Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Bedankt voor reacties op TC voor Nikon, aanvullende vraag.

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Liesbeth Veenendaal


Gender: Female
Age: 52
Joined: 18 Feb 2007
Posts: 1
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 17:44    Post subject: Bedankt voor reacties op TC voor Nikon, aanvullende vraag.
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Inmiddels heb ik me (hopelijk goed) laten voorlichten in een fotozaak.
Daar werd me verteld dat ik, met mijn wensen, het beste een 70-200 F 2,8 EX DG APO kan aanschaffen, en deze in combinatie met een TC van 2x zou een scherp resultaat geven.
Wat ik er nl. mee wil doen:met name fotograferen in de jungle. Onder zo'n bladerdak heb je vaak geen optimaal licht.
Hebben jullie daar bepaalde ideeen of ervaring mee?
groetjes,
Liesbeth Veenendaal

Hallo,
Ik hoop op dit forum wat meer info te krijgen over Teleconverters die geschikt zijn voor mijn camera en lenzen.
Afgelopen vakantie gemerkt dat huidige lenzen niet toereikend zijn, en met een TC van 1,4 zou ik een heel eind komen.
Wie heeft ervaring met de TC 14-E II voor de Nikon?
Zou een Sigma 1,4 X 1,4 TC EX een goed alternatief zijn? Volgens div. websites geschikt voor een Nikon.
Ik heb mijn camera in mei 2006 aangeschaft en heb de laatste vakantie praktisch alles op de Auto-stand gefotografeerd. Pas nu ben ik me in het toestel zelf aan het verdiepen.
Benieuwd naar jullie reacties,
groet, Liesbeth
_________________
Nikon D50, AF-S DX zoom-Nikkor 18-15mm en AF-G zoom-nikkor 70-300mm


Last edited by Liesbeth Veenendaal on Thu 22 Feb 2007, 14:56; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 18:33    Post subject:
Beste Liesbeth,

Hier is al veel over vermeld in diverse fora.
Wanneer je bovenaan de pagina op zoeken klikt, zie ook de optie; zoeken in het forum. Tik je trefwoord in en ..... voila!
Dit kun je ook op www.birdpix.nl proberen.
Ik denk dat er op Birdpix meer mensen met een tc werken dan hier op Nederpix, daar je bij vogels veel milimeters nodig hebt. Mijn mening is dat je beter geen tc kunt gebruiken bij een zoomlens. De scherpte van een zoomlens is vaak al minder dan die van een vaste brandpuntlens.
Met een tc heb je ook weer iets verlies in scherpte.
Ook levert Kenko/Soligor goede converters.

Succes met je zoekactie en je besluit.

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 20:15    Post subject: TC
Liesbeth,

Ik weet niet of de TC 1.4 van Nikon een goede combinatie is met een 70-300 lens. Je verliest een stop licht en de AF kan dan wel eens in gevaar komen. Ook de scherpte gaat daardoor achteruit vrees ik. Zelf stond ik een paar maanden geleden ook een beetje in dubio. Uiteindelijk gekozen voor een TC 1.4-II met een 300 mm afs f4 lens van Nikon. Dit is een afs lens en daarom heb je de nieuwste TC nodig (type II). Bij deze combinatie lever je nauwelijks scherpte in en heb je nog behoorlijk wat licht over.
TC van Nikon zijn ook vrij prijzig (de mijne was ergens in de 300 euro) en dan moet je wel zeker weten dat het goed werkt, anders kun je beter geld steken in een lens met een wat verder bereik. Bijv. een Sigma 50-500 is dan wellicht een optie.

Succes met je keuze,
Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Rick Tibbe


Gender: Male
Age: 51
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 7
Location: wierden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Feb 2007, 21:30    Post subject:
let goed op welke converter je gaat kopen ! niet alles past altijd maar op elkaar. het schijnt dat de 1,4e II niet werkt met niet-af-s lenzen. op nikonians staat een mooi overzicht van converters en op welke lenzen ze passen.
http://blog.nikonians.org/archives/Nikonians%20Teleconverter%20Table.pdf
_________________
canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Rob


Gender: Male

Joined: 11 Sep 2005
Posts: 15

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Feb 2007, 17:15    Post subject: Extenders
Een kennis van mij heeft een 300 F2.8 van Nikon en de nikon extenders werken niet op Af met deze combinatie. Hij heeft toen de Kenko pro extenders aangeschaft en deze werken perfekt.
Back to top
Reply with quote
 
adjuh


Gender: Male

Joined: 19 Nov 2006
Posts: 42
Location: Schijndel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Mar 2007, 12:07    Post subject:
Volgens mij zul je in de jungle niet veel licht hebben. Als je dus een lens in de richting van de 400 mm gaat zoeken ( dmv TC of anders ), zul je zeker een erg goed statief mee moeten nemen. Heb je daar aan gedacht? Je redt het echt niet zonder.
Misschien is een 80-400 VR van Nikon een oplossing. ( of de 80-400 os van Sigma )
Alle betaalbare oplossingen met een converter lijken mij in dit geval geen goed idee.
Ik zou deze vraag idd eens op birdpix stellen, daar zitten vast meer mensen die je kunnen helpen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 16:36    Post subject:
ik denk dat je meer hebt aan een lichtsterke lens (F2,Cool dan aan VR: zit je onderwerp stil?

sowieso gaat het lastig worden. Als je het engels beheerst, dan kun je jouw vraag op www.nikonians.org stellen. Er is daar een forum over third party lenzen (sigma) maar ook een specifiek forum over natuurfotografie. Op dat laatste forum vind je misschien mensen met ervaring in de jungle.

(houd er rekening mee dat je de tip gaat krijgen een 70-200 F2,8 VR AF-S van nikon aan te schaffen).

Als het behoorlijk donker is, kun je beter croppen (snijden) in een scherpe foto, dan een convertor gebruiken, of een lens als de 80-400 F4.5~5,6 VR AF.

Fotograferen op 400iso is heel gewoon, en 800iso levert soms ook wat moois op, afhankelijk van je eisen.
succes en plezier
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum