Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


pentax k10d

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Jun 2007, 22:41    Post subject: pentax k10d
hoi allemaal,
bij mijn zoektocht naar welke camera en lens ik wil gaan aanschaffen
valt mijn oog steeds vaker op de pentax k10d, is er al iemand met ervaring met dit toestel? vooral de vergelijking met de canon 400d heeft mijn interesse, de reviews op het internet heb ik al gelezen, maar ik heb het idee dat dat toch vaak reclame is, en ik zoek meer informatie....

alvast bedankt en groetjes,
margriet
Back to top
Reply with quote
 
wige


Gender: Male
Age: 51
Joined: 08 Jun 2006
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jul 2007, 10:30    Post subject:
hallo Margriet. ik lees het blad CHIP FOTO VIDEO en daar wordt de camera helemaal de hemel in geprezen, namelijk in de algemene beoordeling boven de 400d en Nikon D80. De stabilisatie in de body lijkt me een geweldige optie. Het is een beetje lullig om de volledige test hier over te typen. In nummer 6/2006 staat een korte test van de Pentax. In 3/2007 staat een test van de Samsung GX-10 (de Samsung is een bijna volledige kopie van deze camera). http://www.fnl.nl/chipfotovideo/bestellijst/

hoi,
Wilfred
_________________
Canon 400D 70-300 IS USM Manfrotto 680B sigma 150mm macro
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jul 2007, 15:21    Post subject:
Hallo Margriet,

Kijk behalve naar de camera ook eens naar de leverbare toebehoren zoals lenzen en dergelijke. Uiteindelijk koop je met een DSLR niet zozeer een camera als wel een camerasysteem. De keuze die je hier maakt kan bepalend zijn voor de mogelijkheden die je in de toekomst hebt, wil je tenminste niet gelijk het hele systeem (camera + lenzen) vervangen. Bij veel fotografen is het zo dat lenzen (zeker de goede) vaak meerdere body's meegaan.

Succes met je keuze.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jul 2007, 15:54    Post subject:
tsja.., ik had gehoord/gelezen dat die pentax zeer goed is wanneer je nog door wil groeien met lenzen e.d., maar de lenzen die op de canon gaan zijn vaak wat betaalbaarder en beter verkrijgbaar, ook telt voor mij wel mee dat ik wanneer ik nu een canon 400d koop wat geld overhoud om een andere lens te nemen dan de kitlens, als ik voor de pentax ga wordt dat moeilijker...

ik denk trouwens wel dat die pentax wat degelijker is (qua body), hoe lang zou een body eigenlijk mee moeten gaan?
en wat is er nu eigenlijk waar van de opmerkingen die je leest over kwaliteits verschil in de canon 400d (klachten over losse knopjes e.d.)?
groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jul 2007, 19:45    Post subject:
Hoi Margriet,

Dat de Pentax K10D wat degelijker aanvoelt dan de Canon 400D zou zeker kunnen. De 400D is de instapper van Canon, de instapper van Pentax is de K100D. Eigenlijk zou je de K10D dus moeten vergelijken met de Canon 30D, die wat robuuster (en een slagje groter) is dan de 400D. Canon heeft een zeer breed aanbod aan lenzen, variërend van instappers die goed betaalbaar zijn tot professioneel en (zeer) duur. De Pentax heeft als voordeel dat er beeldstabilisatie in de body zit in plaats van in de lens. De keerzijde is echter dat je in de zoeker altijd naar het minder rustige, niet gestabiliseerde beeld kijkt, wat bij het bepalen van je compositie wel eens een nadeel kan zijn. Kwalitatief is er denk ik op zowel de Canon als de Pentax weinig aan te merken. Zelf heb ik een 400D, en tot nu toe heb ik geen klachten. De levensduur van een body wordt gemeten in het aantal sluiterbewegingen (foto's), dit loopt doorgaans ver in de tienduizenden.

Wat je wellicht het beste kan doen is je wensen inventariseren, niet alleen die voor nu, maar ook wat je over een paar jaar met je camera wilt. Ga met dit lijstje naar een goede fotowinkel die de diverse camera's in de winkel heeft staan (bijvoorbeeld Foto Konijnenberg in Den Ham), en laat je daar adviseren. Probeer een paar camera's uit, en neem die die jou het beste ligt en het dichtst in de buurt van jouw wensen komt. Het is denk ik ook niet verkeerd om ook een paar andere camera's te bekijken, zoals de Nikon D40x. Trek hier gerust een paar uur voor uit.

Voor wat betreft de financiële overwegingen: Canon heeft de cashback-actie voor de 400D verlengd tot 31 augustus. Wanneer je voor die datum een 400D koopt, kun je bij Canon een bedrag terugkrijgen van -als ik mij niet vergis- 80 Euri.

Nogmaals succes met je keuze, we lezen denk ik hier wel wat het uiteindelijk geworden is.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 6:44    Post subject:
mijn idee trekt toch steeds meer naar de 400d, jammergenoeg heb ik eigenlijk weinig tijd om bijv. eventjes naar Den Ham te reizen, misschien de koopavond deze week.... bedankt, jullie horen het natuurlijk!
groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 7:52    Post subject:
margriet wrote:
mijn idee trekt toch steeds meer naar de 400d, jammergenoeg heb ik eigenlijk weinig tijd om bijv. eventjes naar Den Ham te reizen, misschien de koopavond deze week.... bedankt, jullie horen het natuurlijk!
groetjes margriet


Hoi Margriet,

Kijk/informeer dan wel even van tevoren of de door jou gewenste camera/lens combinatie in voorraad is (showexemplaren die je kunt uitproberen hebben ze overigens altijd wel staan). Afgelopen zaterdag was ik bij Konijnenberg (druk, zeer druk), de diverse Canon artikelen schijnen daar nog sneller over de toonbank te gaan dan de warme broodjes bij de bakker.

Ik weet niet waar je woont, maar mogelijke alternatieven zijn Camera Express in Capelle a/d IJssel, Cameraland in Alkmaar en Camera Nu in Urk. Let wel even op de prijzen. Nogmaals, neem er de tijd voor. Beter even wachten en dan een weloverwogen keuze gemaakt, dan in de haast op koopavond een camera gekocht waar je achteraf misschien toch niet helemaal tevreden over bent.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
michiel schaap


Gender: Male
Age: 63
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 17
Location: lochem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 16:55    Post subject:
Hoi Margriet,
Ben zelf van het begin van mijn foto"cariere" Pentax gebruiker.
De K10D is een geweldige camera met enorm veel plussen t.o.v. andere gelijkwaardige modellen. Voorwaarde wel is dat je RAW moet fotogaferen aangezien de standaard jpg opnames achter blijven op de andere camera's. Voor het geld is de aanschaf van deze camera het meer dan waard. groet Michiel Schaap.
Kijk maar voor resultaten op mijn site:
www.michielschaap.nl
_________________
Canon 1D mkIV, 5Dii, canon 400mm/2.8L is usm, canon 70-200/2.8L is usm II, canon 100mm/2.8mL is usm macro, canon 17-40/4.0L usm en de 1.4 en 2.0 tc
Back to top
Reply with quote
 
Rob


Gender: Male

Joined: 11 Sep 2005
Posts: 15

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 17:49    Post subject: Welke body?
Margriet,

Fotografeer zelf met de Canon 10D, en sinds oktober 2006 de Canon 400 D erbij gekocht bij Digitalstreet in Beuningen, dit is de goedkoopste zaak, een perfekte body. Mooie 10.1 Mp sensor met nagenoeg geen ruis tot 800 ISO. Het beordelen van de kwaliteit via foto's op de pc met een resolutie van 800x600 pixels lijkt me niet de juiste weg, heb aan de muur afdrukken van 105x80cm waarbij je geen pixel of ruis ziet (ook met 6.3 MP). Ik zou zeggen maak een keus en je zult zien dat camera's elkaar wat dat betreft niet veel ontlopen.

Rob.
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Jul 2007, 18:04    Post subject:
ik was idd al aangekomen bij de 400d, dat staat vast (prijs/kwaliteit het beste in mijn ogen); nu ben ik aan het puzzelen wat voor een lens erbij........
eigenlijk verdwaal ik helemaal in de keuze, zit te denken aan een Tamron SP AF 28-75mm F/2,8 XR DI of zo iets, ik wil graag niet achteruit gaan op mijn macro functie van de olympus c770 die ik nu heb, maar ook af en toe andere foto's kunnen maken dan macro, ik neem er wel lekker de tijd voor hoor, liever iets langer zoeken en echt iets vinden, dan te snel beslissen en fout zitten.

groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Jul 2007, 9:51    Post subject:
ik ben eruit voorlopig.......
ik ga morgen de 400d kit aanschaffen en daar eerst eens mee experimenteren, oefenen pas wanneer ik een beetje ervaring hebt met de camera ga ik een lens erbij aanschaffen, iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en waarschijnlijk tot over een paar maanden, dan zal ik wel weer gebruik gaan maken van jullie ervaring met lenzen..

groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Jul 2007, 11:23    Post subject:
Margriet, alvast veel succes en plezier toegewenst met je nieuwe camera! We zien de resultaten van je oefeningen met belangstelling tegemoet.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2007, 18:51    Post subject: back focusing 400d
ik heb de aankoop toch (lekker besluiteloos) uitgesteld, na horen over een probleem die sommige 400D's hebben met back focusing dat bij de winkel voorgelegd en ik kreeg vrij snel een ja idd... (winkel liep gelijk leeg)
volgens de verkoper was de 350d beter op dat gebied, maar dan mis je de extra features van de 400d. ik ben toch weer richting pentax aan het kijken, vergelijkbaar met de 30d van canon.
uiteindelijk zal ik wel ineens de knoop doorhakken want dit getwijfel is ook niks Rolling Eyes
misschien is er hier iemand die meer heeft gehoord over het backfocusing van de 400d?

groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Jul 2007, 19:52    Post subject: Re: back focusing 400d
margriet wrote:
misschien is er hier iemand die meer heeft gehoord over het backfocusing van de 400d?


Hallo Margriet,

Eerlijk gezegd heb ik hier nog niet van gehoord, en ik heb er zelf ook geen last van. Ook in de diverse reviews over de 400d ben ik het niet tegengekomen, toch iets wat je m.i. wel zou verwachten wanneer het een serieus probleem met de camera zou zijn. Ook zou je (ik althans) verwachten dat in dit geval Canon wel met een firmware-update zou zijn gekomen die het probleem oplost.

Wanneer ik de berichten over dit probleem in de diverse fora lees, denk ik eerder dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van "onbekendheid met de materie". De 400d heeft 9 scherpstelpunten (tegen 7 voor de 300d en de 350d), die bovendien nog eens gelijkmatiger zijn verdeeld over het beeld. De camera kiest in principe zelf zijn scherpstelpunt, tenzij jij dat anders instelt. Voor een goede werking van de autofocus heb je voldoende licht en voldoende contrast in je onderwerp nodig. Zit er in de achtergrond wat meer contrast dan in je onderwerp, dan heb je een reële kans (groter dan bij de 350d) dat één van de scherpstelpunten juist daarop scherpstelt. Het AF hulplicht kan behulpzaam zijn, doch dit werkt alleen bij uitgeklapte flitser (is overigens ook zo bij de Pentax k10d).

Voor zover ik het kan bekijken is er weinig mis met de 400d. Het is (nog steeds) de meest verkochte camera ter wereld, en dat zegt toch ook wel wat, dacht ik zo. Voor wat betreft eventuele autofocusproblemen zou je ook eens deze discussie op Birdpix over de Canon 1DmkIII moeten bekijken Idea

Nogmaals veel succes en sterkte met je keuze.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 Jul 2007, 20:50    Post subject:
@ Margriet:
Mss wil die verkoper van al die oude 350D'tjes af?
Heb nooit last gehad van backfocussing, de AF steld altijd precies op de afstand scherp die ik wil!

Joop heeft helemaal gelijk met zijn verhaal over AF en al dat gedoe Very Happy

Ik heb geen milimeter spijt van mijn aankoop gehad. Prijs/kwaliteit verhouding is prima Exclamation

Gr. Adri
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 6:42    Post subject:
bedankt allemaal voor het meedenken....

ik heb de pentax besteld, hij moet deze week aankomen, hoe ik de keuze heb gemaakt...
ik maak weleens foto's voor mensen (gratis) en zij hebben aangeboden wat te sponsoren in het verschil in bedrag tussen de canon en de pentax, dus was de keuze voor mij ineens snel gemaakt Very Happy Very Happy
nu kan ik niet wachten tot de postbode komt!

groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 7:43    Post subject:
Hallo Margriet,

Doe mij ook een paar van die sponsors Laughing
Veel plezier en succes straks met je nieuwe camera, ik ben zeer benieuwd naar de resultaten ervan.

n.b.: Controleer als je de camera hebt wel even of de nieuwste firmware erop zit. Pentax heeft namelijk recent een update hiervan uitgebracht die een paar nadelen/probleempjes oplost en wat functionaliteit toevoegt. Je kunt hem hier vinden. Lees voordat je de update installeert wel even goed door hoe je dit precies moet doen.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
michiel schaap


Gender: Male
Age: 63
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 17
Location: lochem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 11:29    Post subject:
Hoi Margriet,
Uiteraard wat mij betreft DE juiste keuze!! Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Mocht je vragen hebben over je camera dan kun je me altijd mailen.
groet Michiel
www.michielschaap.nl
_________________
Canon 1D mkIV, 5Dii, canon 400mm/2.8L is usm, canon 70-200/2.8L is usm II, canon 100mm/2.8mL is usm macro, canon 17-40/4.0L usm en de 1.4 en 2.0 tc
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Jul 2007, 17:40    Post subject:
Dat stel ik zeker op prijs! Ik zal zeker moeten leren werken met de camera en vooral met het RAW gebeuren, wanneer ik echt vraagtekens tegenkom zal ik je wel mailen...
dankjewel, groetjes
margriet
Back to top
Reply with quote
 
dieter


Gender: Male
Age: 62
Joined: 04 Dec 2006
Posts: 10
Location: Heythuysen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 14 Jul 2007, 12:33    Post subject:
Dag Margriet,

je hebt veel goede adviezen gekregen. Zelf gebruik ik een Minolta 7D. Daarbij heb ik een aantal goede lenzen van datzelfde merk gekocht in de loop der jaren. Het gehele systeem bevalt mij prima. Een minpunt is de verkrijgbaarheid van (inmiddels Sony) een goede 500 mm telelens. Er zijn andere merken maar daar kies ik niet voor. Ik hoop op betere tijden.

Ik zou nu kiezen voor een compleet en duurzaam systeem zoals Nikon. Nikon blijft doorontwikkelen en heeft een goede marktpositie. Tweedehands is er veel (goeds) op de markt. Dus keuze genoeg.

Sterkte met je beslissing als je die nog niet genomen hebt.

Groet Dieter
_________________
Sony 850, 1.4 50 mm, 2.8 24 mm, 2.8 300 mm APO, 1,4 APO teleconverter, 4.0 24-50 mm, 4.0 35-105 mm, 4.0 35-70 mm, 2.8 80-200 mm APO minolta apparatuur, manfrotto.
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Jul 2007, 11:58    Post subject:
hoi dieter,
je berichtje was me even ontgaan.. raar want ik kijk altijd bij de nieuwe berichten, sorry.
ik heb ondertussen de pentax k10d binnen en ben lekker alle knopjes aan het uitproberen, best een heel werk hoor! maar ik heb al een aantal favorieten; de M(anual) stand maak het mogelijk om met duim en wijsvinger supersnel de diafragma en sluitertijd aan te passen en iso.
met je linker hand scherpstellen en heb je een top foto in het vizier kun je RAW indrukken met 1 vinger en maakt hij er zowel jpg als RAW van, zo hoef je niet altijd RAW te schieten.

groetjes margriet
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum