Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Hoever ga je in het bewerken van foto's?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Waar ligt bij jou de grens bij het bewerken van foto's?
Ik bewerk niets aan mijn foto's, maar verklein hem alleen naar Nederpixformaat.
14%
 14%  [ 28 ]
Ik maak alleen een uitsnede (crop)
4%
 4%  [ 8 ]
Ik maak alleen een uitsnede en verscherp
12%
 12%  [ 24 ]
Ik bewerk mijn foto integraal (crop, scherpte, belichting, kleurverzadiging)
28%
 28%  [ 56 ]
Ik bewerk mijn foto integraal en verander ook wat aan de kleuren
3%
 3%  [ 6 ]
Ik bewerk mijn foto integraal en kloon kleine oneffenheden weg
25%
 25%  [ 50 ]
Ik bewerk mijn foto integraal en kloon ook wezenlijke elementen weg
3%
 3%  [ 7 ]
Ik doe al het voorgaande en wijzig ook de compositie (anders dan croppen)
9%
 9%  [ 18 ]
Total Votes : 197


Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 13:07    Post subject: Hoever ga je in het bewerken van foto's?
Een discussie die bij veel foto's weer opduikt is de discussie over het bewerken van foto's. Hoever kun je hiermee gaan? Daarom zijn we benieuwd hoever jullie gaan met het bewerken van jullie foto's. Wat vind je nog kunnen en wat echt niet meer? Dingen wegklonen, kleuren of belichting aanpassen, of bewerk je je foto juist helemaal niet?

We zijn hier dus niet benieuwd naar wat je gemiddeld doet, maar meer waar je grens ligt.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Sat 16 Jun 2007, 19:29; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
martijn roos


Gender: Male
Age: 32
Joined: 11 Dec 2006
Posts: 57
Location: Zwijndrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 13:30    Post subject:
Ik doe het liefst zo min mogelijk aan de foto, maar toch moet er af en toe wat aangepast worden. Ik verklein ze en verscherp hem een keer en soms nog wat lichter of donkerder maken. Soms crop ik maar dat is eigelijk zelden. Omdat ik een compact camera heb moet het soms gewoon. (gezien ruis, CA, scherpte) waarschijnlijk dat als ik in de toekomst ooit eens een spiegelreflex neem dat het minder wordt.
klonen ofzo vind ik echt te ver gaan: zo is het niet moeilijk meer om een perfecte foto te maken. des te meer uitdaging voor de volgende keer als er deze keer een takje voor zat. De foto moet uitzich zelf al een goede compositie enzo hebben. niks geen geshop, dat vind ik gewoon nep!!
gr. martijn
_________________
40d | Tamron 17-50 2.8 | Tamron 90 2.8

NIEUW: http://www.martijnroosfotografie.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 13:39    Post subject:
In principe doe ik zo min mogelijk, omdat ik vind dat je je resultaat eigenlijk al in het veld voor elkaar moet hebben. Indien nodig doe ik wel wat aan de belichting en de kleurverzadiging, en een heel enkele keer ook wat aan de kleuren zelf (als er bijvoorbeeld CA's weggewerkt moeten worden). Het wegclonen van oneffenheden blijft in principe beperkt tot het wegwerken van sensorvlekjes.

Groet, Joop


Last edited by Joop Gerretse on Sat 16 Jun 2007, 18:34; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Veganpix


Gender: Male
Age: 65
Joined: 25 Jul 2006
Posts: 138
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 14:00    Post subject:
Ik heb gekozen voor: 'Ik bewerk mijn foto integraal (crop....)'.
Wel probeer ik dat wat je op de foto ziet, zoveel mogelijk natuurgetrouw te laten. Croppen doe ik vaak wel omdat ik meestal 'ruim' fotografeer -eraf kan altijd nog- en voor de rest probeer ik de foto, of beter gezegd, het onderwerp, qua kleur zoveel mogelijk te laten lijken op hoe ik het in het veld tegenkwam. Verscherpen bijna altijd wel, zeker bij macro (ik doe nauwelijks anders dan macro). Eventuele sensorvlekjes werk ik ook weg, en heel af en toe echt storende kleine elementen.
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 15:23    Post subject:
Ik fotografeer gewoonlijk in RAW, waardoor ik gelijk aan het begin van het proces probeer de belichting, kleur en verzadiging helemaal in orde te krijgen (meestal zit dat er net iets naast). Als de foto's omgezet zijn naar JPEG zal ik nogmaals kijken of ik nog iets aan de belichting moet doen, zal ik proberen om ruis te verwijderen (als dit nodig is), de foto te verscherpen en eventueel de achtergrond iets te vervagen (heel soms). Als er kleine oneffenheden in de foto zitten, of een stofje op de sensor, dan zal ik proberen om deze weg te klonen; maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het liefst geen gebruik maak van de kloonfunctie.
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 17:56    Post subject:
Het mooist is natuurlijk als je een foto niet hoeft te bewerken, maar in de meeste gevallen is een kleine of wat grotere bewerking nodig om een foto te verbeteren.
Mijn grens ligt bij integraal bewerken en oneffenheden wegclonen. Over die grens ga ik persoonlijk niet, omdat je bij wezenlijke dingen weg- of bijclonen de foto wezenlijk verandert. En veranderen is een stap verder dan verbeteren, en dus in mijn optiek een stap te ver.
Uitsnijden doe ik in de regel alleen om de compositie te verbeteren, en kleur aanpassen alleen om de kleuren zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te krijgen.

Gr Maarten

(Overigens is het soms wel eens leuk om wat extreems te doen, maar dan gewoon voor de lol Wink )
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 18:32    Post subject:
Ik heb als grens "Ik bewerk mijn foto integraal en kloon ook wezenlijke elementen weg" gekozen. Dwz dat dit mijn grens nu is. Niet dat ik dat ooit gedaan heb maar ik kan het me wel voorstellen. Dit zou dan voor uitzonderlijke situaties moeten gelden waarin het gewoon onmogelijk was om een betere foto te maken. Ik merk dat ik dus wat soepeler ben geworden in de afgelopen tijd en het heb geaccepteerd als 1 van de mogelijkheden van de digitale techniek

Ik maak de foto´s in RAW dus geef ze thuis de "juiste" instellingen waarbij ik de kleuren zoals ik denk dat ik die gezien heb zo dicht mogelijk tracht te benaderen. Zal dus geen vlakken veranderen oid maar de kleurstelling (verzadiging) van de gehele foto.

Het veranderen van de compositie zie ik niet zo zitten. Zelfs spiegelen vind ik al veel gewoon omdat de foto dan niet meer is wat ik heb gezien.

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 19:18    Post subject:
Ik heb gekozen voor "ik bewerk integraal en kloon kleine oneffenheden weg".
Ik probeer zoveel mogelijk de foto in het veld af te maken, maar toch kan een goede foto door een klein beetje bewerking nog beter worden.
Ik schiet altijd in raw, en pas vaak in capture one de belichting en contrast een beetje aan. Ook wil ik hier nog wel eens de witbalans aanpassen (foto wat warmer/koeler maken).
Hierna hoef ik in photoshop meestal weinig meer te doen. Het klonen beperk ik tot sensorvlekjes. Takjes etc. laat ik (bij mijn eigen foto's) altijd zitten. Croppen doe ik altijd zo weinig mogelijk, behalve als het de compositie ten goede komt (een uitsnede maak je eigenlijk ook al in het veld).

Door de bewerking probeer ik de natuurlijke omstandigheden zo goed mogelijk na te bootsen. Ik zal dus niet iets creeeren wat er in het veld niet was (dingen weghalen, kleuren onnatuurlijk maken).
Ik heb er niet zoveel moeite mee als anderen dit wel doen, maar ik vind het dan wel prettig als het erbij zou staan. Een foto die voor een belangrijk deel in photoshop gemaakt is, is misschien wel net zo knap. Maar wel op een andere manier.

Ik zie dat er al een aantal mensen voor de onderste optie gekozen hebben. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hun verhaal.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 19:25    Post subject:
Door het maken van een uitsnede (croppen) wijzig je de compositie vaak ook, misschien dat de laatste optie dus een vertekend beeld geeft.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 19:28    Post subject:
Ja, aan die optie had ik nu ook gedacht. Dat was niet echt de insteek van dat antwoord. Door elke crop die je maakt verander je iets aan de compositie, dus dat zit al bij de eerste optie in.

Ik zal dit nog even bij de antwoorden zetten.

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Ron Poot


Gender: Male
Age: 67
Joined: 25 Oct 2006
Posts: 1647
Location: Almelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 19:59    Post subject:
Croppen doe ik vaak om het onderwerp beter uit te laten komen.
Met macrofoto's haast niet te vermijden. Als het zonder kan vind ik het wel leuker (beetje sport).

Ik fotografeer in RAW en doe de volgende integrale bewerkingen:
Verzadiging en verscherping matig maar regelmatig, meestal 1 klikje.
Helderheid en contrast zonodig ook iets, kleurbalans niet.
Klonen: niet, hooguit als er storende sensorvlekjes zijn, maar dat tel ik niet mee (nl. geen aanpassing van de natuurlijke situatie).
Witbalans heb ik standaard op bewolkt staan, bevalt me goed.

Na conversie in JPEG: indien nodig ruis weghalen (NI), in Photoshop 7 soms nog helderheid/contrast bijwerken, verkleinen en nascherpen.

Ruis weghalen in Photoshop 7 lukt me trouwens niet, het wordt alleen maar erger (ik doe vast iets fout?)

Groet, Ron
_________________
Sony A77
Sony telelens 70-400mm f4,0-5,6
Tamron Macro 90 mm F2,8
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 19:59    Post subject:
Ik heb gekozen voor, 'ik bewerk intergraal en kloon kleine oneffenheden weg'. Als ik een uitsnede maak, doe ik dat meestal om de compo wat te veranderen, of iets te vergroten.
Ik schiet altijd in raw, trouwens de Sigma SD10 heeft alleen maar raw. Zijn opvolger de SD14 heeft nu ook jpg.
Als ik de foto bewerk, gebruik ik meestal 'PhotoFiltre' een freewareprogramma wat me erg goed bevalt.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 20:01    Post subject:
Ik heb voor de vierde optie gekozen omdat dat (in ieder geval op dit moment) het uiterste zou zijn van wat ik aan een foto zou doen. Doe het dus niet allemaal. Ik probeer zoveel mogelijk om de foto gewoon "goed" te nemen. Soms ontkom je er niet aan om thuis nog een randje weg te moeten snijden of zo (vanwege een echt storend takje of iets dergelijks) Wegclonen doe ik alleen als er een sensor vlekje zit. Maar goed...zolang ben ik nog niet bezig...dus wellicht dat ik in de toekomst mijn handelingen nog wat bij zal stellen. Alhoewel ik me dat niet echt voor kan stellen.
Groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 18 Oct 2006
Posts: 158
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 20:35    Post subject:
Toen ik begon met NP heb ik mijn foto's onbewerkt geupload. Toen ik diverse adviezen kreeg oa onscherp masker toepassen, ruis reduceren, randje hier of daar weg enz. ben ik langzaamaan begonnen met het bewerken van de foto's.
Tot nu toe bestaat mijn bewerken uit:
- iets schuiven met de levels in Photoshop;
- contrast toevoegen;
- crop;
- unsharp mask toepassen na verkleinen;
Sinds kort probeer ik ook, als het nodig is, iets te schuiven met shadows en highlights.
Kortom: bewerken ja, als het nodig is.
Sinds ik bezig ben met NP heb ik ontzettend veel geleerd door jullie adviezen. In de eerste plaats het fotograferen zelf en daarnaast het bewerken van de foto's.

Groet, Kees
_________________
Canon 7D met Canon 100mm (macro)
Back to top
Reply with quote
 
egon


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2006
Posts: 81
Location: Oost-Groningen, NL
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 21:39    Post subject:
Ik doe er liefst niets aan, maar dat is in praktijk geen optie.
Mijn grens ligt bij wat ik weet en kan en nodig vind.
Je snapt zeker wel dat ik "alles en nog meer" heb aangevinkt Wink
_________________
Nikonian / Gitzo
http://home.wanadoo.nl/egonkraak/foto
Back to top
Reply with quote
 
Vlinderkieker


Gender: Male
Age: 80
Joined: 04 Apr 2006
Posts: 42
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 9:09    Post subject:
Daar ik met een compact camera werk, ontkom ik er niet aan te croppen. Daarbij hoort verscherpen, omdat de pixels tijdens dat croppen "gezeefd" worden.
Clonen doe ik niet, want dan geef je een verkeerde voorstelling van de situatie.
't Is maar net wat je met je foto wilt laten zien!
Edit: i.p.v. croppen bedoel ik: croppen én verkleinen. Bij het croppen gebeurt er niks met de overblijvende pixels, bij het verkleinen (scalen) natuurlijk wel.
_________________
Olympus E3 + Zuiko servies


Last edited by Vlinderkieker on Sun 17 Jun 2007, 10:54; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Anne


Gender: Male
Age: 32
Joined: 05 Apr 2006
Posts: 45

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 9:34    Post subject:
Ik doe in principe alles met een foto: ik kloon als ik dat wil gewoon dingen weg. Ik houd echter altijd ook een jpeg bestand wat alleen gecorrigeerd is op scherpte, kleur e.d. Ik kies dan in bepaalde situaties of ik een zo mooi mogelijke foto wil, of een foto die de originele situatie weergeeft. Bij foto's op waarneming.nl bij bepaalde waarnemingen, is de bedoeling het gefotografeerde onderwerp zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen. Daarbij blur ik de achtergrond soms flink, en cloon ik van alles weg.

Iets anders: is het zo dat er pixels 'gezeefd' worden bij het croppen? Volgens mij niet namelijk. Het 'zeven' (interpolatie) gebeurt volgens mij alleen bij het verkleinen van een foto, als dezelfde foto uit minder pixels moet bestaan. Niet als je er gewoon een stuk afhaalt. Maar zeker weet ik het niet.

Gr. Anne
Back to top
Reply with quote
 
karl kalmthout


Gender: Male
Age: 71
Joined: 30 Jan 2007
Posts: 4
Location: Kalmthout Belgie
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 21:33    Post subject:
Ik heb eind maart de Fuji S5 pro gekocht ,en vanaf die periode moet ik bijna niets doen aan men foto's . Meestal maak ik ze in RAW . voordien met men nikon D200 heb ik toch vrij veel autocontrast gebruikt en dan werden ze beter. Maar met de fuji van de 10 foto's zijn er nog maar 2 die wijzigen met een autocontrast . Is werkelijk een groot verschil .Een kwestie van smaak ? , maar ik hou van de oude velviakleuren en met deze S5 pro heb je die kleuren terug.Men camera staat op +2 scherp voor macro en sofwarematig doe ik er verder niks meer aan .
Ik gebruik de Hyper utility 3 software van Fuji voor men RAW en de nikon NX voor jpeg. photoshop gebruik ik zelden.
Groetjes Karl Kalmthout
_________________
fujiS5pro, 18-70 nikon,Tokina 12-24/4,Nikon 80-200/2.8,nikon 105 VR micro 2,8 2.8 ,Nikon 300/4,Sigma 400/5.6 apo macro,TC 16A nikon, Gitzo statief ,manfrotto eenpoot,lowepro rugzak
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn


Gender: Male
Age: 32
Joined: 09 May 2007
Posts: 110
Location: Molenaarsgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 18 Jun 2007, 6:32    Post subject: Foto's bewerken
Ik doe eigenlijk bijna niks aan mijn foto's, af en toe snijd ik ze nog wel eens bij en als het dan niet helemaal scherp is, verscherp ik nog even wat. Voor de rest niks.

Met vr. gr.

Ruben de Bruijn
___________________________________________________________
Olympus FE-110
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jun 2007, 8:34    Post subject:
Ik denk dat het door de antwoordmogelijkheden komt. De vraag is wat je de grens vind en niet wat je nu doet. MAW wat vind je acceptabel op NP
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jun 2007, 8:56    Post subject:
Frank_Stavenuiter wrote:
De vraag is wat je de grens vind en niet wat je nu doet.
Niet helemaal, de vraag is "waar ligt voor JOU de grens?" Voor de meeste mensen zal dat dus samenvallen met wat ze nu doen. Het is dus niet de bedoeling dat je een uitspraak doet over wat voor anderen of voor NP acceptabel is.
Ter geruststelling; de resultaten van de poll zullen niet van invloed zijn op het (toekomstige) plaatsingsbeleid Cool
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 18 Jun 2007, 16:11    Post subject:
ik doe wat ik kan... en wat niet al te gek veel tijd kost. Clonen laat ik dus meestal achterwege, want dat vergt een extra handeling: openen in photoshop. Uitgangspunt is dat een natuurlijk beeld moet ontstaan. Als ik in de natuur ingrijp dan zet ik het bij de foto.

Ik ben slecht in takjes wegclonen. Ik ben juist redelijk goed in een extra vogeltje op een tak er bij plaatsen (uit een eerdere foto). Ook kan ik van vier 10 megapixelfotos 'e'en 16 megapixelfoto poetsen. Meer voor de lol natuurlijk.

Ik werk standaard met witbalans, belichting (soms), curves (LCH in nikon capture NX) en saturatie of kleurversterking (beide zelden), verscherpen en veronscherpen (zelden). Zonodig met een maskertje of een control point. Verschuiven in kleuren heeft mij nooit heil gebracht.

Wat erg jammer is, is dat ik er niet zo zorgvuldig in ben als ik zou willen zijn. Al te vaak pas ik een nieuw truckje meer toe dan nodig is.
Back to top
Reply with quote
 
valentine


Gender: Female
Age: 74
Joined: 07 Aug 2006
Posts: 60
Location: leunen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jun 2007, 18:08    Post subject:
Ik schiet meestal in RAW en hoop dan zo weinig mogelijk te hoeven aanpassen. Kleine oneffenheden wegpoetsen vind ik geen probleem, maar blijft meestal beperkt tot sensorvlekjes. Bij uitzondering iets groters wegwerken zou ik alleen doen als ik de foto erg de moeite waard vind.
Een soortgelijke kwestie is de vraag of je een stukje karton ofzo achter een onderwerp mag houden. Is dat echt iets anders dan met kunstmatig licht werken? (Ik heb het zelf nog niet gedaan - flitsen noch met kartonnetjes werken - , maar ik ga het wel eens doen.) Sorry als dit een apart onderwerp had moeten zijn.

Groet,
Valentine
_________________
Canon EOS 60D
Back to top
Reply with quote
 
marijke kanters


Gender: Female
Age: 72
Joined: 17 Dec 2005
Posts: 46
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 18 Jun 2007, 19:36    Post subject: Hoever ga je in het bewerken van foto's?
Fot's schiet ik altijd in RAW. Dus moet altijd wel nabewerken. Croppen doe ik niet altijd, hangt een beetje van de compositie en het onderwerp af. Verscherpen en ruis weghalen altijd. Belichting bijstellen soms.
Klonen alleen als er echt storende vlekjes zitten. Heb één keer in de achtergrond van een foto een gele bloem geprobeerd weg te klonen, omdat ie teveel aandacht opeiste, maar dat was geen succes.

Groetjes, Marijke
_________________
Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Back to top
Reply with quote
 
FotoAnna


Gender: Female
Age: 23
Joined: 03 May 2007
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 18 Jun 2007, 21:22    Post subject:
Ik heb voor de 4de gekozen... in feite doe ik zo weinig mogelijk aan de foto's... maar soms ontkom je het niet... om iets te verscherpen... ook daar moet je mee uitkijken dat het niet te word... en croppen moet je soms wel om de compositie te verbeteren enz... clonen doe ik echt helemaal nooit...
Groetjes Anna
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum