Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Landschapsfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 18:44    Post subject: Landschapsfotografie
Daar ik toch veel met vogelfotografie bezig ben, en dus meestel met grote diafragma's werk, vind ik het lastig om over te schakelen naar een landschapsfoto.
Ik heb hier een vraag:
Welke camerastand gebruik je het best?
Waar ligt je focuspunt?
Gebruik je a_DEP ? (op de 20D)

@ Hendrik: Ik zie dat jou landschapsfoto's niet met de DX2 maakt. Komt dit omdat je alleen maar een 600 mm tot je beschikking hebt, of leent de 8080 zich hier beter voor?

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 19:50    Post subject:
Quote:
Hendrik: Ik zie dat jou landschapsfoto's niet met de DX2 maakt. Komt dit omdat je alleen maar een 600 mm tot je beschikking hebt, of leent de 8080 zich hier beter voor?


hihi, D2x geschikt voor alles: portretten, sport, journalistiek, mode, natuur, alleen niet voor landschaps- en onderwaterfotografie.

serieuzer aad.
je kunt scherpstellen op het dichtstbijzijnde onderwerp (onderwerp dus) of daar een beetje achter, en dan met de scherptediepte-knop nagaan of het onderwerp bij sterk diafragmeren scherp genoeg is. In het algemeen mag de achtergrond ook bij landschappen een beetje weglopen.

Er komt hieronder vast ook iemand die een link geeft naar wat "hyperfocal distance" betekent.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 23:43    Post subject:
Aha...bedankt, een forum discussie die begint met een vraag aan mij.

Het antwoord is tweeledig.

Ik gebruik de Olympus omdat het heel gemakkelijk is in het veld zo'n lichte compact kamera. Ik kan heel goed te voet, met een heel goedkoop licht statief een hoge kwaliteit halen. De olympus kan in RAW fotograferen, heeft een zoomlens van 28 tot 140mm (kleinbeeld) en een lichtsterkte van 2,5 tot 3,5. Ik heb er sinds kort een teleconverter van 1,4 bij en beschik nu dus over 200mm 3,5. Dat is al een heel behoorlijke lens. Verder bevat de Olympus lenselementen van ED-glas........ Dat is dus de ene kant. Licht en gemakkelijk, ik kan met de hele set nog lekker ontspannen door het veld (of de Waddenzee) banjeren.

De andere kant is: de D2x heb ik gekregen en ik heb gewoon niet voldoende geld om er een hele set top-lenzen bij te kopen. De noodzaak is er eigelijk ook niet (zie eerste punt) Ik heb onlangs wel een 300mm f4 van NIKON besteld. Die is bedoeld om meer landschappelijke vogelfoto's mee te maken. Iets wat met de Olympus niet goed wil vanwege de ontspanvertraging.

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 23:58    Post subject:
Antwoord op je eerste vragen:

Quote:
Welke camerastand gebruik je het best?


Bij landschapfotografie kan alles. Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Als je bij een vlak landschap een hoog standpunt inneemt kan de de structuur van het landschap benadrukken. Bij een laag standpunt benadruk je de afmeting van objecten in de voorgrond en het is mogelijk met lucht en silhouetten te spelen. Variaties zijn talloos en er wordt over het algemeen te weinig mee gedaan. Als je een boeiend onderwerp vindt kan je het beste wat verschillende manieren uit proberen. Op een gegeven moment leer je wel wat werkt.

Quote:
Waar ligt je focuspunt?


Ook hier is weer veel variatie mogelijk. Wil je alles scherp? Gebruik dan een statief, weinig of geen tele en fors diafragmeren. Focus op iets dat niet al te ver van je af ligt. De voorgrond wordt veel sneller onscherp dan de achtergrond. Alles scherp lukt ook vaak niet. Als je echter op het belangrijkste punt in de compositie scherp stelt kan je vaak wel die indruk wekken

Altijd alles scherp is overigens helemaal niet zo interessant. Spelen met de scherptediepte kan heel mooie beelden opleveren. Met een compactkamera gaat dat niet zo heel goed. Die hebben vaak een vrij grote scherptediepte dankzij de kleine chip en dus korte lenzen.

Quote:
Gebruik je a_DEP ? (op de 20D)


Gebruik ik vaak op de D2x, met de olympus maak ik even een proefopname. Daar heb je wel tijd voor bij een landschap.


.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum