Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Canon 180 f/3.5 of Sigma 150 f/2.8

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Digibird


Gender: Male

Joined: 04 Feb 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Mar 2007, 8:47    Post subject: Canon 180 f/3.5 of Sigma 150 f/2.8
Ik ben op zoek naar een nieuwe macro-lens en twijfel tussen de Canon 180 f/3.5 en Sigma 150 f/2.8. Qua prijs is de keus gauw gemaakt maar ik ben vooral ook benieuwd naar jullie ervaringen met een (of beide?) lenzen.
De reviews her en der heb ik gelezen, maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen. Ik wil mn. vlinders (en amfibieen) er "beeldvullend" op kunnen zetten.

Tot nu maakte ik mijn macro-plaatjes middels de Canon 28-135 IS lens en wat tussenringen; vooral de IS-functie vind ik ideaal. Bovengenoemde andere lezen hebben echter geen IS en ik ben daarom ook benieuwd naar jullie ervaringen om uit de hand te fotograferen bij f/16 of i.d.: gaat dat goed (aan de foto's te zien hier wel trouwens)?

Alvast mijn dank voor de reakties,
Phil
_________________
Canon + bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Mar 2007, 9:51    Post subject:
Ha Phil,

al mijn macro-foto's zijn gemaakt met de 180/3.5. Een ideale lens voor de wat grotere insekten zoals vlinders en libellen. De 3.5 gebruik ik eigenlijk nooit, meestal zet ik het diafragma op 7.1 of (veel) hoger om voldoende scherptediepte te halen. De afweging tussen 2.8 of 3.5 was daarom voor mij niet interessant. Uit de hand gaat prima maar vereist wel oefening: ik heb pas wat lieveheersbeestjes gefotografeerd waarvan ik er eentje gisteren geupload heb. Die is uit de hand geschoten. Veel amfibieën heb ik er ook mee gedaan, maar tegenwoordig neig ik eerder naar de 300mm/f4 met 1.4 converter, omdat je dan iets verder van de beesten af kunt zitten (minimaal 1.5m).

De mijne heb ik trouwens gevonden op www.fotoapparatuur.nl voor 260,- (was zo ongeveer in nieuwstaat). Een erg goeie prijs ivm de nieuwprijs, dus het kan de moeite waard zijn om die site eens in de gaten te houden!

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jelger Herder


Gender: Male
Age: 43
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 60
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Mar 2007, 19:02    Post subject:
@ Luc, als ik goed lees gaat het om de Canon 180 mm vs de sigma 150 mm. En dus niet om de sigma die jij hebt ....

Ik heb geen ervaring met de Canon lens. De sigma 150 mm bevalt me prima, zie een aantal plaatjes van mij op deze site.

Groeten Jelger
_________________
http://www.digitalnature.org

Canon Eos 5D - 10D + lenzen (300 mm, 150 mm macro, 17-40 mm etc)
en nog wat zooi (flitser, statief, lenzen etc)
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Mar 2007, 19:08    Post subject:
Dat lijkt me niet echt een faire vergelijking. Je vergelijkt dan een lens van zo'n €1400 met eentje van €600. Ja, die canon schijnt beter te zijn (heb met beide lenzen geen ervaring, wel met de sigma 180mm), maar of het ook dat prijsverschil waard is?

Ik zou de keuze maken tussen de twee sigma's. Daar is al wel het nodige over geschreven op dit forum, even de zoekfunctie gebruiken en je weet al meer.
Ik denk persoonlijk dat die lenzen elkaar niet veel ontlopen.

succes met je keuze

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Mar 2007, 19:17    Post subject:
Hallo
Ik heb zelf de 180mm van Sigma,prima lens maar zonder statief toch erg moeilijk te bedienen! De kortere en handzamere 150 is daarvoor beter geschikt! Ik ga deze lens ook ws aanschaffen

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Mar 2007, 19:23    Post subject:
Jelger Herder wrote:
@ Luc, als ik goed lees gaat het om de Canon 180 mm vs de sigma 150 mm. En dus niet om de sigma die jij hebt ....


je hebt gelijk, had ik in de gauwigheid overheen gelezen Embarassed . Ik heb de canon echter wel getest, en ik vond het verschil in kwaliteit zo miniem dat ik dat absoluut het prijsverschil niet waard vond. De Canon had bij 100% beeld een heel klein beetje meer scherpte.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
wige


Gender: Male
Age: 51
Joined: 08 Jun 2006
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Mar 2007, 19:41    Post subject:
Jeroen, probeer de 150mm even in de winkel want het uit de hand fotograferen is ook met deze lens geen makkie! Ik heb ooit een 105mm in een winkel geprobeerd en dat gaf een veel rustiger beeld.
ik heb een tijd terug een monopod gekocht en tot kort toe nauwelijks gebruikt.... totdat ik een paar weken terug de 150mm kocht. nu komt die zeer goed van pas. het zal ook een stukje ervaring zijn, maar wellicht heb je met een monopod van € 50 euro icm de 180mm prima resultaat.
Mijn afweging tussen de 150 en 180 was trouwens wel het diafragma. Het boekje van mijn 400d geeft aan dat die met een 2.8 lens extra goed scherpstelt op het centerpunt. Weet iemand of dat alleen betekent dat dit met het diafragma van 2.8 geldt of zal dat ook met een hoger diafragma gelden?

hoi,
Wilfred
_________________
Canon 400D 70-300 IS USM Manfrotto 680B sigma 150mm macro
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 Mar 2007, 8:05    Post subject:
Jeroen Gense wrote:
Hallo
Ik heb zelf de 180mm van Sigma,prima lens maar zonder statief toch erg moeilijk te bedienen! De kortere en handzamere 150 is daarvoor beter geschikt! Ik ga deze lens ook ws aanschaffen

Gr
Jeroen


Klopt Jeroen, tis niet makkelijk maar wel te doen (persoonlijk vindt ik macrofotografie sowieso een van de lastigste vormen van fotografie, omdat elke milimeter die je ernaast zit je foto al grondig kan verpesten). Een aardig voorbeeld vind je in deze gallerij; alle vliegende bijenwolven zijn uit de hand gefotografeerd. De rest trouwens ook, die beesten zijn meestal te bewegelijk voor statiefwerk.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Digibird


Gender: Male

Joined: 04 Feb 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Apr 2007, 10:37    Post subject: 150mm
Ik heb na enig wiggen en wegen gekozen voor de Sigma 150mm f/2.8: kwestie van kwaliteit vs kosten vs grootte/gewicht geweest.

Bedankt voor de feedback.

Phil
_________________
Canon + bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum