Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


display scherm

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Apr 2017, 15:08    Post subject: display scherm
Hoi np'ers,
hebben jullie tips zodat ik mijn display scherm beter kan zien bij het gebruik van liveview, met andere woorden hoe doen jullie dat? Ik vind het een ramp om mee te moeten werken maar ik heb geen keus geloof ik.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Apr 2017, 15:58    Post subject:
Het is een poosje geleden dat ik een 5D heb gebruikt, maar voor zover ik me herinner is het display niet kantelbaar. Dat maakt het in bepaalde situaties bijna onmogelijk om het scherm te gebruiken om handmatig scherp te stellen (laag bij de grond bijvoorbeeld). Contrast-AF schijnt bij opgeklapte spiegel wel te werken, maar dan moet je op de camera vertrouwen waarop hij scherpstelt. Wat de camera ook mist is 'focus peaking', dwz. dat er rond de delen van het onderwerp die scherp zijn kleurlijntjes verschijnen. Alleen dan kun je betrouwbaar scherpstellen met wat je op het display ziet. Sommige camera's van Sony en Panasonic kennen dat 'focus peaking' wel en hebben een in alle richtingen verstelbaar display. Het is een groot plezier om daarmee laagbijdegronds te werken.
Het slimste alternatief bij handmatig scherpstellen op laag niveau is te werken met een hoekzoeker.
Back to top
Reply with quote
 
Loes Belovics
PixPas (Basic)




Joined: 19 May 2013
Posts: 44

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Apr 2017, 16:07    Post subject:
Ik weet niet of je probleem ligt bij het bekijken onder lastige hoeken zoals laag standpunt of dat je bij veel licht weinig op je display ziet?
Bij dat laatste kun je je scherm instellen op zonlicht, dan wordt het beeld helderder. Vertrouw dan alleen niet op je belichting zoals je die ziet, maar gebruik je histogram.

Groet Loes
_________________
Sony-spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Apr 2017, 16:53    Post subject:
doek er over heen?

live view is niet helemaal ideaal.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ben Aalders
Vip


Gender: Male
Age: 71
Joined: 31 Jan 2009
Posts: 72
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Apr 2017, 9:10    Post subject:
Op mijn vorige Canon (70D) kon ik ook het scherm in alle standen zetten, met mijn nieuwe camera kan dat niet meer. Dus moest ik eerst een hoekzoeker kopen voor macro's aan de grond en gebruik ik het scherm veel minder dan vroeger.
Bij een van mijn vorige auto's was standaard een opvouwbare zwarte paraplu geleverd die ik terugvond in de schuur en precies in mijn fototas past.
Werk goed als het licht op je display schijnt, wel extra bagage maar het heeft me bij een plotselinge bui midden op de hei ook geholpen.
Gaat nu standaard mee.

Gr. Ben
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Apr 2017, 16:25    Post subject:
Hoi np,ers,
ik had mijn vraag wat meer gespecificeerd kunnen stellen, sorry daarvoor desalniettemin:
@Ger M,
uit jouw verhaal begijp ik dat ik de liveview op de 5d niet eens hoef uit te proberen, scheelt me enorm hoop tijd!! ( Bovendien geef je me goede tips voor apparatuur in de toekomst)
Het gaat me om macro foto's met de 1000d waarbij ik moeite heb om het scherm te zien met een leesbril halverwege de neus.
@loes,
ik zal eens uitzoeken dit weekend of ik ook het histogram in kan stellen op het display, ik heb inmiddels begrepen dat de belichting die je ziet op het scherm niet overeen komt met de "wekelijkheid'' (ik weet niet of ik dat zo goed zeg).
@ben, welk een praktische oplossing, een opvouwbare plu van de Hema kost niets, iets praktischer dan een doek denk ik.

Toch als iemand nog tips heeft om om te gaan met liveview graag, ik vind het het een onding om mee te werken (1000d heeft geen kantelscherm)
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Loes Belovics
PixPas (Basic)




Joined: 19 May 2013
Posts: 44

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Apr 2017, 7:11    Post subject:
Susan, ik weet niet of jouw camera het histogram al op je display kan tonen voor je de foto maakt ( bij mij is dat wel het geval) maar in elk geval kun je het histrogram controleren als je de foto gemaakt hebt.
Je kunt dan nog in de herkansing.
Enneh.... misschien een andere sterkte voor je leesbril? Afstand lezen en kijken op scherm kan best verschillen.

Groetjes Loes
_________________
Sony-spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Nov 2005
Posts: 83
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 29 Apr 2017, 20:08    Post subject:
Misschien heb je hier iets aan: http://support-th.canon-asia.com/contents/TH/EN/8200228500.html

Gr. Hans
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum