Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Handleiding invullen naamvelden/overzicht determinatiesites
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Nov 2015, 12:27    Post subject:
Klus geklaard. Alle uploads die voor de malle Nederpixspelling in aanmerking komen maar gewist - het waren er meer dan ik had gedacht.
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Nov 2015, 12:58    Post subject:
O ja, dat is ook een oplossing, en dan niets meer uploaden met een dubbele Nederlandse naam. 't Is wel een beperking waarmee je moeten leren leven.
Back to top
Reply with quote
 
Ben Aalders
Vip


Gender: Male
Age: 71
Joined: 31 Jan 2009
Posts: 72
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 28 Nov 2015, 15:36    Post subject:
Vanmorgen al mijn foto's met wetenschappelijke benamingen aangepast en voorzien van hoofdletters (Nederlandse naam) en een Engelse naam. Het leek in het begin wel strafwerk maar als je even bezig bent valt het mee. Nu maar hopen dat het klopt.
Wel is mij opgevallen dat er veel verschillende Engelse namen zijn voor paddenstoelen en daar maar de meest gebruikte naam vermeld. Ook is van b.v. de Geribbelde Trechterzwam geen Engelse naam te vinden, ook niet op Britse paddenstoelen sites.
Meteen ook maar een hoop minder succesvolle foto's verwijderd, niet alles hoeft bewaard te worden.


Ben.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1104
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 28 Nov 2015, 17:08    Post subject:
Geweldig Ben, dat helpt natuurlijk enorm!
Dank!
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 28 Nov 2015, 17:25    Post subject:
En misschien is het een idee om bij de Engelse naam de algemene geslachtsnaam (Funnel Cap) in te vullen. Dat wordt bij korstmossen ook vaak gedaan door de officiële instanties.

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Nov 2015, 17:39    Post subject:
Klasse Ben!
Back to top
Reply with quote
 
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Nov 2015, 21:32    Post subject:
Quote:
O ja, dat is ook een oplossing, en dan niets meer uploaden met een dubbele Nederlandse naam.
Dat is voor mij de enige oplossing. In het verkeer heb je verkeersregels, in de sport spelregels en in onze taal spellingregels. Hoe betrouwbaar denk je als site over te komen als je de spellingregels aan je laars lapt? Voor mij niet meer om serieus te nemen. Ik ben hoogst verbaasd dat vrijwel iedereen deze regels zonder protest aanneemt. Ook als is Nederpix geen 'taalkundige site', je hoort wel aan de Nederlandse spelling te houden. Ik ben een passieve Nederpixer - geen tijd om me serieus met natuurfotografie bezig te houden - ik waardeer de site wel heel erg.
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 28 Nov 2015, 23:11    Post subject:
Hendrika,
Je lapt de malligheid toch gewoon aan je laars?
Zou ik doen. Ik schrijf wat ik denk dat juist is, en als er commentaar op komt, dan pas ik het aan, of ik ga er tegen in met de aanwezige argumenten. Het is pas net beleid, afgeleid van vogels, hetgeen toch wel een beetje anders is dan uh, het andere.


Mocht het van toepassing zijn.


(Ik wist niet eens dat je foto's kan wissen hier Wink. net geprobeerd met éen van mijn darlings... helaas, daar ging ie.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Nov 2015, 23:22    Post subject:
Ik schreef laatst een commentaar als volgt:

Quote:
In het gebied waar deze foto is gemaakt, komen ook o.a. vrouwenschoentje, grote en kleine leverorchis en dennenorchis voor.


En dat zal ik blijven doen en op een gegeven moment zal de spelling wel aangepast worden aan de algemeen geaccepteerde normen, zelfs op de Pixen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 0:44    Post subject:
Wees gerust, het team van editors is helemaal niet bevoegd om namen aan te passen in commentaren of berichten op het forum. Dus als iemand in een commentaar groene kikker schrijft, dan blijft dat groene kikker. Ik zou het ook veel te ver vinden gaan om dat te wijzigen of om gebruikers te verplichten om daar Groene Kikker te schrijven terwijl het volgens de officiële spelling groene kikker is. Op BP is men ook vrij om in een commentaar groene specht te schrijven of Groene specht of Groene Specht.

Voorts zien we ook graag dat men bij foto's uit het buitenland naast de plaats of regio ook het land vermeldt omdat niet iedereen weet in welk land een bepaalde plaats ligt. En dan graag voluit geschreven, bijvoorbeeld Frankrijk en niet FR of Fr of fr. Bovendien worden sommige plaatsnamen in meerdere landen gebruikt. Bergen ligt bijvoorbeeld in Nederland, België, Duitsland, Noorwegen, de VS en God weet waar nog meer. Wij hopen dat dit niet te veel moeite is.

Alvast bedankt voor jullie medewerking,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 2:27    Post subject:
Hendrika Puntdroad wrote:
Klus geklaard. Alle uploads die voor de malle Nederpixspelling in aanmerking komen maar gewist - het waren er meer dan ik had gedacht.
Begrijp ik je goed als ik nu denk dat je al je uploads met een dubbele Nederlandse naam, zoals bijvoorbeeld 'Groene Kikker' hebt gewist? Shocked

Wat de malligheid van twee hoofdletters betreft (ik neem aan dat je dat bedoelt), dat vind ik wel meevallen. Het Genootschap Onze Taal schrijft hierover het volgende:

Planten- en dierennamen: hoofdletter / kleine letter
Is het geranium of Geranium?

Dieren- en plantennamen worden in algemene teksten met kleine letters geschreven: geranium, hond, das, hagedis, monnikskap, ooievaarsbek, begonia, hortensia, rode beuk, grove den, etc. Voor plantenfamilies geldt hetzelfde: haagbeukfamilie, begoniafamilie, papaverfamilie, etc.

Ook als de naam van een dier of plant een afleiding is van een aardrijkskundige naam of een samenstelling ermee, krijgt de naam een kleine letter: barnevelder, galapagosschildpad, hollander, lotharinger, nijlpaard, shetlander, yorkshireterriër, etc.

Een hoofdletter komt alleen in de volgende gevallen voor:

Als in de planten- of dierennaam een aardrijkskundige naam als bijvoeglijk naamwoord zit: Amerikaanse eik, Deense dog, Drentse heideschapen, Duitse herder, Friese staander, Guinees biggetje, Kaukasisch vergeet-mij-nietje, Mechelse herder, Vlaamse gaai, etc.;
Aan het begin van de wetenschappelijke Latijnse benaming van een plant of dier: Aconitum henryi, Geranium sanguineum, Malus domestica, Meles taxus, Mustela putorius, Talpa europaea, etc.
De geslachtsnaam krijgt een hoofdletter, de soortnaam een kleine en de aanduiding van een variëteit staat tussen aanhalingstekens en krijgt hoofdletters: Aconitum henryi 'Spark's', Hydrangea arborescens 'Annabelle'.

In vakteksten, zoals een dieren- of plantengids, wordt voor Nederlandse namen soms ook de Latijnse conventie gehanteerd, dat wil zeggen dat elke dieren- of plantennaam met een hoofdletter begint: Kleine vos, Gele lis. Dit heeft als voordeel dat duidelijk is of kleuraanduidingen of woorden als kleine en grote deel uitmaken van de naam of niet. Hoofdletters verderop in de naam zijn in het Nederlands niet nodig: Kleine plevier, Paarse dovenetel, Gewoon duizendblad. In 'gewone' teksten heeft deze conventie niet de voorkeur.


Wikipedia echter geeft er een iets andere draai aan:

In de praktijk worden in veel (wetenschappelijke) publicaties over planten en dieren alle namen van soorten met beginhoofdletters geschreven. Dit om verwarring te voorkomen tussen gebruikte bijvoeglijke naamwoorden en de werkelijke soortnaam. Daarbij is het goed om te weten dat er soortnamen bestaan als middelste bonte specht en kleinst waterhoen. In dergelijke publicaties schrijft men dan "Middelste Bonte Specht" en "Kleinst Waterhoen".

Er wordt nergens gezegd dat het schrijven van de Nederlandse dieren- en plantennamen met hoofdletters niet mag; alleen maar wat en wanneer gebruikelijk is. Bij de keuze voor de schrijfwijze hebben de editors ook rekening gehouden met de schrijfwijze zoals die gebruikelijk is op Birdpix. De meningen binnen het team waren ook niet onverdeeld, in zoverre de leden van de groep hebben deelgenomen aan de discussie. En wat betreft de door jou aangehaalde analogie met verkeersregels: vergelijk de hoofdletters maar met rotondes; bij de ene rotonde hebben fietsers wel voorrang en bij de andere rotonde niet, bij de ene rotonde mogen fietsers alleen rechtsom over de rotonde en bij de andere rotonde zowel linksom als rechtsom. Zo worden namen bij de ene instantie met kleine letters geschreven en bij de andere instantie met hoofdletters. Wink

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1104
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 10:30    Post subject:
In aansluiting op Michiel en Robert nog even dit.

Op Nederpix was een 'schier ondoordringbaar woud' aan schrijfwijzen ontstaan van soortnamen en de locaties. Taalfouten en typefouten alom, en ook verkeerde determinaties. En: geen hoofdletters, hoofdletters eerste woord, hoofdletters tweede woord, hoofdletters beide woorden.

Dat in tegenstelling tot Birdpix, waar men niet kan kiezen voor een eigen interpretatie, want alle soortnamen zitten daar in een drop down-menu (behalve die van de locaties, uiteraard).

Toen het editor-team op NP werd ingesteld was dat niet om nieuwe taalregels uit te vinden, maar te zorgen voor uniformiteit op de Pixen.
Wellicht was dit een betere titel voor de handleiding geweest: "Handleiding uniform invullen van naamvelden"

En omdat, Hendrika, ook wij "de site heel erg waarderen" willen we daar uren van onze vrije tijd in steken.

De keuze voor de schrijfwijzen komt voort uit de wens tot uniformiteit op beide Pixen, maar dan inderdaad alleen m.b.t. de naamgeving onder de foto's.
Elders (commentaarvelden, fotobijschriften) is men vrij de eigen gewenste schrijfwijzen te volgen en dat zal, zoals Michiel al aangaf, niet worden aangepast. Dat kunnen we niet eens!

Wij zullen ook, waar we kunnen, tijd investeren in het veranderen van belgie in België, Namibie in Namibië, Z Afrika in Zuid-Afrika, en Nieuw-Guinea in Nieuw Guinea (om er een paar te noemen). Ook overbodige woorden als "in" en "te" worden zoveel mogelijk uit de locatienamen geschrapt en vervangen door een komma.
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 11:05    Post subject:
Ik volg deze discussie al enige tijd. Gelukkig hoef ik geen namen aan te passen want ik paste deze onder biologen gebruikelijke schrijfwijze altijd al toe. Op Nederpix wordt vaak verwezen naar Birdpix, alsof die vogelaars er de oorzaak van zijn. Ik wil benadrukken dat de schrijfwijze met de dubbele hoofdletter van de botanici komt. In 1967 is een initiatiefgroep opgericht met onder andere Heimans en Westhoff die deze schrijfwijze hebben geïntroduceerd. Het is jammer dat taalkundigen dit nog niet hebben ontdekt. Immers, de biologen geven het plantje een naam (vaak met dubbele hoofdletters). Vreemd is dat de taalkundigen de biologen dan niet volgen, de naam feitelijk veranderen en persisteren in hun eigen verwarrende schrijfwijzen.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 11:20    Post subject:
@ Henk: Leg dan eens uit waarom instanties als het Nederlands soortenregister en FLORON niet meegaan in die traditie, maar keurig de spellingsregels volgen? Ons wordt door Nederpix gevraagd deze organisaties te raadplegen voor de juiste namen, om daarna te 'eisen' dat we de spelling van die correct gespelde namen wijzigen.
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male

Joined: 19 Dec 2008
Posts: 111
Location: Diever / Oud-Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 11:36    Post subject:
Ger, ik kan niet uitleggen waarom anderen iets niet doen. Ik zie dat beiden wel de beginhoofdletter gebruikt en geen tweede hoofdletter. Een soort van compromis tussen geen en dubbele hoofdletter. Naar mijn mening geeft dit ook de gewenste duidelijkheid, want daar gaat het om. Uitsluitend kleine letters, zoals taalpuristen dat doen, is echt niet gewenst en geeft te veel onduidelijkheden.
_________________
Canon R systemen
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 16:38    Post subject:
link , een overzicht wat Ron Poot ooit eens heeft gemaakt.
Zit verstopt in Techniek. Kan er een sticky van worden gemaakt of opgenomen in het verhaal van Wijnand??
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Nov 2015, 14:11    Post subject:
Zo, halve klus geklaard dat wil zeggen hoofdletters, de spec eruit gevist en er waren nog wat meer fouten, enkele foto's gewist, nu alleen de Engelse namen nog...
groet susan

o ja mijn verzoek van hierboven, wil een van de mods daar nog wat mee doen? De sites die ron bij elkaar heeft gezocht zijn erg handig zeker als je niet een boekenplank vol hebt staan.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1104
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 30 Nov 2015, 14:24    Post subject:
Susan,
Grote klasse! Dankjewel. Very Happy

Jouw verzoek...wij hadden eerst in onze handleiding ook veel meer determinatiewerken opgenomen, uit het oog verliezend dat we eigenlijk oo zoek waren naar de meer autoritatieve lijsten.
Voor zover we die konden vinden staan die nu in onze 'Handleiding'.

Neemt niet weg dat de "Lijst van Poot" ook ergens een betere plek verdient, wellicht als aanhangsel aan de "Handleiding"?
Dan natuurlijk ontdaan van doublures.

Daar kan ik echter niet bij, dus dat is inderdaad werk voor de Mods.
gr
G
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Nov 2015, 14:51    Post subject:
Gerard
Je kan Ron's werk gewoon kopiëren, en voor het nette met naamsvermelding en toestemming.

Ook even de linkjes nalopen.

Het lijkt me wel de moeite waard om een eigen forum-map aan te maken voor determinatie en naamgeving, als het niet gewoon opgenomen wordt onder de verschillende mappen onder 'dieren en planten'.
Waar anders dan daar?
Wat anders dan dat, daar?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1104
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 30 Nov 2015, 14:54    Post subject:
Peter,
daar kan ik als editor uiteraard Cool wel bij, maar niet ergens zo maar toevoegen, dat bericht staat op de voorpagina.

Ik zal het even vragen aan Wijnand, wij zijn zijn ghost writers.
gr
G
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Tue 08 Dec 2015, 10:12    Post subject:
Vandaag een hele klus afgesloten, van even meer dan 700 foto's de naamgeving aangepast. Tevens, waar mogelijk, de Engelse namen ingevuld.
Waar niet mogelijk de wetenschappelijke naam aangehouden.

Geen dank, ik was van de straat Smile

Een verzoek, ik las dat de editors foute naamgeving(en) zullen wijzigen.
Dat wordt vermeld als commentaar op de betreffende foto.
Het zou fijn zijn (service van de zaak) wanneer in zo'n geval de fotograaf in kennis wordt geteld via een mailtje.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6022
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 08 Dec 2015, 10:20    Post subject:
Goed voorbeeld doet goed volgen. Heb zelf van 2015 en 2014 de Engelse namen goed ingevuld en de rest aangepast.
Goede klus voor als je wat ziekjes bent...of als het regent.
Nico bedankt ook ik kon ook van jouw namen gebruik maken.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 73
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Dec 2015, 14:36    Post subject:
@ Susan, Peter Wijn, Gerard Visser:

De link naar het overzicht van Ron Poot is toegevoegd aan de handleiding.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1104
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 09 Dec 2015, 8:55    Post subject:
Nico Leenheer wrote:

Een verzoek, ik las dat de editors foute naamgeving(en) zullen wijzigen.
Dat wordt vermeld als commentaar op de betreffende foto.
Het zou fijn zijn (service van de zaak) wanneer in zo'n geval de fotograaf in kennis wordt geteld via een mailtje.

Ha Nico,
Allereerst bedankt dat je dat vele werk hebt willen verrichten. Grote klasse!
Het editen van tienduizenden en nog ens tienduizenden foto's is veel werk, heel veel werk, en houdt ons editors, net als jij Wink behoorlijk van de straat.
Het sturen van mailtjes en een evt. nasleep zou daar nog eens een heleboel arbeid aan toevoegen. Dus dat doen we liever niet.

Een oplossing is om eens in de zoveel tijd te kijken onder de link:
Bekijk commentaren op je eigen foto's
rechts op de voorpagina.
Daar kun je in de gaten houden of er recentelijk iets is gewijzigd aan je determinaties.
met groet,
Gerard
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Wed 09 Dec 2015, 11:21    Post subject:
Goeie tip Gerard, ga ik doen.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum