Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Leica

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 17:00    Post subject: Leica
Hallo allemaal,

Wederom heb ik een vraag (leuk hè die beginnende hobby fotograven die net niets weten Wink ). Ik zit er over te denken om een nieuwe camera te gaan kopen, want ik vind mijn huidige camera (Fujifilm Finepix S5600) op een aantal punten niet echt helemaal lekker. Aan de andere kant wil ik ook geen spiegelreflexcamera (ik heb geen zin om met een aantal lenzen op vakantie te gaan). Nu zit ik zelf te kijken naar een camera van Leica, namelijk de V-LUX 1 (na veel zoeken een camera die aan mijn technische eisen voldoet); heeft veel functies van een spiegelreflex, maar je hoeft niet al die verschillende lenzen mee te nemen. Zijn er mensen die ervaringen hebben met camera's van Leica of sterker nog, met deze camera en wat zijn deze ervaringen.

Alvast bedankt voor de moeite van het beantwoorden
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 19:39    Post subject:
Hallo Antonie,

Kijk ook eens naar deze camera:

http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/118/page_1.html

De gelijkenis met de Leica is zo treffend dat ik mij af zit te vragen of het niet dezelfde camera betreft, met een andere merknaam erop.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Jan 2007, 23:00    Post subject:
Persoonlijk zou ik ook voor de panasonic gaan. Ik ken iemand die er één heeft en eerlijk gezegd, zijn foto's zijn van SLR kwaliteit.

En volgens mij zal het ook een stukje in prijs schelen...:p Nochthans ben ik ook een Leica-addict, maar dan meer op tele vlak.:p Voor de rest zweer ik bij Nikon.

Veel geluk!

Groetjes

Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
dieter


Gender: Male
Age: 62
Joined: 04 Dec 2006
Posts: 10
Location: Heythuysen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jan 2007, 11:10    Post subject:
Dag Antonie,

er is vandaag de dag veel te koop op digitaal vlak. Bedenk wel dat je bij de aanschaf van die bewuste Panasonic (dus geen Leica!!) je met een vaste lens (wel van Leica) zit. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Wil je door voortschreidend inzicht macro en/of tele foto's maken zul je er snel achter komen dat je beperkt bent met die Panasonic. Zeker wanneer je foto's wilt vergroten. Daarnaast kan een digitale zoomlens nooit de kwaliteit halen van een prime lens of een heel goede zoomlens die je kunt uitwisselen op een spiegelreflex. Omdat een digilens een compromissen lens is. Het kan van "alles" een beetje. Het is maar net wat je wil en welke eisen je (voorlopig) aan een foto wil stellen en niet onbelangrijk je budget.
Ik zou je willen aanraden door te sparen voor een goede digitale camerabody (6 a 8 Mp is voldoende) en kies een goede zoomlens (17-50 en 70-210) en een prime lens. Laat je goed voorlichten (liefst door meer dan een)
Zelf heb ik twee camera body's waar meestal een korte zoom en op de andere een langere zoomlens op zit.

Veel succes met je keuze.

Dieter van Andel
_________________
Sony 850, 1.4 50 mm, 2.8 24 mm, 2.8 300 mm APO, 1,4 APO teleconverter, 4.0 24-50 mm, 4.0 35-105 mm, 4.0 35-70 mm, 2.8 80-200 mm APO minolta apparatuur, manfrotto.
Back to top
Reply with quote
 
dieter


Gender: Male
Age: 62
Joined: 04 Dec 2006
Posts: 10
Location: Heythuysen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jan 2007, 11:33    Post subject:
Dag Antonie,

na het plaatsen van mijn tekst kwam ik erachter dat het om een Leica body gaat i.p.v. een Panasonic body. Sorry voor mijn fout. De twee camera's lijken wel bijzonder opelkaar!? Overige tekst blijft.
Goed...ik hoop dat je toch met mijn opmerking uit de voeten kunt.

Groet Dieter van Andel
_________________
Sony 850, 1.4 50 mm, 2.8 24 mm, 2.8 300 mm APO, 1,4 APO teleconverter, 4.0 24-50 mm, 4.0 35-105 mm, 4.0 35-70 mm, 2.8 80-200 mm APO minolta apparatuur, manfrotto.
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jan 2007, 12:37    Post subject:
JoopG wrote:
Kijk ook eens naar deze camera:
http://www.letsgodigital.org/nl/camera/review/118/page_1.html
De gelijkenis met de Leica is zo treffend dat ik mij af zit te vragen of het niet dezelfde camera betreft, met een andere merknaam erop.


Hallo Antonie,

Ik heb de specificaties van beide camera's (De Leica V-Lux1 en de Panasonic DMC-FZ50) nog eens goed bekeken, en ik kan geen andere conclusie trekken dan dat het dezelfde camera's zijn. Ze zien er precies hetzelfde uit, de specificaties zijn exact gelijk, zelfs de afmetingen en het gewicht zijn identiek. Gokje: Het zou hier een camera kunnen betreffen met de optiek van Leica en de elektronica van Panasonic, die zowel door Leica als door Panasonic op de markt wordt gebracht. Als je dan voor een dergelijke camera wilt kiezen, dan zou ik de goedkoopste van de twee nemen.

Om een antwoord te geven op jouw vraag: Zelf heb ik, zoals je in mijn onderschrift kunt zien, de Panasonic DMC-FZ50. Het is absoluut geen camera om ontevreden over te zijn. Ik heb, om dezelfde reden als jij noemt (geen zin om een tas vol lenzen mee te sjouwen) deze camera aangeschaft. Nogmaals, ik ben hier niet ontevreden over.

Echter: wanneer ik nu een camera zou kopen dan zou het niet deze Panasonic/Leica worden, maar toch een DSLR met een of twee goede zoomlenzen. De reden: in de DSLR zit een veel betere (lees: grotere) sensor. Vergelijk bijvoorbeeld een Canon EOS400D met de V-Lux1/DMC-FZ50, Het zijn allebei 10 megapixel camera's. Alleen is de sensor in de V-Lux1 net zo groot als de nagel van je pink, terwijl die in de EOS400D de grootte heeft van een postzegel. Dit betekent dat er bij de DSLR veel minder pixels zitten op een vierkante millimeter dan bij een digitale compact. Bij eerstgenoemde krijgt elke pixel dus veel meer licht. Dit ga je vooral merken bij slechte lichtomstandigheden en bij hoge ISO-waarden. De DSLR zal bij dezelfde lichtomstandigheden minder ruis produceren dan de compact.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jan 2007, 16:51    Post subject:
Iedereen alvast bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik voorlopig voor de Panasonic ga, als het toch zelfde camera's zijn, scheelt het toch aanzienlijk in de prijs. Op dit moment heb ik helaas nog geen geld voor een DSRL, anders had ik daar al wel naar gekeken, maar dat is op dit moment helaas nog geen optie. Nog meer informatie en bevindingen over de Panasonic zijn natuurlijk altijd welkom.

Groeten, Antonie
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jan 2007, 17:25    Post subject:
Hallo Antonie,

Op onderstaande link vind je een review van de Panasonic:

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz50/

en hier wat meer info over de Leica:

http://www.dpreview.com/news/0609/06091409leicavlux1.asp

Er blijken toch wat verschilletjes te zijn in met name de beeldverwerking.

Succes met je keuze.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum