Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Vlinders en libellen


Namenlijst van de Vlinders op Nederpix
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Jan 2019, 19:38    Post subject:
Fantastisch werk, natuurlijk. Waar komen die lijsten uiteindelijk te staan?

Toch ontgaat me nog iets: als je een soort wilt zoeken, bijvoorbeeld klaverblauwtje, dan moet je eerst de juiste lijst vinden met de blauwtjes, dan die lijst doorspitten om klaverblauwtje te vinden (want de lijst is gesorteerd op de wetenschappelijke naam) – of je doet dat via de zoekfunctie van de browser: cmd-F bij Macs – daarna klik je op de wetenschappelijke naam en kom je terecht bij de foto's van de soort op Nederpix. Dan is de zoekfunctie van Nederpix zelf toch veel sneller om de foto's te vinden?
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 Jan 2019, 14:18    Post subject:
@Ger: Stel nu dat de wetenschappelijke naam van het Klaverblauwtje is gewijzigd. Dan kun je met de zoekfunctie zoeken tot je een ons weegt, maar vind je de soort niet. Als je dan een lijst van blauwtjes hebt, dan kun je zo zien of er aan het Klaverblauwtje een nieuwe wetenschappelijke naam hangt. Je kunt de lijst ook gebruiken om gewoon eens te kijken welke soorten zich allemaal in de database bevinden. De belangrijkste reden voor het maken van deze lijst, was dat je er de juiste namen kunt vinden, zoals die nu op Nederpix gebruikt worden. En niemand moet de lijst gebruiken om een soort te zoeken. Dat bepaalt ieder voor zichzelf natuurlijk. Als je liever de zoekfunctie gebruikt, is er niemand die je tegenhoudt.

Waar die lijsten uiteindelijk komen te staan, weten we nog niet precies. Wat mij betreft staat deze lijst voorlopig prima hier. Ik zet regelmatig een linkje ernaartoe onder mijn berichten en commentaren, dus regelmatig komt de lijst onder de aandacht van iedereen... vooropgesteld natuurlijk dat wat ik schrijf, gelezen wordt. Think

@Danny: Hartelijk dank voor de update! Heel fijn dat je daar mee komt. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om alles up-to-date te houden. Very Happy

Ik zag overigens dat de instanties die wij volgen bijvoorbeeld het Veenbesblauwtje al aangepast hebben. Richard (de dagvlinderman) heeft onlangs al te kennen gegeven dat hij de dagvlinders nog eens door zou lopen. Binnenkort is alles dus weer in orde. Het Veenbesblauwtje heb ik inmiddels al aangepast. Cool

Groet, Robert

Namenlijst van de Vlinders op Nederpix
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Jan 2019, 10:28    Post subject:
Als aanvulling op het bericht van Danny heb ik hier een link naar een nieuwsbericht van de Vlinderstichting over de aanpassing van de namen van verschillende vlinders. Daarin staat piekfijn uitgelegd waarom die wijzigingen nodig zijn, alsmede nog wat andere interessante weetjes met betrekking tot de namen.

Groet, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Feb 2019, 10:34    Post subject: Nieuwe vlindernamen...
Inmiddels heb ik de nieuwe checklist voor de dagvlinders van de Vlinderstichting helemaal uitgespit en alle betreffende gewijzigde namen in onze 'Namenlijst van de Vlinders op Nederpix' aangepast, alsook - uiteraard - bij alle betreffende foto's op Nederpix. Waarschijnlijk zit er hier en daar nog een klein foutje in, maar dat is onvermijdelijk met zo'n enorme lijst. Mocht je er een vinden, geef het dan even door, dan kijken we er meteen naar. Bij voorbaat dank.

Momenteel ben ik nog bezig met het stuk voor stuk nalopen van alle 959 pagina's van het vlinderalbum, om de gemiste fouten eruit te halen. Ik ben nu bij pagina 467 en ik vind nog regelmatig foutjes of zelfs compleet nieuwe soorten. Meestal betreft het dan soorten van buiten Europa of soorten waarvan alle namen onjuist waren ingevuld. Als ik alle 959 pagina's (of 960 binnenkort) gecheckt heb, is het corrigeren van het vlinderalbum voltooid en rest alleen nog het up-to-date houden van de lijst en heb ik weer tijd om leuke plaatjes te schieten. Very Happy

Groet, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 26 May 2019, 12:17    Post subject:
De volgende 4 voor Nederpix nieuwe soorten heb ik toegevoegd:



Inmiddels hebben we 974 vlinderpagina's en die zijn allemaal gecorrigeerd waar nodig. Alleen in de dagvlinders zitten nog wat foutjes in hoofdletters en plaartsnamen; die worden in de loop van dit jaar nog gecorrigeerd. Smile

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Vlinders en libellen
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum