Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Welk statief adviseren jullie mij

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Martijn


Gender: Male
Age: 41
Joined: 15 Sep 2006
Posts: 16
Location: Bakkeveen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Feb 2007, 14:25    Post subject: Welk statief adviseren jullie mij
Welk statief adviseren jullie mij.

Ik zoek een statief dat niet al te duur is, rond de 80 / 150 euro. Aangezien er zoveel verschillende merken, typen, prijzen enz. zijn. Zouden jullie mij advies kunnen geven waar ik vooral op moet letten. Zelf heb ik er al eentje op het oog, maar weet niet of het wat is. Velbon Sherpa 435 (zwart) Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Groet Martijn
_________________
Canon en lenzen vanaf 16mm tot 300mm

www.martijnvandervaart.nl
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Feb 2007, 15:49    Post subject:
Als ik je lenzen bekijk denk ik dat je met een vrij licht statief uit de voeten kunt. Zelf gebruik ik voor macro de manfrotto 055, die me daarvoor erg goed bevalt (bijna al mijn macrofoto's zijn met behulp van dat statief gemaakt).
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Feb 2007, 17:57    Post subject:
Ik ben toevallig ook aan 't neuzen voor een nieuw statief. Ik vind de Velbons wel degelijk. Aangezien ik toch ook met een balhoofd wil gaan werken, kies ik ook voor een Manfrotto. De keuze voor het balhoofd moet ik nog maken, met of zonder snelkoppeling.
Succes met jouw zoektocht!

Groet, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Martijn


Gender: Male
Age: 41
Joined: 15 Sep 2006
Posts: 16
Location: Bakkeveen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Feb 2007, 12:26    Post subject:
Heb ik me ook even in Manfrotto verdiept, en je komt de 055 veel tegen op verschillende forums.
Dan heb ik natuurlijk ook even op de website van Manfrotto gekeken.

En dan zijn er twee statieven die mij wel aanspreken:

055CLB CLASSIC TRIPOD BLACK prijs rond de 129 Euro.
055PROB PRO TRIPOD BLACK prijs rond de 140 Euro.

Waar het verschil tussen deze twee statieven zit, weet ik niet. Ja, behalve het verschil in hoogte en de pro iets zwaarder is.

Dan heb ik nog even naar een kop gekeken:
De volgende twee spraken mij wel aan 486RC2 & 804RC2. welke van deze twee zouden jullie kiezen. De prijs van deze twee koppen liggen ongeveer op dezelfde hoogte.

Groet Martijn
_________________
Canon en lenzen vanaf 16mm tot 300mm

www.martijnvandervaart.nl
Back to top
Reply with quote
 
Veganpix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 25 Jul 2006
Posts: 138
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Feb 2007, 13:47    Post subject:
Martijn,

Ik heb de Manfrotto 190 Pro B en die bevalt mij uitstekend. Hij lijkt erg veel op de 055 Pro B, alleen heeft de mijne wel beenwarmers, krijg je niet zo gauw koude handen.

De door jou genoemde statieven hebben in ieder geval gemeen dat de drie poten volledig wegklapbaar zijn, voor zover ik het op de foto's kan bekijken. In combinatie met een in te korten middenzuil kun je dan vlak bij de grond fotograferen. Het voordeel van de 055 Pro B is dat de middenzuil horizontaal bovenop geplaatst kan worden en daar maak ik bijna altijd gebruik van bij macrofotografie.

Ik gebruik mijn statief met de 486RC2 kop en ben daar behoorlijk tevreden mee. Enig nadeeltje is dat de camera gemonteerd op het balhoofd slechts ongeveer 90 graden kan kantelen en soms wil ik net iets meer. Wellicht is dat technisch niet mogelijk. Dan moet je even creatief wezen.

Succes!

Alfons
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Feb 2007, 16:54    Post subject:
luc adviseert een licht statief (nou ja, min of meer).
ik een zwaar. Hoe zwaarder, hoe kleiner de kans op trillingen (beter is: hoe groter de weerstand tegen trillingen).

een 2e hands gitzo is soms zeer betaalbaar en binnen je budget te vinden. Vergt een beetje struinen langs de obscuurdere fotowinkels. Wel goed opletten dat alles goed werkt, anders heb je er niks aan. Dat wil zeggen, gitzo heeft wel nog alle onderdelen beschikbaar, maar de vraag is altijd of reparatie niet duurder is dan een werkend exemplaar.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Feb 2007, 19:04    Post subject:
Op Forum Natuurfotografie loopt ook net een draad over statieven. Ik ga met Peter, en we sjouwen ons rot Wink

Nmm prima zijn de oudere profi gitzo's (vaak voor 100 tot 150 euries compleet te verkrijgen op ebay), en dan de onderste pootdelen volgieten met lood. Niet alleen vanwege extra massa, maar ook om die massa naar onderen in het zwaartepunt te schuiven én omdat lood een inert zacht materiaal is dat dempende werking heeft. Het extra gewicht valt overigens mee maar doet merkbaar goed.
2e tip: nooit pootdelen verder dan 2/3 uitschuiven (dat kun je dus gevoeglijk van opgegeven maximale hoogte aftrekken).
3e tip: ik vind een tafelkop bijzonder handig, vooral bij grotere lenzen. Het maakt meervoudige ondersteuning ervan zonder veel moeite mogelijk.

Het maakt uiteraard wel uit wat je doel ermee is. Vaak zijn alternatieven als 1been-ondersteuning of bonenzak aantrekkelijk. Maar, als je eenmaal ontdekt hebt een statief nodig te hebben, neem dan een GOEDE (niet hetzelfde als dure) anders kun je net zo goed geen statief hebben nmm.
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Feb 2007, 19:54    Post subject:
egon wrote:
2e tip: nooit pootdelen verder dan 2/3 uitschuiven (dat kun je dus gevoeglijk van opgegeven maximale hoogte aftrekken).


Dat vind ik een hele goeie, daar heb ik nooit aan gedacht. Het lijkt mij dat je zo meer weerstand tegen torsie hebt.

Ter aanvulling de 4e tip: nooit de middenzuil uitschuiven. Ook dit kun je dus gevoegelijk van de opgegeven maximale hoogte aftrekken.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Feb 2007, 21:14    Post subject:
peter wijn wrote:
luc adviseert een licht statief (nou ja, min of meer).
ik een zwaar. Hoe zwaarder, hoe kleiner de kans op trillingen (beter is: hoe groter de weerstand tegen trillingen).
Een min of meer handige tussenvorm is een licht(er) statief te kopen met een haakje onder aan de middenzuil waar je dan je zware rugtas aan kunt hangen die je toch ook al mee moet sjouwen.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Feb 2007, 21:30    Post subject:
peter wijn wrote:
luc adviseert een licht statief (nou ja, min of meer).
Mwah, die 055 is niet zo licht hoor! Verder is de tip van egon goed: hou het uitschuiven van je poten zo beperkt mogelijk
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Martijn


Gender: Male
Age: 41
Joined: 15 Sep 2006
Posts: 16
Location: Bakkeveen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Feb 2007, 22:16    Post subject:
Wat ik ook al eerder had gezegd dat er veel verschillende statieven te koop zijn.
En er zijn dan ook verschillende meningen van mensen over verschillende statieven.
Het is me nu wel duidelijk dat een zwaardere statief stabieler is.
Maar als je er veel mee moet reizen, heb ik liever een lichter statief.
Wat Egon & Jaap Schelvis ook al zeggen je kunt hem ook verzwaren door er iets aan te hangen.
Ik zal binnenkort eens wat fotozaken langs gaan en kijken hoe de statieven real live zijn.
Via internet krijg je genoeg informatie van de desbetreffende leveranciers maar ik denk dat ik beter in de winkel zelf uit kan vinden wat het beste bij mij past en hoe stevig bepaalde statieven zijn.
Maar de door jullie gegeven adviezen kan ik meenemen om sneller te kunnen kiezen wat voor statief het moet worden.
Maar ben er nog niet helemaal uit wat voor kop ik er nou op moet doen.
Ik wil het meer gebruiken voor landschappen en portretten maar ook voor bepaalde sporten, zoals voetbal, skeeleren.
Hoop dat ik hier nog wat meer informatie over kan krijgen, welke kop het beste bij mijn activiteiten zal passen. Groet Martijn
_________________
Canon en lenzen vanaf 16mm tot 300mm

www.martijnvandervaart.nl
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 Feb 2007, 4:56    Post subject:
Paar aanvullingen:
Ik weet binnen genoemd (€80-150) budget geen complete (dus incluis kop) NIEUWE profi statieven te koop, laat staan goede... maar ik ben wel benieuwd welke manfrotto 55 uitvoering Luc bedoelt (er bestaan er nogal wat nml.; zojuist gezien bij konijn op de site).

Max. hoogte (incluis dubbele zuil) van mijn gitzo5 is 2.25m. Daar blijft (nmm dus) 1.30m als max. nog optimale werkhoogte van over, met wat schipperen 1,5m. Weegt grofweg 5 kg.
Als STUDIOstatief (daar hebben we het niet over, maar als relativerend...) zou ik weer als vanouds een verrijdbare hydraulische dubbelezuil nemen; verrijdbaar betonblok is wellicht goede low-budget optie Very Happy Als je een halve dag op een perfecte kiek gewerkt hebt wil je gewoon niet dat iemand per ongeluk achter een statiefpoot blijft haken (vooral wanneer die iemand jezelf betreft is dat dubbel zuur!).

Gewicht. Als het met vliegtuig e.d. mee moet (of op sjouw-expeditie zonder koelies!) wil je natuurlijk liever geen 10kg statief en lijkt lood in de onderste pootdelen waanzin. Toch zou ik als enigzins mogelijk juist die onderste pootdelen (die voor 1/3 in de middelste buis blijft, die voor 1/3 in de bovenste buis blijft) willen kunnen dempen, desnoods ter plaatse vullen met zand (dus dopjes op beide zijden van de buis).
Als gewicht van belang is zou ik heden ten dage kiezen voor carbon, ook al vanwege de gemeten wezenlijk kortere natrillingstijd t.o.v. alu. Maar: ligt sowieso buiten genoemd budget!

Formaat. Om aan mijn wensen tegemoet te komen kunnen er liefst niet meer dan 3 pootdelen zijn. Ik zou daarnaast letten op flexibiliteit, dus pootstand traploos verstelbaar tot plat.

Wat veelal onbesproken blijft zijn de ouderwetse houten statieven. Groot en lomp maar niet zelden erg goed zonder al te zwaar te worden EN 2e hands betaalbaar.

@ Jaap: ik ben niet zo geporteerd van de aanhangtruuk omdat wanneer dat niet stil hangt je pendelrespons krijgt. Aan een grondankertje opspannen werkt wel.

Last but not least truuk: ik steek de onderste pootdelen vaak flink diep in de grond, m.n. de gitzo 1been heeft daar een handige stalen punt voor.

En dit alles uiteraard nagelang de omstandigheden en mogelijkheden. Ik schrijf wellicht erg vanuit de kritische invalshoeken van extreem tele of macro (maar het zou nog zotter zijn voor minder kritische opstellingen een minder goed statief extra mee te nemen Wink ). Het gaat eigenlijk altijd om de zwakste schakel in je systeem en die kun je redelijk berekenen, als in gewenste sluitertijden e.d. Het is niet zo dat je perfectie hoeft te hebben zolang je "gestoken scherpte" resultaat maar de coc drempel haalt. Er worden veel leuke platen gemaakt zomaar los uit het handje, maar even vaak denk ik ook wanneer ik naar NP kijk "o mensen hier zat een net veel betere plaat in als je wat zorgvuldiger werkt" en dát begint vaak met gebruik-een-goed-statief... voor lichtere modellen staan er goede onafhankelijke tests op http://www.tvwg.nl/ hetgeen op zijn minst wat inzicht geeft in de verschillende soorten van beweging in statieven en waaruit blijkt dat ook de A merken als gitzo en manfrotto goede en heel wat minder goede produkten maken.
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Feb 2007, 9:35    Post subject:
mijn tip:
lees het verhaal van egon. Hij weet waar hij het over heeft. Beter een goed statief dan iets onhandigs wat je foto niet redt.

met een matig statief kon ik sluitertijden aan van 1/125s, soms 1/60s. Met betere spullen (inclusief camera) kan ik ook 1/5s aan (en dus ook langer).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Martijn


Gender: Male
Age: 41
Joined: 15 Sep 2006
Posts: 16
Location: Bakkeveen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 12:05    Post subject:
@ Egon: Ik heb ook even naar die Gitzo statieven gekeken, maar vind de prijzen van deze statieven wat aan de hoge kant. Maar zoals ik al zei, ik zal binnenkort even bij een paar fotozaken langs gaan. Ik zag dat je in Groningen woont, heb jij daar nog een paar adresjes waar ik eventueel langs zou kunnen gaan. Ik denk dat ik eerst nog even bij de Manfrotto 055PROB blijf, maar dat kan veranderen. Wat Luc ook al zei, ik heb nog niet zulke zware lenzen. Ik geloof dat mijn Camera + Grip en 70 - 300 mm rond de 2 KG zit. En als ik een 400, 500, 600 mm L lens van Canon ga kopen, dan kan er ook wel een statief van 500 euro vanaf. Groet Martijn
_________________
Canon en lenzen vanaf 16mm tot 300mm

www.martijnvandervaart.nl
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 12:54    Post subject:
Idd, het is nieuw, in winkels, nogal kostbaar en als echte Nederlanders willen we toch op zijn minst voor 1 dubbeltje op de eerste rang zitten nietwaar?
Het beste adres voor betaalbare spullen dat ik weet is ebay, m.n. www.ebay.de

Willekeurig voorbeeld
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Mar 2007, 21:49    Post subject:
Nou, op aanraden van dit topic heb ik net een houten statief aangeschaft.
Het is volgens mij dan wel geen Berlebach, maar hij bestaat alleen maar uit houten en metalen onderdelen. Hij bezit geen middenzuil zodat ik de poten geheel vlak op de grond kan krijgen.(makkelijk bij macro).
Wanneer ik de poten voor 2/3 uitschuif staat hij op ooghoogte.
Volgens mij een superding, en ................. in werkelijke nieuwstaat.
Prijs € 30,00.

Er staat overigens ook nog een Berlebach op marktplaats. Ook voor niet te veel.

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Mar 2007, 22:43    Post subject:
Hoi,

Echt advies kan ik je niet geven, maar ik heb voor ongeveer dat budget
in 2005 een Cullmann 53200TwinRail200 gekocht.
Een prima statief en niet te zwaar. Mooi licht materiaal.
Hij bevalt erg goed, is makkelijk in de bediening, handig mee te nemen.
Met de Canon EOS300D en mijn 18-55 en de 75-300 valt er goed mee te werken.
Wil je echter je statief op den duur ook nog gaan gebruiken met een grotere/zwaardere telelens dan zou ik zeker overwegen om indien mogelijk daar al rekening me te houden.
Tenzij je dan ook weer een ander statief wilt. Wink
Ik heb zelf onlangs een Sigma 170-500mm er bij aangeschaft en daar is de Cullmann 53200TwinRail200 niet echt geschikt voor. (tenzij je de lens omhoog richt voor bv maanfoto's). Voor het fotograferen van bv dieren met zo'n 170-500 heb ik een Manfrotto 680B monopod er bij gekocht.
Al met al is de Cullmann 53200TwinRail200 een heel acceptabel statief
en ik ben er heel tevreden mee, voor wat ik er mee doe.
http://www.cullmann-foto.de/html/products/stative/einsteiger/Produkt_Detail_Seite/53200TwinRail200.htm

Succes met je zoektocht naar een statief.
groeten Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum