Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Ik sjouw me een bult

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Auteur
Bericht
Niek Oele
PixPas (Basic)


Geslacht: Man

Geregistreerd op: 20-1-2006
Berichten: 17
Woonplaats: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Vr 20 Nov 2015, 16:34    Onderwerp: Ik sjouw me een bult
Sinds enige tijd probeer ik ook vlinders en libellen te fotograferen, maar ik sjouw me een bult aan mijn Canon 7d met een 100-400mm zoomlens. Nu zoek ik een kleinere en vooral lichtere camera met een goede zoomfunctie, zodat ik die vlindertjes niet hoef te verjagen.
Iemand tipte mij en zei dat een Panasonic Lumix TZ 60 (er is ook een TZ 70) een goede compactcamera is.
In een winkel kwamen ze al snel met een Panasonic FZ 300 op de proppen en ook met een Sony HX 400.
Heeft iemand van jullie nog goede tips?
Het liefst heb ik een kleine, maar ook goed camera.
_________________
Canon 7D + 100-400mm
Naar boven
Reageer met quote
 
Michiel Janssen


Geslacht: Man
Leeftijd: 49
Geregistreerd op: 16-4-2009
Berichten: 926
Woonplaats: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Privé bericht versturen Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Vr 20 Nov 2015, 20:36    Onderwerp:
Tja, wat is wijsheid? Wat voor foto's heb je voor oog? Met een compactcamera kun je een flink zoombereik kopen, maar door de kleine sensort zit je vast aan een grote scherptediepte i.v.m. een DSLR met een macro- of telelens. Dus het ligt er maar net aan wat voor foto's je wilt maken. Ik neem aan dat je nog in de groei zit en op jouw leeftijd kan het hard gaan in een paar jaar. Dan wordt dat gesjouw vanzelf minder. Ik heb een Canon 40D met 300mm f/4 lens met evt. nog een converter ertussen en dan vaak ook nog een verrekijker om de nek en ik vind het gesjouw best meevallen en met 1,78 m ben ik echt geen reus.
Naar boven
Reageer met quote
 
Niek Oele
PixPas (Basic)


Geslacht: Man

Geregistreerd op: 20-1-2006
Berichten: 17
Woonplaats: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Vr 20 Nov 2015, 21:06    Onderwerp:
Bedankt voor je antwoord,maar ik hoop dat er nog meer mensen reageren, want hier doe ik nog niet zoveel mee.
Nog in de groei? Ik hoop het niet met mijn 63 jaar....
Very Happy
_________________
Canon 7D + 100-400mm
Naar boven
Reageer met quote
 
roosje spillebeen


Geslacht: Vrouw

Geregistreerd op: 13-11-2007
Berichten: 252

Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Vr 20 Nov 2015, 21:21    Onderwerp:
Ik ken het probleem, ik neem vaak een boodschappenwagentje mee, daar kun je ook mee door het zand, je statief erin en een kan koffie, wat wil je nog meer Wink
gr Roosje
Naar boven
Reageer met quote
 
Gert-Jan


Geslacht: Man
Leeftijd: 62
Geregistreerd op: 25-8-2011
Berichten: 412
Woonplaats: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Vr 20 Nov 2015, 21:22    Onderwerp:
Groeien ja, als een koestaart naar beneden zeker . Maar zo zwaar is die combi van je toch niet ?.

Groetjes
Gert-Jan
Naar boven
Reageer met quote
 
Michiel Janssen


Geslacht: Man
Leeftijd: 49
Geregistreerd op: 16-4-2009
Berichten: 926
Woonplaats: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Privé bericht versturen Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Vr 20 Nov 2015, 21:31    Onderwerp:
Oeps, sorry Niek. Laughing Die 16 slaat op het aantal berichten en niet op de leeftijd. Embarassed

Heb je een fatsoenlijke fototas?
Naar boven
Reageer met quote
 
roosje spillebeen


Geslacht: Vrouw

Geregistreerd op: 13-11-2007
Berichten: 252

Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Vr 20 Nov 2015, 22:01    Onderwerp:
Michiel Janssen schreef:
Oeps, sorry Niek. Laughing Die 16 slaat op het aantal berichten en niet op de leeftijd. Embarassed

Heb je een fatsoenlijke fototas?


Laughing Laughing Laughing
gr roosje
Naar boven
Reageer met quote
 
Ger M


Geslacht: Man

Geregistreerd op: 15-9-2006
Berichten: 82
Woonplaats: Haarlem
Offline

View user's profile Privé bericht versturen Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Vr 20 Nov 2015, 22:19    Onderwerp:
In plaats van te zoeken naar een compactcamera, zou je eens kunnen kijken naar een compact systeem camera (met verwisselbare objectieven). Die zijn er van Olympus, Panasonic, Sony, Canon, Nikon en – nog – Samsung en met sensors van 1" tot APS-C (en zelfs full frame). Die bieden alle voordelen van een reflexcamera, maar zijn veel lichter en compacter. DPReview heeft ze – samen met DSL's in dezelfde prijsklasse – samengevat in drie Roundup-artikelen

Hier vind je een overzicht van de goedkopere: http://www.dpreview.com/articles/6851428109/2015-roundups-interchangeable-lens-cameras-500-800

de wat duurdere: http://www.dpreview.com/articles/4086489629/2015-roundup-interchangeable-lens-cameras-800-1200

en de nog duurdere: http://www.dpreview.com/articles/0625966972/2015-roundup-interchangeable-lens-cameras-1200-2000
Naar boven
Reageer met quote
 
Niek Oele
PixPas (Basic)


Geslacht: Man

Geregistreerd op: 20-1-2006
Berichten: 17
Woonplaats: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Zo 22 Nov 2015, 16:30    Onderwerp:
Bedankt voor de tips. Heeft iemand ervaring met de door mij genoemde toestellen?
_________________
Canon 7D + 100-400mm
Naar boven
Reageer met quote
 
Ger M


Geslacht: Man

Geregistreerd op: 15-9-2006
Berichten: 82
Woonplaats: Haarlem
Offline

View user's profile Privé bericht versturen Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Zo 22 Nov 2015, 17:11    Onderwerp:
Wel met directe voorgangers van de Lumix TZ60. Als je gewend bent aan de kwaliteit van een DSLR, zullen de foto's van een compactcamera erg tegenvallen. Compactcamera's worden niet voor niets point&shoot-camera's genoemd: je maakt er kiekjes mee, leuk voor vakantieherinneringen.

Met een compactsysteemcamera, zoals de Panasonic Lumix GX7 of de Lumix G7, met standaardzoom 14-42 mm of superzoom 14-140 mm, plus een macro-objectief (van Panasonic, Olympus of Leica!), krijg je een kwaliteit die goed te vergelijken is met wat je gewend was. Voor langere brandpuntsafstanden kan ik de Panasonic LUMIX G VARIO 100-300mm f/4.0-5.6 aanbevelen. Hiermee ben je uiteraard wel duurder uit dan met de TZ60, maar toch veel mobieler dan met een DSLR.

Zelf sjouw ik – ook 63 – nog rond met DSLR's en zware objectieven, maar soms kies ik ook voor de Lumix G6 met die 14-140 mm.
Naar boven
Reageer met quote
 
Riet kraanen


Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 20-11-2012
Berichten: 9
Woonplaats: Zoetermeer
Offline

View user's profile Privé bericht versturen Verstuur mail
BerichtGeplaatst: Di 24 Nov 2015, 23:09    Onderwerp:
Ik heb een canon 60 D met een canon 300 mm f4,0 + extender. Ik vond het ook zwaar om er mee rond te sjouwen. Als oplossing een Cotton vest gekocht. Daar hang de camera in echt een aanrader.
Ik heb ook een compact camera gehad 50 x zoom van canon. Daar wordt je niet blij van. Binnen een paar maanden op marktplaats gezet Ik vind het niet te vergelijken met wat je nu hebt.
_________________
Canon 60D Canon 300 mm F4.0 + 1.4 extender Canon 100 MM F 2.8 Canon 50 mm F1.4 Canon 10-22 mm
Naar boven
Reageer met quote
 
Riet kraanen


Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 69
Geregistreerd op: 20-11-2012
Berichten: 9
Woonplaats: Zoetermeer
Offline

View user's profile Privé bericht versturen Verstuur mail
BerichtGeplaatst: Ma 09 Mei 2016, 23:20    Onderwerp:
Ik heb de Canon 300 mm F4.0 plus 1/4 extender. Ik heb het opgelost door een Cotton draagvest te kopen. Ik ben ook 61 en kan ook niet de hele dag met een telelens om mijn nek lopen. Ik ben er zeer tevreden over.
_________________
Canon 60D Canon 300 mm F4.0 + 1.4 extender Canon 100 MM F 2.8 Canon 50 mm F1.4 Canon 10-22 mm
Naar boven
Reageer met quote
 
Jos Images


Geslacht: Man

Geregistreerd op: 17-10-2007
Berichten: 69

Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Wo 11 Mei 2016, 10:01    Onderwerp:
Ook ik maak in mijn vrije tijd graag wandelingen van een hele dag. Graag neem ik dan een 300/ f4 mee en een macrolens en het liefst ook nog een groothoek voor een landschapje. Dan gaat er ook nog wat te eten en drinken mee en een statief. Gewicht loopt dan aardig op naar de 8 tot 10 kilo. Na een dag wandelen ga je echt je rug wel voelen.
Ik heb een Beach rolly maar als je met OV op reis ga is dat niet zo handig in de bus en de trein.
Is er niet iemand die een tip heeft voor een wat compactere kar.
Een rugzak met wielen heb ik ook aan zitten denken maar die hebben meestal van die kleine wieltjes. Niet handig voor een hele dag duwen door zand in de duinen, bossen en heide.
Iemand een tip??
Naar boven
Reageer met quote
 
peter wijn


Geslacht: Man
Leeftijd: 57
Geregistreerd op: 23-11-2005
Berichten: 2331
Woonplaats: Utrecht
Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Do 12 Mei 2016, 9:37    Onderwerp:
tot 15 kg lijkt een rugzak me prettiger.

Voor wat je beschrijft, Jos, heb ik sinds kort een Lowepro Flipside 400 AW. De rugzak zelf zou nog wat lichter mogen zijn. Maar draagcomfort, de polstering, indeling, gebruik en prijs zijn erg gunstig.
Maar ik heb wat afgesjouwd met kinderen en in 't verleden trektochten met een rugzak van 20+ kg, dus misschien vertekend beeld geven. (Toch, ik ben absoluut geen krachtpatser).

Dat cottonvest vind ik prijzig - even duur als de rugzak -, maar lijkt me prettig voor als je geen rugzak mee hoeft.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Naar boven
Reageer met quote
 
TIEM


Geslacht: Man

Geregistreerd op: 15-4-2010
Berichten: 1
Woonplaats: Alkmaar
Offline

View user's profile Privé bericht versturen
BerichtGeplaatst: Do 12 Mei 2016, 10:11    Onderwerp:
Olympus heeft een hele serie systeem camera's, OMD-EM1, EM5 en EM10 alle MarkII, met verwisselbare lenzen. Ik heb EM5 en die bevalt geweldig, lekker licht gewicht en veel lens keuzes, kijk op website Olympus.nl en bij ambassadeurs, bv Alexander Koenders en Spaans
Naar boven
Reageer met quote
 
Berichten van afgelopen:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Pagina 1 van 1


Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls