Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


De best geschikte flitser

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Louis56


Gender: Male
Age: 68
Joined: 13 Jun 2017
Posts: 3
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Jul 2020, 22:39    Post subject: De best geschikte flitser
Macrofotografie met een flitser is vaak een must. Maar met HSS flitsers wordt de wereld heel anders. Ik had een HSS flitser die toch niet voldoende bleek in combinatie met mijn camera. De minimale sluitertijd was 1/250s, wat voor macro met tele te weinig is. Heb je een camera met HSS flitsmogelijkheden maar niet het geld om een Canon of andere merk gerelateerde flitser te kopen, dan raad ik de Metz Mecablitz M400 aan om uit te proberen. Deze HSS flitser is bekroond en geeft precies aan binnen hoeveel afstand het licht voldoende is. Wel belangrijk om te weten dat je geen scherptedieptefunctie moet gebruiken (AV). De AV modus op de (Canon) camera verlengt de sluitertijd om de scherptediepte te vergroten, maar schakelt eigenlijk de flitser uit als hulp daarbij. Kortom het HSS effect wordt stomweg uitgeschakeld, ook al heb je dat ingesteld. Gebruik de M-modus (Manual) Stel je sluitertijd en diafragma handmatig in en kies een ISO van max 400 als een sluitertijd van 1/800 of sneller is ingesteld. De flitser zal je dan vertellen hoeveel meter afstand je mag hebben, maar afhankelijk van de camera en de ISO zal een beetje onderbelichting zelfs meestal nog redelijke resultaten geven.
Er gaat een wereld voor je open met volwaardige HSS.
_________________
Louis Dederen met Canon EOS 80D/EOS 600D obj. EF 100-400 USM L ISII 4.5-5.6, 55-250mm ISII, EF 18-55mm ISII en EF100-300 USM. Flits Metz 44AF en HSS flitsers METZ Mecablitz M400 (2x) en Canon Speedlite 430EXII.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum