Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM C

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 11 Mar 2006
Posts: 43
Location: Berg en Dal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 23 Oct 2015, 18:44    Post subject: Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM C
Sinds kort ben ik in het bezit van deze lens. Aangeschaft om zoogdieren, vogels en landschappen en weet ik wat te fotograferen.
Een nieuw fotografisch hoofdstuk in mijn leven. Ik ben met digiscoping begonnen, vervolgens macrofotografie en nu een lens voor het "echte" werk.
Mijn verwachtingen waren hoog gespannen, maar inmiddels getemperd. Het is veel moeilijker om een acceptabele foto te maken.
Een koe of een paard, dat lukt nog wel, maar een haas op enige afstand dus niet.
Ik ben aan het rommelen geweest met instellingen, heb een statief gebruikt, niet gebruikt, A-stand/P-stand, S-stand, hoge sluitertijden/lage sluitertijden, hogere ISO, lagere ISO, ik weet niet wat en nog geen acceptabel resultaat.
Weinig scherpte en weinig detail in de foto. Croppen en na verscherpen = ruis.
Misschien is de camera (Nikon D300) te min voor deze lens, misschien leg ik de lat wel te hoog,misschien kan iemand mij een hart onder de riem steken en heeft tips waar ik iets mee kan?
_________________
- Nikon D300

- Sigma AF 105 mm f. 2.8 ex dg
macro

- Tamron SP 60mm f. 2.0 macro
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Oct 2015, 18:56    Post subject:
Hoi Rico,

Het kan meerdere redenen hebben.
Als je apparatuur niet goed op elkaar afgesteld staat, en het scherpstelpunt net voor of achter je onderwerp zit, moet je de boel direct laten kalibreren. Dit kan ik trouwens iedereen aanraden standaard te doen. (waarom honderden zo niet duizenden euro's aan apparatuur besteden, en vervolgens de kans lopen dat de spullen niet goed op elkaar afgestemd staan?)

De mogelijkheid bestaat ook dat je de resultaten teveel vergelijkt met die van je foto's die genomen zijn met de macrolens. Afhankelijk natuurlijk van welke macro lens je gebruikt, kan een telelens qua scherpte en ruis vaak niet tippen aan de resultaten van een macrolens. Tenzij je veel meer spendeert aan een telelens in het hogere segment. Daar zit toch wel verschil in.

Met name opnamen van dieren die je van grote afstand neemt, vallen vaak tegen. Pas wanneer die ree of haas echt dichterbij komt, wordt het kwalitatief gezien ook meer de moeite waard. Probeer het eens met een statisch onderwerp op een afstand van bijv. 8 of 10 meter, en fotografeer dat even met verschillende instellingen. Bekijk dan de resultaten later op groot scherm.

Uiteraard speelt overigens de camera keuze ook een belangrijke rol. Nog niet heel lang geleden was het bekend dat je beter kon investeren in glas als in je camera, maar met de ontwikkeling van de camera's de laatste jaren is dit m.i. wel veranderd.

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 Oct 2015, 19:01    Post subject:
Er zijn duizend tips die ik je kan geven. Maar heel kort door de bocht:

*Iso hoger dan je gewend bent (ruis is in de nabewerking te verwijderen, bewogen foto's krijg je niet meer scherp.
*Diafragma knijpen. De Sigma(c) is bij volle lensopening niet scherp.
*statief en eventueel draadontspanner zoveel mogelijk gebruiken om beweging van de camera te voorkomen.
* niet/nauwelijks croppen
* juist belichten. Zeker niet onder belichten om later in de bewerking weer op te lichten (=vragen om ruis)
* etc
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 23 Oct 2015, 20:55    Post subject:
Hoi Rico , de D300 heeft 12Mp dus kan invloed hebben als je gaat croppen dus , ....zo beeldvullend mogelijk fotograferen .
Diafragmeer rond de f8 en probeer snelle sluitertijden te creeeren , ....maakt niet uit in de A, S,P of M stand , zelf heb ik bijna altijd standaard f8 in A stand , ....en snelle tijden realiseer ik dmv hogere iso waarden . desnoods 1600 .
Gebruik je lens op de 500mm stand daarna gaat de scherpte meestal snel achteruit (helaas) , .......zelf heb ik de 150-500 OS HSM en zet die rond de 400mm .
Achteraf kun je in diverse fotoprogramma's erg goed verscherpen o.a in LR maar ook in PSE bijvoorbeeld dmv HighPas filter

Ruis kun je met NeatImage of ik LR en PSE uitstekend verwijderen .

Een camera upgrade is natuurlijk ook niet onaardig , de moderne cropcamera heeft al gauw 2x zoveel Mp al de D300
Maar je blijft wel aan de gang natuurlijk .

Ook met jouw combinatie kun je perfekte foto's maken , gewoon blijven testen tot je tevreden bent .

Met een fullframe +prime van 600mm f4 ben je helmaal uit de brand

Smile Smile Smile , .....maar je concessies doen bij betaalbaar materiaal . Vr. Gr. Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk


Last edited by Bert Veerman on Sun 25 Oct 2015, 11:32; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Oct 2015, 21:24    Post subject:
Even dit:
Het is een verbazingwekkend goede, om niet te zeggen uitstekende lens. Van harte er mee.
De lens is op alle diafragmawaarden bruikbaar. Hij is het mooiste op F8 of iets hoger. Dit is uit de technische tests afgeleid door mensen die de meest uiteenlopende spullen testen.

Ga eerst paarden en koeien en poezen en een bosje bloemen in de tuin fotograferen, en probeer als dat lukt dan de vogels hazen en konijnen net zo dicht te naderen.

1600iso voor natuurfoto's op een D300 is foeilelijk (bij normaal licht, er zijn uitzonderingen). Gebruik liefst 400iso en zorg dat je lens zo stil mogelijk ligt, op een stevig statief of een rijstzak. 800iso kan rond de schemering. Iso1600 levert mooie ruizige nachtopnamen.

Of je P S A of M gebruikt maakt niet uit. Je moet de juiste instelling krijgen: niet te veel of te weinig licht op je onderwerp. Ik gebruik meestal de stand A, stel het diafragma in dat ik wil (F5,6 of F8 in mijn geval), ik stel de iso in op 400iso en maak een foto. Dan kijk ik op het schermpje hoe de foto toont. Vaak moet ik aan de + / - knop draaien om een juiste waarde te krijgen. Pas dan kijk ik wat de sluitertijd doet, en of ik misschien een compromis moet sluiten om een scherpe foto te krijgen. Eerst diafragma, desnoods de iso omhoog. (hoge iso leidt niet alleen tot ruis, je verliest ook kleurdiepte/dynamisch bereik).
In het boek vogelfotografie van birdpix staat dit heel duidelijk uitgelegd door Marijn Heuts.

De lens heeft antibibber. Daardoor kan je in principe uit de hand fotograferen. Maar alleen na veel oefenen en door een heel stabiele houding aan te nemen. Controleer in het boekje welke instelling je nodig hebt op rijstzak of statief, want op statief of rijstzak werkt altijd beter.

Als je vanaf rijstzak of zeer stevig statief fotografeert, dan kun je met 1/20s fotograferen met een D300. Uit de hand kom je niet onder 1/100s als je heel erg rustig uitademt, heel sterk bent en heel stabiel staat. Bij dat soort sluitertijden is het ook van belang dat het beest stilzit (op een licht begolfde waterplas dobberende eendjes vergen 1/500s, daarmee kun je ook een vliegende zeearend fotograferen - met bewogen vleugelpunten).

Begin dus met paarden, eendjes, reigers etc. Als dat mooi wordt, dan ligt het niet aan de lens, en niet aan jou... maar aan de manier waarop je je wilde onderwerp benadert.

succes en plezier
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 8:27    Post subject:
@Peter:
Naast alle zinvolle dingen die zoals zo vaak uit je digitale pen komen, vind ik er 1 ding tussen zitten waar ik niet helemaal bij kom.
Met al m'n ervaring in het fotograferen van wild met diverse telelenzen, kan ik je vertellen dat een f8 in combinatie met een zo laag mogelijke isowaarde alleen haalbaar is bij zeer goede omstandigheden.
Die omstandigheden heb je met name op velden, maar zodra het bewolkt is, valt het ook daar gewoon tegen. Je zult dus keer op keer hopeloos op je snufferd gaan in situaties die je pas na veel moeite en energie bereikt.
Als je praat van een bewegelijk dier als een haas, is de f8 in de meeste gevallen een utopie. Tenzij je alleen bij de allerbeste omstandigheden fotografeert, of wilt oefenen in het maken van bewegingsbeelden.

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 9:47    Post subject:
@ Mark: deze f8 zou mij ook tegenstaan. Nu is het wel zo dat moderne camera's steeds beter, zo niet uitstekend presteren bij hogere iso-waarden. Zijn we niet te huiverig geworden voor hogere iso's? Mijn D800 heeft er in elk geval geen moeite mee, en de argeloze kijker ziet het niet eens als ik iso3200 of zo gebruik.
Wel heeft f8 iets invloed op je scherptediepte, hoewel dat bij zo'n telebereik natuurlijk ook beperkt is.

@ ricootten: ik zou adviseren de lens eerst te testen onder ideale omstandigheden. Stilstaand voorwerp vanaf statief met draadontspanner. Zo kun je uitsluiten dat het niet aan de lens/camera ligt. Als dat goed is, dan zou ik zeggen welkom in de wereld van natuurfotografie. De meeste opnames van vogels en zoogdieren gaan bij mij ook niet goed, en het me een aantal jaren gekost voor ik bedreven werd in het maken van fatsoenlijke vogelfoto's. Zelf heb ik veel energie gestoken in het maken van goede schuilplekken, omdat ik anders zelden iets maakte waar ik echt tevreden mee was.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 9:55    Post subject:
@Bendiks: Zoals Rico al aangeeft, gebruikt hij een d300. Ik ben niet erg bekend met Nikon, maar ik denk toch, de andere reacties meegewogen, dat ik met deze cam de 3200 liever links zou laten liggen.
Investeren in een goede camera is tegenwoordig zeker de moeite waard!

Mark.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 10:46    Post subject:
@Mark. In mijn archief alleen stilzittende hazen vooralsnog. Dat doen ze best wel eens. Naar mijn idee is niet-stilzittende beesten stap 4 of 5 in de fotografie.

Over niet te hoge iso en D300. Tja, lastig uitleggen. In de schemering rustig omhoogdraaien. Ook van de modernere camera's vind ik hoge iso-waarden niet mooi, behalve bij nacht en schemering. Voor straatfotografie maakt het niet uit, maar voor 'mooie' fotografie stoort me de grauwe waas die over het beeld komt. Ja, ook bij een 1Dx of D4s op 3200 iso: mwah. De keuze voor een D7100 of een D300 zit hem in mooie iso-prestatie en grote resolutie versus een heel robuuste body met uitstekende mechanische prestaties en elektronische buffer etc. Lastige keuze.

Voorbeeld iets hogere iso, harig beest en erg lange sluitertijd (D300s)
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=142142
- iso800 (dat zie je vooral aan de kleuren, bij deze schemering wil het wel en geeft het juist een effect dat overeenkomt met wat je oog waarneemt. Niet verwarren met de kleurtemperatuur, die is koud gehouden om de omstandigheden te duiden)
- 1/25 seconde (daar zit het voordeel van de D300 boven een heleboel andere Nikons en Canons, inclusief de D800. De sluiter en spiegel veroorzaken geen trillingen die onscherpte veroorzaken. Enorm voordeel hebben de mirrorless camera's, waar niks te trillen valt).
- afgedrukt op het moment dat het beest het hoogste reikte met de neus. Dan staat ie even echt stil.
- antibibber aan (dat heeft Rico's Sigma ook)
- lens stevig aangedrukt op een rijstzak in een stevig observatiescherm
- niet gecropt
- volle opening (maar dit is een lens van een ander prijsklasse, toch zal het verschil in beeld niet enorm zijn).

Nu ja. Handig als Rico de smaken en manieren kent. Iedereen kan zien dat jij met mooie foto's thuis komt Mark. Om een das te fotograferen zou ik ook de extremen van de iso instelling uitproberen.

Overigens, in 2004 maakte Rico met digiscoop een foto die ik nog lang niet vergeten ben:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=1875
Bij digiscopen komt het nog veel meer op het stilhouden van het systeem aan. Alleen kun je iets meer afstand bewaren.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 11:13    Post subject:
Hoe ging dat spreekwoord ook alweer? Iets met lopende hazen toch? Smile
Ja blijft een moeilijke keuze, kiezen voor degelijkheid en fotokwaliteit. Jammer dat die keuze gemaakt moet worden in die prijsklasse.
Bij het fotograferen van dassen is een hoge iso vrijwel altijd nodig. Ik zou allang blij zijn wanneer ik weer eens een das voor de lens kreeg. Das al 3 jaar niet meer gelukt. Maar goed, zo lopen de hazen nu eenmaal Wink

Gr Mark.

ps: Inderdaad een prachtplaat van die heggenmus!
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 11:48    Post subject:
Als ik mij niet vergis heeft Han Bouwmeester (HBN )een test gedaan met de sigma 150-600 alleen dan wel de sports versie , hij was erg te spreken over deze lens .Je zou hem daar eens een mail over moeten sturen.

Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 13:34    Post subject:
Denk dat de belangrijkste tips voorlopig zijn genoemd:
- De combi (camera + lens) te laten kalibreren
- Inderdaad diafragmeren naar f8 zal de belangrijkste verbeteringen geven. Oké ik snap zelf ook wel dat de omstandigheden in het veld f8 niet altijd toelaten, zeker in de grauwe wintermaanden niet. In een gedegen test (zie link onder) komt duidelijk naar voren dat de Sigma 150-600 mm C absoluut in scherpte toeneemt bij diafragmeren (geldt ook voor de Sports versie!). Zeg het niet graag maar volgens test ligt topscherpte zelfs op f11...

Heel veel succes verder Rico, als ik zie wat je met digiscoping weet neer te zetten zal je vast en zeker op termijn ook dergelijke resultaten met DSLR + telezoom weten te bereiken!

Groet, Joep

http://www.traumflieger.de/reports/Objektiv-Tests/Canon-Objektive-am-Vollformat/Sigma-150-600mm-5-6-3-DG-OS-HSM-C-im-Test::844.html
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 16:22    Post subject:
@Joep
Wat ik eigenlijk wilde zeggen,
Ik denk dat ie vol open tot tevreden stellende beelden moet kunnen leiden.
Wat handig zou zijn Rico, is als je zowel je gelukte als je niet gelukte beelden in het TA plaatst, of elders en er een linkje naar plaatst, zodat we kunnen meekijken.

(Ik bestudeer deze lens serieus omdat ik denk dat het een perfecte reislens is. Lichter dan die enorme pijp die ik veel te vaak thuis laat.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 101

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 19:11    Post subject:
Ik heb deze sigma 150-600, alleen dan de sports versie en ook bij F6.3 zijn de foto's goed scherp.

Mijn 500mm F4 gebruikte ik ook niet vaak onder de F5.6 omdat je dan toch ook met een beperkte scherpte-diepte zit.

De mooiste (lees meest detailrijke) opnames maak je toch meestal als het beestje lekker dichtbij zit en niet hoeft te croppen.
Bij een beestje in het landschap is het echte allerkleinste detail minder van belang.
_________________
canon

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 21:31    Post subject:
@ Lesley: heb je deze lens i.p.v. de 500mm? Of voor erbij? Was ik even benieuwd naar.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 101

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Oct 2015, 23:25    Post subject:
@ Bendiks: in plaats van.
_________________
canon

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 11 Mar 2006
Posts: 43
Location: Berg en Dal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 18:01    Post subject:
Met mijn oude Nikon D50 heb ik geen scherpteproblemen. Foto gemaakt van ringmus en geplaatst op BP. Geen geweldige foto, maar ik zie mogelijkheden.
Wat betreft de Nikon D300: ik zal de combi laten calibreren. Ik denk dat ik Ton Niessing hiervoor benader.
_________________
- Nikon D300

- Sigma AF 105 mm f. 2.8 ex dg
macro

- Tamron SP 60mm f. 2.0 macro
Back to top
Reply with quote
 
Robert Nieuwenhuis


Gender: Male
Age: 55
Joined: 02 Jan 2017
Posts: 1
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Jan 2017, 18:29    Post subject:
Hallo Ik heb de 150-600 C van Sigma ook met 5D MarkII. Perfecte lens lekker licht. Ik fotografeer meestal met F7.1 dan is de scherpte ook nog goed. Je kunt er de optimizer bijkopen en kun je de lens kalibreren.
_________________
Canon 5D Mark II, Lenzen:Canon 17-40, 24-70 F4, Sigma 150-600 C
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 04 Jan 2017, 20:06    Post subject:
Ik heb sinds een 1/2 jaar de Sigma 150-500 ingeruild voor een Sigma 150-600 C en deze is beduidend beter dan zijn voorganger .Met deze kan ik probleemloos de 600mm stand gebruiken . Ik gebruik hem voor vogel- en wildfotografie meestal rond de f8 en ik krijg hier zeer gedetailleerde foto's mee , zelfs als ik de D7100 op dubbele crop heb staan (1.5+1.3=2x)
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum