Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Richtlijnen voor Nederpix fotografen


Foto's van grote grazers
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Eef Kieft
Supervip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 03 Jun 2016
Posts: 5
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 23 Oct 2016, 18:39    Post subject:
De moderators hebben mij gevraagd een duit in het zakje te doen over de discussie omtrent foto´s van wisenten op NP. Dat doe ik graag.
In het Kraansvlak, onderdeel van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, zijn in 2006 6 wisenten uitgezet. Dit betroffen wilde wisenten, in Polen gevangen (Bialowieza). Het Kraansvlak is een 3,5 km2 groot duinterrein. De dieren werden en worden niet bijgevoerd (ook niet in de winter). De dieren leven daar en gaan daar dood. Er is dus zeker geen sprake van een dierentuinsituatie. Kortom, wisenten zijn geen vee, maar wilde dieren die in het Kraansvlak in "wilde"staat leven. Maar wat is "wild" nog in Nederland. Zijn moeflons op de Hoge Veluwe wild? Of damherten in de duinen en edelherten in de Oostvaardersplassen? Die foto's worden wel geplaatst. De wisenten in het Kraansvlak leven nu dus 10 jaar in Nederland en planten zich goed voort. Zo goed zelfs dat er in het voorjaar een aantal dieren zijn overgebracht naar de Maashorst (en vorig jaar twee dieren naar een project in Spanje). Ook op de Veluwe is inmiddels een wisentenproject van start gedaan. Daar zal het ongetwijfeld niet bij blijven. Volgens mij is één van crtiteria voor het plaatsen van "exoten" dat zij zich gedurende 10 jaar zelfstandig voortplanten in Nederland. Dat is het geval. Bovendien heeft de wisent zeer waarschijnlijk eeuwen geleden in Nederland geleefd, wellicht zou je dan zelfs kunnen spreken van een herintroductie, zoals met de otter is gebeurd. De wisent is nog steeds een zeldzaam dier. Een van de doelen van de wisentenprojecten is dan ook bescherming van de soort. Wisenten zijn fascinerende wilde dieren die , wat mij betreft, zeker een plaats verdienen op NP! Ik hoop dan ook van harte dat de moderators zullen besluiten om wisentfoto's op NP toe te laten.

Eef Kieft
_________________
Nikon D500. Gebruikte lenzen: Nikkor 200-500 mm 1:5.6E ED, Tamron 70-300 mm, Nikkor 18-70 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 23 Oct 2016, 22:17    Post subject:
Eef, bedankt voor de interessante uiteenzetting aangaande de Wisenten in Nederland. Wat mij betreft heb je gelijk wat betreft deze mooie dieren. Echter de moderators doelden met hun bewoording 'grote grazers' mijns inziens niet alleen op Wisenten. Gaat dit verhaal ook op voor de Schotse Hooglanders en andere door anderen genoemde grazers? Het zou mij helpen als ik wist welke soorten door de moderators tot de 'grote grazers' worden gerekend. Niet dat ik die ooit op NP zou willen aanbieden; mijn interesse ligt ergens anders, maar gewoon ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid (en die van anderen, schijnt mij toe...).

Groeten, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 6:29    Post subject:
Intermezzo
Wat hebben wisenten in Nederland gemeen met giraffen van de soort senegalensis in Namibië (meen ik) en tijgers in Zuid-Afrika?

Weer een heel ander type knutselnatuur dan onze bekende grote grazers. Met de beste bedoelingen en een prima resultaat ook nog eens.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1104
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 9:08    Post subject:
Eef,
Mijn eerste foto op NP was er een van de Wisenten op het Kraansvlak, toen gemaakt op een excursie met de terreinbeheerder.
Die foto is hier nog steeds op te zoeken.

Ik vind ze mooi, maar ik vind niet dat dat iets te maken heeft met de Nederlandse natuur in engere zin. Ik vind Schotse hooglanders ook mooi. Maar het is inderdaad knutselnatuur en niet onomstreden ook.
De schade aan zeldzame plantjes kon best eens flink zijn. Ook de aantallen grazers in de OVP en de Damherten in onze duinen geven problemen.
Naar mijn mening wordt de natuur in Nederland verdierentuiniseerd Wink

Ik blijf het jammer vinden dat er nu door mensen beheerde exotische landbouwhuisdieren op NP worden toegestaan.
gr
G
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 11:36    Post subject:
Het enige wat problemen geeft in de natuur loopt op twee benen.
Back to top
Reply with quote
 
Eef Kieft
Supervip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 03 Jun 2016
Posts: 5
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 11:50    Post subject:
Robert heeft de vraag gesteld of mijn commentaar van 23 oktober 2016 op het plaatsen van foto's van grote grazers alleen geldt voor Wisenten of voor alle grote grazers.
Wat mij betreft is er een groot en duidelijk verschil tussen Wisenten en alle andere (grote) grazers zoals Konik's, pony's, Heck runderen, Schotse Hooglanders, schapen etc. Wisenten zijn WILDE dieren. Alle andere grote grazers zijn VEE, door de mens gedomesticeerd en geen aparte soort. Wisenten in het Kraansvlak leven in een "wilde" situatie, in ieder geval zo wild als in Nederland mogelijk is. Elke vergelijking met een dierentuinsituatie gaat mank, weet ik uit ervaring. Ze worden niet bijgevoerd (iets wat in Polen overigens wel gebeurt om te schade aan bomen te beperken) en leven en sterven in het terrein. Ook door de grootte van het terrein (3,5 km2) gaat elke vergelijking met een dierentuin niet op. Natuurlijk zijn Wisenten niet op eigen kracht naar Nederland gekomen. Maar dat geldt ook voor het Damhert en de Moeflon, waarvan de foto's wel op NP geplaatst worden. Zelfs in Bialowieza in Polen, de bakermat van de wilde Wisenten, zijn de dieren uitgezet, nadat tijdens de Eerste Wereldoorlog de Wisent in het wild uitgestorven was. Alle nu levende Wisenten ter wereld zijn de nazaten van slechts 12 dieren waarmee in dierentuinen is gefokt en die later (met succes) zijn uitgezet in Bialowieza in Polen. Ik herhaal daarom mijn pleidooi om foto's van Wisenten op NP te plaatsen, maar niet die van andere (grote) grazers.

Eef Kieft
_________________
Nikon D500. Gebruikte lenzen: Nikkor 200-500 mm 1:5.6E ED, Tamron 70-300 mm, Nikkor 18-70 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 14:06    Post subject:
Jan Uilhoorn wrote:
Het enige wat problemen geeft in de natuur loopt op twee benen.
Leuk dat je meedoet in de discussie Jan. Ik kan alleen niet zo veel met je inbreng tot nu toe. Kun je je uitspraken misschien toelichten? Ik ben nieuwsgierig naar je beweegredenen. Very Happy

Groet, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 14:58    Post subject:
Ik ben het volledig eens met waar de vorige sprekers het hebben over: knutselnatuur, huisdieren, schade aan planten, etc. etc. Alleen zie ik daar geen reden in om hier geen foto's van die dieren te plaatsen. In tegendeel, door deze dieren in de foto's toe te laten kan je juist veel beter het verhaal van knutselnatuur vastleggen, en daarmee de illusie afbreken. Meer inhoudelijke discussie (zie maar dit topic), meer variatie in beelden.

Heerlijk toch?

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 16:12    Post subject:
Wat is het idee eigenlijk achter het voorstel? Bedienen van bestaande gebruikers, aantrekken van nieuwe gebruikers?
Het lijkt me dat het laatste de bedoeling zou moeten zijn. Kuddodieren zullenl de site aantrekkelijker maken voor breder publiek.
Mooie kinderdijkbeelden, terpen en akkers zullen dat ook doen. Dan dekt de naam van de site ook beter de lading.

Persoonlijk, het lijkt me dat je op een andere manier zou moeten denken, meer in mogelijkheden, voor mensen die iets wel/of niet willen, en minder in regeltjes (met wijsvingergevoel).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 16:36    Post subject:
Voor wisenten zou je n.m.m. een uitzondering kunnen maken aangezien het een natuurlijke (onder)soort is en niet een door de mens geknutseld stuk huisvee. Bovendien hoorde Nederland heel lang geleden daadwerkelijk tot het verspreidingsgebied van de (laagland)wisent. Net als de eland, maar daar is blijkbaar geen plaats (meer) voor in Nederland. Edelhert, ree en wild zwijn horen thuis in Nederland alleen moet het wildzwijn achter een hek. Edelhert misschien ook wel, daar heb ik me niet in verdiept. Persoonlijk heb ik weinig interesse in de in Nederland rondlopende wisenten, maar ik zou niet snel hebben protesteerd als daarvoor een uitzondering zou zijn gemaakt. Van konikpaarden en allerlei langharige koeien moet ik helemaal niets hebben (behalve als ze in stukjes uit de pan komen) omdat die knutselbeesten helemaal niets met natuur hebben te maken.

Het moeflon heeft volgens mij een vergelijkbare status als het damhert. Het is niet oorspronkelijk inheems maar hier uitgezet en het handhaaft zich en heeft daarom een dusdanige exotenstatus waarvan NP zegt dat die op NP mag. Een hele duidelijke regel. Maar nu maakt NP opeens uitzondering op die regel door een vorm van knuffelnatuur toe te laten omdat ennkele gebruikers in een draak van een enquête (buiten de schuld van NP) hebben aangegeven dat ze daarvan graag foto's zouden willen tonen. Nergens werd er in de enquête gevraagd om daar je mening over te geven, er is dus op geen enkele manier de mening van "de gebruikers" gepolst. Ik weet dat dat ook niet hoeft maar in het licht van meer zaken willen afstemmen met de gebruikers kan ik dit niet plaatsen. En waarom erger ik mij hier zo aan? Nou, omdat het voor mij aanvoelt als het opofferen van kwaliteit voor kwantiteit. e mensen achter NP willen meer gebruikers dus wordt er een regeltje versoepeld om soorten toe te laten met een grote aaibaarheidsfactor die ook nog eens heel gemakkelijk zijn te "scoren".

@Hendrik
Het fotografisch vastleggen van knutselnatuur en de negatieve gevolgen daarvan vormt voor mij geen enkele uitdaging. Als je dat goed wilt doen, moet je inventariseren. Die inventarisaties zijn gedaan door mensen die er verstand van hebben en de negatieve gevolgen zijn vastgesteld, die zijn een feit. Daar heb ik geen foto's voor nodig. En zelfs al is er een overvloed aan foto's (en rapporten) van de negatieve gevolgen- zie de OVP toen en nu - dan doet dat nog weinig omdat veel mensen zich laten beïnvloeden door hun emoties i.p.v. de rationale.

Kortom, maak een uitzondering voor de wisent en laat het gestuntel met huisvee voor wat het is. Of vraag écht om de mening van de gebruikers hierover, bijv. in een poll. Want als daadwerkelijk de meerderheid van de NP'ers die grote grazers op NP wil toelaten, dan heb ik me daarbij neer te leggen. Met daarbij de opmerking dat je in een echte verkiezing blind hoort te stemmen en dus niet naar de tussenstand moet kunnen kijken om op basis daarvan te besluiten of je gaat stemmen of niet. Wink
Back to top
Reply with quote
 
Eef Kieft
Supervip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 03 Jun 2016
Posts: 5
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 17:55    Post subject:
Nogmaals een bijdrage van mij over dit onderwerp. Het maakt heel wat los, de discussie over het plaatsen foto's van grote grazers en in het bijzonder die van de Wisent! In eerdere berichten heb ik gepropageerd foto's van Wisenten toe te laten en foto's van andere grote grazers (= vee) te weren.
In reacties wordt gesproken over knutselnatuur. Ja, het is knutselnatuur. Maar we leven nu eenmaal met heel veel mensen in een heel klein landje, dat vrijwel uitsluitend bestaat uit culuurlandschap. Natuur wordt dan al snel knutselnatuur. Knutselnatuur zie je overal. Tal van terreinbeheerders doen hieraan mee, of het nu gaat om het afschieten van herten en wilde zwijnen wegens het ontbreken van top-predatoren, aflplaggen van vergraste heidevelden, graven van paddenpoelen, aanleggen van vistrappen, ruimte geven aan water langs de rivieren, aanleggen van geschikte broedplaatsen voor Kleine Plevieren of Kluten, het is allemaal knutselnatuur. Postzegelwerk. Is dat erg? Ik vind van niet, Nederland wordt er mooier, diverser van. Het uitzetten van wisenten in Nederland past in dit rijtje. Een van de doelen van wisentprojecten is het beschermen van deze soort, met zijn zeer smalle genetische basis. Dat lijkt te lukken.
Een van de deelnemers aan deze discussie meldt dat er duidelijke negatieve effecten optreden bij het inzetten van grote grazers. Ik weet niet of de schrijver hiermee ook Wisenten voor ogen heeft. Wat ik wel weet is dat in het Kraansvlak de aanwezigheid van Wisenten wetenschappelijk wordt gevolgd en heeft gezorgd voor een enorme toename van kennis over de dieren en hun gebruik van het terrein. Wisenten hebben in het Kraansvlak gezorgd voor open plekken in het gras, als gevolg van hun zandbaden. Insecten en zandhagedissen profiteren daar van. Zelf inventariseer ik al 10 jaar de broedvogels in een deel van het 3,5 km2 grote terrein. Ondanks het feit dat Wisenten vrijwel alle kardinaalsmutsen hebben opgegeten hebben ze geen negatieve invloed gehad op de stand van de struweelbroeders. Sterker nog, het aantal territoria is de laatste jaren toegenomen, terwijl het aantal soorten stabiel blijft. Kennelijk vinden die voldoende broedgelegenheid in de (ondergroei van) meidoorns en duindoorns. Ook vindt er monitoring plaats van planten en insecten, zonder dat daarbij negatieve effecten zijn vastgesteld.
Wel is het goed dat de druk van de dieren op het terrein in de gaten wordt gehouden. Als die te groot wordt moet worden ingegrepen. Iets wat in de Oostvaardersplassen niet gebeurt. Ook de damherten in de Amsterdamse waterleidingduinen hebben gezorgd voor grote negatieve effecten, simpelweg omdat er te veel zijn. Nu proberen de beheerders de populatie damherten in te dammen. Knutselnatuur? Ja.
Tot slot nog dit. Ik was aanvankelijk heel sceptisch over Wisenten in de duinen. Is dat nu nodig, dierentuintje spelen, dacht ik. Dat gevoel verdween echter snel toen ik de schuwe dieren voor de eerste keer waarnam. Wat een belevenis was dat! Zelfs nu, na 10 jaar , zorgt een ontmoeting met de Wisenten nog steeds voor voor echte natuurbeleving. Geweldig als ze plotseling opduiken uit de ochtendmist, knabbelend van meidoornscheuten door het terrein dwalen, hun kalfjes beschermen, door het water banjeren of lekker lui liggen te herkauwen, Geen gevoel van knutselnatuur, en al helemaal geen dierentuingevoel. In het Kraansvlak is het voor bezoekers mogelijk van september tot maart een vastgestelde route door het terrein te lopen. Daarbij bestaat de kans om Wisenten te zien. Ik heb nog nooit iemand gesproken die niet onder de indruk was van een dergelijke ontmoeting. Ook op andere plaatsen in Nederland wordt dat wellicht mogelijk. Kortom, plaats kwalitatief goede foto's van Wisenten, als uitdrukking van een bijzondere natuurbeleving.

Eef Kieft
_________________
Nikon D500. Gebruikte lenzen: Nikkor 200-500 mm 1:5.6E ED, Tamron 70-300 mm, Nikkor 18-70 mm.


Last edited by Eef Kieft on Mon 24 Oct 2016, 19:20; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 18:11    Post subject:
Quote:
@Hendrik
Het fotografisch vastleggen van knutselnatuur en de negatieve gevolgen daarvan vormt voor mij geen enkele uitdaging. Als je dat goed wilt doen, moet je inventariseren. Die inventarisaties zijn gedaan door mensen die er verstand van hebben en de negatieve gevolgen zijn vastgesteld, die zijn een feit. Daar heb ik geen foto's voor nodig. En zelfs al is er een overvloed aan foto's (en rapporten) van de negatieve gevolgen- zie de OVP toen en nu - dan doet dat nog weinig omdat veel mensen zich laten beïnvloeden door hun emoties i.p.v. de rationale.


Kijk, als je het niet wilt, dan doe je het niet. Als je het wel wilt kan het voortaan. Er zullen veel mensen zijn die de verruiming om heel andere redenen omarmen, leuk, geen andere mogelijkheden door lichamelijke beperkingen, financiële beperkingen, andere invalshoek enz.

Ik begrijp die hokjesmentaliteit niet zo. Soort A wel, soort B niet want die is niet wild genoeg, apart album ervoor .... We laten wel de landschappen zien die bij elkaar geharkt of gegeten zijn maar de dieren die dat gedaan hebben in het verleden, of nu een rol spelen in het beheer, die mogen niet getoond worden. Ik vind elke vorm van verruiming een verrijking voor Nederpix. Gebruik de gewoon de mogelijkheden op je eigen manier en laat anderen ook wat ruimte. De ramen open, een frisse wind erdoor om het stof er uit te waaien.

Laat ik de wijze woorden van Peter Wijn nog maar eens herhalen:
Quote:
Persoonlijk, het lijkt me dat je op een andere manier zou moeten denken, meer in mogelijkheden, voor mensen die iets wel/of niet willen, en minder in regeltjes (met wijsvingergevoel).


.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 03 Sep 2007
Posts: 1104
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 18:56    Post subject:
Hendrik,
Het is een kwestie van purisme denk ik.
Ik ben erg blij met de regels van BP, die de foto's van boerderijganzen, verwilderde kippen, postduiven, soepeenden (en zo) van de site weert.
Zuivere populaties van exoten die zichzelf al jaren in stand weten te houden als Fazant, Nijlgans en Halsbandparkieten mogen wel.
Dat vind ik een helder onderscheid.
Ik gruwel van halfwitte, dikke ganzen of langnekwaggeleenden met een veertje extra op de kruin.

Zo zie ik ook het onderscheid v.w.b. de grazers: Damherten, Moeflons, en vooruit, misschien ook die prachtige Wisenten houden zich in stand in de vrije wildbaan.
Paarden, geiten en schapen beweiden een afgerasterd stuk en houden zich niet zonder tussenkomst van de mens staande en zijn in die zin vergelijkbaar met Postduiven en Soepganzen.

Dat jij daar anders in staat Hendrik, begrijp ik ook wel.
Met jouw voorliefde voor en kennis van de oude cultuurlandschappen, vind je - denk ik zo - vanzelf die cultuurdieren ook een stuk interessanter en mooier dan ik.
gr
G

edit: het onderscheid tussen soort en ras, zoals beschreven door Michiel hieronder, heb ik hierboven dan wel niet expliciet benoemd, maar wel uitgebreid beschreven.


Last edited by Gerard Visser on Mon 24 Oct 2016, 19:07; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 18:59    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Ik begrijp die hokjesmentaliteit niet zo. Soort A wel, soort B niet...

Het is heel simpel. Soort B is geen soort maar een ras. Net zo natuurlijk als een poedel, een barnevelder kip of een sierduif. En Nederpix stond tot voor zeer kort voor natuurfotografie. Sterker nog, als je met je muispointer linksboven op NEDERPIX gaat staan, verschijnt er een grijs vakje met "Natuur foto's" (in echt Nederlands is Natuurfoto's eigenlijk één woord). Een ras moet je niet verwarren met natuur.

En als je NP toegankelijker wilt maken voor een breder publiek dan kun je NP het beste openstellen voor foto's uit de dierentuin en de Keukenhof.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 19:45    Post subject:
Heren ik ben bekend met het verschil tussen ras en soort. Maar daar gaat mijn pleidooi niet over hé? Dat gaat over fotografen de ruimte geven, over meer keuzevrijheid.

En met die hardcore natuurfoto's op Nederpix valt het ook wel mee .... Hier kan je van alles van vinden, maar natuur? Twee maten? Een voor landschap een ander voor dieren?

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=234874

Alleen mooi is het wel. Het lijkt mij dat we het daar wel over eens zijn.



(overigens vind ik niet zoveel van cultuurdieren. Ik gun alleen een ander wat meer)

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Eef Kieft
Supervip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 03 Jun 2016
Posts: 5
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 20:14    Post subject:
Dit is mijn allerlaatste bijdrage aan deze discussie, want alles is wel zo een beetje gezegd over dit onderwerp. Wat rest is veel wijsheid bij de heren en dames moderatoren bij hun besluitvorming over het wel of niet toelaten van foto's van Wisenten op NP!

Eef Kieft
_________________
Nikon D500. Gebruikte lenzen: Nikkor 200-500 mm 1:5.6E ED, Tamron 70-300 mm, Nikkor 18-70 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 20:22    Post subject:
En planten dan? Al die rare krokussen, tulpen en narcissen die je overal tegenkomt in het voorjaar? Lekker laagdrempelig, je hoeft je wijk niet meer uit. Ingezaaid of vergeten, dat maakt dan eigenlijk ook niet uit want ik zie geen fundamenteel verschil tussen het loslaten van een zaadje of bloembol en het loslaten van een langharige koe.

Overigens staat er bij de beoordelingscriteria nog steeds:
Quote:
- Foto’s dienen van wilde inheemse organismen gemaakt te zijn.

Dat moet nodig worden aangepast dus.

@Eef
Volgens mij zit je goed met je wisenten want dat zijn ook grote grazers. Je moet alleen nieuwe foto's maken want foto's van voor de datum van de nieuwe regels zijn doorgaans niet toegestaan.
Back to top
Reply with quote
 
Lourens


Gender: Male
Age: 38
Joined: 16 Aug 2010
Posts: 23
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 20:58    Post subject:
Niet alle Schotse Hooglanders vallen onder de veterinaire wet- en regelgeving. Zowel op de Veluwezoom als de OVP zijn de Hooglanders hiervan vrijgesteld. ( geen oormerken, worden niet bijgevoerd, planten zich zelfstandig voort) Als je dan dus strikt de regels van dit forum wil hanteren dan zijn dit dan m.i. ook exoten die zich zelf staande weten te houden in de vrije natuur.

Verder zijn er maar heel weinig echt wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de effecten van begrazing door Schotse Hooglanders. De ene beweert dat de effecten positief zijn en een ander niet. Het is maar door welke bril je wilt kijken. Los van wat de wetenschap zegt ben ik van mening dat een grotere variatie van diersoorten leidt tot een gevarieerder natuurgebied.

Naast de wisent leefde er vroeger ook oer runderen. Nu zijn Hooglanders geen oer runderen maar zij zijn wel een zeer oud ras die wellicht de functie die de oer runderen hadden kunnen overnemen.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 20:59    Post subject:
Ik doe mee met Eef. Mijn laatste bijdrage is een reactie op iets wat Hendrik zegt.
Hendrik van Kampen wrote:
Heren ik ben bekend met het verschil tussen ras en soort. Maar daar gaat mijn pleidooi niet over hé? Dat gaat over fotografen de ruimte geven, over meer keuzevrijheid.
Zonder wie dan ook de deur te willen wijzen, iedere fotograaf heeft alle vrijheid om vast te leggen wat hij/zij wil; iedere fotograaf heeft bijna alle vrijheid om de vastgelegde foto's te etaleren waar hij/zij dat wil; niemand die hem/haar tegenhoudt dat op een andere plaats te doen dan Nederpix. Van een fotosite voor foto's van katten kun je in mijn beleving niet verlangen dat je er met je hondenfoto moet kunnen aankomen alleen ter wille van de vrijheid. Eef's pleidooi voor het toestaan van de Wisent op Nederpix heeft mij over de streep getrokken voor dat dier. Voor de andere beesten ben ik van mening dat die een brug te ver zijn voor Nederpix. Persoonlijk vind ik een doel (of hokje zo je wilt) zoals Nederpix dat zich heeft gesteld juist goed. Het geeft karakter. Van mij hoeft Nederpix geen meeloper te worden.

Wil ik nog besluiten met de dezelfde regels als Eef... dat van die wijsheid en zo. Smile

Groeten, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Oct 2016, 21:44    Post subject:
Dat weet ik Lourens, maar je mist het punt van onderscheid tussen soort en ras. Elke Schotse hooglander, met of zonder oormerk, is een ras. Net zoals een zwartbonte Fries-Hollandse koe, maar dan met lange haren om beter bestand te zijn tegen het gure Schotse buitenleven. Maar boven alles is de Schotse hooglander gefokt voor de vleesproductie; het is een vleesras. Dat dit ras ook min of meer zelfstandig natuur- en recreatiegebieden kan begrazen is een "bijwerking". Ook heel fijn is dat het makke en tamme beesten zijn, redelijk onverstoorbaar. Daardoor kunnen recreanten rustig blijven recreëren in de gebieden die worden begraasd door Schotse hooglanders zonder te worden aangevallen en zonder dat een hele kudde in paniek door de omheining stormt. Met andere woorden: alle door mensen ongewenste eigenschappen zijn eruit gefokt totdat er een vierpotige langharige grazende worst overbleef die precies goed was om worst van te maken. Dat laatste kan het beest helaas niet zelf. Sorry, maar dat is voor mij niet de definitie van natuur.
Back to top
Reply with quote
 
Eef Kieft
Supervip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 03 Jun 2016
Posts: 5
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Oct 2016, 6:48    Post subject:
Gisteren zei dat ik mijn allerlaatste reactie heb geplaatst omtrent de discussie over foto's van Wisenten. Nu mijn aller-allerlaatste reactie.

Ik las van vanmorgen in de krant en zag op het internet dat Jasper Doest, een eervolle vermelding heeft gekregen op de Wildlife Photopgrapher of the Year verkiezing in Londen. En waarmee? Met een geweldige foto van de Wisenten in het Kraansvlak "Dawn of the Bison". Doest heeft het Kraansvlak een paar maal bezocht in opdracht van National Geographic. Bij die gelegenheid maakte hij zijn foto. Zou Doest met zijn Wisentfoto in de prijzen zijn gevallen als de jury zou hebben gedacht dat de foto in een "dierentuin" zou zijn genomen? Ik denk het niet. De Wisenten in het Kraansvlak zijn Nederland op zijn wildst. Vandaar dat de Wisenten in het Kraansvlak deel uitmaken van een groot project: Rewilding Europe. Moet ik nog meer zeggen? Jasper Doest is mijn grootse pleitbezorger.

Eef Kieft
_________________
Nikon D500. Gebruikte lenzen: Nikkor 200-500 mm 1:5.6E ED, Tamron 70-300 mm, Nikkor 18-70 mm.


Last edited by Eef Kieft on Tue 25 Oct 2016, 11:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Oct 2016, 15:01    Post subject:
Belachelijk dat het weer over een kruimeltje gaat: wildvee ja of nee... Bekijk nou eens wat je wilt. Een enorme bak met potentiële nieuwe gebruikers, hordes fotografen overspoelen de natuur - ik chargeer - en we hebben het hier over koeien.

Natuurlijk kunnen die mensen hun foto's elders kwijt.
Hier zouden ze kunnen opsteken over natuur en over fotografie aan de hand van hun eigen foto's en aan de hand van vragen die ze kunnen stellen onder die 'betere' foto's.
Waar leer je nou meer van?
Nou, helemaal in combinatie met de tips op natuurfotografie.nl.
Die mensen kijken dan ondertussen ook naar de voorpagina, waar onze foto's staan te pronken. Ze genieten van onze foto's...

Wat daar voor nodig is? Naast de home-pagina met 'goede' foto's een pagina met 'ontwikkel' foto's die voor iedereen toegankelijk is en waar de mensen hun foto's ook aan oma en opa en de kleinkinderen kunnen laten zien. Waar ze tips kunnen krijgen voor determinatie en fotografie en natuur.

En een beetje minder regeltjes en meer mogelijkheden.
En we hebben het hier over koeien...

Nu ja, ik neem maar even een glaasje gasolie.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Oct 2016, 18:13    Post subject:
Peter

Nee geen gasolie !!, maar beter een glas KOEIENMELK


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Oct 2016, 19:52    Post subject:
Daar wordt je dik van Gert-Jan, het is niet zo maar dat ik niet dik ben.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Oct 2016, 12:10    Post subject:
Das waar ook , Je onderschrift zegt het al. Ik ben niet dik . Ik ben een vrachtwagen. vandaar dus die gasolie Very Happy . wel slecht voor het milieu al die roet uitstoot Very Happy .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Richtlijnen voor Nederpix fotografen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 5


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum