Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM september 2015 Paul Muntel (Boerke)

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 23:04    Post subject: FvdM september 2015 Paul Muntel (Boerke)
Korte bio

Naam: Paul Muntel
Leeftijd: 41 jaar
Woonplaats: Oldenzaal
Beroep: Logistiek medewerker


Deze foto is gemaakt in het gebergte The Burren aan de kust van Ierland tijdens het fotograferen van de ondergaande zon.

Andere hobby's?
Voetbal, muziek, vissen.

Gebruikte apparatuur:
Camera: 2009 Olympus E-3, 2014 Olympus OMD EM10. Lenzen: Van tele tot landschaps maar de combinatie die er eigenlijk altijd op zit is de Zuiko 50 mm F2.0 Macro met EC-14, tegenwoordig met adapter op de OMD EM10.

Website:
http://www.pbase.com/boerke
http://paul1973.zoom.nl

Foto’s op Nederpix:
http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=boerke


Man en vrouw heideblauwtje tegen een gekleurde achtergrond.

Interview

Waarom natuurfotografie?

De liefde voor de natuur zit er bij mij van jongs af aan al in. Opgegroeid in het buitengebied van Oldenzaal op een kleine boerderij was ik als kind al veel te vinden in het bos, vaak op zoek langs de beek naar visjes zoals de stekelbaars en de kleine modderkruiper. De voeten hield ik hierbij zelden droog maar dat mocht de pret niet drukken.

Vissen was eveneens een grote passie. Ik vond het heerlijk langs de waterkant en heb daar dan ook veel tijd doorgebracht. Dat ik iets in de natuur ben gaan doen, nu fotograferen, is dus eigenlijk niet zo gek.


Altijd leuk als je een nieuwe soort voor de lens krijgt, dit jaar was het deze koraaljuffer.


Wat is het leuke aan natuurfotografie?

Voor mij is natuurfotografie een pure vorm van ontspanning. Ook zonder te fotograferen kan ik genieten van de rust en het buiten zijn in het bos of bij het ven. Maar eenmaal achter de camera vergeet ik de rest om me heen en ben dan aandachtig bezig met mijn onderwerp, net zo lang tot ik tevreden ben met het resultaat.


Met of zonder knopje, daar waren de meningen over verdeeld. Ik vond het wel wat toevoegen bij deze foto van de Meriansborstel.

Wat zijn de minder leuke kanten?

Daar kan ik kort in zijn, alles wat steekt, prikt of bijt.

Wat is je specialiteit?

Macrofotografie en dan met name vlinders en libellen.
Bloemen en paddenstoelen komen ook steeds meer in beeld.


Door het blad heen deze amethistzwammen gefotografeerd.

Wat kenmerkt jouw foto’s?

Ik denk dat mijn foto's zich kemerken door een onderwerp wat er scherp en duidelijk opstaat met een rustige achtergrond. Het laatste jaar ben ik wat meer bezig met ruimere composities waarin de omgeving een grotere rol mag spelen voor wat meer sfeer. Het ochtend of avondlicht mag hierbij natuurlijk niet ontbreken.


Gewone oeverlibel, de achtergrond zorgt hier voor een mooie sfeer.

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond?

Ongeveer 95% van mijn macrofoto's zijn gemaakt in een straal van zo'n 15 kilometer van mijn woonplaats. Met name de maanden mei t/m augustus ben ik actief omdat een andere grote hobby van me (voetbal) dan een tijdje stil ligt. De mountainbike gaat mee en meestal fiets ik dan gericht naar een natuurgebied in de buurt. Eenmaal op de bestemming loop ik wat rond, omdat ik de omgeving beter leer kennen wordt het zoeken naar vlinders en libellen steeds makkelijker.


Bruin zandoogjes in een veld vol met zomprus.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?

Verstoring kan je volgens mij niet voorkomen als je het bos of het ven betreedt, maar ik probeer altijd zo goed mogelijk op te letten waar ik loop. Met name in de vroege ochtend als de insectenwereld zich nog moet opwarmen is het opletten geblazen.


Tegenlichtopname van het zwartsprietdikkopje. Het tongetje was een leuke bonus.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?

Fotograferen deed ik al vanaf mijn 18de, veel stelde het niet voor en meestal bleef het bij de bekende vakantiekiekjes. De behoefte om betere foto's te maken is zo'n 8 jaar geleden begonnen. Een vakantie naar het prachtige Noorwegen moest mooi worden vastgelegd dus ik schafte mij een Panasonic FZ50 aan. Twee jaar later werd deze vervangen voor mijn eerste spiegelreflexcamera met 2 lenzen, een tele- (50-200mm) en een landschapslens (12-60mm).

Toen ik in de gaten kreeg dat er met de 50-200mm goed vlinders en libellen viel te fotografen, ging het snel. Drie maanden later kwam er een macrolens bij en vanaf dat moment is dit samen met de EC-14 verreweg de meest gebruikte combinatie op mijn camera.


Heel soms wordt de telelens nog gebruikt, zoals hier bij deze papegaaiduiker op een eilandje aan de westkust van Schotland.


Wat zijn je favoriete plekjes?
Alle natuurgebieden in en rondom Oldenzaal.

Wat is je droomsoort/gebied?
Het afgelopen jaar ben ik voor de 5de keer in Schotland geweest en dat land blijft mij boeien; met name de highlands en de ruige kusten. Wandelingen van 25 kilometer en geen mens tegenkomen, prachtig. Noorwegen vind ik ook schitterend en IJsland zou ik wel eens willen bezoeken. Droomgebieden verder weg zijn voor mij Nieuw Zeeland en/of een land in Zuid Amerika zoals Peru.


Tijdens een wandeling in het Cairngorms National Park veranderde een fikse sneeuwbui het landschap voor onze ogen. Het was er prachtig.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?

Het lijkt me geweldig om het noorderlicht eens te mogen aanschouwen en eventueel dit mooie natuurverschijnsel vast te kunnen leggen.

Verder zou ik op macrogebied wel eens een week op vakantie willen gaan, puur gericht op het fotograferen van vlinders en libellen. Wat ik er over gelezen heb, zouden landen als Frankrijk en Hongarije hiervoor zeer geschikt zijn.


In de 'achtertuin' aan de rand van ons weiland zat dit icarusblauwtje. De boterbloemen zorgden voor wat kleur in de achtergrond.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?

Op het werk hebben we sinds een jaar of drie een eigen fotostudio ingericht voor productfotografie. Twee maal in het jaar zijn we daar een paar weken bezig om de collectie te fotograferen. Het is een leuke afwisseling van mijn dagelijkse werk maar natuurlijk niet te vergelijken met het buiten fotograferen in het veld.


Ik kan me ook heerlijk vermaken met van die hele kleine paddenstoelen, statief erbij en dan op zoek naar een mooi beeld.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?

Tijdens het fotograferen kan ik soms helemaal opgaan in mijn onderwerp en krijg dan weinig mee met wat er om me heen gebeurt. Zo ben ik al twee maal benaderd door een ree op zo'n 15 meter afstand zonder dat ik het zelf in de gaten had. Ook het arme beest had niks door omdat ik laag bij de grond in het gras zat te fotograferen.

Je schrikt dus als je omhoog komt, blijft doodstil staan en verwacht een dier dat nog veel meer schrikt en er gelijk vandoor gaat. Niets was minder waar, beide keren bleef de ree ook staan waarna er even oogcontact werd gezocht. Eén was er zelfs in me geïnteresseerd en kwam nog een paar stappen dichterbij. Dat moment duurde zo'n 10 seconden, waarna de ree het hazenpad koos. Bij allebei de gebeurtenissen ging het om een jong exemplaar. Misschien zijn ze dan nog nieuwsgierig en minder alert?


Het klein geaderd witje trok mijn aandacht, bleek er ook nog een oranjetipje bij te zitten.

Wat vind je van Nederpix?

Nederpix is een leuke en leerzame site. Ik heb mezelf het fotograferen aangeleerd maar Nederpix heeft daar ook zeker een steentje aan bijgedragen. Door veel naar andere foto's te kijken doe je steeds weer nieuwe ideeën op, waarna je er later in het veld zelf mee aan de slag gaat.


Een prachtige soort de pantserjuffer, hier gaat het om de zwervende.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?

Lekker genieten van je hobby en van de natuur. Zelf fotografeer ik het meest 's morgens of 's avonds i.v.m. het zachte licht, een ander voordeel is dat het dan qua wandelaars en fietsers een stuk rustiger is.

Beste foto


Mijn favoriete vlinder is het heideblauwtje. In de zomer zijn ze hier massaal aanwezig.

Waarom is dit je beste foto?

De ruimte, de kleuren en de sfeer vind ik hier erg mooi. De foto laat goed zien hoe klein het heideblauwtje is.

Hoe heb je hem genomen?

Met het laatste licht in mijn rug, camera op statief zoekend naar de juiste compositie. Veel tijd had ik niet, het moment duurde zo'n 5 minuten.

Wat kan er beter aan?

De scherpte op het vlindertje. Er stond niet veel wind maar door het dunne sprietje bungelde het blauwtje heen en weer en was het lastig handmatig scherp te stellen.


Een oude boom bij een riviertje in Schotland. Ik doe niet veel aan landschapsfotografie maar dit vind ik wel een mooi beeld.

Welke foto zou je nog heel graag maken?

Er zijn nog veel wensen, zo ben ik al een tijd op zoek naar de heikikker en de bandheidelibel die hier in de buurt wel voor zouden moeten komen. Hier zou ik wel eens een mooie foto van willen maken. De boomkikker vind ik ook een prachtig beestje, deze staat dus eveneens op mijn verlanglijst.


Lastig om de beste foto te kiezen. Nog getwijfeld of het deze niet moest worden van de weidebeekjuffer. Voor mij een waardige afsluiter.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?

Vincent Rijnbende.
Met name zijn onderwaterfoto's vind ik boeiend en prachtig om te zien, een voor mij totaal onbekende wereld. Ik hoop dan ook dat Vincent hier iets meer over wil vertellen en ben benieuwd hoe hij te werk gaat.
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 7:04    Post subject:
Paul, genoten van je foto's en je bondige antwoorden.
De gekozen foto's zijn een mooie dwarsdoorsnede.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Sep 2015, 9:40    Post subject:
Genieten van deze foto`s, en ook van je uitleg enz.
Gefeliciteerd met de Maandfotograaf

Gr Sam
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 05 Sep 2015, 10:14    Post subject:
Ha Paul,

Dank voor het onthullen van je schuilnaam.
Die laatste kende ik wel.
Erg mooi portfolio van héél herkenbare onderwerpen.
Wat je me leert is om iets meer omgeving in de platen te stoppen.
Van Harte met je benoeming.

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
gertjan


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 16
Location: drunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Sep 2015, 17:03    Post subject:
hoi Paul,

Mooi verhaal met prachtige foto's een waardig opvolger. Blij dat je mijn uitdaging in volle overtuiging en openhartig hebt opgepakt.

Dank je wel voor je verhaal en de mooie fotos.

Gr. Gertjan
_________________
canon 300D, canon 100-400 L IS, sigma 150 mm 2.8 macro. 30 D 17-40 plus 50D
Back to top
Reply with quote
 
martin


Gender: Male
Age: 50
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 43
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Sep 2015, 19:51    Post subject:
Super Paul,

Je hebt een hele mooie serie foto, s uitgekozen, de onderwerpen lezen lekker weg.
Gefeliciteerd met deze nominatie Applause

Groet Martin
_________________
D300 met sigma 500mm 1:4.5 apo EX DG en NIkkor 105mm F 1:2.8 g ED
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Sep 2015, 20:37    Post subject:
Hallo Paul ik heb met volle interesse je verhaal gelezen.
En geniet van je prachtige opname's die je laat zien.

gr, cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Sep 2015, 10:47    Post subject:
Prachtige foto's waar ik erg van geniet. Geweldige macro's maar de landschappen die je laat zien vind ik ook erg mooi.
Dank voor deze bijdrage! Met veel plezier gelezen.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
danny.declercq


Gender: Male

Joined: 16 May 2013
Posts: 51
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Sep 2015, 11:36    Post subject:
Een mooie reeks prachtige foto's waarbij de compositie en het licht een voorname rol spelen. Knap werk!
_________________
Nikon D750, Sigma 150mm macro, Laowa 60mm F2.8 2x Ultra-Macro Nikon F, Laowa 25mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Oct 2015, 20:32    Post subject:
Hartelijk gefeliciteerd met je titel , je laat hierboven prachtige foto's zien gestaaft met en zeer boeiend verhaal . Gr Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
boerke


Gender: Male
Age: 50
Joined: 19 Jul 2009
Posts: 3
Location: Oldenzaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Oct 2015, 19:17    Post subject:
Hartelijk dank iedereen voor de mooie reacties, het lezen en het bekijken van mijn stukje als fotograaf van de maand september.

Groet, Paul.
_________________
Olympus OM-D E-M 1 Mark II, Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm f/4.0 PRO,
Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro
Back to top
Reply with quote
 
jan rienk


Gender: Male
Age: 57
Joined: 29 Apr 2008
Posts: 4
Location: Gytsjerk (Fryslân)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Oct 2015, 16:20    Post subject:
Paul,

erg genoten van je werkelijk schitterende macrofoto's met die rustige achtergronden: bedankt! Groet,

Jan Rienk
_________________
Canon EOS 6d mark II, ef 24-105 mm, ef 70-300 mm, ef 150-500 mm, ef 100mm Macro, diverse statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Mignon-Creative


Gender: Male
Age: 57
Joined: 12 Oct 2008
Posts: 68
Location: Oost - Souburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 Nov 2015, 13:13    Post subject:
Hoi Paul , had je verhaal al eerder gelezen , maar zag dat ik dit nog niet van commentaar had voorzien .
Heb dit met veel plezier gelezen en genoten van jou foto's .

Gr Richard
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum