Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


De benamingen van de 'Groene Kikker' (aangepast bericht)

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Mar 2016, 19:48    Post subject: De benamingen van de 'Groene Kikker' (aangepast bericht)
Dankzij hulp van Jelger Herder, senior projectleider bij Ravon, kan de informatie over deze amfibieën worden verduidelijkt. Zodoende kan nog beter gekeken worden naar de juiste naamgeving. De onderstaande informatie is aangepast aan het mailkontakt dat er wederzijds is geweest.

Op de site waren honderden foto's ingezonden met 'groene kikker' als naamgeving. Dat is vooral een benaming uit de spreektaal. Er zijn meerdere kikkers met een overwegend groene kleur maar die hebben een andere naam:
- Poelkikker
- Meerkikker
- Bastaardkikker

Op deze pagina van het RAVON is o.a. goed te zien wat de onderlinge verschillen zijn en waar de soorten voorkomen:
http://www.ravon.nl/Portals/0/Soorten/HerkenningGroeneKikkers.pdf

Ten aanzien van deze groep wordt 'groene kikker' nog wel gebruikt maar dan met de wetenschappelijke naam: Rana esculenta synklepton. Wanneer een kikker niet met behulp van de bovenstaande specifieke kenmerken op naam gebracht kan worden, is Groene Kikker onbepaald de juiste naamgeving (Engels: Green Frog undefined)

Alle bestaande foto's van de Nederlandse kikkersoorten zullen tzt opnieuw worden doorgelopen en daar waar noodzakelijk van de naamgeving voorzien worden zoals het RAVON en het Nederlands Soortenregister die hanteert.

Jelger zal, mits zijn beschikbare tijd dat toelaat, zo nu en dan ondersteunen bij het op naam brengen van andere reptielen en amfibieën.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.


Last edited by Wijnand van Buuren on Sat 12 Mar 2016, 13:44; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
danny.declercq


Gender: Male

Joined: 16 May 2013
Posts: 51
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Mar 2016, 20:24    Post subject:
Knap werk!
_________________
Nikon D750, Sigma 150mm macro, Laowa 60mm F2.8 2x Ultra-Macro Nikon F, Laowa 25mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 Mar 2016, 21:22    Post subject:
Herkenningskaart groene kikkers wrote:
Bij twijfel doorgeven als groene kikker onbepaald


Voor biologen een makkelijk onderscheid wellicht. Ik zie nog niet hoe ik zeker zou kunnen zijn zonder de beesten in de hand te nemen. Dat laatste is iets wat ik probeer te vermijden/waar ik niet aan begin.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Mar 2016, 0:15    Post subject:
Zoals ik het begrijp is groene kikker niet spreektaal maar een geaccepteerde naam voor het complex van groene kikkers.
padden.nu wrote:
Groene kikkers (Rana esculenta synklepton) komen in heel Nederland voor. Het zijn echte waterkikkers die vrijwel het hele jaar in en rondom het water te vinden zijn. De groene kikker is niet één soort maar een complex: Het groene kikker complex bestaat uit de twee soorten: meerkikker (grote groene kikker) en poelkikker (kleine groene kikker) die als ze paren hybriden kunnen vormen: de bastaardkikker (middelste groene kikker). In de natuur kunnen hybriden zich vaak niet voortplanten. Uniek is dat middelste groene kikkers dat wel kunnen. Ze bezitten twee sets chromosomen (één van de meerkikker en één van de poelkikker) waarvan ze er één gebruiken om te paren met een meerkikker of een poelkikker. Als een bastaardkikker paart met een meerkikker zal hij zijn eigen set poelkikker chromosomen gebruiken, paart hij met een poelkikker dan gebruikt hij zijn set meerkikker chromosomen. Op deze manier komen er altijd nieuwe bastaardkikkers uit de voortplanting en houdt de 'hybride soort' zich in stand.

Heel interessant hoe die hybride zijn eigen "soort" beschermt bij terugkruising (ervan uitgaande dat wat er staat geschreven op padden.nu ook waar is Wink ).
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 08 Mar 2016, 3:43    Post subject:
Toch wel heel bijzondere informatie die hier voorbij komt. Dat een bastaard tijdenszijn voortplanting de keuze heeft om één van de twee chromosomenpakketten naar keuze in te zetten (waaruit hij zelf is ontstaan), was mij onbekend. Dank voor het delen hiervan.
Ik vermoed dat deze techniek niet voorbehouden is aan kikkers alleen.
(Kan iemand dat trouwens bevestigen?)
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 08 Mar 2016, 14:32    Post subject:
Interessant Michiel,
misschien omdat het wat heeft van orchideeën... Wink

de soortenwolk, het soortencomplex
en soort contradictio in terminis
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Mar 2016, 14:35    Post subject:
Tom van der Most wrote:
Toch wel heel bijzondere informatie die hier voorbij komt. Dat een bastaard tijdenszijn voortplanting de keuze heeft om één van de twee chromosomenpakketten naar keuze in te zetten (waaruit hij zelf is ontstaan), was mij onbekend. Dank voor het delen hiervan.
Ik vermoed dat deze techniek niet voorbehouden is aan kikkers alleen.
(Kan iemand dat trouwens bevestigen?)

Ik kan me het onderzoek niet helemaal meer voor de geest halen, maar ik weet dat er veel onderzoek gedaan is aan hybridisatie bij Withalsvliegenvangers in Zweden, waarbij ook gezegd werd dat hybridisatie in sommige gevallen juist kon helpen bij het voortbestaan van de soort (wat dus ook zoiets zou moeten betekenen...).
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Mar 2016, 16:51    Post subject:
Ik las zojuist dat de nakomelingen van bastaardkikkers onderling nauwelijks levensvatbaar zijn, dat is toch ook opmerkelijk. Ze zijn voor hun voortbestaan dus ook daadwerkelijk aangewezen op één van de andere soorten om mee te paren. Dat komt goed uit want ze komen doorgaans ook met één van de andere soorten voor, terwijl die andere twee soorten daarentegen niet/nauwelijks met elkaar voorkomen. Rare jongens, die groene kikkers.

Voor wie geïnteresseerd is in de genetica van de voortplanting van de bastaardkikker (in het Engels): https://en.wikipedia.org/wiki/Hybridogenesis_in_water_frogs

Een aantal molsalamanders vertoont ook dit gedrag (kleptogenese). Bij hogere dieren zijn bastaarden vaak onvruchtbaar dus dan houdt het verhaal op.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum