Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


commentaren
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 21:07    Post subject:
Helemaal eens met Michiel. Scheelt mij een half uur typen op de telefoon Very Happy
Wegens verbouwing heb ik al enige tijd beperkt toegang tot m'n computer, en ook geen tijd. Hopelijk binnenkort weer wel.

Ff Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 23:52    Post subject:
Los van mijn eerdere reden waarom ik minder actief ben op nederpix.
laat ik los van wie de foto is en mits de foto mij aanspreekt altijd een reactie achter. Daarin ben ik onpartijdig en onbevooroordeeld .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 20 Nov 2015, 12:29    Post subject:
Citaat van Loes:

"Beste Pixers, laten we Nederpix leuk houden: laten we respect en belangstelling voor elkaar tonen, zodat we met plezier van deze mooie site kunnen blijven genieten".

Loes hiermee kan ik het geheel met je eens zijn.

Voordat Cor dit topic begon speelde dit ook door mijn hoofd.
Het viel mij op.
Ik wijt het deels aan tijdgebrek. Maar ook aan miscommunicatie.
Geschreven woord gaat soms een eigen leven leiden.
Zelf heb ik enorm veel geleerd van de opnames op NP. Kijken naar de exif. Hoe is de opname tot stand gebracht. Kritisch kijken naar de opnames. Vragen stellen. Kortom interactie.

Dus aan ieder: Laat de oproep van Loes en anderen niet voor niets zijn.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 20 Nov 2015, 15:00    Post subject:
Wat mij ook opvalt is dat er sneller op de nominatie knop wordt gedrukt zonder een bericht achter te laten. Meer nominaties dan commentaren en ik vind dat jammer.
Ik heb ook het idee dat er een desinteresse is ontstaan, ik gooi gewoon de foto op Nederpix en het zal verder wel.
Vaak als je een vraag stelt aan iemand krijg je geen antwoord, dus inderdaad gebrek aan interactie. Ook soms geeft iemand heel veel informatie over hoe de foto met een bepaalde techniek tot stand is gekomen, een inzicht in het fotograferen, ik kan dat altijd zeer waarderen!
De site kan wel weer wat leven gebruiken denk ik en minder chagrijn. We delen toch dezelfde passie.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 20 Nov 2015, 22:56    Post subject:
Mijn suggestive is stoppen met nominaties
en beloon elkaar met commentaren,
want een goed commentaar is
veel meer waard dan een
nominatie die vluchtig is gegeven
Soms denk ik terug aan de vaak scherpzinnigheid waarop er vaak
becommetariseerd werd door [oa Luc Hoogenstein] heel wat anders dan de eindeloze maar wel leuke antwoorden zoals, ''mooie foto''
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer
Guest







PostPosted: Sat 21 Nov 2015, 11:37    Post subject:
@David
Hulde voor het allerbeste voorstel sinds vele jaren.
Ik stem voor. Vandaag nog invoeren!

Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 21 Nov 2015, 20:09    Post subject:
Heb ook nooit begrepen wat het nut van nominaties is, Het lijken wel de rente punten van de ING , daar kun je ook niets mee Very Happy .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 84
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 21 Nov 2015, 21:20    Post subject:
Ik heb ook gemerkt dat het aantal commentaren op foto's terugloopt. Ik dacht dat dit kwam omdat enkele NP-ers die voorheen de bewonderenswaardige moeite namen om heel veel foto's van een reactie te voorzien, daarmee gestopt zijn. Dat is hen niet kwalijk te nemen omdat het een best tijdrovende bezigheid is.
Ik probeer bij iedere bezoek aan NP enkele foto's van commentaar te voorzien en geef bij andere foto's die ik erg de moeite waard vind een nominatie zodat de gebruiker kan zien dat ik haar/zijn opname heb gewaardeerd. Om die reden zou ik het jammer vinden als de nominatie mogelijkheid zou verdwijnen. Ook al ben ik het er wel mee eens dat een commentaar de voorkeur heeft.

groeten, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
F.C. van der Horst


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Aug 2011
Posts: 15
Location: Santpoort Noord
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 21 Nov 2015, 22:18    Post subject:
Hoewel ook ik een interessant commentaar meer waardeer dan een nominatie zou ik die nominaties toch niet willen missen.
Zelf geef ik regelmatig nominaties zonder in een commentaar aan te geven waarom ik een foto waardeer. Niet zelden kan ik niks anders verzinnen dan iets dat ik al 10x eerder geschreven heb en al 100x eerder gelezen heb. Iets stereotieps, nauwelijks beter dan dan maar een nominatie. Op een gegeven moment denk ik dan, sprekend voor mijzelf, "ijdel geklets, jongen".
En eigenlijk vind ik die nominaties ook wel handig. Ze richten mijn aandacht op interessante foto's en dan ga ik er nog eens extra goed naar kijken. En natuurlijk is een populaire foto nog niet automatisch ook een goede foto, nog helemaal afgezien van of het ook je smaak is, maar meestal vind ik de foto's met veel nominaties toch ook gewoon mooi. Het geeft me dan ook een soort tevreden gevoel, "Ha, mooie foto; ha, lekker veel nominaties". En soms ben ik het er niet zo mee eens, nou ja.
Van mij mogen ze blijven.

Florian
_________________
Sony Alpha 7R, o.a. Sony FE 2,8/90 macro, Sigma 400 mm.
Bewerkingen met Lightroom 5.
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Nov 2015, 12:30    Post subject:
Nominaties geven is voor iedereen vrij om te geven.
Maar een commentaar geven bij een foto vind ik belangrijker. Waarin er wordt aangegeven dat hij niet enkel mooi of prachtig is, maar wat er zoal nog aan de foto verbetert kan worden.
Daar leer je van.

Gr, Cor.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Nov 2015, 12:50    Post subject:
Moet er dan altijd wat aan een foto te verbeteren zijn. Een foto kan toch ook gewoon goed zijn.Een hobby fotograaf zei eens morgen maak ik beste foto. Volgens mij loop je dan iedere dag tegen je eigen tekortkomingen aan en ben je feitelijk nooit te vrede. en loop je altijd je eigen foto af te kraken. Ik zou dan ook gelijk stoppen met foto's maken .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Nov 2015, 16:43    Post subject:
Lastig, hoe spreek je het individu aan op wat er collectief niet naar wens gaat? Waarom en of er minder commentaren zouden zijn kan iedereen alleen voor zichzelf beantwoorden.
Persoonlijk heb ik zelf de laatste weken te weinig tijd voor commentaren door mijn werk. Komt wel weer.
Voor de commentaren hang ik hier eigenlijk rond: er valt wat te leren, wat zien mensen in foto's, ook in die van anderen, wat klopt er wel of wat klopt er niet, zijn er meer mogelijkheden? Maar af en toe een complimentje in de vorm van een nomi of een "mooi" doet een mens goed, hoe kort en nietszeggend het ook lijkt. Negatief commentaar wordt gelukkig meestal wel toegelicht. In ieder geval vind ik commentaren van "vakgenoten" essentieel voor Npix.

Het geven van commentaren vind ik zelf leuk om te doen maar kost tijd, meer dan even op de nomi knop klikken of een emoticon opzoeken. En als je niet steeds hetzelfde wilt schrijven, moet je soms nog aardig nadenken over wat je neerzet. Daarbij blijft de vraag of de ontvanger het wel leuk vindt dat je becommentarieert, dat is mij lang niet altijd duidelijk, het voelt soms alsof je iets aan de wind meegeeft, misschien komt het ergens aan, maar misschien ook niet, je zult het nooit weten. Maar ik hoop dat iedereen binnen zijn/haar vermogen wil bijdragen aan elkaar verder brengen. Misschien eens een commentaartje bij een foto waar nog niks bij staat?

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Ronny Horda


Gender: Male

Joined: 13 Jun 2014
Posts: 9
Location: Koggenland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Nov 2015, 17:15    Post subject:
Gert Jan schrijft:
Quote:
Moet er dan altijd wat aan een foto te verbeteren zijn. Een foto kan toch ook gewoon goed zijn.


Inderdaad, en door de moderatie is de foto al op veel punten goed anders kwam hij in het TA. Mijns inziens krijg je daardoor ook minder opbouwende kritiek, de mogelijke fouten zijn er al uitgefilterd door de moderatie. Zal dus in veel gevallen weinig aanleiding voor opbouwend commentaar geven en de reactie beperken tot "mooi" of zoiets.
_________________
Nikon spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
kiran
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 62
Joined: 30 Jan 2013
Posts: 34
Location: Noordholland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Nov 2015, 19:57    Post subject:
Eens met Ronny Horda en aangehaalde quote. En om dan niet in herhaling te vallen met ' mooi lijnen " of "zachte achtergrond" wil ik soms toch laten weten dat de foto mij bekoort en vandaar dat ik dan naar de nominatie grijp. Misschien inderdaad een makkelike oplossing, maar voor mij voegt herhaling van reeds gegeven reacties ook niet veel toe.
En daarnaast vind ik het niveau door de moderatie al hoog. Echte 'fouten' zijn er niet vind ik, hoogstens smaakverschillen in bijv. belichting of compositie.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Nov 2015, 21:53    Post subject:
Dat er minder commentaren gegeven worden, was mij wel opgevallen, al denk ik dat het probleem groter lijkt dan het is. Ik weet van mezelf dat ik minder dan voorheen commentaren schrijf, omdat ik mijn prioriteiten voor wat betreft mijn voor Nederpix beschikbare tijd eerder al meer had liggen bij het determineren van soorten in het DA, maar de laatste weken vooral bij de enorme hoeveelheid correctiewerk, dat naast het corrigeren van spelfouten in de soortnamen, ook nog het nodige werk aan determineren inhoudt.

Ik wil in ieder geval wel even kwijt dat ik veel bewondering en waardering heb voor de mensen die de moeite nemen om bij heel veel foto's een commentaar te geven. We weten allemaal wel wie dat zijn. En een mening geven vind ik altijd goed, als het maar met respect is. Mijns inziens doen de meeste mensen dat heel goed hier. Vergeet ook niet dat hoe meer aandacht gegeven wordt aan iets, hoe groter het wordt, zowel in negatieve als positieve zin. Ik richt me dus vooral op al het moois dat op NP te zien is en geef vooral aandacht aan de positieve dingen.

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 10:04    Post subject:
precies

(AANVULLING: had bijna nog een keer 'precies' geschreven onder de reactie van Florian Wink ).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Mon 23 Nov 2015, 11:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
F.C. van der Horst


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Aug 2011
Posts: 15
Location: Santpoort Noord
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 11:20    Post subject:
Het wordt bijna tijd om een commentaar een nominatie te kunnen geven.
Florian
_________________
Sony Alpha 7R, o.a. Sony FE 2,8/90 macro, Sigma 400 mm.
Bewerkingen met Lightroom 5.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 14:34    Post subject:
Inhoudelijke, kritische, opbouwende commentaren zijn goed.
Oh wat mooi.. is goed
Applause emoticons zijn goed
Nominaties zijn goed

Het zijn allemaal vormen van waardering voor een foto of fotograaf
Het zijn allemaal mogelijkheden op deze site..
Wees gul en positief en deel ze ruimhartig uit naar eigen inzicht.
Back to top
Reply with quote
 
Ben Aalders
Vip


Gender: Male
Age: 71
Joined: 31 Jan 2009
Posts: 72
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 14:36    Post subject:
Misschien is dit ook wel een oorzaak, er zijn zoals gemeld 6149 gebruikers op Nederpix en na enkele uren zoeken in de gebruikerslijst is het verbazingwekkend te zien hoeveel gebruikers er zijn die nog nooit een foto hebben ingestuurd of commentaar gegeven. Vaak staan ze al 10 jaar ingeschreven maar ook de laatste jaren hebben mensen zich enthousiast aangemeld en het daarbij gelaten.
De aanbieders van foto's zijn eigenlijk een select groepje geworden die elkaar moeten becommentariëren en dat wordt steeds lastiger want vaak staat er al diverse malen "mooi" bij de commentaren en dan moet je zelf ook nog iets origineels bedenken.
Maar waar zijn al die ingeschreven gebruikers gebleven, afgebrand na slecht commentaar? Dat valt op Nederpix wel mee dacht ik. Boos om niet geplaatste foto's? Gestopt met hun hobby of misschien wel overleden.
Het lijkt dus een hele grote groep gebruikers, toch zijn er foto's die nog geen 50x bekeken worden. Dat is vier kijkers per provincie.
Ook mis ik de laatste jaren inzendingen van diverse fotograven met naam, die zijn ook afgehaakt om een reden.

Groeten Ben.
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 15:38    Post subject:
Ik heb vanmorgen een bericht gelezen van Kees, is nu ineens verdwenen, waarin in mijn ogen niks verkeerd in stond.
Mijn vraag waarom?

gr, cor.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 15:44    Post subject:
@Ben: Misschien hebben sociale media ermee te maken. Sociale media spelen een steeds grotere rol in het bestaan van veel mensen, waardoor er steeds minder tijd overblijft om bijvoorbeeld foto's te maken, te plaatsen en te becommentariëren...

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
F.C. van der Horst


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Aug 2011
Posts: 15
Location: Santpoort Noord
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 16:25    Post subject:
Het verdwijnen van Kees Keizers bericht was me ook al opgevallen.
Het aanprijzen van zijn eigen poëzie, die voor mij maar nooit helder wil worden, als voorbeeld voor iedereen vond ik van een grote zelfingenomenheid.

Florian

PS Bij nader inzien: Als Kees zelf zijn bericht verwijderd heeft, en dat kan, dan annuleer ik graag dit bericht, inclusief vooral de mening.
_________________
Sony Alpha 7R, o.a. Sony FE 2,8/90 macro, Sigma 400 mm.
Bewerkingen met Lightroom 5.
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer
Guest







PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 17:59    Post subject:
Dag Florian,

a. het bericht is door een moderator zonder opgave van reden verwijderd;
b. er was geen sprake van gedichten (is nog na te lezen onder de foto's)
c. het betrof enkele voorbeelden hoe je een commentaar vorm zou kunnen geven;
d. ik had erbij vermeld dat het om 'gebrekkige' voorbeelden handelde en dat er duizenden andere manieren zijn;
e. het zijn verdraaid mooie platen die lof verdienen;
f. ieder mag het er zijne van denken (maar niet opschrijven!);
g. ik weet ook niet meer (nomi's, emoticons en nu ook commentaren zijn niet gewenst.)

Met vriendelijke groet,
Kees Keizer
Back to top
Reply with quote
 
F.C. van der Horst


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Aug 2011
Posts: 15
Location: Santpoort Noord
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 21:19    Post subject:
Dag Kees,

inderdaad zijn je commentaren geen gedichten, wel zijn het ritme van je zinnen, je woordkeus, de min of meer metaforische beelden en de 'bezielde' sfeer die je oproept allemaal dichterlijk. Je commentaren komen daardoor in de buurt van prozagedichten.
Tot zover geen enkel probleem. Doe vooral, het wordt door velen gewaardeerd.
Helaas vind ik wat je schrijft, gedichten of prozagedichten, zelden aantrekkelijk. Nog steeds geen enkel probleem, dan sla ik het over. Het punt waar ik ga steigeren is waar je meent anderen je teksten en stijl ten voorbeeld te kunnen stellen. Begrijp me goed, ook als ik je poëzie of proza geweldig had gevonden, zou ik het van slechte smaak getuigend hebben gevonden als je anderen had willen aanraden om het na te volgen.
Er is trouwens geen sprake van dat (je) commentaar niet gewenst wordt; verwar de zaken alsjeblieft niet.

Florian
_________________
Sony Alpha 7R, o.a. Sony FE 2,8/90 macro, Sigma 400 mm.
Bewerkingen met Lightroom 5.
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer
Guest







PostPosted: Mon 23 Nov 2015, 22:36    Post subject:
Dag Florian,

Hartelijk dank dat jij serieus op het door mij hierboven gestelde ingaat.
Een aantal punten uit jouw reactie verdienen belichting, wellicht zelfs een ander licht.
Dat jij mijn poëzie c.q. proza niet waardeert is geen enkel probleem.
Ieder z'n smaak en voorkeur. Zoals je al stelt; niemand is tot lezen verplicht.

Wat ik niet correct vind, is jouw opmerking dat ik anderen opdring mijn stijl te kopiëren.
Dat zou wel al te gortig zijn en gelukkig is mijn antenne daaromtrent wel goed afgesteld.
Vandaar dat ik koos voor een voorzichtige weergave:
Quote:
ik had erbij vermeld dat het om 'gebrekkige' voorbeelden handelde en dat er duizenden andere manieren zijn

'Gebrekkig' en ruimte voor 'duizenden andere manieren' om een commentaar te schrijven; dan kun je toch niet stellen dat ik iets opdring.
Hoeveel ruimte moet ik dan nog laten?
Het gaat er om wat meer creatieve commentaren uit te lokken.
Van 'mooi' en 'sfeervol' kan ik niet meer uitbundig raken. Wie nog wel?

Ik gun je jouw visie op de vorm van mijn (quasi)poëtische commentaren, zoals ik ook volledig accepteer dat ze jou weinig doen.
Los van dit alles; moest daarom het forumbericht ten prooi vallen aan de censuur?
Er werden geen namen genoemd, niemand gekwetst en de bedoelde foto's kregen de lof die ze verdienden.
Wat is daar nu mis aan?
Ik heb om opheldering gevraagd. Die blijft vooralsnog achterwege.
Een dergelijke ingreep mag tot wel gemotiveerd worden, dunkt mij.

Laten we verwarrende zaken klaren. Dan hebben we even te gaan. Ik ben geduldig.

Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum