Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM oktober 2015 Vincent Rijnbende

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Sep 2015, 23:10    Post subject: FvdM oktober 2015 Vincent Rijnbende
Korte bio

Naam: Vincent Rijnbende
Leeftijd: 35
Woonplaats: Geleen
Beroep: Maintenance/Pipeline engineer
Andere hobby's: Duiken, duikinstructeur, sporten
Gebruikte apparatuur:
Boven water:Camera: NIKON D300s + Nikon18-105VR + Nikon105mmF2.8macro + Nikon70-300VR + Nikon10-24mm. Statief: Velbon Sherpa 600R. Flitser: SB-900
Onder water: Camera: Canon Powershot G16. Onderwaterhuis: CANON WP-DC52. Duiklampen: 2x Greenforce Squid LED1850

Website: Nederpix.nl
Foto's op: Nederpix


Niet bang voor vieze kleren, foto door Nel Appelmelk.

Interview

Waarom natuurfotografie?
Ik ben van kinds af aan opgegroeid met natuur en dieren; wij gingen thuis altijd ieder weekend wandelen in bos of heide, we gingen naar alle dierentuinen en we keken natuurdocumentaires op televisie. Waarschijnlijk kwam dit door mijn moeder die in het verleden nog verzorgster is geweest bij de mensapen in Artis. Ik heb altijd een interesse gehad voor natuur en het buitenleven. Later kwam ik in aanraking met de duiksport en ging er nog een hele nieuwe wereld voor me open. Sindsdien heb ik 2 werelden: boven en onder water! Vooral die onderwaterwereld heeft mij geïnspireerd om echt iets met fotografie te gaan doen, omdat je je verhalen over wat je hebt gezien onder water wilt ondersteunen met beeldmateriaal. Zeker omdat het voor zovelen een onbekende wereld is en mensen zich geen beeld kunnen vormen als je erover praat, totdat je een foto laat zien. Zelfs van het onderwaterleven in Nederland hebben heel veel mensen totaal geen idee en ik kan daar vaak net zo veel van genieten als van mooie tropische duiken.


Een knoeperd van een Reuzenmurene in de Rode Zee bij de Brother Islands.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Voor mij is dat vooral het lekker buiten zijn in de natuur. Even weg zijn van stress, werk, computers etc.. even lekker ontspannen en genieten van de natuur. Helaas heb ik daar maar heel weinig tijd voor. Verder het vastleggen van alledaagse dingen op een bijzondere manier of zoals je het normaal niet ziet met je eigen ogen. Ik hou bijvoorbeeld heel erg van foto’s met een zwarte achtergrond achter een scherp onderwerp.


Een relaxte Heremietkreeft tijdens een nachtduik in Noord Sulawesi bij Manado.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Dat mensen heel ver gaan voor de ideale foto en daarbij bepaalde grenzen overschrijden. Bijvoorbeeld dat mensen vossen voeren en tam maken en er dan foto’s van gaan maken zoals in de AWD. Of als iets heel erg massaal wordt, zoals bij de edelherten op de Wildbaanweg waar je met 200 man naast elkaar staat te wachten tot de man met de appeltjes komt en dan met z’n allen dezelfde foto maken van paarse heide/bruin hert/donkergroene dennen. Dat vind ik echt vreselijk. Ik heb dat vorig jaar een keer gedaan, ik voelde me daar zo ontzettend niet op mijn gemak, terwijl ik de herten op zich erg mooi vond om te zien en horen.


Tamme vos loopt zo tussen de mensen door in de AWD.. man die snel een foto wil maken laat zijn camera vallen.

Wat is je specialiteit?
Onderwaterfotografie. Telt dat als specialiteit?


Een leuk klein snoekje tussen de begroeiing in de Nederlandse wateren.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Behalve dat er een boel onder water gemaakt worden, heb ik geloof ik niet echt een kenmerk dat ik er altijd in stop. Ik doe van alles wat.


Hier een landschapsfoto toen ik een keer met Henri van Vliet aan de wandel was. De contrasten en donkere lucht leken me wel geschikt voor zwart-wit.

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond? …
Onder water duik ik rond tot ik iets tegen kom. Soms ga ik nog een keer terug naar dezelfde plek maar aangezien mijn onderwerpen zelden op dezelfde plek zitten, is het heel vaak maar wat rondzwemmen en hopen dat je het geluk hebt dat je iets tegenkomt. Afhankelijk van waar ik duik probeer ik ook vooraf te weten wat ik daar zoal kan tegen komen en wat ik daar voor foto’s kan gaan maken, een stukje voorbereiding. Dat valt echter niet mee, de tijd is zo beperkt en de onderwerpen werken vaker niet mee dan wel. En dan heb ik het nog niet over de omstandigheden die op zoveel manieren beïnvloeden of je een beetje acceptabele foto kan maken. Dat is niet te vergelijken met boven water.
Boven water ben ik meer een rondloper, beetje klooien met een macrolens, leuke beestjes zoeken en vastleggen, af en toe een landschapje, van alles wat.


Als ik dan een enkele keer vroeg op ben voor fotografie dan vind ik vlinders ook leuk om te zoeken

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Ik probeer altijd heel voorzichtig te werk te gaan, zowel boven als onder water, maar ik ben er van overtuigd dat er altijd sprake zal zijn van bepaalde mate van verstoring als je je in het leefgebied van andere dieren begeeft.
Onder water.. überhaupt het feit dat ik daar ben en met mijn bubbels herrie maak onder water en met lampen en flitser foto’s maak, maakt dat ik per definitie een verstoring ben voor de omgeving en het leven aldaar. Wat ik wel altijd doe is zo min mogelijk verstoren: zo min mogelijk aanraken, geen stof maken onderwater, geen koraal aanraken of nog erger afbreken, dieren rustig benaderen en kijken naar hun gedrag, hoe dichtbij laten ze je komen, wanneer kom je in hun ‘comfort-zone’ en dan ook weer afstand nemen. Ik hou me altijd aan het motto: “don’t touch, don’t feed, take nothing but pictures, leave nothing but bubbles”


Een scorpionfish in de Middellandse Zee nabij Ibiza met een duiker in de achtergrond, gewoon omdat het kan!

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Los van wat vakantiekiekjes of een foto van een huisdier ben ik pas echt wat serieuzer aan de slag gegaan met fotografie toen ik een tijdje aan het duiken was. Dat is sinds 2007.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Over heel de wereld mag ik graag duiken en ik heb nog heel veel plaatsen op mijn ‘wish list’ staan. Verder heb ik niet ver van huis een natuurgebiedje waar ik graag mag komen en waar ik van alles kan vinden. Van pinksterbloemen en bosanemoontjes tot insecten en boomkikkers. Daar kan ik uren struinen; ook al is het maar een klein gebiedje. Ook ben ik echt een nachtmens. Vroeg op is niet zo mijn ding maar nachtelijke wandelingen of nachtduiken zeker wel. Misschien komt hier ook wel mijn voorliefde voor donkere achtergronden vandaan?


Een boomkikker in mijn favoriete fotografie-struingebiedje

Wat is je droomsoort/gebied?
Ik heb nog heel wat droomsoorten op mijn lijstje staan. Enkele die me zo te binnen schieten: Walvishaai, Oceanic White tip Haai, dolfijnen, mola mola, nautilus. En ga zo maar door.. ik vind eigenlijk alle dieren interessant en heb nog zo veel op mijn verlanglijstje staan. Het enige dat me heel weinig doet is vogelfotografie, vogels vind ik gewoon niet zo interessant, met uitzondering van (grote) roofvogels en in het bijzonder uilen. Uilen vind ik wel echt schitterende dieren, bijzondere beesten.


De “Hairy Frogfish” een onlangs gerealiseerde soort van mijn wishlist.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Zal ik hier dan eens iets boven water benoemen.. Groot wild in Afrika, iets met een wild safari. Schotland en Ierland iets met landschappen. Noord Amerika en Australië. Ook lijkt het me mooi om daar ergens in een afgelegen gebied iets met sterrenfotografie te doen. Dat vind ik hier ook leuk om te doen maar je hebt altijd wel lichtvervuiling die meespeelt.


Een sterrenopname met een met zaklamp belichte boom in de voorgrond, zo ontspannend om ‘s nachts mee bezig te zijn.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Wel meerdere. Maar als ik dan toch een naam moet noemen: Paul Nicklen. De eerste keer dat ik die foto zag van die zwemmende ijsbeer onder een ijsberg met weerspiegeling tegen de onderkant van het wateroppervlak, dacht ik dat ik gek werd. Hoe stoer is dat? Wauw! Hij heeft zoveel supermooie foto’s in zijn portfolio. Dat is om van te genieten.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ja; achtertuinfotografie.. (ik vond “nee” een saai antwoord)


Een kameleonspin op jacht op de houten ombouw van mijn afvalcontainers in de achtertuin.

Wat vind je van Nederpix?
Nederpix is een hele leuke community waar je in contact staat met heleboel verschillende fotografen, die van heel verschillende zaken heel veel weten en daar de meest schitterende foto’s van maken en tonen. Een plek waar je heel makkelijk veel kunt leren door naar de foto’s van medepixers te kijken. Ook een plek waar je anderen (mods + medepixers) naar je foto kunt laten kijken, beoordelen en van commentaar voorzien. Dit betekent ook dat je wel eens teleurgesteld zal worden als je foto niet geplaatst wordt of niet het verwachte resultaat behaalt. Vooral het laatste heb ik regelmatig met mijn onderwaterfoto’s. Soms ben ik zelf heel blij met een foto die ik echt goed vind en dan krijg ik daar nauwelijks commentaren of nominaties op. Het blijkt binnen NP niet echt aan te slaan. Nou ja, jammer dan, denk ik maar. Volgende keer beter.


Karpers zijn voor mij de meest coole vissen in het Nederlandse zoet water, dit was voor mij een heel gaaf moment, terwijl de foto hier niet echt aansloeg.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Probeer zelf selectief en kritisch te kijken naar de foto’s die je hier aanbiedt. Zeker als je hele series van een zelfde onderwerp hebt. Kies alleen de beste of enkele echt goede foto’s uit die je aanbiedt. Zo voorkom je een hoop teleurstelling dat je ‘mindere’ foto’s niet geplaatst worden. En tegelijkertijd laat je ook je vooruitgang zien en zullen ook medepixers je hoger waarderen.
En probeer eens te relativeren als er een keer een foto niet geplaatst wordt of je een andere teleurstelling voor je kiezen krijgt.. Het is niet het eind van de wereld.. Morgen is er weer een dag. Laten we het gezellig houden met z’n allen!

Beste foto


Een pygmee zeepaardje op het bijbehorende waaierkoraal waarop de camouflage gebaseerd is.

Waarom is dit je beste foto?
Mijn beste foto moet ik nog gaan maken, ik ben niet snel tevreden en denk dat ik mijn beste foto nog lang niet heb. Ik heb wel best een aantal foto’s die ik echt goed vind maar die zijn allemaal heel verschillend en om daar dan de beste uit te kiezen is voor mij appels met peren vergelijken. Als ik dan toch moet kiezen en dan maar iets recents uitzoek, denk ik aan een foto van een pygmee zeepaardje. Het was een onderwerp dat ik al heel lang wilde gaan zien en fotograferen. Het kostte me heel veel moeite de foto te maken. Ik ben blij met het resultaat en hier op Nederpix werd hij ook goed ontvangen.

Hoe heb je hem genomen?
Zie de omschrijving bij de foto. Het waren uitdagende duik- en fotografie-omstandigheden en ik heb daar zo lang als ik kon gelegen om de foto te maken, voordat ik een stuk moest opstijgen i.v.m. luchtverbruik en nultijd.

Wat kan er beter aan?
Graag hoor ik van jullie suggesties wat jullie er beter of anders aan zouden willen zien.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik heb nog heel erg veel foto’s in gedachten maar lang niet altijd het geld en de tijd om de bijbehorende reizen te maken. Op dit moment staat boven aan mijn verlanglijstje de walvishaai. En ik zie diverse mogelijkheden om er foto’s van te maken uit allerlei verschillende hoeken, met of zonder fotomodel erbij, groothoek opnames of een half/half opname aan de oppervlakte waarbij je een fouragerende walvishaai zowel boven als onder water in beeld ziet. Zoiets denk ik.


Een meterslange paling tijdens een nachtduik, een foto die ik nog steeds koester omdat het haast nooit lukt een foto te maken van palingen.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Chris Hornung. Hij maakt hele mooie landschappen die ik heel kenmerkend vind voor hem en die me altijd aanspreken.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Marja


Gender: Female

Joined: 21 Jun 2008
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 19:18    Post subject:
Heel bijzonder die onderwaterfotografie, lijkt me niet makkelijk.
De foto's van de heremietkreeft en het zeepaardje vind ik echt geweldig!
Zal voortaan beter op je foto's letten!

Groetjes, Marja
_________________
Canon 5DIII en 7D met div. lenzen
www.marjavanderlaan.nl
Back to top
Reply with quote
 
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 20:33    Post subject:
Natuurlijk is onderwaterfotografie jouw specialiteit! Ik kan me voorstellen dat het voor jou regelmatig een teleurstelling is dat je niet meer waardering krijgt voor je onderwaterwerk. Je moet maar denken: onbekend maakt onbemind. Ik kijk af en toe naar je werk en verwonder me over de wonderlijke en kleurrijke onderwaterwereld. Fijn dat je dat met ons deelt! Ik heb er in ieder geval veel meer waardering voor dan de edelhertenbronst waar we momenteel weer mee worden overspoeld met 1001 dezelfde beelden Confused
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 04 Oct 2015, 22:21    Post subject:
Leuk verhaal, Vincent. Het lijkt me toch zeker wel dat onderwaterfotografie jouw specialiteit is Razz Jammer dat er maar zo weinig onderwaterfotografen hier actief zijn, ik vind het altijd erg mooi om die, voor mij grotendeels onbekende, wereld te zien. Dank voor het inkijkje in 'jouw' wereld met schitterende foto's.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bouter
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 191
Location: Nieuw Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Oct 2015, 16:09    Post subject:
Dag Vincent,
Jouw onderwaterfotografie is echt ondergewaardeerd hier op NP.
Persoonlijk heb ik bewondering voor je foto's.
Het lijkt me ontzettend moeilijk om onder water te fotograferen.
Er zijn zoveel meer dingen waar je rekening mee moet houden dan boven water.
Heel terecht dat je nu deze maand in de schijnwerpers staat!
Maar ook boven water weet je de ontspan knop te hanteren met schitterende resultaten.
Hgr Henk
_________________
Camera's: Canon 7D
Sony RX 10 IV
Lenzen: Canon ef 24-105 1:4-5.6 IS USM,
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Oct 2015, 17:41    Post subject:
Fantastische beelden Vincent !
Prachtig om met name de zoetwaterwereld te zien.
Je karperplaat is één van mijn favorieten en ik hoop dan ook dat je wat vaker in de Nederlandse koude kippenbouillon wil duiken en ons daar deelgenoot van wil maken.
Hoewel de vaak schitterend gekleurde tropische diertjes ook erg guitig zijn.
Leuk ook om te zien dat er enkele opnames tussen staan waar ik lijfelijk bij aanwezig was Very Happy
Ik mistte je dit jaar op de burlcamping
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Oct 2015, 20:39    Post subject:
vooral paling en snoek vind ik erg mooi
intiem,
klassiek en om de hoek
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Oct 2015, 22:32    Post subject:
Je bent niet bang voor vieze kleren, schrijf je. Bij het duiken naar en het fotograferen van al die prachtige dieren onder water, zal je niet zo snel vieze kleren krijgen. Ik wens je daarom toe dat je nog heel veel vieze kleren krijgt op land want dan ben je doende met iets waar je goed in bent en hopelijk nog veel van kunt genieten. Dank je wel dat je die wonderbaarlijke onderwaterwereld met ons deelt.

Mvrgr, Wijnand.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 07 Oct 2015, 7:52    Post subject:
Ben een paar keer samen met je op stap geweest. In jouw omgeving en ook in de mijne. Heb je bezig gezien hoe je met de onderwatercamera bezig was. Een aparte tak van sport. Voor mij was die wereld grotendeels onbekend. Fraai om te zien.
Vooral je pygmee zeepaardje.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
boerke


Gender: Male
Age: 50
Joined: 19 Jul 2009
Posts: 3
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Oct 2015, 19:24    Post subject:
Erg leuk en interessant verhaal Vincent, mooi om te lezen hoe je onder water te werk gaat.
De foto's zijn prachtig, met voor mij de heremietkreeft en het pygmee zeepaardje als uitschieters.

Groet, Paul.
_________________
Olympus OM-D E-M 1 Mark II, Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4.0 PRO,
Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 Oct 2015, 22:37    Post subject:
Dank voor de leuke reacties!
Er gaat toch best veel tijd en energie zitten in het schrijven van zo'n stukje en het zoeken van de bijbehorende foto's. Dan is het wel leuk als je daar wat feedback op krijgt.
Overigens sta ik nog steeds open voor suggesties ten aanzien van het pygmee zeepaardje..
Ik ben nu al benieuwd naar het stukje van mijn opvolger.
Back to top
Reply with quote
 
Chris Hornung


Gender: Male
Age: 76
Joined: 25 Nov 2011
Posts: 16
Location: Amstelveen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 11:41    Post subject:
Ha Vincent,

Wel leuk en een hele eer dat je mij 'gebombardeerd' hebt tot FvdM. Was een tijdje niet op NP geweest en dat mis je dan.

Je onderwaterfoto's spreken mij aan omdat ik in m'n jonge jaren, tijdens dienstplicht bij de Marine m'n duikbrevet hebt behaald. Het is een spannende en facinerende hobby. Soms denk ik; 'Nou die foto had ik ook wel willen maken' maar goed, je kunt niet alles doen.

Bedankt dat je mij hebt gekozen voor FvdM november.

Fijne zondag.

Groeten Chris
_________________
.....allemaal fotografen?.......Da's gezellig!
Back to top
Reply with quote
 
Jan Luit
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 65
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 4739
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Oct 2015, 16:14    Post subject:
Hallo Vincent

Leuk om je zo nog een beetje beter te leren kennen.
Vooral je onderwater foto's vind ik prachtig.
Je weet die beestjes mooi op de foto te krijgen al zal dat vaak ook niet meevallen.



Groet Jan
_________________
Take a moment,Enjoy nature.

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 31 Oct 2015, 21:26    Post subject:
Mooie foto`s, vooral ook die je onder water heb weten te maken, kleurig en goed van scherpte, ik denk dat het een hele andere wereld is daar beneden en genieten is

Gr sam
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum