Antonie Blom wrote: |
Daarentegen is het nadeel dat je door die extra 50mm een minder grote scherptediepte hebt op een vergelijkbaar diafragma (het verschil is ongeveer 3 stappen; dus f/4.0 bij 100mm is f/5.6 bij de 150mm en f/8.0 bij 100mm is f/11 bij 150mm). |
Doodles wrote: | ||
Dit klopt alleen als je beide lenzen vanaf dezelfde camerapositie gebruikt. Als je echter met de Canon dichterbij gaat om je onderwerp even groot in beeld te krijgen, zal de DOF exact even groot zijn als bij de Sigma op iets grotere afstand. |
jonggolde wrote: |
Je hebt met 100 mm inderdaad omdat je iets dichter op je onderwerp zit iets minder grote scherpdiepte maar dat maakt in mijn optiek de macrofoto's juist zo mooi! Overigens maakt het niet zo heel veel uit. Veel insecten zoals ook de irritante vlieg komen geregeld terug op hetzelfde plekje dus het is gewoon een kwestie van kijken waar hij zit, je camera opstellen en vast de compositie ongeveer bepalen en dan wachten...en nog even wachten en op een gegevenmoment heb je de gelegenheid om een mooie foto te maken.
Gr. Henriëtte |
Doodles wrote: |
Hier kun je alles lezen over DOF:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm Dit citaat geeft aan dat ik wel degelijk gelijk had. Waarom jouw test anders uitwijst? Geen idee. Even though telephoto lenses appear to create a much shallower depth of field, this is mainly because they are often used to make the subject appear bigger when one is unable to get closer. If the subject occupies the same fraction of the image (constant magnification) for both a telephoto and a wide angle lens, the total depth of field is virtually* constant with focal length! This would of course require you to either get much closer with a wide angle lens or much further with a telephoto lens. |
Robbert de Smet wrote: |
Nu heb ik op internet (nog) niet kunnen vinden of de Sigma 150mm ook uitschuift, wellicht dat iemand mij dit kan vertellen? |
Robbert de Smet wrote: |
Blijft toch lastig om een keuze te maken, aangezien elke lens zijn eigen voor- en nadelen heeft! |