Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Seizoensopdracht "Herhaling"
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 7:44    Post subject:
@ Naturepix: jawel, maar dan alleen de technische gegevens.

gr. Adri
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
andrea


Gender: Female
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 167
Location: katwijk aan-zee
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 7:58    Post subject: Seisoensopdracht "Herhaling"
De winnaars van Harte Gefeliciteert met jullie ereplaatsen.

Zelf deze keer niet meegedaan (niets kunnen vinden waar ik tevreden mee was) Maar ben benieuwd naar de nieuwe opdracht .

Wat betreft de discusie over wel of niet namen of commentaren bij de foto ?
Zou zeggen gewoon lekker laten zo als het is .
Wil ik de commentaren lezen doe ik dat ,maar doe het meestal pas nadat ik zelf klaar ben met commentaren geven .Bekijk eerst altijd al de inzendingen uitvoerig en vorm dan me eigen mening en top 5 ga dan pas commentaren er bij zetten , en daarna m,n nominaties.
Als ik daarmee klaar ben lees ik meestal de commentaren .
Vind dat voor mezelf een prima systeem .

Groetjes Andrea
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 8:35    Post subject:
Na "rijp beraad" hebben we besloten om het idd toch nog maar even zo te laten zoals het is. Er zijn zoveel manieren waarop je aan een foto kunt zien door wie hij gemaakt is (lokatie, gebruikte apparatuur, IPTC, onderwerp, stijl etc.) dat het bij veel foto's toch wel direct duidelijk is. Bovendien zie je nu ook bij de "anonieme" jaarcompetitie op Birdpix dat de makers toch gaan reageren op vragen en dan is het effect ook al weer verdwenen. Dan zou je idd ook geen commentaren moeten laten plaatsen, maar naar mijn idee is dat enigzins strijdig met punt 1 van onze FAQ en wordt het dan een hele saaie bedoening waar ook niemand iets van opsteekt (juist omdat de competitie-commentaren vaak een wat kritischere insteek hebben).
Kortom: we gaan nog even verder zoals we het nu doen en we proberen zsm de nieuwe opdracht te lanceren!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 11:42    Post subject:
Waarom zouden we gaan sleutelen aan de seizoensopdrachten. Zijn we bang dat steeds dezelde fotograaf op de eerste plek belandt?
Uiteindelijk wint toch de "beste".
Kijk maar naar het programma "The X Factor". Hoeveel vriendjes er ook op je stemmen, de einduitslag komt meestal wel overeen met de realiteit.
Uiteindelijk heeft toch de beste zangeres gewonnen.
Luc verwachtte, gezien de commentaren, ook geen eerste plaats te behalen.

Bij Birdpix ligt dit toch anders. De laatste competitie is meer grappig bedoeld, dus kijkt men niet zo zeer naar kwaliteit, compositie.
(trouwens een gave foto (door Jan Luit ingezonden) als winnaar). Daar zijn de moeilijke soorten vaak hoger genomineerd dan de overige vogels.
Een badende Havik slaat meer aan dan een badende Merel.

Wanneer wij hier op Nederpix een onderwerp zouden kiezen als; fotografeer een lieveheersbeestje, dan wordt er veel meer op de compo en de kwaliteit gelet, dan wanneer wij een opdracht krijgen die meer op uivoering en invulling van een bepaald thema wordt beoordeeld.
De een valt voor landschappen, en moet dus heel objectief naar de overige onderwerpen kunnen kijken, waar de ander van de macro's kan genieten. Uiteraard geniet dit dan ook de voorkeur bij diegene.

Je kunt nu idd wel een beetje gokken wie de foto heeft gemaakt. Wanneer wij echter een opdracht krijgen die niet gebonden is aan een bepaalde omgeving of thema, dan zal dit een stuk lastiger worden om vooraf te bepalen wie de fototgraaf is.

Ik blijf de seizoensopdrachten leuk vinden, en ik hoop iedereen wel. Laten we lekker zo doorgaan. Wat boeit het of je net buiten de prijzen valt. Lekker belangrijk.
Gezien het feit dat je een maand lang in het bos hebt lopen zoeken naar een "herhaling" is op zich al leuk. Jammer dat je niet altijd vindt wat je voor ogen had.
Volgende keer beter. "Het is maar een spelletje" Laughing

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 11:50    Post subject:
aadavg wrote:
Je kunt nu idd wel een beetje gokken wie de foto heeft gemaakt. Wanneer wij echter een opdracht krijgen die niet gebonden is aan een bepaalde omgeving of thema, dan zal dit een stuk lastiger worden om vooraf te bepalen wie de fototgraaf is.


Nou proberen wij juist altijd een opdracht te bedenken die voor iedereen toegankelijk is. Juist omdat op Nederpix er zo'n grote varieteit aan fotografen vinden we het belangrijk dat iedereen er aan mee kan doen. Als we "fotografeer een lieveheersbeestje" als thema zouden nemen, dan zouden waarschijnlijk veel landschaps/zoogdieren fotografen helemaal niet mee doen. En dat is niet onze bedoeling.
Je merkt op Birdpix trouwens ook dat dit soort opdrachten meer aanspreken dan soortspecifieke opdrachten. Het aantal inzendingen ligt de laatste paar opdrachten daar een stuk hoger dan toen men opdrachten had als "fotografeer een veldleeuwerik" of "Fotografeer twee soorten ganzen".

Vandaar dat we het (voorlopig?) nog maar even houden bij dit soort wat bredere opdrachten.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 11:55    Post subject:
Ik bedoel niet dat we van onderwerpen moeten afstappen Arjan.
Ik geef alleen maar een voorbeeld hoe je kan omzeilen dat de typische stijl van een fotograaf zichtbaar wordt.
Nu is het wel zo dat een LHB overal in Nederland voorkomt, en dus wel een makkelijke opgave zal zijn.

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 17:45    Post subject:
Very Happy
Het was zomaar een idee'tje hoor Exclamation Wink Vind het ook prima dat het blijft zoals het is. Ben wel benieuwd naar de volgende opdracht Question En hopenlijk zal het weer wat meer meezitten dan de afgelopen tijd.
groetjes
Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
klomp


Gender: Male
Age: 66
Joined: 16 Oct 2005
Posts: 97
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 19:14    Post subject:
Prima dat het zo blijft, het was misschien een leuke uitdaging om het uit te proberen. Maak de volgende opdracht maar gauw bekend, dan kunnen wij ons weer uitleven.
Groet Cees.
_________________
FUJI Finepix S9500,
Cannon EOS 400D, Kitlens, 200mm lens, Tamron 90 mm 2.8 macrolens.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
 
Post new topic   Reply to topic
Page 5 of 5


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum