Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


De oude doos
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Plaatjes uit "de oude doos" op Nederpix?
Graag, sommige soorten zie je maar zo kort en dan kan ik er hier het hele jaar van genieten.
47%
 47%  [ 54 ]
Alleen als de foto's echt wat toevoegen aan wat er al staat.
31%
 31%  [ 36 ]
Alleen als het niet seizoensgebonden foto's zijn, ik zit niet te wachten op vlinders terwijl het buiten vriest.
6%
 6%  [ 7 ]
Nee, ik kijk toch alleen naar de recente plaatjes. Oude plaatjes maakt het alleen verwarrend.
9%
 9%  [ 11 ]
Anders, namelijk......
4%
 4%  [ 5 ]
Total Votes : 113


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 11:04    Post subject: De oude doos
Nu het buiten wat kouder en natter wordt, duiken velen van ons de archieven in om die op orde te krijgen. Vaak komen we dan ook nog plaatjes "uit de oude doos" tegen die op Nederpix aangeboden worden. Om dit te illustreren zijn wij zelf ook even deze oude doos ingedoken, getuige deze, deze, deze en deze foto's.
Maar wat vinden jullie eigenlijk van dit soort oude plaatjes?
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Fri 15 Dec 2006, 11:24; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 11:10    Post subject:
Hellup, een ouwedozen aanval van de moderators. Shocked Confused Surprised Laughing
Gr Ton
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 11:30    Post subject:
Het maakt mij werkelijk niets uit wanneer een foto is gemaakt, doet in mijn ogen niets af aan de kwaliteit, vooropgesteld dat deze goed is natuurlijk Wink


groetjes, Ben
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 11:55    Post subject:
Ik heb wel een sterke voorkeur voor een sezoens gebonden foto. Een week of maand terug is prima maar ik zal niet zo snel een zomerfoto openen.

Ik heb dat ook zelf met het maken van foto´s. Wat ik van de zomer leuk vond of op de foto te zetten vind ik nu veel minder interessant. Weet niet precies hoe het werkt.

Daarnaast heb ik als ik naar mezelf kijk een reden gehad om die foto niet te plaatsen. Waarschijnlijk waren er betere en zat ik aan mijn limiet. Ik heb dus de beste geplaatst en om nu de iets mindere of gelijkwaardige te plaatsten gewoon omdat ik ze mag plaatsen vind ik niet uitdagend genoeg (het zou me wel helpen omdat het nu stikdruk op het werk is waardoor ik niet kan fotograferen)

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 13:39    Post subject:
Ik vind foto's uit de oude doos prima.
Ze moeten eigenlijk wel iets toevoegen.

In de winter zie ik best graag vlinders om maar iets
te noemen, maar in de zomer zie ik niet graag ijs en sneeuw.

Het is dus toch een beetje dubbel. Smile
Jannie.
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 14:31    Post subject:
Het maakt mij niet zoveel uit, maar ik neig toch naar seizoensgebonden foto's. En dat om de volgende reden:
Wat me wel opvalt: 's zomers heeft de bekende icarusblauwtje (geldt ook voor sommige andere soorten) weinig aandacht omdat er zo veel foto's van worden geupload.
Maar... als dezelfde foto in de herfst of winter wordt geupload, krijgt zo'n foto veel meer aandacht, omdat het een opvallende verschijning is. Misschien een tip als je meer aandacht/kijkcijfers voor je foto wil hebben? Wink

Groet, Adri
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 16:16    Post subject:
Ik vind het niet zo boeiend om plaatjes uit de oude doos te zien. Het leukst vind ik dat je kan zien hoe een fotograaf zich ontwikkeld, op welke onderwerpen hij/zij goed wordt en hoe men omgaat met actualiteit. Bij de oude doos gaat het volgens mij alleen maar om het mooie plaatje dat ooit eens is gemaakt. Leuk maar het zegt mij niet zoveel.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 16:37    Post subject:
@Hendrik: ben het met je gedachtengang wel eens maar ik denk dat je dan wel moet definiëren wat je onder "oude doos" verstaat( zonder dubbelzinnige gedachten Wink) platen van langer dan.....geleden?? Indien foto's worden gepost van enkele maanden geleden zie ik geen enkel bezwaar, waar trek je de grens en wat wordt verstaan onder "oude doos"???

groetjes, Ben
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 17:05    Post subject:
@ Ben van Aken,

Eigelijk vind ik foto's van meer dan twee weken oud al te oud (voor publicatie op een forum als dit, natuurlijk niet om voor je zelf te bewaren)

Eigelijk vind ik jou een heel mooi voorbeeld van wat ik bedoel. Zoals je nu met die structuren van zand, water en schuim bezig bent. Heel boeiend om te volgen waar dat naar toe gaat. En hoe zoiets dan weer een plaats krijgt in je verdere werk. Toen je hier begon was je echt "Ben zonsondergang" nu experimenteer je ook met structuur en licht op een andere schaal. Zoiets inspireert en laat mij b.v. ook weer op een andere manier naar de dingen kijken.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 17:37    Post subject:
Ik ben zelf nog veel te kort bezig om een oude doos te hebben Wink Maar ik moet zeggen, zo naar de foto's kijkend, heb ik er ook helemaal geen moeite mee als er "oude doos" foto's geplaatst worden. Soms kan een totaal andere soort foto juist een verademing zijn (denk aan het paardenbijter effect)
gr. Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Annelies


Gender: Female
Age: 68
Joined: 03 Feb 2006
Posts: 23
Location: Roermond
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 17:57    Post subject:
Ik vind het wel leuk hoor, om als het buiten koud, triest en regenachtig is een vrolijke bloemen- of vlinderfoto voorbij te zien komen.
Van het omgekeerde (bijvoorbeeld in de zomer 'n sneeuwlandschap) ben ik minder gecharmeerd, maar ik geloof dat dat ook niet zo gauw gebeurt.

groet,
Annelies
_________________
Ambulo ergo sum.
www.limburg.anneliesverheijen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 18:02    Post subject:
Heb "Alleen als de foto's echt wat toevoegen aan wat er al staat" gekozen. Ik word niet echt warm van de plaatjes waar Arjen naar verwijst, maar als foto's technisch echt goed zijn of als het om bijzondere soorten gaat dan zie ik ze graag en het hele jaar door.

Groeten, Klaas
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 18:22    Post subject:
Sluit me maar aan bij Klaas, die haalt de woorden uit mijn mond.
Een foto uit de oude doos zou eigenlijk alleen geplaatst moeten worden als de kwaliteit goed is en/of het wat toevoegt. Ook in optie 1 kan ik me wel vinden, maar 2 overheerst.

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
andrea


Gender: Female
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 167
Location: katwijk aan-zee
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 20:37    Post subject: De oude doos
Eerlijk gezegd maakt het mij helemaal niet uit van wanneer een foto is .
een mooie foto is een mooie foto voor mij persoonlijk dan .
En of hij dan voor mij part van een jaar geleden is dat maakt me totaal niet uit.
Ik heb dus geen moeite met de ouwe doos Wink

gr Andrea
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 20:55    Post subject:
Ik heb maar voor optie 1: "Graag, sommige soorten zie je maar zo kort en dan kan ik er hier het hele jaar van genieten." gekozen, want het moment waarop je naar een foto kijkt heeft nmm niet te maken met de kwaliteiten van de foto zelf, en dus kun je in de winter naar een in de zomer gemaakte foto kijken, of in 2007 naar een foto uit 1930. Dat is nu juist de documentwaarde van foto's.

Anderszijds komen we terecht op "wat een foto toevoegt", maar dat geldt toch in even sterke mate voor een gisteren gemaakte als voor een 100 jaar geleden gemaakte foto? Vanwege mogelijk toegenomen documentwaarde zou de oude kiek het nog wel eens kunnen winnen....
Dat hangt ook allemaal erg af van wie er naar kijkt en de beleving erbij. Als de NP/BP mods of -publiek er niets aan vindt of juist wel zegt dat ook alleen maar iets over die doelgroep op een bepaald moment.
Als ik NP af zoek omdat ik graag iets determineren wil, of kijken wat anderen daaromtrent tegen gekomen zijn of gekiekt hebben, dan kijk ik ook weer "met andere ogen" dan wanneer ik op zoek zou zijn naar de "mooiste" foto.
Van mij mag vooral het nmm volkomen oninteressante ree in oninteressante landschap in oninteressant licht, naar het tijdelijk, maar wie ben ik nou helemaal??? Wellicht dat onze mods juist deze plaatjes naar voren brengen om de stemming ietwat te sturen (?) anders snap ik het niet zo.

Wat me wel heel duidelijk voor ogen staat is dat kwaliteiten die een foto kan hebben enerzijds, en het moment dat een foto bekeken wordt anderzijds, twee heel verschillende zaken zijn die in deze poll nmm dus onterecht op 1 hoop gegooid zijn. Dát is verwarrend.
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
Monique


Gender: Female
Age: 57
Joined: 11 Oct 2005
Posts: 24
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 22:23    Post subject:
Heb gekozen voor de eerste optie, maar niet zozeer om het gehele jaar door van bepaalde soorten te genieten. Als de fotograaf in kwestie op een bepaald moment besluit een oudere foto te plaatsen, moet het plaatje hem of haar wel iets zeggen, en is dus ook het bekijken waard, denk ik.
Vind sommige oudere foto`s beslist toppertjes, een voorbeeld hiervan is de foto van een groep vliegenzwammen ooit geplaatst door Art. (Kan er niks aan doen, blijf nou eenmaal een paddo-freak... Laughing )
gr. Monique
_________________
Maak mijn foto`s met de Olympus c-300 zoom en fuji finepix S5600
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 22:40    Post subject:
Heb gekozen voor de laatste: waarom geen random selectie programmeren uit het archief? De bezoeker kiest zelf wanneer hij oude platen wil zien...

Groetjes

Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
ad


Gender: Male
Age: 61
Joined: 09 Oct 2005
Posts: 30
Location: prinsenbeek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 1:18    Post subject:
ik heb donderdag toevallig een honingbij geplaatst .
als je dan alleen bv bij de naam zou kijken denk je he eentje van van de zomer.

of aan de kleur (beeld) van de bloemen lijkt hij in eerste instantie
van de zomer gemaakt te zijn .
maar een mahonia bloeit in de winter .en een bij hoort eigenlijk niet te vliegen in deze tijd .( 14 dec 2006) .

maar omdat het een mooie waarneming is in december heb ik er een foto van gemaakt .

op zich maakt het mij niet uit wanneer een foto geplaatst word .
mij gaat het ook gewoon om de foto .

gr ad .
_________________
canon 20D 100-400mm L IS USM / 14-70mm L f4 USM .
Back to top
Reply with quote
 
Wim Remmelzwaal


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4
Location: Katwijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 10:48    Post subject:
De invalshoek van Hendrik (de ontwikkeling volgen van een fotograaf) spreekt me aan, maar ik denk dat iedereen bij het plaatsen van foto's toch z'n eigen gedachten volgt. Bij de ene Nederpixer is dat dan mogelijk, bij de ander niet of minder makkelijk. Ook geen probleem, toch?

De leeftijd van de foto maakt mij totaal niets uit, als het maar een mooie foto is. Dus het plaatsen van oude foto's omdat er destijds betere foto's van hetzelfde onderwerp ingezonden werden en nu niet meer, vind ik een heel slechte reden.
Het bereiken van de limiet veroorzaakt automatisch dat oudere foto's bewaard worden voor een later tijdstip. Ik maak eigenlijk alleen vakantiefoto's en als ik die allemaal direct na de vakantie zou moeten inzenden, zou ik bijna niets kunnen laten zien.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 12:17    Post subject:
Klaas van Haeringen wrote:
Heb "Alleen als de foto's echt wat toevoegen aan wat er al staat" gekozen. Ik word niet echt warm van de plaatjes waar Arjen naar verwijstKlaas

Goed gezien Klaas, we hadden bewust wat foto's uitgezocht die wel aardig zijn, maar niet echt iets toevoegen aan de database (om in bp-termen te spreken:"verzamelalbumplaten".
Voor mezelf: ik hou veel meer van seizoensplaten dan van oude doos-prenten, om meerdere redenen: ik vind het boeiend om te zien wat anderen nu zien (kan soms inspiratie opleveren) en het geeft inzicht in de vooruitgang van eenieder (voor zover die aanwezig is natuurlijk). Mosterd-na-de-maaltijd-prenten doen me niet zoveel, persoonlijk zit ik niet te wachten op de zoveelste ree uit een en dezelfde serie Twisted Evil .
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 13:00    Post subject:
[quote="luc hoogenstein: Mosterd-na-de-maaltijd-prenten doen me niet zoveel, persoonlijk zit ik niet te wachten op de zoveelste ree uit een en dezelfde serie Twisted Evil .[/quote]

Ik vind de onderbreking van een stortvloed aan seizoensplaatjes, zoals, inderdaad, herten, blauwtjes, libellen maar vooral paddestoelen, door foto's uit een ander seizoen juist heel prettig. Mosterd-na-de-maaltijd of niet. Ik kijk dan extra graag naar die foto's, de driehonderd-en-zoveelste paddo van het herfstseizoen kan mij gestolen worden.

Maar zoveel mensen, zoveel smaken. Gelukkig maar dat in Nederpix iedereen bediend wordt.

Jan
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Ron Poot


Gender: Male
Age: 67
Joined: 25 Oct 2006
Posts: 1647
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 13:42    Post subject: ouwe dozen
Van mij mogen de oude dozen wel dicht blijven. Het heeft wel wat, dat al die verschillende foto's in dezelfde periode zijn genomen. "Dit biedt de natuur op dit moment."

Ik heb geen probleem om al die paardenbijters, icarusblauwtjes, vliegenzwammen en reeën langs te zien komen. Kijk en vergelijk, ik leer er wel van.

Verder eens met Hendrik, dat het interessant is ontwikkelingen te volgen. Ik wil ook graag iets bijleren en uitproberen en zie jullie mening hierover (pos of neg) graag terug in de commentaren.

Groet, Ron
_________________
Sony A77
Sony telelens 70-400mm f4,0-5,6
Tamron Macro 90 mm F2,8
Back to top
Reply with quote
 
C. Fikkert


Gender: Male

Joined: 17 Jun 2006
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 16:09    Post subject:
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=505

heb dit onderwerp aangekaart met deze topic, maar dit kwam misschien niet over.

http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=505

ik vind het vervelend als er een foto langs komt uit een ander seizoen, vandaar: vermeld de datum gemaakt bij de kleine foto zodat je direct kunt zien dat het een oudedozer is.

groet
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Dec 2006, 21:56    Post subject:
Sja, ik stel wel lastige vragen Smile

Aan de ene kant heb ik niet zoveel moeite met "oude doos" plaatjes. Een mooie foto is per slot van rekening een mooie foto. Alleen, meestal worden de echt mooie foto's al vrij snel na het maken ervan gepost (waarom lang wachten als je iets moois hebt). Met als gevolg dat men vaak met de wat matigere foto's uit de oude doos aan komen zetten, die vaak dus minder zijn dan de al eerder geposte foto's uit dezelfde serie. In dat geval (en ja, mijn Tengere Pantserjuffer hoort ook hierbij) zit ik niet echt op dat soort foto's te wachten.

Ik heb dus maar gekozen voor "alleen als ze nog wat toevoegen aan het huidige bestand".
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Dec 2006, 23:02    Post subject:
Ach, zo'n lastige vraag vond ik het niet. Ik heb daar gewoon de eerste optie gekozen en ook uitgelegd waarom. Misschien ben ik wel een apart type Nederpixer. Ik heb meestal een periode waarin ik erg betrokken ben bij de site maar dan is het ook soms ineens weer voor een of twee maanden afgelopen. Intussen fotografeer ik wel door en bij elkaar worden dat heel veel foto's waar ik pas veel later weer eens doorheen ga om te zien wat er weg kan. En tja, dan kom je wel eens wat tegen waarvan je denkt dat het best de moeite waard is om op Nederpix te zetten.
_________________
Canon 7D, Canon 400mm 5.6, 100mm 2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum