Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Landschapsfotografie: welke camera?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 13:42    Post subject: Landschapsfotografie: welke camera?
Ik fotografeer veel tele en macro, maar soms loop ik ook tegen landschappen aan waarvan ik denk:"ja!". Ik hou er echter niet van om continu met lenzen te gaan lopen wisselen, en daarom de volgende vraag. Een aantal np-ers fotografeert met een digitale compact-camera, en haalt daar mooie resultaten mee. Welke dcc zou je aan willen raden en waarom? Zo had ik laatst de D-lux 3 van Leica op het oog (mooie lens!), maar die zou weer veel achtergrondruis produceren. Een groot aantal pixels (liefst richting de 10) is een must, wat mij betreft, en daarnaast is het ook handig om zelf te kunnen varieren met onder/overbelichten, sluitertijd en diafragma.

Ben benieuwd naar de reacties!

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 16:26    Post subject:
Hallo Luc, een vriedin van mij heeft onlangs een fuji S5600 aangeschaft, is ze nog aan het uitproberen Wink maar geeft opmerkelijk goede resultaten ( o.m. 10 mp / 10 optische zoom ) en de fuji S9500 is ook niet verkeerd en nog een redelijke prijs.......

gr.Ben

edit: de 10 mp is van toepassing op de S9500 ( 9. nog wat !!)
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 16:55    Post subject:
Volgens mij moet je eerder naar de kwaliteit van de pixels dan naar het aantal kijken. Misschien ook iets om aan marco pantera te vragen. Fuji bouwt een vrij bijzondere sensor in zijn digiflexen. Misschien zit die ook in een camera met vaste lens? Anderzijds, je zou ook een 2e hands 300D met een tokina 12-24 kunnen overwegen... nee he, te zwaar.

trouwens, achtergrondruis? je gebruikt voor landschapsfotografie een statief, landschappen staan stil, dus je diafragmeert naar lieve lust, gebruikt de laagste iso-instelling en kijkt of de foto klaar is binnen 10 seconden...
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 17:02    Post subject:
ik noemde zomaar wat dingen (pixels zijn wel degelijk belangrijk overigens, met mijn 3.3megapixelcamera worden de afdrukken er niet echt mooier op wanneer je groot gaat), en achtergrondruis is iets wat ik uit de digiscoopwereld heb overgenomen. Er zijn ongetwijfeld veel meer dingen waar ik op moet letten, maar dat mogen de experts me (hopelijk) vertellen!
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 17:14    Post subject:
Ik ben geen expert maar als ik zie welke foto's Cees Klomp bijv. maakt met een S9500( 10.7 zoomobjectief, - 20-300 mm) is het resultaat nmm meer dan bevredigend, zo niet goed !!

( ik heb geen aandelen in fuji hoor Wink )

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
etii0


Gender: Male
Age: 37
Joined: 21 Apr 2006
Posts: 90
Location: Beernem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 18:39    Post subject:
Die Fuji S-reeksen zijn zeer goede allround camera's. Heb ooit eens een toneelvoorstelling moeten fotograferen (s7600 of zo, weet het niet meer precies) en het is een sublieme camera. Nu denk je, wat ben ik daarmee?

Wel ja, je kunt er niet veel mee misdoen denk ik. Ik denk dat het toch één van de meest veelzijdige compacten zijn.

Veel succes!

Gr

Robin
_________________
Nikon D70s+ Nikkor 18-70mm kitlens+ Sigma APO 70-300mm + Sigma APO 400mm F5.6+ Sigma 150mm APO HSM F2.8

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 20:15    Post subject:
Ik heb mij net een beetje in die camera's verdiept voor de buurman. Dit lijkt mij een hele goede

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Sony/sony_dscr1.asp

Sony DSC r1
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 21:24    Post subject:
ik heb ooit zelf een Fuji s5500 gehad waar ik erg tevreden mee was, je moet er alleen niet mee de sloot in vallen, want tegen water kunnen ze niet Wink maar qua foto's was ik er erg tevreden over!

succes met je keuze

Tim
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Hendrika Puntdroad


Gender: Female

Joined: 19 Jul 2006
Posts: 141
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Feb 2007, 21:25    Post subject:
De Sony DSC r1 vind ik wel erg zwaar: bijna 1kg!
_________________
Sony

www.boerin.wordpress.com
http://twitter.com/boerinhendrika
http://www.youtube.com/user/melkrobot
Back to top
Reply with quote
 
R.D.


Gender: Male
Age: 54
Joined: 16 Jan 2007
Posts: 4
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Mar 2007, 3:07    Post subject:
Ik heb een Fuji S9600 (opvolger van de S9500) en ben er mee dan tevreden mee. Het toestel maakt prachtige foto's en is zeer degelijk, de 300mm zoom is natuurlijk ook mooi meegenomen Smile (de Sony DSC-R1 heeft overigens maar een zoombereik van 120 mm en de camera is een stuk zwaarder om mee te torsen, 350 gram zwaarder dan een S9500 of S9600 om precies te zijn).
Back to top
Reply with quote
 
destombe


Gender: Male

Joined: 03 Mar 2007
Posts: 5
Location: Geneve, Zwitserland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 2:56    Post subject:
Luc,

Ik loop zelf met een soortgelijk idee rond. Momenteel gebruik ik voor dit doel een Fuji F11 maar ik vind voor landschap het ontbreken van een viewer vervelend en de dynamische range is matig. Verder wel een fijne camera, in die serie heb je nu F30 of F40.

Ik weet natuurlijk niet wat voor verdere eisen jij stelt aan deze camera. Voor mij moet het b.v. klein en licht zijn om vaak bij je te hebben, ook heb je dan geen statief bij je.

Ik heb eens bij dpreview diverse eigenschappen ingetypt die nuttig zouden kunnen zijn voor dit doel zoals

- compact
- 8 MP of meer
- optische viewer
- diafragma voorkeuze
- IS
- RAW formaat

Als je dit allemaal wilt dan is er niets. Als je de laatste twee weg laat dan komt er wel een rijtje uit waarvan misschien de Canon S80 interessant is. Iig een nuttig spelletje! Ik heb twijfels aan Panasonic vanwege de ruis (zelf een tijdje een FZ20 gebruikt) en dat geldt dus inderdaad ook voor Leica. De Canon G6 ziet er goed uit maar is niet meer in de winkel te krijgen vzv ik weet.

Groeten,
Louis
_________________
Canon 20D, 400mm 5.6 L, tripod
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 8:40    Post subject:
Louis,

dank voor je reactie; klein is voor mij ook een randvoorwaarde. Zo'n kwalitatief sterke camera die ook in je binnenzak past. Gelukkig heb ik nog een half jaar voordat ik m echt nodig ga hebben, dus dat geeft nog wat tijd en ruimte om me verder te orienteren.

IS is voor mij geen vereiste, maar RAW wel. Ik zal eens op dpreview gaan kijken, daar ben ik nog nooit geweest.

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 9:40    Post subject:
Luc, de DSC-R1 heeft RAW en een groothoekbereik van 24mm, dat vind je niet veel bij compactcamera's. Ideaal voor het landschap. Hij is idd fors maar de kwaliteit van de beelden zijn vergelijkbaar met die van spiegelreflex camera's.

Mijn buurman heeft hem gekocht en we gaan vanmiddag uitproberen. Ik laat nog wat van mijn bevindingen horen.



.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena


Last edited by Hendrik van Kampen on Sat 03 Mar 2007, 9:43; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 9:42    Post subject:
luc hoogenstein wrote:
IS is voor mij geen vereiste, maar RAW wel.


Hallo Luc,

Domme vraag misschien, maar waarom vind je RAW zo belangrijk?

Mijn ervaring met een paar digitale compacts (Fuji E900, Olympus SP350) is dat ze bij het opslaan van RAW beelden ontzettend traag zijn, kost echt seconden. In die tussentijd kun je met de camera niets doen. Genoemde camera's werken overigens beide met een xD picture card, deze kaarten staan niet echt bekend als snelheidsmonsters. Wellicht dat camera's met SD kaarten sneller zijn, al zou ik zo even geen handzaam model weten die ook in RAW kan fotograferen.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 21:02    Post subject:
Ikzelf maak doorgaans mijn foto's met de Canon EOS300D.
Toch heb ik daar over het algemeen de 75-300 of de 170-500 op zitten.
Om dan als ik een mooi plaatje 'tegenkom' een lanndschaps foto te kunnen maken, heb ik dan meestal nog de Fuji Finepix S5600 bij me.
Die gebruik ik voor foto's en filmpjes van de kinderen en voor landschapsfoto's.
Ik heb daar (nog over van mijn vroegere FUJI S304) 2x16Mb en 2x 128Mb xD cards bij. Deze zijn voor het maken van landschapsfoto's meer dan toereikend. Ook qua snelheid. (een landschap loopt immers niet weg Wink )
Resultaten zijn tussen mijn foto's terug te vinden.
Ik vind de Fuji compact cams met zoom erg aan te raden, was la tevreden met de 304, maar die heb ik echt versleten. De 5600 is echt goed.
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
andrea


Gender: Female
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 167
Location: katwijk aan-zee
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 21:29    Post subject: Landschapfotografie welke Camera
Heb de Sony dsc 828 en dat vind ik zelf een super handige camera om landschapsfoto,s mee te maken lens is 28-200mm
De lens is ook beweegbaar erg handig bij een laagstandpunt kan heerlijk op je beeldscherm blijven kijken "je bent gelijk af van allerlei aanstootgevende pose,s "
Zit een goeie macro op .
Ben nog steeds heel blij met deze camea in tegenstelling met de Sony dsc R1 hebben we ook maar valt erg tegen in kwaliteit en qwa scherpte en de macro is helemaal slecht .

Groetjes Andrea
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 21:51    Post subject:
Vandaag wat eerste resultaten van de Sony DSC-R1 gezien. Scherpte viel wat tegen maar wij hadden de camera op soft gezet. Belichting is goed en de camera werkt heel prettig, logisch en stabiel. Geen macro uitgeprobeerd maar dit topic gaat ook over landschapfotografie.

De camera is vrij groot, heeft een prachtig zoombereik voor landschappen en het diafragma kan dicht tot F16
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena


Last edited by Hendrik van Kampen on Sat 03 Mar 2007, 23:02; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
destombe


Gender: Male

Joined: 03 Mar 2007
Posts: 5
Location: Geneve, Zwitserland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 22:58    Post subject:
Luc,

om je het zoeken zonodig iets gemakkelijker te maken:

dpreview.com / buying guide / features search.

Canon had RAW op de s70 en g6 maar niet meer op de opvolgers s80 en g7, wat alom wordt betreurd. Verkopen liever dslrs misschien. Misschien moet je geen half jaar wachten als je nog aan een oud model wilt komen! Overigens zegt dpreview van de s80 dat de in-camera processing wel meevalt: "the JPEGs are very good, and if you turn down contrast, saturation and sharpness you get an excellent starting point for some serious post processing".

Hendrik,

het op soft zetten van de camera heeft toch geen effekt op RAW of zit ik ernaast?

Groeten,
Louis
_________________
Canon 20D, 400mm 5.6 L, tripod
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Mar 2007, 23:01    Post subject:
Wij hebben in vandaag JPEG gefotografeerd.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 10:09    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
De camera heeft een prachtig zoombereik voor landschappen


@Hendrik:
Als ik zo vrij mag zijn om even bij jou in de keuken te kijken: Wat versta jij onder "een prachtig zoombereik voor landschappen", oftewel met welke brandpuntsafstanden (35mm equivalent) maak je doorgaans jouw landschapsfoto's?

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Mar 2007, 11:43    Post subject:
Forse groothoek tot medium telebereik is handig voor het landschap. Vooral ook met een Groothoeklens kan je mooie dingen doen. De sony DSC-R1 heeft 24mm groothoek (35mm eqv.) Dat is meer dan de meeste andere Compactcamera's die maar tot 28mm gaan.

Nu is het digitaal we heel gemakkelijk om in de landschapfotografie meer groothoek te maken. Dat kan doormiddel van het combineren van meer foto's. Op internet is het programma Autopano Pro te koop. Daar gaat het combineren van foto's erg goed mee. http://www.autopano.net/
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 15:00    Post subject:
Misschien een domme vraag (namelijk contra je initiele stelling dat je geen lenzen wil wisselen): waarom toch geen groothoeklens voor de Canon in plaats van een aparte camera. Wat ik zie is dat de kwaliteit van de spiegelreflex (met kwaliteitslens) beter is dan die van een compactcamera.
_________________
inactief
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 15:05    Post subject:
Mark van Veen wrote:
Misschien een domme vraag (namelijk contra je initiele stelling dat je geen lenzen wil wisselen): waarom toch geen groothoeklens voor de Canon in plaats van een aparte camera. Wat ik zie is dat de kwaliteit van de spiegelreflex (met kwaliteitslens) beter is dan die van een compactcamera.


Voor mij is de reden dat ik niet vaak in het veld van lens wil wisselen, en daarnaast op zoek ben naar een camera die ik, bij wijze van spreken, in de jaszak kan stoppen. ik heb een tokina groothoek (17mm), prima lens, maar in combi met een 20d stop je die niet zo makkelijk in je broekzak. De camera gaat niet alleen voor landschappen worden gebruikt, maar voor veel meer doeleinden (familiefoto's, werkgerelateerd, etc, plus "spontane" foto-ideeen die opeens op je pad komen, waar dan ook. Eigenlijk zal de camera altijd vlakbij zijn)
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 17:05    Post subject:
Hallo Luc,

Misschien dat je eens moet gaan kijken bij de "digiscoop"camera's. Je vind er hier een paar genoemd. Recent heeft Nikon nog een nieuwe compactcamera uitgebracht: de P5000. Is m.i. ook de moeite waard om eens naar te kijken.

Let op: Bij veel camerafabrikanten heerst momenteel de trend om bij nieuwe modellen de sensors kleiner te maken. Ik denk dat dit iets is om even goed op te letten. De in bovenstaande link genoemde camera's hebben allemaal een sensor van 1/1.8" of groter. n.b.: hoe groter het getal achter de deelstreep, hoe kleiner de sensor!!

Groet, Joop]

p.s.: Als "broekzakformaat" het belangrijkste criterium is: je hebt ook nog de camera's van het type waar je mee kunt bellen Laughing Laughing
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Mar 2007, 22:02    Post subject:
Luc, zoals ik al eerder beschreef maak ik mijn landschapsfoto's (doorgaans) met de Fuji Finepix S5600, deze past in een redelijk grote jaszak, al heb ik hem meestal in de fototas. (38-380mm)
Wat Hendrik al beschreef over de groothoek is bij de Fuji Finepix op te vangen met een aparte Wide Angle lens (de FUJI WL-FX-9)
Ik had nl. op de Fuji S304 al een TL FX-9 Teleconverter en een WL FX9
Wide conversion lens samen met de 6x opt. zoom.
De TL-FX9 is niet goed te gebruiken op de S5600 (verstrooiing van kleuren) en de WL FX 9 werkt er voortreffelijk op.en komt dan op
0,7 x 38mm = 26mm. En dat lensje past dan weer in je andere jaszak. Zoe doe ik dat meestal. Wel is zo'n lens dan een extra aanschaf Confused . (in mijn geval had ik de extra lensen al , toen ik de S5600 aanschafte. De WL FX9 is al op de S5600 zonder de meegeleverde adapterring te gebruiken
De S5600 is te koop voor zo'n 200 Euro
en de WL-FX 9 voor zo'n 150 Euro
Succes , ik hoop dat je een beetje uit de voeten kunt met alle info Very Happy

groeen Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum