Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Het geven van commentaren en het geven van nominaties
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6026
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 05 Feb 2024, 15:42    Post subject: Het geven van commentaren en het geven van nominaties
Het geven van commentaren en het geven van nominaties

Afgelopen week keek ik nog eens in de archieven van NP. Ik zag daar het artikel van Arjan Drost over het geven van commentaar. Nog steeds interessant om eens door te lezen en toe te passen.

https://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=1222

Hoe houden we het hier interessant om je foto’s te plaatsen? Hoe kun je ervan leren? En hoe kun je anderen wat meegeven.
In de loop der jaren kwam FB. Daar werd het geven van likes belangrijk.

Hier kennen we het geven van nominaties.
Daar las ik deze week een stukje over op BP van Josephine:

"Het is een onderwerp waar vaker wat over geschreven wordt in dit forum, maar ik wil het toch weer eens onder de aandacht brengen.
Het valt me op dat er tegenwoordig tamelijk makkelijk genomineerd wordt (deed ik vroeger ook trouwens, zo leuk om iemand op die manier een compliment te geven) - en soms lijkt het zelfs alsof al die tien nominaties die per dag mogen absoluut gehaald moeten worden. Het valt me dan ook op dat de nominaties dan vaak door een paar de zelfde mensen gegeven worden. Het mag - en het is altijd leuk om een nominatie te krijgen. Maar waarom nomineren we eigenlijk?
Omdat de soort vogel zo gaaf is?
Omdat iemand die je kent of sympathiek vindt de foto gemaakt heeft?
Omdat de kleuren allemaal zo fijn bij elkaar passen (mijn persoontje, vaak)
Omdat de foto zo scherp is?
Is zo’n nominatie het zelfde als het duimpje bij facebook?
Wat mij betreft toch nog steeds niet - ook al wordt het duimpje nu bij vogelskijken daar wel voor gebruikt en je die conclusie dus zou kunnen trekken. Maar nadat jaren geleden de beperking van twee nominaties per etmaal werd ingevoerd ging ik dat toch gaandeweg logischer vinden: alleen de mooiste foto's een nominatie!

Een limiet op nominaties lijkt me helemaal niet nodig, maar het lijkt me wel eens leuk om hier te lezen wat je criteria zijn voor nominaties die je geeft.
En wat zo'n nominatie nu eigenlijk betekent voor je. Zowel als je hem geeft als wanneer je hem ontvangt.

Moeten we niet wat terughoudend blijven bij het geven van een nominatie, zodat het echt iets bijzonders blijft"?

grtz, josephine

https://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=13645&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Dit kun je alleen via de link bekijken wanneer je bij BP ingelogd bent.

Wanneer geef je een nominatie? Bij je vrienden of bij een foto die er voor jou echt uitspringt?
Beide artikelen zetten mij tot nadenken.
Ben benieuwd of jullie er ook wat aan hebben?
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
josephine
Supervip


Gender: Female
Age: 71
Joined: 17 Jun 2007
Posts: 14
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Feb 2024, 17:32    Post subject:
Leuk dat mijn berichtje hier dan ook verschijnt Nel!
Persoonlijk vind ik het geven van nominaties een heel leuk aspect bij Birdpix, hier ook. Het stimuleert enorm als jouw foto zelfs een nominatie krijgt! Je krijgt de neiging om nog beter je best te doen, beter op de details te letten en dus ook mooiere foto's te plaatsen. Heerlijk om die juweeltjes, de oogst van de dag zeg maar, te bekijken.
Ik heb denk ik best vaak de neiging om op dat nominatieknopje te drukken, maar ik probeer dat toch te beperken tot de foto's die een echt wow - gevoel bij mij veroorzaken. Vaak is op dat moment niet eens te zeggen waarom de foto dat effect op me heeft. Door middel van schrijven van commentaar ontdek ik dan vaak pas echt voor mezelf wat zo sterk is in dat beeld. Dus eerst vind ik het mooi, daarna ga ik pas analyseren.
Dat maakt het geven van zo'n commentaar eigenlijk heel makkelijk en je krijgt niet snel de neiging om de minder goede dingen onder de aandacht te brengen. Ik denk zelf: daar is het moderatorteam voor.
Zonder nominatie te geven vind ik het geven van commentaar ook heel leuk. Soms ken je iemand, dan interesseert zo'n foto je net iets meer, soms staat er een soort op waar je helemaal lyrisch van bent, Dan komt het wel voor dat ik wat minder goede punten benoem - en hoe ik denk dat het geheel beter wordt. Ik probeer duidelijk door te laten schemeren dat dat een mening van mij is, niet een wet van meden en perzen.
De laatste tijd is er van alles waardoor ik niet heel actief meer ben, ook in het veld niet, jammer genoeg. Dat zal zeker wel weer komen!
Het is best tijdroven, commentaren schrijven, maar het zou jammer zijn als dat eigenlijk voor het gemak wordt vervangen door maar een nominatie te geven. Daardoor verdwijnt de waarde van een nominatie en uiteindelijk ook de kritische blik denk ik.
Ben benieuwd hoe hier de reacties zijn!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
ErnovanDoorn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 56
Joined: 16 Oct 2022
Posts: 8
Location: Krimpen aan de Lek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Feb 2024, 9:20    Post subject: Het geven van commentaren en het geven van nominaties
Ik ben het helemaal eens met het stukje, je nog meer bewust maken van waarom je een nominatie geeft en vooral bedenken wat goed en minder goed is aan een foto. Het helpt jezelf en ook de ander, ik lees ook graag de feedback van anderen bij alle geplaatste foto's in NP. Ik betrap mezelf er ook nog wel eens op veel nominaties op een dag te geven. Dat doe ik niet omdat ik de foto's niet heel mooi vind, want ik vindt ze dan echt prachtig, maar het gebeurt vnl, doordat ik de foto's 1 voor 1 bekijk en dat als ik ze echt mooi vindt meteen nomineer. Voor mezelf denk ik dan, ik had beter eerst alle foto's kunnen bekijken de beste eruit filteren. Het jammere is dan wel weer dat er soms betere foto's dan eerder geplaatst en wel genomineerd, toch geen nominatie krijgen. (maar misschien kan ik nog wat kritischer kleren kijken) Qua feedback en commentaar probeer ik meestal te beschrijven waardoor ik een beeld mooi vindt, of wat minder. Soms staan al mijn observaties al beschreven en dan kan ik mijn antwoord ook wel eens kort houden. Vind het zelf ook niet erg als iemand een keertje "wat een topfoto schrijft" maar inderdaad om ervan te leren is het fijn te lezen wat er goed werkt en beter kan. En die feedback zit er gelukkig regelmatig bij en vind ikzelf waardevoller dan een nominatie. Ik deel mijn foto's hier ook om te leren en dat werkt, ik vind zelf mijn foto's een stuk beter geworden dan een jaar geleden. Ik ga zeker proberen de foto's nog beter te bekijken en feedback schrijven helpt daar echt bij. Het stukje van Arjan Drost is helder en helpend.

Groet Erno
_________________
Nikon d7200 en d750, diverse lenzen momenteel Tamron G2, 150-600mm, Nikon 16-80, Tokina 11-20, Tokina 100mm macrolens.
en af en toe nog de Lumix DMZ-300
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 71
Joined: 17 Sep 2005
Posts: 3204
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Feb 2024, 10:40    Post subject:
Ik heb soms bij een enkeling wel eens het idee dat een nominatie wordt gebruikt als een "vinkje", een soort kennisgeving dat de foto is bekeken.
Zo wordt niet zelden vrijwel de hele voorpagina afgevinkt, rijp en groen door elkaar.
Daarvoor is het nominatie systeem echter niet bedoeld, het moet een waardering zijn voor een foto welke je op een of andere manier aanspreekt en dat kunnen natuurlijk nooit een hete rits foto's achter elkaar zijn toch?
Interessanter zou zijn een nominatie te onderbouwen, eerlijk gezegd ben ik bij sommige foto's best wel eens benieuwd waarom een nominatie werd toegekend.

Daarnaast vraag ik me af of de commentaren wel altijd gelezen worden. Het valt mij op dat onder een foto gestelde vragen niet zelden onbeantwoord blijven. Wel zo netjes te reageren naar degene die moeite heeft gedaan iets onder jouw foto te schrijven.
_________________
Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Feb 2024, 14:40    Post subject:
Er is best veel over te zeggen.
Ik geef een nomi bij een aansprekend beeld maar ook van zet door met het beeld wat je maakt. Het is voor mij vanzelfsprekend om naast het geven van een nomi toch die te onderbouwen en commentaar te schrijven.
Nederpix is als site behoorlijk opgedroogd, maar commentaren zijn naast het plaatsten van foto's een belangrijk onderdeel van de site.

Ik merk bij mezelf dat ik geen zin meer heb om te reageren onder een foto als die persoon nauwelijks commentaar geeft.
Ik zie ook dat af en toe er meer nominaties zijn dan dat er commentaren zijn en dat vind ik jammer.
Zoals Nel Appelmelk af en toe aan geeft is interactie leuk, maar vind nauwelijks meer plaats en dat vind ik erg jammer. Als ik me bedenk wat ik allemaal heb opgestoken op deze site vind ik enorm waardevol. Ik koester dat ook die kennis, zowel van de natuur als van fotografie. Naast dat het ook geld heeft gekost omdat de veldgidsen nauwelijks aan te slepen waren -Smile en altijd kapotte broeken.
Anders gaan kijken, zien en bleven.Want wat kan mooier zijn als je een paringswiel van Grote Keizerlibel tegen komt en dan te luisteren naar het geluid van de vleugels.
groet susan

edit:iemand ooit een compliment gegeven bij de foto, hij had nog nooit zo'n mooi compliment gekregen, ook leuk
Back to top
Reply with quote
 
hesterb


Gender: Female
Age: 76
Joined: 13 May 2022
Posts: 4
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Feb 2024, 12:38    Post subject: Zelfde over nominaties
Nel vroeg mijn commentaar op Josephines onderwerp "nominaties etc" hier te vermelden i.p.v. bij een foto.
Soms bedank ik voor commentaar, soms niet. Maar leuk vind ik het wel:
Een commentaar bepaalt of verandert zelfs mede je eigen beeld van je foto. En maakt het fotowerk levendiger om te doen. Het is echter best wat werk om commentaren te schrijven. Als iemand geen tijd heeft voor commentaar en dan een nominatie geeft is dat meer dan niets van niemand. Zelf vond ik nomineren iets waarbij ik misschien nog langer moest nadenken of ik het dan wel evenwichtig verdeelde over iedereen en elke foto. Daarom doe of deed ik het nooit. Maar het is meer dan niets. Het mag best spontaan zijn van mij i.p.v. weloverwogen. Voor mij zijn daarom geen zwaardere normen nodig. Velen waaronder ik hebben een voorkeur voor bepaalde onderwerpen, plekken, weersomstandigheden, foto-opname of camera-effecten, uitdrukkingen, beestjes, plantjes, interesse van waar je op het moment zelf mee bezig bent, of mensen die je althans van hun foto's of commentaar beter leert kennen. Dat bepaalt verschillen in aandacht. Jammer vind ik als mensen afhaken vanwege commentaar, wat af en toe ook lijkt te gebeuren? Zelf heb ik eigenlijk absoluut geen tijd altijd voor commentaar of goed bekijken van foto's. Plaatsen daar heb ik nu iets snellere methodes voor gevonden. Dus dat gaat beter. Bij Birdpix werd ook eens gemopperd vanwege mensen die wel foto's plaatsen maar nooit iets bij een ander schrijven Tja, dat moet helaas toch kunnen. Maar is wel erg jammer. en misschien ook heel onaaardig. Eigenlijk moet ik wegens omstandigheden minder tijd besteden hieraan, maar aangezien dat steeds zo blijft is het toch afwisselende om "mee" te doen. En niet alle foto's van jezelf ongezien weg te stoppen. Dus als ik straks wel foto's plaats maar niets bij anderen schrijf...
_________________
Niets speciaals
Back to top
Reply with quote
 
josephine
Supervip


Gender: Female
Age: 71
Joined: 17 Jun 2007
Posts: 14
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Feb 2024, 15:04    Post subject:
Het zou natuurlijk nooit een plicht moeten zijn om commentaren te plaatsen, ook niet een minimum per zelf geplaatste foto. Heel simpel omdat het niet iedereen even makkelijk af gaat. We zijn allemaal verschillend.
Maar Ester, als ik jouw commentaren lees, vind ik jouw kijk op de dingen heel leuk. Die lees ik graag, ook bij andermans foto's.

Ik denk dat vooral commentaar dat negatief overkomt een probleem kan worden. In het hierboven aangehaalde bericht over commentaren staan daar heel goede tips voor die goed werken. Veel hangt overigens ook af van wie het commentaar ontvangt. Het kan vernederend overkomen, of beschuldigend. De truc is daar denk ik om je eigen reactie daarop ( ja zeg, zijn ze nou helemaal gek geworden, eikels) even opzij te zetten. Even ademhalen.
Er doorheen prikken - wat er overblijft zijn een paar woorden waar misschien best wat voor te zeggen is. Misschien eens uitproberen.

Ik heb het eens gehad met een foto, waar enorm veel nominaties op kwamen (dat gebeurde vroeger nog wel eens bij Birdpix) - allemaal lovende commentaren, alsof ik de aller-aller-allerbeste fotograaf was die er ooit op de wereld had rondgelopen.
En toen kwam dat ontnuchterende commentaar: hij snapte niet waar al die lof van kwam, want het was toch niet veel meer dan gewoon maar een goed gelukte standaardfoto van een hop op een paaltje. Nou, hij had daar groot gelijk in. En eerlijk gezegd vond ik dat hij daar groot gelijk in had. Ik heb hem bedankt voor zijn mening en heb vooral geleerd dat ik aan lovende commentaren niet al te veel waarde hoef te hechten. Het zijn juist die eerlijke commentaren, die je met beide benen op de grond neer zetten en je uitnodigen om net wat meer je best te doen.

Best okee dus om negatieve commentaren te krijgen. Ik denk altijd maar, dat het goede vrienden zijn, die me feedback geven. En dat mensen die ik feedback geef, goede vrienden van mij zijn.

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
liesbeth van vliet
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 08 Aug 2015
Posts: 2
Location: La Ruchette, Villapourçon, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Feb 2024, 19:30    Post subject: Het geven van commentaren en het geven van nominaties
Fijn Nel, dat je dit artikel van Arjan hebt geplaatst. Een goed en duidelijk verhaal, ik kende het nog niet.
En dank je wel Josephine voor de aanzet hiertoe. Het heeft me aan het denken gezet.

Zelf word ik heel blij van commentaren en zeker ook van nominaties. Het gevoel dat ik dan toch iets moois heb neergezet.
Ook al is het wouw of prachtig, mooi of scherp of wat dan ook… het streelt me wel. En wanneer ik nauwelijks commentaar krijg op een foto, doet dat ook iets met me.
Zeg maar ongeloof. Zoiets van: hoe kan dat nou?

Maar ik heb meer aan kritische commentaren, want daar kan ik iets mee, daar leer ik van.
Het helpt mij om verder te kijken, anders te kijken. En met kritisch, bedoel ik opbouwend.
Het is inderdaad best moeilijk om dit op zo’n manier te brengen, dat het niet als vernederend of wat dan ook wordt ervaren. Ik probeer dit dan zo te doen, door eerst iets positiefs te zeggen en daarna met een maar… aan te komen.
Het ligt natuurlijk ook zelf aan de fotograaf hoe hiermee om te gaan. Wanneer je kritiek krijgt op je foto betekent wel dat er goed naar gekeken is en dat vind ik juist heel prettig.

Ik geef een nominatie wanneer een foto iets met me doet. Omdat het onderwerp dichtbij mij ligt en/of omdat ik weet hoe moeilijk het is om juist die foto zo te kunnen maken.
Een foto moet me raken en dan zeg ik ook vaak wouw of prachtig, mooi of scherp…

Ik kom ook foto’s tegen waar ik heel lang naar kan kijken, maar krijg dan uiteindelijk geen letter op papier omdat ik het niet goed weet te zeggen.
Soms snap ik helemaal niets van een foto en dan onthoud ik me van commentaar.
En soms zijn er al zoveel commentaren gegeven dat ik er niets meer aan toe te voegen heb. Dat zou ik dan natuurlijk ook kunnen zeggen.

Wat ik heel belangrijk vind is dat we niet bang moeten zijn om kritiek te geven, opbouwende kritiek, want daar kunnen we alleen maar van leren.
_________________
camera: nikon Z6
lenzen: sigma macro 150mm, nikkor 24-85 mm, nikkor 80-400mm
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6026
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 09 Feb 2024, 17:31    Post subject:
Fijn deze uitgebreide bespiegelingen. Hoop dat er nog meer volgen. Ik leer zelf daarvan. Hoe denkt een ander?
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
hesterb


Gender: Female
Age: 76
Joined: 13 May 2022
Posts: 4
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Feb 2024, 18:39    Post subject:
Ik scheef hierboven ook dat soms mensen afhaken. Is daar nog iets voor om ze te vragen waarom ze stoppen? Die vlinderverkade fotograaf is gestopt. Niels met zijn mooie foto's uit de omgeving van Kennemerland is gestopt. Misschien lukt iets hem niet meer met een statief sjouwen? Jan van Gastel wacht misschien op een nieuw paddenstoelenseizoen? Of had ik te veel kritiek? Etc. Er is soms wel een welkomswoord maar geen laatste groet of bedankje.... Het is natuurlijk ook geen sociaal vangnet voor als iemand geen tijd, zin of gezondheid of dingen die je liever ook niet zegt, ervoor heeft. En ik heb ook geen voorstel. Er is geen afmelding of veklaring nodig natuurlijk.. Groet, Hester
_________________
Niets speciaals
Back to top
Reply with quote
 
josephine
Supervip


Gender: Female
Age: 71
Joined: 17 Jun 2007
Posts: 14
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Feb 2024, 19:38    Post subject:
Je kunt je inderdaad wel eens afvragen waarom mensen afhaken. Soms hebben die lui ook een facebook profiel en dan melden ze het daar. Maar daar heb je bij Nederpix natuurlijk niks aan. Ik denk dat bij iedereen wel eens het vuur een beetje op een laag pitje komt te staan, drukte in huis, enthousiasme over een kleinkind, of wat maar. Maar vaak zie je van die mensen dan af en toe nog wel een commentaartje of deelname aan het forum. Maar mensen die echt besluiten er totaal mee te stoppen, dat is andere koek. Soms gaan ze zo ver dat ze op birdpix ook alle foto's uit de database willen laten verwijderen, alsof ze er echt totaal niets meer mee willen. Tja, waarom? Ik hoor zelf nooit een andere reden dan dat ze het gezeur zat zijn. En dat zal dan wel met kritiek te maken hebben, of teleurstelling dat hun foto's geen reacties krijgen. Maar die mensen schrijven dan niet even een berichtje dat ze besloten hebben er mee te kappen. Dat snap ik ook wel, waarschijnlijk vinden ze het genoeg dat de mensen in hun kennissenkring er van af weten.
Maar die kritiek, en het ontvangen er van, dat is vaak wel een punt. Daar ben ik wel van overtuigd. En dat kun je ook niet altijd voorkomen, hoe voorzichtig je je woorden ook zoekt.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 10 Feb 2024, 16:03    Post subject:
Ik spreek helemaal voor mezelf dat ik juist een kritische blik op een foto zeer kan waarderen.
Een van de laatste commentaren van Arjen Drost was dat foto's iets onnatuurlijk hadden en dat ze dat nog nooit hadden gehad. Bij het nakijken zag ik dat helemaal gelijk had en dat ik iets was door geschoten in de bewerking. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Het is natuurlijk voor elke persoon anders!!
Soms wordt een veer ook wel op prijs gesteld natuurlijk.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
erikvanark
Vip


Gender: Male
Age: 63
Joined: 07 Nov 2023
Posts: 6
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 10 Feb 2024, 18:18    Post subject:
Wanneer ik voor mezelf spreek, en dat is ook het enige dat ik kan natuurlijk, dan ben ik altijd benieuwd naar het commentaar van anderen op mijn foto's. Hoop altijd dat anderen net zo enthousiast zijn als ikzelf, maar weet ook dat het niet altijd zo is. En dat hoeft ook niet, want met alleen positief commentaar kom je niet veel verder. Kritische noten helpen je meer. Maar ik betrap me er ook dat ik die kritische noten niet altijd leuk vind om te lezen. In eerste instantie dan, want degene die dat commentaar geeft doet dat niet voor niks. Die heeft naar de foto gekeken en geeft er zijn mening over. In tweede instantie, en soms ook in derde instantie, ga ik zien wat er mee bedoeld wordt en dat helpt mij dan weer.
Ik weet ook dat ik schromelijk tekortschiet in het geven van commentaar op foto's van anderen. Ik heb er vaak de energie niet voor, want het kost best wel wat tijd om het goed te doen. Een foto te bekijken en te analyseren wat ik er nu zo goed, of niet zo goed, aan vind. Ik vind het ook belangrijk om zeker in het laatste geval dat met respect naar de fotograaf te verwoorden. Die heeft er immers moeite voor gedaan om die foto te maken. Vind ik ook best lastig soms.
De enige uitzondering die ik probeer te maken is de maandopdracht op Birdpix. en ook dat lukt me niet altijd.
Voor wat het waard is.
_________________
Erik

Canon R6, Sigma 70/200mm, Sigma 150/600mm S, Canon RF 50mm, RF 100mm macro en EF 24/105 mm.
Back to top
Reply with quote
 
rixte


Gender: Female
Age: 46
Joined: 19 Dec 2005
Posts: 38
Location: Berkel en Rodenrijs
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 10 Feb 2024, 21:51    Post subject:
Het is inmiddels een interessante 'discussie' over het geven van commentaren en nominaties.
Er is inderdaad, voor mijn gevoel, een soort regel dat je minstens 5 commentaren geeft voordat of als je een foto wilt plaatsen. Ik vind er wel iets in zitten om dat te doen. Verplichten is altijd zo'n groot en zwaar woord daarbij. Je neemt tenslotte ook de tijd om een foto te maken, te bewerken en hem op Nederpix (en/of andere social media) te plaatsen. Hoeveel tijd kost het dan nog om wat zinnige commentaren te geven? Volgens mij moet dat dan echt wel kunnen.

Dan het geven van commentaren en nominaties, tja, dat blijft een moeilijke. We zitten met allemaal natuurfotografen, waarbij de een nog niet zo lang aan het fotograferen is en een ander die al veel verder is in zijn/haar ontwikkeling. Dat maakt ook dat er een grote verscheidenheid aan foto's op Nederpix geplaatst wordt. Op Birdpix bijvoorbeeld wordt de lat behoorlijk hoog gelegd om überhaupt een foto in het uploadalbum te krijgen. Het is prettig dat dat op Nederpix niet het geval is, maar dat maakt ook dat er dus regelmatig hele 'gewone' foto's voorbij komen, een foto die dan voor mij meer een registratiefoto is. Dat kan natuurlijk best eens, zeker bij een bijzondere soort, maar is dan zo'n foto van een bijzondere soort ook gelijk een mooie/goede foto? Oftewel moet zo'n foto heel veel nominaties ontvangen?
Het zou heel erg goed zijn als we met elkaar proberen om elkaar tot een betere fotograaf te maken. Dat betekent dat we elkaar tips zouden moeten kunnen geven, zonder dat iemand zich beledigd of iets dergelijks zou moeten voelen. Zo had Arjen wel eens een opmerking bij mij zoals 'Leuk dat je aan het experimenten bent en buiten je comfortzone gaat, maar deze foto spreekt me niet aan. Ik ben benieuwd wat er nog meer gaat volgen.'. Duidelijk dat die desbetreffende foto niets voor hem was, maar dat ik vooral door moest gaan met proberen iets anders te doen. Ik kon het waarderen dat hij eerlijk was. De andere kant is, dat ik dat zelf meestal niet echt 'durf'. Ik ben van de positieve commentaren met soms een kanttekening, waarbij ik aangeef hoe ik denk dat de foto voor mij aansprekender zou worden. Daarnaast geef ik weinig commentaren op foto's waar ik niet zoveel mee heb of mee kan.
Het zou een hele goede zijn als we met elkaar echt zouden kijken naar de foto en wat je er mooi aan vindt, dat benoemt, en dat je ook aan zou geven wat er nog aan verbeterd zou kunnen worden. Ik denk dat er weinig foto's echt perfect zijn hier op Nederpix.
Een nominatie uitdelen is duidelijk voor iedereen anders. Ik doe het als ik de foto vind aanspreken en/of als ik de foto fotografisch goed vind. Dat kan wat mij betreft dus niet zo zijn dat je iedere dag veel nominaties uit zou kunnen delen, want dat zou betekenen dat we de perfecte foto's hier hebben staan.
Daarnaast zou het goed zijn als je een foto beoordeelt dat je niet alleen de foto's beoordeelt (commentaren en nominaties) van degenen die dat bij jou doen o.i.d.. Dat is voor meerdere personen een reden geweest om bij Birdpix af te haken.
Zelf vind ik het heel leuk om commentaren te krijgen en nominaties te krijgen. Uiteindelijk leren we van de opbouwende kritiek.... Neem nu de tijd dat je op de middelbare school zat. Fantastisch als je een 9 of een 10 op een proefwerk haalde, maar leerde je daar van? Wat mij betreft niet helemaal, je leert van het bekijken en herstellen van de fouten die maakte op zo'n proefwerk. Zo kun je dit ook bekijken. Als we elkaar opbouwende kritiek geven, worden we met elkaar betere fotografen.

Toch nog een kritische vraag/opmerking van mij aan 'Nederpix'.
Wat willen we precies met Nederpix? Willen we gewoon foto's van de natuur hebben? Willen we fotografisch mooie natuurbeelden hebben? Willen we beelden die niet helemaal meer aan de werkelijkheid voldoen, maar toch gewoon met de camera in de natuur gemaakt zijn?
Hierbij even een korte uitleg. Waarom voldoet een dubbelopname van blaadjes niet aan een natuurfoto en een ingezoomde foto van bomen wel? Waarom voldoet een foto van een zonsopgang met een hekje in het water niet, maar later een fietsenhekje bij hoogwater wel? Dit geldt ook voor landschapsfoto's met een kerk erin wel en een bos met erachter Rotterdam niet. Ik begrijp niet waar voor de moderators de grens ligt wat wel en wat niet meer natuur zou zijn. Soms lijkt de beslissing willekeurig te zijn.

Groet Rixte
_________________
Canon 80D met verschillende objectieven en Canon G9X
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 71
Joined: 17 Sep 2005
Posts: 3204
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Feb 2024, 8:49    Post subject:
Dank voor je uitgebreide visie Rixte!
Je laatste passage is echter off topic en de visie hierop van de moderatoren is recent nog onder een foto in Tijdelijk verwoord, dit naar aanleiding van min of meer dezelfde vragen van Nel R en jouw partner.
Het staat je uiteraard vrij hier een apart topic over aan te maken maar laten we ons hier beperken tot het eigenlijke onderwerp “het geven van commentaren en het geven van nominaties”

Groeten,
@d
_________________
Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Back to top
Reply with quote
 
rixte


Gender: Female
Age: 46
Joined: 19 Dec 2005
Posts: 38
Location: Berkel en Rodenrijs
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 11 Feb 2024, 10:26    Post subject:
Ad, inderdaad was het niet het topic. Ik heb door ziekte niet alles goed gevolgd de laatste weken/maanden. Sorry, wie weet start ik dat topic een keer.

Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen op 'commentaren en nominatie geven'.

Groet Rixte
_________________
Canon 80D met verschillende objectieven en Canon G9X
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6026
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 13 Feb 2024, 11:53    Post subject:
Fijn om de diverse bespiegelingen te lezen hier. Persoonlijk zou ik het fijn vinden wanneer er met een vraag bij een foto er vervolgens ook een antwoord wordt gegeven. Het hangt ook weleens van mijn eigen bui af wanneer ik een nominatie geef. Soms is het door een foto die me raakt en soms door een technisch hoogstandje. Bijv. de ruimteopnames. Ik merk ook dat sommige kritische opmerkingen niet zo gewaardeerd worden. Maar je moet er van uit gaan dat het opbouwend bedoeld is. En niet om de foto neer te halen.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Feb 2024, 16:03    Post subject:
Hallo Nel goed dat je dit topic weer naar voren haalde, of het helpt van het nomineren zoals het nu gaat, het zal misschien even helpen maar dan valt men toch weer in het oude.
Wat het vragen stellen bij een foto, daar zal ik zoveel mogelijk een antwoord op geven.
Maar er zijn er die nooit reageren, ik heb iemand ooit een vraag gesteld, maar nooit een antwoord op gekregen, ik wacht al meer dan 2 jaar.
Vorig jaar aan verschillende gevraagd bij een foto, waarom zo klein aangeboden, maar nooit een antwoord gekregen.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 71
Joined: 17 Sep 2005
Posts: 3204
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Feb 2024, 11:43    Post subject:
Kijkend naar de huidige voorpagina valt het op dat veel foto’s van een nominatie zijn voorzien, ook foto’s welke het achter de schermen maar nét haalden om goedgekeurd te worden.
Het zou voor de beeldvorming goed zijn hier middels een commentaar onder de foto’s eens de beweegredenen van te vernemen, bij deze dus het verzoek daartoe….

Groeten,
@d
_________________
Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan




Joined: 31 May 2018
Posts: 112
Location: oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Feb 2024, 12:54    Post subject:
Dan zou ik benieuwd zijn waarom een foto achter de schermen het maar net haalt. Is mijn foto van oranje water bij een sluisje er ook zo een?
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6026
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 18 Feb 2024, 16:54    Post subject:
Truus een beetje off topic. Het gaat hier niet om individuele opnames. Heb je een vraag over je eigen opname dan kun je daarover altijd een pb sturen.
Het gaat erom wat hier de waarde van nomineren is en het geven en ontvangen van commentaren.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
hesterb


Gender: Female
Age: 76
Joined: 13 May 2022
Posts: 4
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Feb 2024, 7:47    Post subject: Al dan geen nominaties met of zonder commentaar.
Nee Truus, kijk naar het sneeuwklokje van mij en de commentaren. Ik had niet verwacht dat het bij de gewone foto's geplaatst zou worden wegens onscherpte.
Toch had ik het ingestuurd vanwege de richting van een sfeer waarin ik zou willen verbeteren. En daarover graag wat commentaar hoorde. Dat heb ik gekregen. Voor mij had het plaatsen van de foto in het goedkeuringsalbum zo wel een functie. Op zich moeten eventuele "controversen?" zoals jouw abstracte "Orange and Yellow" zie Marc Rhotko uit 1957 maar dan van jouw origineel en anders ingevuld juist kunnen. Ik had daar graag nog meer commentaar van Sieb over gehoord. Aangezien hij met de sluisjes was begonnen. Ik denk dat de moderatoren zelf ook even "experimenteren" met alle ingestuurde experimenten omdat dat tenslotte en uiteindelijk wel andere visies op gaat leveren waarvoor ze als het verbeterd open blijken te staan. Wat nu juist jammer is dat er te weinig mensen naar afgekeurde foto's kijken en daar te weinig commentaar over schrijven. Een manier is om achteraf een goedgekeurde foto weg te halen. Zoals omgekeerd ook wel gebeurt. Ik vind het echter goed dat deze site een andere natuurstijl heeft dan andere natuurfotositesstijlen. Aan de andere kant: Dat er dan zelfs 100 maal geopend is is ook een signaal. Van 'hoe' kan dat of 'dat wil ik toch even beter zien'? Maar commentaar is echt veel werk en ik zal er niet altijd even veel tijd voor hebben. Al vind ik het heel functioneel in het geheel. Of Kees mijn commentaar slecht of verkeerd vindt of arrogant weet ik niet. De beste stuurlui staan aan wal zal hij misschien denken. Maar iedereen is beschouwer en ziet ergens iets al dan niet in. En beslist niet iedereen heeft goede mogelijkheden om naar een mooie plek te rijden. En met uitstekende spullen te kunnen werken.
_________________
Niets speciaals
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan




Joined: 31 May 2018
Posts: 112
Location: oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Feb 2024, 7:54    Post subject:
nelappelmelk wrote:
Truus een beetje off topic. Het gaat hier niet om individuele opnames. Heb je een vraag over je eigen opname dan kun je daarover altijd een pb sturen.
Het gaat erom wat hier de waarde van nomineren is en het geven en ontvangen van commentaren.


Mijn reactie is m.i. niet off topic. Ik deed een verzoek om commentaren, evenals Ad. Ik dacht mijn foto als voorbeeld te gebruiken, maar dat mag je dan buiten beschouwing laten.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
josephine
Supervip


Gender: Female
Age: 71
Joined: 17 Jun 2007
Posts: 14
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Feb 2024, 10:10    Post subject:
Mooi dat in dit topic zoveel wordt bijgedragen! Ik denk dat voor iedereen commentaren bijzonder welkom zijn - en dat kritiek misschien voor sommigen even slikken is, maar toch ook wel kan worden gezien als waardevol. En wat Ester zegt: die commentaren en dat kritiek krijg je vooral als je foto is goedgekeurd. Wat in het tijdelijk/verbeteralbum terecht komt blijft voor de meesten onzichtbaar. Daardoor kom je als fotograaf vanuit dat album nauwelijks verder.
Ik zou willen dat hier, en ook op birdpix, de lat niet zo hoog zou liggen wat betreft de gebruikte apparatuur. Niet iedereen is in staat duizenden euro's te betalen voor goede spullen, en die kunnen doen wat ze willen, maar het is niet scherp dus het is niet goed. Toch kun je dan in je commentaren opmerken wat er wel wel goed werkt. Het zal toch niet zo zijn dat er ook maar één fotograaf is die hier zijn foto instuurt waar hij/zij zelf ook geen potentieel in ziet? Wie zo'n foto ziet en alleen maar kan opmerken wat er fout aan is - heeft die zelf eigenlijk wel in de gaten waar de potentie van het aangeboden beeld dan wel in ligt?
Het lijkt me dat het meest waardevolle commentaar komt van mensen die door kunnen borduren op het potentieel dat de fotograaf zelf erin ziet. Dus zonder in je commentaar te laten blijken wat je begrijpt kun je negatief zijn zoveel je wil, maar dan ben jij niet de geschikte persoon om goede tips of verbeterpunten te geven.

Dus als je toch eigenlijk helemaal niks snapt van een foto: moet je er dan toch iets negatiefs over zeggen?
Of moet je dan toch een nominatie geven omdat er een mooie vogel of paddenstoel op staat?
Of schrijven dat het prachtig is omdat je weet dat de fotograaf altijd heel mooie foto's schijnt te maken?

Juist bij foto's die zeg maar niet gelukt zijn, is alle commentaar welkom. Voor de fotograaf zelf, én voor de mensen die er zelf niet veel in zagen. Misschien gaan bij die mensen dan de ogen weer wat meer open staan. En leren die ook weer wat. Onscherpte, om maar wat te noemen, heeft ook wel zijn voordelen - de scherpe kantjes ergens afhalen, een zacht dons dekentje voor de baby, weldadig schuim in je bad, blote voeten in fijn zand. Er bestaan zelfs lenzen die juist niet scherp zijn: met als doel niet scherp te zijn. Zachter, dromeriger, hemelser portretten, sfeerlenzen dus. Dan heb je wel goed scherp gesteld, maar je krijgt wel het dromerige sfeertje dat je graag wil. Ze zijn niet eens goedkoop.

Zo jammer als bepaalde vormen van natuurfotografie hier niet welkom zouden zijn. Dus waar ze ook staan, tijdelijk of niet: probeer ze te begrijpen, misschien zelfs door voorgaande commentaren te lezen, en kijk of dat je uitgangspunt kan zijn. Zo niet: dan leg je het misschien beter bij je zelf en geef je een andere foto commentaar. Of je vind het wel weer genoeg voor jezelf natuurlijk want inderdaad: commentaren schrijven, daar gaat enorm veel tijd in zitten. En het is niet verplicht.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Feb 2024, 17:03    Post subject:
Wanneer een foto door mods is goed gekeurd kunnen commentaren daarop natuurlijk verschillen, soms ook juist niet wanneer de foto een toppertje is.
Ik denk niet dat bedoeling van een commentaar op een foto de fotograaf de conclusie trekt dat de foto maar naar het tijdelijk album zou moeten verhuizen, zoals Hester aan gaf onder haar foto.

Je weg binnen de fotografie vinden gaat de ene keer wat gemakkelijker dan de andere keer. Uitproberen en zoeken hoort daar m.i. bij wat voor apparatuur of mogelijkheden je ook hebt of waar je ook in Nederland woont.

En zoals Josehine aangaf is experimentele fotografie, op wat voor manier dan ook tot stand gekomen, m.i. een boeiend vorm van fotografie, jammer genoeg te weinig te zien op Nederpix, een terzijde.

(als een mod een link zou willen maken, fijn)
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum