Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Tussenringen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
martine
Guest







PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 17:39    Post subject: Tussenringen
Hallo allemaal,

Ik heb een 300mm van nikon. Wil me ook gaan toeleggen op macrogebied. Op bep. sites zie ik dat ik de keuze heb tussen verschillende maten tussenringen van nikon bv. 8 mm, 14mm 27,5 mm.
hoeveel korter wordt dan de dichtbijzijnd instelafstand en hoeveel verlies van licht heb ik dan?
Reacties zijn erg welkom
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bootsma


Gender: Male
Age: 71
Joined: 04 Mar 2006
Posts: 6
Location: Wommels
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 17:45    Post subject:
Martine, zou je dan niet eerst een macro-objectief willen aanschaffen?,
deze zijn speciaal geconstrueerd voor het dichtbij gebied, eventueel met tussenringen.
Gr, Henk.
_________________
Pentax K 10D, Met div objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
Tim de Boer


Gender: Male
Age: 37
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 28
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 19:13    Post subject:
Of juist wel eerst tussenringen kopen, scheelt ene hoop geld en als je het nix vind heeft het je niets gekocht. Blijkt het wel wat te zijn kun je altijd nog een macroobjectief kopen en de tussenringen gebruiken. Over de scherpstelafstanden kan ik je niet zo veel vertellen ik doe altijd maar wat Very Happy
_________________
30d, 17-35 2.8L, 50 1.8, Tamron 28-75 2.8 DI , 100 2.8macro, 100-400 4.5-5.6L , Sigma 1.4 converter, Solligor tussenringen, Canon 550 + 420 EX en meer. http://www.timdeboer.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 19:14    Post subject:
martine, geef even aan hoe nikon de lenzen noemt waarvoor je tussenringen wilt gebruiken.

ondertussen kun je ook op www.nikonians.com terecht voor nog veel grotere bron van technische ervaring dan hier beschikbaar is.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 19:18    Post subject:
@Tim
Ervaringen en resultaten heb je vast, kun jij en wellicht ook anderen daar wat over zeggen.

Ik zit in dezelfde situatie als Martine (maar dan aan de Canonieke kant) en heb in het afgelopen jaar wel heel veel in een keer uitgegeven. Ik zie de bui al hangen als daar nog eens een fatsoenlijke macro bij moet van 500 euries. Als je dan al voor zo'n 5 tientjes een tussenring hebt dan is dat wat aantrekkelijker.

Dus reageren maar!
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 19:29    Post subject:
@jaap 5 tientjes? soms wel ja, maar vaak ook niet.
de soligor set van 3 die geschikt is voor nikon AF-D en AF-S lenzen kost bij de konijn zo ergens rond 150 euro.

De elektronische koppeling heb je op een d200 niet echt nodig voor lichtmeting, maar 't is wel erg handig.
(ik heb nog een ring zonder e-koppeling van zo'n 1,5 cm te koop. Maar voor je 300 (welke?) wil je denk ik wel de langste - en misschien ook de andere 2 - om een en ander een beetje dichterbij te krijgen.

Voor de lichtafval heb je ingewikkelde rekensommen (nikonians), of lichtmeting bij gesloten lens, of bekijken van het histogram op de camera, of DDL-flits. Ik denk niet dat je die ingewikkelde sommen gaat gebruiken Smile
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 20:33    Post subject:
Peter,
De tussenringen zijn bedoeld voor de 300mm AF -S van nikon. De officiele nikon tussenringen zijn heel wat duurder: per stuk 100 tot 130 euro. Mijn kortste instelafstand is nu 1.45 m. Als ik een tussenring van 14 mm koop wat wordt dan mijn kortste instelafstand.? Ga zeker niet ingewikkelde berekeningen maken!
Back to top
Reply with quote
 
Ton Valk


Gender: Male
Age: 67
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 446

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 21:01    Post subject:
Je kunt ze ook in Hongkong bestellen: http://cgi.ebay.com/Macro-Adaptateur-Pour-Nikon-D200-D70-F6-F5_W0QQitemZ190077299159QQihZ009QQcategoryZ121456QQcmdZViewItem
Ik heb twee weken geleden een adapter m42 besteld en had hem met 10 dagen in huis, verzendkosten zijn duurder dan de adapter.Tussen ringen kosten €4,95 vezendkosten €19,98 samen nog geen € 25,- goedkoper kan niet!! Laughing
_________________
De snelste manier om geld te verdienen met fotografie is je camera verkopen!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 22:39    Post subject:
@digiton, die chinese ringen van jou geven geen elektronische info door (als eerder gezegd, het werkt dan wel, maar zonder lichtmeting en autofocus). 't is geen geld, ik hoor graag of ze ook een beetje stevig zijn.

martine, daar zou ik geen d200 en 300 AF-S aanhangen zonder eerst bij digiton te hebben uitgeprobeerd, in verband met de 1,5 kg lens en de 0,8 kg camera.

@martine ik zal je vraag op nikonians invoeren.

Ondertussen heb ik 36+20+12 Kenko (soligor) op m'n 500 F4 af-s uitgeprobeerd. Die heeft normaal een minimale scherpstel afstand van 4,5 m, met ringen van zo'n 2 m. Wilde gok: met die 300 en deze set wel tot 40 cm? later meer.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 9:28    Post subject:
http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID6/20380.html#5

voorstel van mensen op nikonians om een Canon 500 D voorzetlens te gebruiken omdat je er mee dichter bij kunt komen dan met tusssenringen (maar is dit ook de bedoeling?)

Iemand, "jazzster", schijnt de combi 300 F4 AF-S en Kenko/soligor ringen te gebruiken voor "dragonflies" (libellen dus). De werkafstand wordt dan - volgens de post-er ipv 5 ft 2 a 3 ft dus zo'n 60 - 90 cm. Lijkt me meer dan aardig.

Voor libellen lijkt me dat het behoud van lichtmeting en autofocus wel wat zal toevoegen (heel voorzichtig uitgedrukt).

hopelijk gaat het nog even door op nikonians, er is een fysicus aan de lijn die het allemaal haarfijn kan uitleggen.
Jullie kunnen je daar natuurlijk ook zelf inschrijven.

edit: tussenringen voor canon zijn goedkoper dan voor nikon. Nikon maakt zelf geen tussenringen voor AF-S/AF-D koppeling.
edit 2: fout over 500mm aangepast. beetje op automatische piloot getypt. moet zijn canon voorzetlens 500D.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Thu 01 Feb 2007, 16:00; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Tim de Boer


Gender: Male
Age: 37
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 28
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 9:52    Post subject:
Over mijn ervaringen:
tussenringen zijn opzich wel fijn maar het grote nadeel is dat je veel licht verliest, ik zou niet echt weten hoeveel ofzo. Qua beeldkwaliteit is het niet zo heel erg verschillend maar voor het geld vind ik het allemaal wel fijn zegmaar. Daarnaast is het gewoon heel handig dat je ze altijd kan gebruiken als je een lange scherpstelafstand hebt en een vogel komt te dichtbij ofzo gooi je er een tussenring tussen. Daarnaast kun je ook van ene hoop verschillende lensen gebruikt maken op deze manier de ene keer gooi je ze tussen je standaartzoom en de andere keer tussen je tele. Al met al zal ik zeker dit jaar waarschijnlijk nog een macro lens gaan kopen maar ik zal zeker de tussenringen erbij houden. Voor de 120 euro dat mijn solligor tussenringen kostten is het dus zeker geen miskoop geweest. Qua resultaten alle foto's van insecten op deze site door mij gemaakt zijn met tussenringen.
_________________
30d, 17-35 2.8L, 50 1.8, Tamron 28-75 2.8 DI , 100 2.8macro, 100-400 4.5-5.6L , Sigma 1.4 converter, Solligor tussenringen, Canon 550 + 420 EX en meer. http://www.timdeboer.nl
Back to top
Reply with quote
 
HansNW


Gender: Male

Joined: 07 May 2006
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 15:47    Post subject:
peter wijn wrote:

voorstel van mensen op nikonians om een 500 mm close-up lens te gebruiken omdat je er mee dichter bij kunt komen (maar is dit ook de bedoeling?)

Peter,
voor zover ik hier wat van begrijp (heb zelf enige ervaring met de nikon 6t close up lens gekoppeld aan een panasonic fz20), is dit geen 500 mm lens, wel een voorzetlensje, iets dikker dan een uv-filter. De sterke van die lenzen wordt uitgedrukt in 'dioptrie' getallen. De canon 500d heeft schijnbaar een dioptrie=+2, de nikon 6t een van +2,9. Om de vergroting die je met dergelijke voorzetlens kan halen, te berekenen zou je volgende formule moeten gebruiken:
brandpuntsafstand x dioptrie / 1000.
Voor mijn panasonic fz20 met een 432mm lens en de 6t , kwam dit uit op een vergroting van 1,25, of ruim voldoende om zweefvliegen goed in beeld te krijgen. Scherpstelafstand zou opnieuw afhangen van de dioptrie en wordt bepaald als 1000 mm / dioptrie . Of de formules loepzuiver zijn, durf ik niet beweren, feit is dat ik die wel op een aantal plekken heb teruggevonden. Meer info kan je hier en hier vinden. Je kan de formules makkelijk toepassen op de lenzen die je zelf hebt, en beoordelen of dit al dan niet de moeite loont.
Grote voordeel van die dingen is dat ik met de panasonic fz20 op 432 mm een min scherpstelafstand van ca 2m moest aanhouden, dank zij de voorzetlens, werd dat ca 30 cm. Kwaliteitsverlies heb ik daarbij niet echt gemerkt. Verlies aan scherptediepte is dan uiteraard wel meer dan behoorlijk.
Hans
_________________
Nikon D300, Nikkor 50 f/1,8, Sigma 105, sigma 150, Tamron 200-500, Tokina 12-24
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 20:44    Post subject:
Iedereen hartelijk bedankt die antwoorden heeft gegeven op mijn vragen. Denk dat dit onderwerp bij meerderen onder ons leeft.
Ik vind de foto's van Karl Kalmthout met zijn 105 mm van nikon wel erg gaaf. Misschien ga ik dan toch voor deze lens????!!!!!!
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
karl kalmthout


Gender: Male
Age: 71
Joined: 30 Jan 2007
Posts: 4
Location: Kalmthout Belgie
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 21:23    Post subject:
Je vind deze lens regelmatig in occassie voor 350 a 500 euro.
Dus de 105/2.8 af macro lens . Groetjes karl.
_________________
fujiS5pro, 18-70 nikon,Tokina 12-24/4,Nikon 80-200/2.8,nikon 105 VR micro 2,8 2.8 ,Nikon 300/4,Sigma 400/5.6 apo macro,TC 16A nikon, Gitzo statief ,manfrotto eenpoot,lowepro rugzak
Back to top
Reply with quote
 
Hillebrand Breuker


Gender: Male

Joined: 13 Nov 2005
Posts: 29
Location: Warten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 22:33    Post subject:
Met een EF 300/4 IS van canon breng je met een 25mm tussenring de scherpstelafstand terug van 1,5 meter naar ongeveer 90 cm. Voor Nikon zal dit denk ik ongeveer gelijk zijn. Werkt uitstekend voor bloemen, libellen, etc.

Gr

Hillebrand
www.pixus.nl
_________________
Groet

Hillebrand
www.pixus.nl
www.fotografie.nl
www.breuker-fotografie.nl
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 22:39    Post subject:
Dankjewel Hillebrand en Karl voor de duidelijke antwoorden. Ga met deze gegevens aan de slag.
Mvg. Martine.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 15:47    Post subject:
als je nog eens probeert op de webpagina die ik hierboven heb aangegeven, dan vindt je formules die het preciese antwoord geven.
Die formules lijken ingewikkeld, maar aan de hand van de voorbeelden zou je er uit moeten kunnen komen. Ik ga ze vanavond zelf gebruiken om het zelfde te berekenen voor mijn 500 lens.

Mocht je nog eens iets specifieks willen vinden, dan kun je zoeken op:
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=list&forum=DCForumID63&conf=DCConfID5
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum