik dan op natuurfotografie eerst een verhaal lees over het maken van een foto van een plaatshert waarbij uitdrukkelijk gemeld wordt dat die tot stand gekomen is door wildwissel te volgen (en er niet gerept wordt over of het een gebied betrof waar dat toegestaan is of dat er een ontheffing was, of ook maar opgemerkt wordt dat dit vaak niet toegestaan is, en later een verhaal over gentiaanblauwtjes waarbij ook verteld wordt dat een 'wild'wissel gevolgd is, maar dat men speciaal toestemming had dan vind ik dat vreemd, omdat ik weet dat door veel beherende instanties dit als een probleem gezien wordt en NP (natuurfotografie is daar voor mij gewoon een verlengstuk van) normaliter nogal is van het volgen van regeltjes en overal verstoring in ziet en foto's verbergt/weigert omdat het ongewenst gedrag bij anderen uit zou lokken. Dat de Hoge Veluwe dit tot op heden altijd toegestaan heeft staat daar los van. De Hoge Veluwe is precies zoals jij ook aangeeft een commercieel park Smile

Zelf heb ik nooit gezien dat op de Hoge Veluwe wild opgejaagd werd, wel ken ik dat van Planken Wambuis, het Deelerwoud en ook de Veluwezoom... En vaak zie je dat inderdaad de wissels gevolgd worden.

Zeker wil ik niet zeggen dat mijn aanwezigheid in de natuur een ander effect heeft dan de aanwezigheid van een ander die zich op dezelfde manier zou gedragen... Ik respecteer de regels van de natuurbeherende instanties en zorg voor een ontheffing als die nodig is en soms krijg je die niet omdat er dan al teveel ontheffingen zijn of er andere goede redenen zijn, ook dat respecteer ik dan. Zo zal ik ook het nieuwe beleid van de Hoge Veluwe respecteren en er waarschijnlijk veel minder vaak komen, want het struinen vond ook ik juist zo heerlijk Smile

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 6:42    Post subject:
Voor de duidelijkheid ik ben ervan overtuigd dat ook het NP team niet wil promoten om van de paden af te gaan waar dit niet toegestaan is of het volgen van wildwissels. Maar denk ook dat de verhalen wellicht als tip gezien en gebruikt worden, apen apen tenslotte apen na.... Wink


Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 6:55    Post subject:
Vorig jaar stond ik op een zomerse avond midden op een zandverstuiving in het Hoenderlose Bos.
Ik stond hier het landschap bij zonsondergang te fotograferen.
Helemaal alleen op deze weidse zandvlakte genoot ik van de ondergaande zon, de rust en de natuur.
Nadat de zon onder was bleef ik nog even door fotograferen omdat dan juist de kleuren in de lucht erg mooi worden. Toen ik mijn statief uiteindelijk inschoof zag ik vanuit mijn ooghoeken een man op me af stappen. Ik bedacht dat hij een beheerder moest zijn en begroette hem met de woorden; "het is zeker bijna sluitingstijd?"
Het bleek inderdaad een BOA die mij wist te melden dat ik hier niet mocht zijn omdat het verboden is.
Ik heb me daarom netjes aan deze meneer voorgesteld en hem vervolgens uitgelegd dat ik stond te genieten en daardoor even de spelregels vergeten was, en dat ik nu bijna onderweg was richting de uitgang.
Gelukkig herkende deze BOA mij en dat was volgens hem ook de reden dat ik geen bekeuring kreeg.
Samen wandelden we richting onze auto's.
Onderweg vertelde hij mij dat hij juist om op dit soort momenten lekker alleen in het bos te mogen komen een opleiding tot BOA had gevolgd.
Hij mocht nu legaal dingen doen die vroeger niet mochten. Hij mocht voor zonsopkomst en na zonsondergang de bossen in. Hij kwam nu in rustgebieden en tijdens de hertenbronst bezocht hij de plekken waar deze goed te bezien was.

Toen we bijna de parkeerplaats bereikt hadden passeerden we een grote groep luidruchtige kinderen die onder begeleiding van een 'echte boswachter' van SBB een nachtexcursie gingen houden in het gebied dat ik geacht werd te verlaten.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 7:02    Post subject:
Quote:
Toen we bijna de parkeerplaats bereikt hadden passeerden we een grote groep luidruchtige kinderen die onder begeleiding van een 'echte boswachter' van SBB een nachtexcursie gingen houden in het gebied dat ik geacht werd te verlaten.


Prachtig toch, ik snap de bedoeling van je verhaal niet? Laat kinderen vooral op deze manier kennis maken met en genieten van de natuur. Kinderen moeten ook een keer ene hagedis gevangen hebben, kikkerdril verzameld etc. Ik ben voor! Die boswachter zal hun ongetwijfeld veel bijbrengen en vertellen.

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Oct 2015, 7:24    Post subject:
(interessant onderwerp, met interessante bijdragen)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum