Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Flitsers en macrofotografie...

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Aug 2016, 19:13    Post subject: Flitsers en macrofotografie...
Hallo,

Ik zie dat sommige mensen op deze site gebruik maken van flitsers bij macrofotografie, wat zijn de voor en nadelen daarvan?
Wil het zelf ook gaan gebruiken, maar dan meer voor de creatievere manier van fotograferen. Dat kan ook bij landschappen zijn bijvoorbeeld.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Aug 2016, 12:11    Post subject:
De meeste fotografen die ik ken die een of twee flitsers gebruiken doen dat om een korte sluitertijd te kunnen krijgen zodat ze uit de hand kunnen fotograferen. Ik gebruik soms de ingebouwde flitser voor wat extra licht. Dat werkt alleen van een afstand (zeg een meter of meer) omdat anders het onderwerp in de schaduw van de lens zit. Je moet wel oppassen met de intensiteit van het flitslicht dat het niet te hard wordt en onnatuurlijk oogt. Het is een beetje aanklooien met de ingebouwde flitser maar dat is een kwestie van oefenen.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 07 Aug 2016, 15:03    Post subject:
Voor echte macrofotografie kun je m.i. vrijwel alleen goed fotograferen met een flitser als je een ringflitser gebruikt, maar die zijn nogal prijzig. Persoonlijk vind ik geflitste foto's niet mooi; het is bijna altijd te zien. De enige keer dat ik ooit een flitser gebruikt heb, was toen ik de vliegsporen van nachtvlinders wilde vastleggen.

Groeten, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Aug 2016, 19:07    Post subject: Re: Flitsers en macrofotografie...
Matthijs wrote:
... wat zijn de voor en nadelen daarvan?

De nadelen worden door Robert al genoemd. Vaak is het zichtbaar wat niet iedereen mooi vindt. Daarbij komt dat je installaties moet gaan maken en meeslepen om alles goed te belichten. Dit kan behoorlijk uit de hand lopen.

Voordeel is dat je onderwerpen kunt fotograferen die zonder flits licht niet scherp op de sensor te recht komen. Dit kan komen door een te lange sluiter tijd (bewegingsonscherpte) of een te kleine DOF (te groot diafragma opening).

Of je flits licht nodig hebt hangt dus van af wat je wil fotograferen.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Aug 2016, 10:05    Post subject:
Hartelijk dank voor jullie hulp!
Nu is het mij meer duidelijk waarvoor de flitsers gebruikt worden.

Ik kan voor een leuk prijsje een flitser overnemen, daar ga ik een mini softoxje voor maken/kopen. Dan ga ik experimenteren en als ik zie dat het mij aanspreekt kan ik altijd nog kijken voor een betere flitser.

Heb elders ook even om meningen gevraagd, daar raden ze geen ringflitser aan, dat geeft een te 'plat' beeld.


Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Hans Beijlaart


Gender: Male

Joined: 19 Jun 2014
Posts: 2
Location: Breda
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Aug 2016, 18:40    Post subject:
Een ringflitser van FalconEyes kost slechts € 70,00 en daar heb ik mooie foto's van gezien. Je kunt door aan het wieltje te draaien heel gemakkelijk zo veel of weinig extra licht toevoegen als je zelf wilt.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Aug 2016, 19:35    Post subject:
Flitsen is niet makkelijk. Voor goede belichting heb je meerdere flitsers nodig (minimaal 2). Hoewel een ringflitser vanuit de lens bekeken van alle kanten belicht, kan een flitslicht van achteren ook veel doen voor een foto. Dit is dan niet mogelijk met een ringflitser. Een kabel die je flitser met je camera verbindt is ook handig, dan kun je de richting van het flitslicht goed zelf bepalen.

Ik zou beginnen met 1 flitser en dat uitbouwen naar 2 of meer flitsers.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Aug 2016, 7:14    Post subject:
De laatste opmerking vind ik een hele goede, zeker wanneer je wat creatief met je fotografie i.c.m. flitsers wilt omgaan is een kabel (of zo iets) super om zo de flitser op andere plekken te plaatsen.

Zelf gebruik ik flitsen puur bij extreme macro waar ik door gebruik van tussen- of omkeerringen dermate licht verlies dat dat nodig is voor de gewenste diafragma/scherptediepte. Hiervoor gebruikte ik eerst een zelfgebouwde flitskoker voor op de interne flitser, vervolgens een externe flitser met softbox, middels kabel op een flitsbeugel naast de camera/lens geplaatst, een ringflitser heb ik weggedaan want dat is niet flexibel (zit altijd voorop je lens) en geeft m.i. inderdaad erg steriele of platte belichting... sinds kort heb ik een Venus/Laowa KX800 macro flitser met twee armen met flitskopjes waar ik erg tevreden mee ben al is het geheel handmatig (ook geen high speed sync) en niet zo handig mee te brengen op velddagen.

Om mooie zachte foto's te krijgen is het hebben van een goede diffusor erg belangrijk, bij wat voor soort flitser dan ook. Ik heb overigens geen ervaring met landschapsfotografie i.c.m. flitsen...

groetjes, Margriet
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Aug 2016, 17:59    Post subject:
Nogmaals mijn dank voor het meedenken en de tips !!

Heb sinds van de week een Triopo flitser, nu wil ik graag los van de camera gaan flitsen. Zijn daar mogelijkheden voor?

Het goed belichten (met behulp van TTL) is nog erg lastig. Maar dat komt wel goed.

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Loes Belovics
PixPas (Basic)




Joined: 19 May 2013
Posts: 44

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Aug 2016, 19:23    Post subject:
Matthijs, ik vond vandaag toevallig dit artikel:

http://www.natuurlijknederland.com/flitsen-bij-macrofotografie/

Wellicht heb je hier iets aan.

Succes en groet,

Loes
_________________
Sony-spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Aug 2016, 20:08    Post subject:
Matthijs wrote:
Heb sinds van de week een Triopo flitser, nu wil ik graag los van de camera gaan flitsen. Zijn daar mogelijkheden voor?

Afhankelijk van de mogelijkheden van de flitser kan dat wireless of met een kabel. Ik weet alleen niet wat de mogelijkheden zijn van Triopo. Wie maakt die dingen?
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Aug 2016, 21:37    Post subject:
Dag Loes, bedankt voor het linkje!

Hoi Dirk-Jan, ik heb geen flauw idee wie die flitsers (en statieven) produceert.
Die kabel, werkt dat TTL dan nog?

Dan nog een vraagje; de belichting krijg ik met veel pijn en moeite goed. Ik heb de flitser op TTL stand staan, camera op 0.0 EV in de A-stand (Nikon). Maar dan krijg ik een fel overbelichte foto. Nu kan ik dan mijn camera op bijvoorbeeld -3.0 EV zetten, dan heb ik soms een goed belichte foto. Maar soms ook niet. Dan probeer ik wat met de EV op de flitser. Maar vanavond had ik de belichtingsafwijking (EV) op -5.0 staan op de camera en de flitser op -3.0 EV. Nog steeds overbelicht.
Dat hoort toch niet?
(Misschien wat ingewikkeld, maar hoop dat jullie het begrijpen)

Kan iemand mij helpen? Ik heb de flitser gratis gekregen van mijn neef, daar ben ik hem heel dankbaar voor maar zou het jammer vinden als het voor mij te moeilijk is om te gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Aug 2016, 22:32    Post subject:
Hoi Mathijs,

Welk model flitser heb je? Triopo heeft ook manuele flitsers volgens mij en die ondersteunen waarschijnlijk geen TTL. Met kabel kun je gewoon TTL flitsen. Zowel de camera als de flitser moeten het wel ondersteunen.

Je kunt ook met de manuele modus aan de slag. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Daar leer je de basis principes van het flitsen en je flitser goed kennen.

Als je met meerdere flitsers aan de slag gaat is het wel handig als zij een master en slave functie ondersteunen.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Aug 2016, 22:38    Post subject:
Misschien handig om te lezen, deze cursus natuurfotografie, meer specifiek paragraaf 5.3 over flitsen bij macrofotografie.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Aug 2016, 10:06    Post subject:
BTW
TTL is helemaal niet handig als je meerdere bronnen licht van de camera af wilt gebruiken, waaronder bestaand licht (zon).
Dan is het handiger het licht 'op te bouwen'. Je begint met het gewenste diafragma, daarmee stel je je hoofdlicht in (bij bestaand licht met je sluitertijd), vervolgens stel je de helderheid van je resterende bronnen in.

Inflitsen (schaduwen in tegenlicht verhelderen) bij bestaand licht (macro, reportage/portretten en zelfs bepaalde typen landschapsfoto's) is daarentegen heel makkelijk. TTL met belichtingscorrectie op de flitser - 1,33 à -2 EV.

Qua flitsen, je kunt ook continu LED-licht gebruiken.

@Michiel. Als je de zonnekap van je lens haalt, dan kun je veel dichterbij flitsen met je opklapflitsje door dit heel iets naar beneden te duwen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Fri 19 Aug 2016, 19:48; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Aug 2016, 11:36    Post subject:
@Dirk-Jan,

Als ik het goed heb de Triopo TR-980N, ben ik niet zeker van uit mijn hoofd.
Ik denk dat ik de flitser terug ga geven, toch niet geheel mijn ding.

@Peter, goede informatie waarvoor mijn dank!

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum