Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Welke Nikon macro lens

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Lourens


Gender: Male
Age: 38
Joined: 16 Aug 2010
Posts: 23
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Jul 2016, 19:29    Post subject: Welke Nikon macro lens
Beste allemaal,

ik wil op (korte) termijn een macrolens aanschaffen voor mijn Nikon D7100.
Nu heb ik al veel verschillende lenzen zitten bekijken, maar er zijn er twee die vooralsnog er voor mij bovenuit lijken te springen.

Dit zijn de Nikon 85mm F3.5 (enkel voor DX) en de Nikon 105mm F2.8.
Nu heb ik verschillende reviews gelezen maar daar word ik niet echt wijs uit. Ik heb gelezen dat je met de 105mm ruim 14 cm werkafstand hebt en met de 85mm bijna 14 cm. Mijn vraag is alleen wat is nu precies het verschil in de kwaliteit van de foto's die je ermee kan maken? Ik neem aan dat het prijs verschil niet zal zitten in die cm verschil aan werkafstand dus waar zit het hem dan wel in? En is het eventuele kwaliteits verschil die paar honderd euro meer waard?
Ik hoop dat jullie mij meer duidelijk kunnen geven.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Jul 2016, 10:14    Post subject:
Hoi Lourens,

Het hangt een beetje af van wat je wil fotograferen. Hoe meer millimeters, des te meer afstand kun je nemen tot je onderwerp. Beide lenzen gaan tot een 1:1 afbeelding. De 105mm haalt het onderwerp dichterbij dan de 85mm, dus je minimale scherp stel afstand is ook wat langer. Daar komt bij dat de door jou genoemde nikon 105mm een FX lens is. Daar moet je dan nog de cropfactor bij tellen. Dat maakt dat de 105 eigenlijk een 147mm lens wordt.

Dit is een voordeel bij dieren die jou nabije aanwezigheid wat minder op prijs stellen (libellen, vlinders etc). Bloemen lopen niet weg, dus dan volstaan wat minder millimeters.

Wat betreft het ogenschijnlijke minimale verschil in scherpstelafstand, op macro niveau kunnen een paar centimeters wel degelijk een verschil maken.

Zelf heb ik een sigma 105mm en deze maakt ook haarscherpe beelden voor een stuk lagere prijs dan de nikon uitvoering.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Jul 2016, 18:33    Post subject:
Momenteel gebruik ik zelf de Nikon 85mm, prima lensje. Maar voor mij komt hij wat millimeters tekort. Je kunt er hele fraaie beelden mee maken maar dan wel met een onderwerp die dichtbij zit. Die 20mm van de 105mm extra zal geen wonderen doen vermoed ik. Het zal wel een verschil zijn, maar ik denk niet dat dat het geld waard is.
Zelf gebruik ik voor snel - weg - vliegende - beestjes graag mijn 300mm + 1.4 converter. Daar bovenop zet ik de 1.3x cropmodus aan wat zorgt voor 840mm (dat gaat wel ten koste van je megapixels). Dan kun je gerust wat meer afstand nemen.

Wat me vanmiddag ook opviel is dat je met de 300mm + 1.4 converter (zonder cropmodus) een veel mooiere achtergrond / voorgrond krijgt. Ik heb namelijk 2 opnames gemaakt waarin ze beide even groot in beeld stonden. Bij de 85mm was behoorlijk veel scherp en onrustig, maar met de 300mm + 1.4 conveter gaaf bij dat een bijzonder soft beeld dat mij persoonlijk veel meer aanspreekt.
Dus een met een goede telelens kun je ook goede macro-resultaten krijgen.

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar de Sigma 150mm of de Tamron 180mm (bijvoorbeeld)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Wink

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Jul 2016, 18:49    Post subject:
Deze vraag is al wel eens eerder langsgekomen:

http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=79818&highlight=macrolens#79818
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Lourens


Gender: Male
Age: 38
Joined: 16 Aug 2010
Posts: 23
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 31 Jul 2016, 11:11    Post subject:
@ Gert-Jan; als ik de beschrijvingen goed leest dan gaat het niet om een paar centimeter verschil maar om nog niet eens 1 centimeter.
Ik begrijp dan ook niet het verschil in afstand wat jij noemt. Want waarom heeft men het dan maar over bijna 1 verschil? Wellicht kan je dat uitleggen want ik zie door de bomen het bos niet meer.

@Matthijs, je zal vast gelijk hebben maar dat lijkt mij wel heel veel afstand. Zeker voor een beginner zoals ik. Mijn gevoel zegt dat het voor mij dan juist moeilijker zou worden.

@ Henri; dat topic gaat over canon. Mijn vraag is juist ook specifiek gericht op de 85mm lens van Nikon.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 31 Jul 2016, 12:08    Post subject:
Ik heb zelf de 105mm NIKON en ik ben daar heel blij mee, superscherpe beelden mogelijk met net wat meer afstand tot je onderwerpen dan met een 85mm. Ik heb alleen zelf geen ervaring met de 85mm, dus echt vergelijken kan ik het niet.
Ik heb er in ieder geval nooit spijt van gehad dat ik de 105 heb gekocht.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 31 Jul 2016, 13:38    Post subject:
Lourens

Canon heeft een 180 mm macrolens. Misschien dat Nikon die ook heeft? kun je van een nog veiligere afstand beestjes en zo nog wat meer fotograferen.

Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 31 Jul 2016, 13:57    Post subject:
Quote:
@Matthijs, je zal vast gelijk hebben maar dat lijkt mij wel heel veel afstand. Zeker voor een beginner zoals ik. Mijn gevoel zegt dat het voor mij dan juist moeilijker zou worden.


Waarom?
Ik ben ook maar een beginner Wink
Wel een goed statief gebruiken, dat raad ik je wel aan.


Quote:
Canon heeft een 180 mm macrolens. Misschien dat Nikon die ook heeft? kun je van een nog veiligere afstand beestjes en zo nog wat meer fotograferen.


Nikon heeft dan de 200mm F/4, in verschillende versies. De laatste heeft AF, de rest niet dacht ik. Maar zijn wel prijzig en niet nieuw verkrijgbaar.

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Jul 2016, 14:39    Post subject:
Op veel macrolenzen kan je een converter draaien.
Zelf had ik op de 100mm-lens van Canon regelmatig een 1,4 converter. Deze moet dan wel merkvreemd zijn (Sigma,Kenko of i.d) anders past het niet.
Tegenwoordig fotografeer ik veel macro-onderwerpen met 300mm. In combinatie met tussenringen kan je dan nog altijd dichtbij komen.
Je zal je ook moeten afvragen wat wil ik fotograferen? Vlinders en Juffertjes zijn al snel goed (beeldvullend zelfs) te fotograferen, springstaartjes en eendagsvliegjes zijn lastiger.

Maar volgens mij is je vraag al voldoende beantwoord;
Als geld geen rol speelt koop je de 105mm van Nikon,
Als je iets wil besparen en toch een fijne macrolens wil kopen kies je uit de laatste 90mm van Tamron en de 105/150mm van Sigma (afhankelijk van hoeveel afstand je wil houden tot je onderwerp.
Smile
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum