Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Bendiks Westerink fotograaf van augustus

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Jul 2011, 23:00    Post subject: Bendiks Westerink fotograaf van augustus
Korte bio
Naam: Bendiks Westerink
Leeftijd: 40
Woonplaats: Heteren
Beroep: Leerkracht
Andere hobbies? Fietsen, natuur
Gebruikte apparatuur: Nikon D300 met lenzen en Canon 5dii met lenzen (vanaf 2010)
Website: www.bendiks.nl, foto’s op Nederpix


Ganzen boven de dijk bij Heteren
Een van mijn eerste foto's op Nederpix die gewaardeerd werd. Hoewel er technisch best wat valt aan te merken op deze foto, vind ik de sfeer nog steeds mooi.


Interview
Waarom natuurfotografie?
Sinds mijn tienerjaren ben ik al geďnteresseerd in de natuur, en dan vooral in vogels en zoogdieren. Dit wilde ik graag gaan vastleggen, zodat ik het ook aan anderen mijn passie voor de natuur kan overbrengen.


Eindeloze Veluwe
Zover je kijken kan Veluws bos! Vastgelegd op een vroege mei morgen vanaf de Valenberg.


Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het leukste vind ik dat je veel buiten bent en dan probeert de schoonheid van de natuur probeert vast te leggen. Buiten zijn geeft mee een gevoel van vrijheid en als christen kan ik genieten van wat God allemaal geschapen heeft.


Wild zwijn in het hoge gras.
Ik speelde kiekeboe met dit zwijn door haar te besluipen in het hoge gras.


Wat zijn de minder leuke kanten?
Het vreet tijd…

Wat is je specialiteit?
Landschappen, vogels en zoogdieren.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik probeer in elke foto een bepaalde sfeer over te brengen. Bij mijn landschapsfoto’s besteed ik veel aandacht aan het juiste licht en compositie. Bij mijn dierenfoto’s wil ik graag op een natuurlijk manier met de dieren in contact komen. Daarom werk ik vaak met een laag standpunt en vanuit schuilplekken. Ik ben pas echt tevreden als het kenmerkende biotoop of gedrag goed naar voren komt.


Voorjaar!
Voor mij een plaat met veel beleving. Mijn dochter Dieke rent hier door een ontluikende beukenlaan in de buurt van Ellecom


Hoe werk je meestal?
Bij landschapsfoto’s loop/fiets/rijd en kijk ik veel rond. Ik probeer beelden vast te houden. Soms kom ik later terug bij het juiste licht of weersomstandigheden. Bij mijn vogelfoto’s werk ik veel vanuit vaste schuilplekken. Zo heb ik een drijfhut waar ik mee te water ga en een vaste boshut. Meer informatie over deze schuilplekken is te lezen op mijn site onder the making of.


Porseleinhoen
Voor het fotograferen van vogels maak ik regelmatig gebruik van een drijfhut. Dit levert soms mooie ontmoetingen op, zoals deze mistige ochtend.


Hoe lees jij een landschap - of een bos - zodat het een mooi beeld oplevert. Je schrijft dat je rondfietst en op zoek gaat naar een beeld wat je al in je hoofd hebt. Maar waar let je dan tijdens het rondfietsen op?
Bij het rondfietsen of lopen let ik vooral op lijnen in het landschap. Zijn er opvallende lijnen aanwezig (rij bomen, laantje. volgorde van dingen). Dat levert vaak een beginpunt op. Vervolgens let ik ook altijd op de lichtval. Een combinatie van deze dingen kan een mooie foto opleveren.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Vanuit de boshut is er weinig tot geen verstoring. De vogels zijn gewend aan de hut en schrikken soms hooguit van de sluiter. Bij de drijfhut is het wat lastiger. Ik probeer ze zo voorzichtig mogelijk te benaderen, maar dat lukt ook vaak niet. Eenden zwemmen dan weg of vliegen soms weg.. Maar steltlopers en andere vogels trekken zich meestal niet veel aan van mijn drijfhut. Helemaal geen verstoring is denk ik een utopie. Als je gewoon in de natuur rondloopt verstoor je eigenlijk altijd. Daarom fotografeer ik bij dieren vanuit schuilplaatsen. Vanuit de auto of zomaar rondlopend levert voor mij niet vaak het gewenste resultaat op. Ik probeer bij het maken van foto’s de verstoring wel tot een minimum te beperken, door eerst goed te observeren hoe een dier zich gedraagt, voordat ik iets ga doen.


Zomertaling in gouden gloed
Door gebruik te maken van de reflectie van het riet, kon ik deze zomertaling vastleggen in een gouden gloed (vanaf de drijfhut).


Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Sinds 2007 fotografeer ik redelijk fanatiek. In 2006 kocht ik mijn eerste digitale spiegelreflexcamera (Nikon D70) en sinds een reis naar IJsland in het voorjaar van 2007 was ik verkocht.

Van de eerste foto hier helemaal bovenaan merk je op dat je er kritiek op kunt hebben, maar, zo slecht is hij toch niet?
Deze foto had ik graag gemaakt met een grijsverloopfilter. Dan had je meer detail gehad op de onderkant van de foto. Aan de andere kant levert dit donkere beeld wel een mystieke sfeer op die ook wel weer wat heeft.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Bij mij in de buurt de Veluwe en het Rivierengebied. Ik vind het prettig om in mijn eigen omgeving te fotograferen. Je kunt de gebieden goed leren kennen, en je hoeft er niet ver voor te reizen. Verder ga ik in Nederland graag naar de Waddeneilanden waar je vanwege de ruimte letterlijk en figuurlijk heerlijk kan uitwaaien.
In het buitenland ga ik graag naar ruige, ongerepte gebieden, zoals IJsland of Noorwegen.


Sepiabos
Voor een seizoensopdracht 'sepia' maakte ik deze foto van een mistig beukenbos.


Wat is je droomsoort/gebied?
De kleurrijke vogels zoals ijsvogel en bijeneter vind ik schitterend. Verder houd ik van ruige, lege landschappen, zoals je die kan vinden in de noordelijke gebieden. Maar aan de andere kant kan ik ook genieten van een mooi cultuurlandschap.

Wat zou je nog graag doen op fotografie gebied?
Ik heb nog heel veel wensen. Ik wil graag dieren vastleggen in hun natuurlijke omgeving. Voor mij is een ideale foto een mooie landschapsfoto waar ook nog een dier opstaat.

Hoe denk je zo'n perfecte landschapsfoto met dier te gaan maken? Heb je een plan?
Voor het maken van een dier in een mooie landschap setting moet je eerst goed weten waar de dieren zich ophouden. En dan kijken hoe je dit dier daar kunt vastleggen met het juiste licht. Dit zal nog heel wat inspanning en tijd vergen. Om dit te kunnen realiseren moet je wellicht ook gaan werken met een afstandbediening. Tot nu toe is dat er nog niet van gekomen (behalve wat experimenteren), maar dat is wel wat ik meer wil gaan doen.


Vuurkoe
Na een heftig regenbuitje klaarde het op een avond in juni op en kreeg de hei in tegenlicht een magisch licht. Door de koe voor de zon te zetten (ga daar maar staan..) ontstond dit effect.


Heb je een fotograaf die je erg inspireert?
Zo ja, welke? In mijn tienertijd kocht ik een boek van Fred Hazelhoff. Het fascineerde mij hoe hij er alles voor over had om de Nederlandse natuur vast te leggen. Later kwam ik aanraking met het werk van Frans Lanting. Dit blijft voor mij een topfotograaf, hoewel ik zijn huidige werk minder vind. En natuurlijk Vincent Munier. Zijn manier van vastleggen spreekt me erg aan. Ik hou van zijn mystieke beelden. Er spreekt veel sfeer uit. Daarnaast kan ik genieten van foto’s van Marsel Oosten en Ruben Smit. Bij de eerste fotograaf vooral van de perfectie van zijn beelden en bij de tweede van zijn creatieve aanpak die vaak mooie mystieke beelden tot gevolg heeft.


IJsmeer Jökulsárlón
Deze winter maakte ik een korte reis met mijn vader naar het IJsmeer van Jökulsárlón. Het blijft een droomlocatie voor fotografen. Hier gewerkt met een lange sluitertijd.


Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Niet zo heel veel, al ben ik de laatste tijd ook meer bezig met het fotograferen van mensen.

Heb je nog een leuke anekdote mbt je fotografie?
Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst begon met het fotograferen vanuit mijn drijfhut, had ik nog geen vaste locatie om te fotograferen. Ik ging toen een keer naar een recreatieplas bij mij in de buurt. De mensen op de kant vonden het een heel boeiend gevaarte. Vanuit mijn liggende positie kon ik het volgende gesprek opvangen: ‘Er zit iemand in!’. ‘Nee joh, dat kan niet, hij wordt denk ik op afstand bestuurd.’ Ondertussen hoorde ik dat hun hond ook geďnteresseerd was, dus hoopte ik maar dat de hond het gevaarte niet ging aanvallen…


Heikikker
Als liefhebber van het lage standpunt maakte ik dit portret van een heikikker door in mijn waadpak tussen de kikkers te gaan zitten.


Wat vind je van Nederpix?
Nederpix vind ik een boeiend en actief fotoforum. Door de moderatie wordt de kwaliteit ook op een bepaald basisniveau gehouden. Dit vind ik een pre van Nederpix. Verder heeft NP een belangrijke rol gespeeld toen ik fanatiek begon met natuurfotografie in 2007. Momenteel ben ik minder actief, maar ik blijf het wel volgen.


Toscaans droomlandschap
Voor mij een foto waarin alle mooie ingrediënten van het Toscaanse landschap samenkomen: olijfbomen, wijngaarden, cipressen en boerderijen gebouwd op heuveltoppe


Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Vergeet vooral niet om zelf naar buiten te gaan en gewoon lekker te experimenteren! Natuurfoto’s maak je niet vanachter je computer! Als je wilt dat je foto’s opvallen, denk dan goed na over een creatieve insteek bij je foto’s. Wat spreekt je aan bij een dier of situatie. Probeer daar dan op te focussen en laat de rest weg.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Bij deze foto komen voor mij een paar dingen samen. De sfeer van de Veluwe met de mooie kromme eikenbomen en de lichtval die op dat moment optimaal was. Het lukt niet vaak om een mooie compositie te krijgen bij een bosfoto, maar bij deze foto ben ik daar tevreden over.

Hoe heb je hem genomen?
Ik had deze ochtend een tijd onder een boom gewacht op mogelijke burlende edelherten. Die lieten zich niet zien, maar op de terugweg kwam ik langs dit tafereel. Ik heb net zolang rondgelopen tot ik deze setting vond. De foto is genomen met een Nikon D300 in combinatie met de 16-85 vr lens. 1 stop onderbelicht en gemaakt vanaf statief.

Wat kan er beter aan?
Een wild zwijn of edelhert precies in het poortje…


Genieten als fotograaf
Genieten van het buiten-zijn blijft voor mij een heel belangrijk aspect. Deze foto geeft dat wat mij betreft goed weer.


Welke foto zou je nog heel graag maken?
Foto’s met heel mooi licht waar zoogdieren of vogels een rol spelen. Dus eigenlijk een combinatie van een perfecte landschapsfoto met een zoogdier of vogel als figurant.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Tjeerd Visser. Een jonge fotograaf hier op Nederpix, die de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt.


Spechten
In een vaste boshut krijg ik de kans om het natuurlijke gedrag van vogels vast te leggen. Deze jonge specht wordt gevoerd door zijn moeder.
Back to top
Reply with quote
 
Axel Gielen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 28 Jul 2009
Posts: 324
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Aug 2011, 10:50    Post subject:
Mooi interview met mooie foto's.

MVG
Axel Gielen
_________________
Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeĺ
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Aug 2011, 11:14    Post subject:
Leuk interview Bendiks! Ik kende de foto's allemaal al, maar verdient dat jij nu ook in het rijtje fotografen van de maand staat (wat mij betreft althans).

Groeten,
Tim
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Dick en Mira


Gender: Female

Joined: 26 Jun 2010
Posts: 140
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Aug 2011, 8:18    Post subject:
Leuk verhelderend verhaal Bendiks, met uiteraard goede foto's.

Groet, Mira en Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Aug 2011, 8:25    Post subject:
..

Last edited by Zeeg Robbemond on Fri 12 Feb 2016, 16:55; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 9:46    Post subject:
Superfoto's Wow wat geeft die mist een diepte. Mooi om deze geweldige foto's zo op een rij te zien. Ik borrel van inspiratie. Bedankt!
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 13:06    Post subject:
Interessant interview, met goed geselecteerde foto's. Prachtige sfeervolle beelden!

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 18:20    Post subject:
Leuk interview Bendiks, met prachtige en sfeervolle beelden die ik al kende, maar nu er weer opnieuw van genoten.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Thu 04 Aug 2011, 10:46    Post subject:
Ik heb weer genoten van je landschapsfoto's. Een interessant interview om te lezen.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 79
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Aug 2011, 18:07    Post subject:
Bendiks,
Je landschapsfoto's spreken me enorm aan, vooral door het bijzonder fraaie licht. Ook technisch zitten ze heel goed in elkaar. Je verhaal was zeer lezenswaardig! Ik wens je veel succes en hoop dat we nog veel mooie platen van je kunnen bewonderen...
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Ties Niehof
Supervip


Gender: Male
Age: 72
Joined: 29 May 2007
Posts: 21
Location: Nijeberkoop
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 05 Aug 2011, 8:55    Post subject:
Goed verhaal, fraaie foto's vooral de zomertaling spreekt mij enorm aan. Een terechte fotograaf van de maand.
Groet Ties.
_________________
Nikon D200, 105 f/2,8 VR, 18-200 f3.5-5.6G VR
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6020
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 05 Aug 2011, 15:55    Post subject:
Boeiend verhaal met prachtige opnames. Ik waardeer je landschapsopnames het meest. Veel sfeer, mooi licht en goed verzorgd.
Herken de liefde voor de natuur.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 14
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Aug 2011, 21:12    Post subject:
Hartelijk dank Bendiks voor je toelichting op je fotografie, ik geniet van je beelden met prachtig lichtspel op BP en NP. Ik zie uit naar de je verdere werk, groeten, Jan
_________________
Canon 1D-Mark IV; Canon EOS 1-Dx ; 16-35; 70-200; 300 mm ;500 mm; 1.4 en 2,0 ext
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Aug 2011, 15:13    Post subject: Fotograaf van de maand
Prima keuze m.i om jou deze titel toe te kennen , want jij staat garant voor prachtige sfeervolle opnames met een zeer zorgvuldige afwerking . Uit jouw boeiende verhaal , maak ik ook op dat je er nogal wat voor over heb , veel fietsen en wandelen in de natuur , maar ook nog eens op uitzonderlijke tijden , zoals 'smorgens erg vroeg maar ook 's avonds laat en dat loont zich samen met jouw inzicht . Groeten Bert Veerman
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 67
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Aug 2011, 16:47    Post subject:
Leuk om je interview te lezen Bendiks.
Je landschapsfoto's blijven favoriet voor mij Wink
Het komt voornamelijk door het prachtige licht en fraaie compositie's.
Ik hoop dat je snel weer wat actiever kunt zijn op NP.

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 7:51    Post subject:
Ik vind je ook een terechte fotograaf van de maand! In je foto's en de verhalen erbij wordt snel duidelijk dat je niet snel tevreden bent en echt wilt gaan voor het mooiste eindresultaat. Ook vind ik het mooi hoe je het geloof in God op deze manier uitdraagt. En je foto's getuigen van een schoonheid die naar mijn overtuiging nooit door mensenhanden of een toevallige samenloop van omstandigheden in het universum gemaakt zou kunnen zijn.

Groeten Erik.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum