Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


muziek bij diashows

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 17:36    Post subject: muziek bij diashows
Hoi
Wie heeft er ervaring met goede muziek die ik
kan gebruiken bij digitale presentaties?
Ik dacht zelf al aan Enya, JM Jarre etc.
Wie heeft er nog wat tips voor me?

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Maas


Gender: Male

Joined: 17 Sep 2005
Posts: 17

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 17:42    Post subject:
Hoi Jeroen,

Belangrijk is dat je niet teveel herkenbare muziek achter je beelden plakt. Je loopt anders het risico dat de aandacht meer naar de muziek gaat dan naar je beelden.
Ik heb eens meegemaakt dat een stel ouderen waarvoor ik presenteerde, bij het slotnummer zaten mee te neuriën. En dat was niet helemaal mijn bedoeling ...

Gr.
Maas
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 18:39    Post subject:
Hoi Jeroen,

Volgens mij kan het ook geen kwaad als de muziek goed bij de foto's past. Een paar voorbeelden:
- Bijv. in een sessie over de vroege ochtend. Als je een foto heb waar de zon net opkomt, moet je dat kunnen horen in de muziek, die is dan wat sprankelender en feller.
- Een zingende vogel in het groen, uiteraard sprankelende muziek
- Een eekhoorn die een voedselvooraad aanbrengt en veel heen en weer holt: roffelende muziek, afgewisseld met zachte, rustige stukjes.
- Onweersdreiging: Donkere muziek, lage tonen

En zo zijn er legio situaties te bedenken, ook de soort muziek. De een houdt van Bach, Pachelbel, Straus, en weet ik niet wie. Anderen horen toch liever rock en roll etc.
Suc6!

Groet, Adri

Edit: ik had je vraag niet goed gelezen. De dingen die jij noemt ken ik niet, verder weet ik niet echt welke stukken welk thema hebben. Kan het wel opzoeken en beluisteren, maar daar heb ik nu geen tijd voor Sad
Misschien zijn er wel anderen die wat concretere antwoorden kunnen geven
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 1:35    Post subject:
Ikzelf vind een webpagina openen waar muziek of een midifile meedraait verschrikkelijk irritant. Bij een presentatie kan het waanzinnig mooi zijn.
Laats heb ik via mijn werk een presentatie meegemaakt die door de (harde) muziek veel indruk op mij heeft gemaakt.
Dit was 125 jaar KPN, samengevat in 10 minuten.
Uiteraard is dit de wereld van de telecom, dus een flitsende wereld en dus echt aanwezige muziek.
Muziek van Jarre en Ennia leent zich denk ik wel voor natuurpresentaties.
Laat het niet te prominent aanwezig zijn.

Vroeger was ik erg onder de indruk van het televisieprogramma "Mooi Nederland". De voice-over was van Ton Lensink. Samen met de instrumentale muziek die daarbij ten gehore werd gebracht was dit een geweldig mooi programma.
Ik ben nu nog steeds op zoek naar de titel en uitvoerende van die muziek.

Ik zou dus zeggen; leef je uit en probeer eerst een stukje.

Groeten, Aad verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 5:45    Post subject:
De zogenaamde "Psychedelische Rock" uit de jaren '60 en '70, bijvoorbeeld Pink Floyd.

Verder kun je eens rondneuzen in de shop van de BBC. De soundtracks van diverse natuurseries die ze gemaakt hebben zijn op CD verkrijgbaar, zoals die van Planet Earth en Blue Planet.

Realiseer je overigens dat de keuze van de muziek zeer bepalend is voor de sfeer die je oproept/op wilt roepen.
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 11:56    Post subject:
Hallo Jeroen,

Ik denk dat de muziek die je bij de presentatie wilt gebruiken geheel afhankelijk is van het soort dia's die je wilt laten zien. Maar een aantal suggesties waar je denk allerlei soorten platen mee kan "opluisteren": Clannad, Enya, Enigma, Era, Sacrit Spirit en Alain Bougrain Dubourg, wil je wat pittiger muziek, wat denk je van Faithless, Spearhead, Pink Floyd of Within Temptation ?? En je kunt natuurtlijk altijd wat klassieks er tegenaan gooien Wink De Vier Jaargetijden van Vivaldi ??

Het blijft afhankelijk van de soort presentatie.

groetjes, Ben
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 11:56    Post subject:
met enya en jm jarre ga je in zoverre niet verkeerd, dat je precies doet wat alle anderen doen. Pink floyd ligt ook erg voor de hand, maar die hebben ook een heel aantal echte achtergrond nummers.

in de klassieke muziek is vooral de periode voor 1750 interessant, want die muziek is treedt niet sterk op de voorgrond: bach, purcel, lully, rameau, teleman, haendel, vivaldi, scarlatti, enzovoorts. Minimal music (vooral geschreven door Amerikaanse componisten zoals john adams, john cage en uh....) is ook gemakkelijk tot behang te verwerken.

Als je echt maximaal uit je dak muziek wilt laten horen, dan kies je voor wagner, of nog wilder stockhausen of oestvolskaja. Dan moet je wel pakkende - zo niet schokkende - beelden hebben hoor, anders rent iedereen de zaal uit.

en natuurlijk kun je ook een stuk laten componeren voor bij jouw beelden.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Wilma de Jager


Gender: Female
Age: 65
Joined: 10 Oct 2005
Posts: 4
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 12:47    Post subject:
Als er iets nauw luistert dan is het wel muziek zoeken bij diabeelden /digibeelden.Alles valt of staat met de saamhorigheid van beelden met muziek tezamen. Heb je hele mooie beelden maar walgelijke muziek dan is je klankserie een flop datzelfde geld voor hele mooie muziek met hele slechte beelden. De kracht van je serie is de juiste combi te vinden. En dat valt niet mee voor de meeste mensen het vereist toch ook wel wat kennis van muziek. Erwin en ik hebben wat dat aangaat de perfecte combi gevonden. Erwin gaat helemaal voor de beelden en ik voor de muziek. Alles wat ik hoor wat ik mooi vindt sla ik op in m'n hoofd en als wij dan een serie gaan samenstellen en hij vertelt over zijn beleving en zijn emotie bij de beelden dan weet ik al welke muziek daar bijhoort. Overal waar wij komen en wij laten een van onze klankseries zien is het enthousiasme erg groot. Wij hebben al meegemaakt dat het ook een hoop emoties loslaat. Voor ons is dat een teken dat we het goed hebben gedaan en gaan we weer met een goed gevoel naar huis. Ik zou zeggen kijk naar je beelden en luister goed naar muziek en probeer een goede combi te vinden. Kijk ook eens op www.erwinvanlaar.nl naar dialezingen en klankdiareeksen hier staan wat kleine gedeeltes op van onze series.

Groetjes, Wilma.
Back to top
Reply with quote
 
Tobias Dansen


Gender: Male
Age: 50
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 69
Location: Woerden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 8:51    Post subject:
Hoi Jeroen,

ik ben wel eens bij een fotografie dag geweest, en na een aantal presentaties kon ik geen panfluit, Enya of Jarre of andere "synthesizer greatest" meer horen (ook persoonlijke voorkeur natuurlijk). Ikzelf houd wel van trance/lounge/techno onder een diashow. Leftfield/Thievery Corporation hebben ook wat rustigere nummers voor sfeerplaatjes. Bij plaatjes met actie hoor ikzelf ook graag Tiesto, Chemical Brothers, Underworld. Als je een Apple hebt kun je met iMovie of iDVD heel gemakkelijk muziek bij je foto's mixen.

Tobias
_________________
Canon EOS 400D, Canon 17-55 f2.8 IS USM, Sigma 105/F2.8 EX DG Macro, Canon 300mm f4 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 9:00    Post subject:
Tobias, dat herken ik wel Smile Sommige muziekstukken zijn zo grijs gedraaid (jaren 70 term) achter dia-shows dat ze voor mij de beleving sterk verminderen. Een beetje vergelijkbaar met de top-10 crematoriummuziek die soms ook zo voorspelbaar is dat het de emotie niet oproept maar juist verdringt Confused
Ik denk zelf dat de uitdaging is om niet alleen je beelden verrassend te laten zijn, maar ook je keuze van muziek daarbij. Uiteraard speelt smaak daarbij een hoofdrol (van jezelf en van je "doelgroep"); persoonlijk hoor ik achter een serietje "zonsopkomst-begin van de dag" liever het instrumentale intro van U2's "New year's day" dan weer een keer "Morgenstimmung" Cool
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 12:57    Post subject: Moby
En vergeet Moby niet. Maakt zeer geschikte muziek voor bij beelden (veel instrumentaal). Hoor je ook heel veel bij documentaires. En niet zo gedateerd als Pink Floyd. Wink Maar ja, blijft wel een kwestie van smaak. Zelf vind ik het belangrijk dat de overgangen in beeld aansluiten bij de muziek. Maar dat is heel lastig. Laatst zag ik een presentatie van Ruben Smit en daarbij had zijn zus zelf muziek gecomponeerd. Kijk, dat is natuurlijk de ideale oplossing. Nu alleen nog een zus vinden die muziek kan componeren...

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum